Kuinka integroida itsensä takaisin opiskeluihin?

sivupolkujentallaaja

Tilanteeni on varmaan aikalailla samankaltainen kuin monilla muilla. En tiedä mitä haluan.

Olen 21 v ja kirjoittanut ylioppilaaksi 2009. Lukion jälkeen olen sitten haeskellut suuntaa viettämällä "välivuotta" koulutuksessa, johon hakeuduin työkkärin kautta. Alunperin hakeuduin sinne, koska en ollut henkisesti kunnossa ja minun piti "pysäyttää elämäni" hetkeksi. Nyt olen saanut toimintakykyni takaisin suurilta osin, mutta nyt olen etääntynyt opiskelusta niin paljon, että paluu tuntuu vaikealta.

Jatko-opiskeluiden kannalta olisi tärkeää saada tietoa siitä mitä erilaiset ammatit konkreettisesti pitävät sisällään. Oppaiden kuvaustekstit kun eivät kerro mitä kaikkea alan opiskeluun liittyy. Tarkoitan tehtäviä, opiskelutapoja, työharjoitteluja sun muita yksityiskohtaisia juttuja tai asioita joita kohtaan konkreettisesti työelämässä. Suurin ongelmani on varmaan se, että teen tästä asiasta liian vaikean. Pitäisi vain lähteä kokeilemaan, mutta kun en jaksaisi lähteä opiskelemaan vain jättääkseni koulun sitten kesken kun en pidäkään alasta. Haluan lisää konkreettista tietoa. Miten saan sitä? Mihin voin esim. mennä työharjoitteluun?

Kiinnostuksenkohteitani ovat mm. sosionomia, psykologia, yhteiskuntatieteet, kirjallisuus ja tiedotusoppi. Myös taidealat. Noitahan riittää, niin amkin kuin yliopiston puolelta, mutta en tiedä mihin haluan lähteä keskittymään pitkäjänteisesti, mihin sovellun parhaiten tai mikä on työllistymisen todennäköisyys. Ongelmana on myös sosiaalisten tilanteiden pelkoni, joka onneksi on aikalailla hälvennyt.

Eli pähkinänkuoressa. Onko ideoita mitä kautta voisin lähteä valmistamaan itseäni opiskeluhaasteisiin, esim. kursseja, joilla pääsisin opiskelemaan jotain johonkin alaan liittyen, työharjoittelupaikkoja, joihin pääsee ilman alan koulutusta, sivustoja joihin olisi kerätty tietoa, erilaisten ammattiliittojen sivustoja tms. jotka viitoittaisivat hieman tietäni?

Kiitos paljon mahdollisista vastauksista jo etukäteen!! :)

6

206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Varoituksen sana noista mainitsemistasi kiinnostuksista. Sosionomia, psykologia, yhteiskuntatieteet, kirjallisuus, tiedotusoppi ja varsinkin taidealat eivät vedä kovin hyvin työpaikkoja ja paraskin paikka taitaa olla lukion lehtori, muissa kuin opettajan hommissa on erittäin kapea leipä. Paras tapa hyödyntää noita sosiaalisia kiinnostuksia on käydä jonkin sortin johtamislinja ja hankkia ainakin yhdeltä teollisuuden alalta käytännön teoria siltä varalta, että johtajia ei kaivata. Kannattaa vastustaa "helpompien" humanististen opintojen kiusausta -- niillä aloilla tutkinto ei takaa työpaikkaa ja alan perehdytys on puhtaasti teoreettinen, mikä ei vakuuta työnantajia.

      Ilman koulutusta pärjää vain yrittäjä ja minimipalkkoihin tyytyvä. Mikään merkittävä koulutus ei Suomessa maksa mitään, joten suosittelen pyrkimään kevään pääsykokeissa esim. tekniikan korkeakouluihin, joissa pisterajat ovat aika alhaiset. Ylioppilastutkinto sinulla onkin, joten mitään estettä ei pitäisi olla. Opiskellessa on aikaa keksiä se, mikä oikeasti kiinnostaa.

    • Opintokonsultti

      Jos kyselee tuollaista palstalla, jonka otsikkona on "Tavoitteena lisensiaatin- tai tohtorintutkinto? Keskustele akateemisista jatko-opinnoista.", niin kysymyksen osumatarkkuus on erittäin heikko.

      Voisit ensin opetella yleisesti skarppaamaan niihin asioihin, joista kulloinkin on kyse. Se vie asioita huomattavasti paremmin eteenpäin kuin vai huitaisemalla sinne päin. Vakuutan, että jos osumatarkkuutesi pääsykokeissa ei tuosta parane, et pääse edes sinne Surkealan oppilaitokseen, jonne perinteisesti ovat päässeet kaikki, jotka ovat osanneet tulkita oikein ulko-oven vedä-tekstin.

    • kaikkeasitä

      No kerrohan keskustelun aloittajalle mille palstalle hän olisi voinut kirjoittaa tämän kysymyksen niin sinustakin, opintokonsultti, olisi jotain hyötyä etkä vain heittelisi asiallisesti muotoiltuja loukkauksia ihmisten niskaan niinkuin monet sinunkaltaisesi mukafiksut neropatit. Sinustahan tulisi hyvä poliitikko kun osaat varsin hyvin sanoa mikä mättää, muttet mitään mistä olisi jotain hyötyä. Faktahan on se, että mille tahansa palstalle tämä kysymys olisi sijoitettu niin se olisi saanut jossain vaiheessa epäasiallisen vastauksen tai muutamiakin. Tällä palstallahan sentään liikkuu varsin sivistyneitä ihmisiä, joille pitäisi olla ilmiselvää, ettei asiallisiin kysymyksiin ole kovinkaan fiksua vastata näennäisen ovelilla heitoilla. Mitähän muilla palstoilla sitten tapahtuu...

      Kirjoittaja, käy työvoimatoimiston ammatinvalintapsykologilla. Sieltä saat tietoa kaikenlaisista vaihtoehdoista.

      • tt

        "Yliopistoot ja korkeakoulut"

        Siinä olisi ollut oikea paikka tälle kysymykselle. Siellä muitakin tämäntapaisia kysymyksiä. Miksi tätä palstaa ei voi rauhoittaa sille asialle, mille tämä on perustettu.


    • sivupolkujentallaaja

      Höhöö, tuo opintokonsultin viestihän osui aivan oikeaan :D Kiitoksia vastauksista ja tiedänpä nyt miksi en saanut sitä yhtä ovea auki... Sitä pitikin VETÄÄ.

      Ehkäpä suuntaan sinne ammatinvalintapsykologille tai kiltisti sossun luukulle kun keskittymishäiriöni on niin pahanlaatuinen että toimintakykyä haittaa.

      Kiitoksia kaikille vastauksista.

    • luk1ja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 110
      2156
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      59
      2020
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1941
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1687
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1618
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1412
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1353
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1344
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1337
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe