Hammaslääkäripelko ja huonot hampaat

Vieras__

Viimeisimmästä hammaslääkärikäynnistä on kulunut jo n. 5vuotta. Hampaat on sillä aikaa menneet hurjaan kuntoon. Mulla on kova hammaslääkärikammo, hampaat on aina olleet helposti reikiintyvää sorttia hyvästä hoidosta huolimatta.
Tällähetkellä muutamista hampaista on irronut isoja palasia, yksi hammas heiluu sekä varmasti monta muutakin reikää hampaissa.

Tänään huomasin yläetuhampaan ikenessä pienen patin, ei ole afta, näyttää enemmänkin vesirakkulalta eikä patti ole kipeä.
Tiedän itsekin, että hammaslääkäriin olisi pakko mennä, tiedän mitä voi pahimmassa tapauksessa käydä hoitamattomista hampaista, pelko vaan on niin järkyttävä.

Voiko moisia hampaita enää korjata? Jos hammas tai hampaita joudutaan poistamaan, tehdäänkö julkisessa hammaslääkärissä tilalle uutta?
Yksityiseen ei siis ole varaa.

4

513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mjemje

Itse olen pyytänyt hammaslääkäriltä etukäteen rauhoittavan tabletin, joka otetaan tuntia ennen toimenpidettä. Olen saanut siitä täydellisen avun. Kaikki pelko ja jännitys ovat poissa, ja kaikki on mennyt todella hyvin. Suosittelen!!!

• Ana

Olen menettänyt 1.5 miljoonaa 1990 lamassa vääryydelle. Sen jäkeinen elämä on ollut todella kovaa, eikä rahaa ole jäänyt terveydenhoitoon. En ole koskaan eläessäni saanut ilmaista hammashoitoa koska kuulun ikäryhmään, jolloin ei syrjäkylien kouluilla ollut hammashoitoa.
      Nyt hampaani ovat niin huonot, että ei taida olla yhtään ehjää ja niitä ei muutenkaan ole jäljellä kuin muutamia puolellaan ja kaikki takahampaat on poistettu jo.
      Olisin halunnut että kaikki poistetaan ja saan tekarit, mutta hammaslääkäri ei ole suostunut siihen. Tämä siksi, että en voi ottaa allergian vuoksi amalkaami paikkoja koska olen metalliallerginen ja muut paikat ei pysý, eikä ole rahaa uusia niitä.
      Onko suomessa sellaista hammaslääkäriä, joka toimii potilaan pyynnöstä kuten halusin? On järjetöntä mättää rahaa lääkärissäkäyntiin ja säästää se ruuasta.
      Ikäni huomioiden huonot hampaat ovat terveysriski.

• Apua löytyy

Olen myös näitä väliinputoajia ja hampaat meni huonoon kuntoon kun ei ollut rahaa kalliisiin yksityislääkäreihin. Minultakin puuttuu kaikki takahampaat, mutta sain teetettyä kunnallisella puolella osaproteesin kohtuuhintaan.

Yksityislääkäri tekee kyllä kaikki mitä pyydät ja maksat laskun.

Enemmän keskustelua löytyy oikealta keskustelupalstalta, linkki on tuossa aiemmassa viestissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      76
      4558
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3803
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      149
      3531
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      44
      2004
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1239
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1078
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      137
      1003
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      943
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      857
    Aihe