Erilaisten harjojen käyttö voitelussa?

Teemu T.

Olen jäämässä pahasti koukkuun suksien voiteluun. Erilaisten voiteiden tultua jo melko tutuksi alkoi kiinnostaa pohjien harjaus voitelussa, jonka sanotaan olevan yhtä olennaista kuin oikein valittu voide. Osaisiko joku antaa omakohtaista tai muuten asiantuntevaa kommenttia harjojen käytöstä:

- miten eroavat toisistaan messinki, kupari ja teräsharja käytössä eli mikä on kunkin paras käyttötarkoitus?
- miten eroavat toisistaan luonnojouhi, jäykkä nailon ja löysä nailon käytössä eli mikä on kunkin paras käyttötarkoitus??
- paljonko pohjaa voi harjata luonnonjouhirotolla ja paljonko nailonrotolla ilman vauriovaaraa?

4

1768

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harjat.
    • t554t45t54

Olen käyttänyt messinkiharjaa avaamaan suksen pohjan, siis luistoalueet jos en ole voidellut suksia pitkään aikaan, niin olen vetänyt messinkiharjaa 2 kertaa hieman painaen niin että suksen pohjasta irtoaa mujua. Sen jälkeen kovaa nylonharjaa muutamat vedot että suksen pohja kiiltää.

Tämän jälkeen olen sulattanut uutta luistovoidetta ja sitten siklannut ja vetänyt kerrosten välissä kovalla nylonharjalla. Viimeisen kerroksen jälkeen kiillottanut pohjan kovalla nylonharjalla.

Olen ihan amatööri voitelussa, mutta näin meillä.

• vielä paremmaksi

Aivan oikein amatööri toimii. Mutta jotain vielä puuttuu, jotta sukset luistaisi loistavasti. Varsinaiset hiihtäjät neuvoi minulle aikoinaan nämä jatkotoimet ja toimii loistavan luistavasti. Harjausten jälkeen suksen luistopinnat pitää kiillottaa hankaamalla voimakkaasti vanhojen pesemättömien sukkahousujen haarapalalla. Ja nimenomaan haarapalalla. Miksikö? Siksi, että liukkaus ja luisto tarttuu sukseenkin.

• Vai eukkos
        vielä paremmaksi kirjoitti:

Aivan oikein amatööri toimii. Mutta jotain vielä puuttuu, jotta sukset luistaisi loistavasti. Varsinaiset hiihtäjät neuvoi minulle aikoinaan nämä jatkotoimet ja toimii loistavan luistavasti. Harjausten jälkeen suksen luistopinnat pitää kiillottaa hankaamalla voimakkaasti vanhojen pesemättömien sukkahousujen haarapalalla. Ja nimenomaan haarapalalla. Miksikö? Siksi, että liukkaus ja luisto tarttuu sukseenkin.

Minä vuonna voitit olympia kultaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on suurin syy

Ettet halunnut minua?
      Ikävä
      112
      749
    2. Mikä on ollut

Ihanin kohtaamisemme?
      Ikävä
      39
      685
    3. Poliisin potkija

Kukahan oman elämänsä sankari oli potkaissut poliisia? Iltalehdessä oli juttua.
      Haapavesi
      19
      670
    4. Sinä mies olisit

ollut se kenet haluan. Edelleen pidän sinua kaikkein ihanimpana ja tärkeimpänä. Kukaan muu ei ole niinkuin sinä. Mutta s
      Ikävä
      32
      629
    5. Miksi jätit minut

Epätietoisuuteen? Tiedän että pelkäsit mitä siitä seuraa jos asiat tulevat mutta silti. Miksen merkinnyt tarpeeksi?
      Ikävä
      38
      557
    6. Kun et ota yhteyttä, tarkoittaako se

Että olet menny elämässä eteenpäin ja et myös toivo minulta naiselta viestiä enää?
      Ikävä
      63
      526
    7. kehtaisitko esitellä kaivattusi

läheisillesi? 🤔
      Ikävä
      34
      525
    8. Tykkäisitköhän todellisuudessa jutella

Minun kanssa kahdestaan, vai onko tämä palstailu enemmän sinun juttu minun suhteen?
      Ikävä
      50
      519
    9. Kaipaatko vielä exää?

Jos olet ihan rehellinen
      Ikävä
      70
      504
    10. Mitä haluaisit

Sanoa itsellesi juuri nyt?
      Ikävä
      63