kysymys sulakkeista

kyllikkki

miten kun meillä ei ole sulakekaapissa mitään vikavirtasuojaa tms vain tulppasulakkeet, joiden nimellisvirta voi olla montakin ampeeria isompi kuin jonkin sähkölaitteen. esim 8kw kiuas on suojattu kolmella 16a sulakkeella. käsittääkseni kaava menee tällöin 8000w:230v:3= 11,6A.
tai sitten normaalin pistorasiapiirin sulake on 10A ja sitä käyttävä laite käyttää vaikka 1A, miten sulake katkaisee tämän riittävän nopeasti vikatilanteessa?

ja en tarvitse mitään v1ttuilu vastauksia kiitos!

20

6234

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkötpäälle
    • AT

Jos funtsaat vaikka pöytätietokoneen poweria ja kytket sen 110v asentoon ja laitat 220v verkkovirtaan niin powerista pamahtaa oma sisäinen sulake ja jengi luulee että se meni rikki.

Avaat laitteen ja laitat oman sisäisen lasiputkisulakkeen tilalle rautanaulan ja kytket uudelleen verkkoon niin tilanne muistuttaa uudenvuoden munakranaattia. Toden näköisesti tässä älynväläyksessä lopulta palaa myös vaihesulake joka on tuo 10A tai 16A mutta muukin palovaara on todellinen.

Laitteen ottama virta ei periaatteessa määrää sulakkeen kokoa vaan johdotuksen kestävyys, kun laitteen oma rakenne on heikompi kuin esim 16A laitteessa todennäköisesti on oma sulake.

• suojaustehtävät

Sulake toimii sekä ylivirtasuojana, että oikosulkusuojana.

10 A sulake tarkoittaa sitä, että se rajoittaa sulakkeen jälkeen kulkevan virran 10 A:iin, eli virtaan jonka johto kuumentumatta vaarallisesti kestää. Jos virtaa ei rajoittettaisi ja johtoon kytkettäisiin sähkötehollisesti liian iso laite, saattaisi se aiheuttaa tulipalon, kun joto kuumenee.

Toinen sulakkeen tehtävä on suojata oikosululta, eli toimia tilanteessa, jossa esim jännitteinen vaihejohdin jännitteetön nollajohdin koskettavat vikatilanteessa toisiaan. Tällöinkin sulake suojaa johdinta lämpenemiseltä, mutta myös katkaisee nopeasti nollaattuun laitteeseen tulevan vaarallisen kosketusjännitteen.

• sähköööö

Mun on ihan pakko lisätä, että 1,5mm2 Cu -kaapeli kestää sen 13A. Eli jos kiukaalle on vedetty 1,5mm2 Cu -kaapelit ja kaapissa on 10A sulakkeet ja haluaa välttämättä sen 8kW:n kiukaan, niin niitä 13A:n sulakepohjia ja sulakkeita saa sähkötavaraliikkeistä.

Sivuaa aihetta, mutta näkyypä googlessa :F

• eisiidiisii

Olettepas taas ulkona kuin lintulaudat, sulake ei ole ylikuormitussuoja, se on johdonsuoja, eikä rajoita mitään virtaa, 10A:n sulake sietää jatkuvaa ylikuormaa hyvin pitkään, nopeudesta riippuen, normaali kotitalouksissa ei ole millään laitteella ylikuormitussuojaa.
      Moottorikäytöissä on lämpöreleet jotka ylikuormitustilanteissa laukeaa, pesukoneet ei kuulu siihen piiriin, eikä muutkaan imurit, liesituuletin ehkä. Resistiiviseen kuormaan ei ole myös mitään ylikuormitussuojaa koska ei se silitysrauta ota enempää ämpäreitä kuin sen mitä on arvokilvessä, muutoin se on viallinen ja polttaa tiekenkin sulakkeen.
      Tuohon edelliseen "sähköööö" oikaisen että 1,5mm2 kestää sen 14A, taipuisalla johdolla 18A, sitten noita 13A pohjia ja sulakkeita ei taas ole missään.
      Eli tuo "sähköööö" nimimerkillä oleva lusmu on erehtynyt väärälle palstalle.

• suojaustehtävät

Taidatpa itse olla lintulaudalla.

Varmaan miljoonassa asunnossa Suomessa on käytössä edelleen tulppasulakeet sähköverkon suojana.

Tulppasulake toimii sekä ylikuormitussuojana sekä oikosulkusuojana ihan sähköturvallisuusmääräystenkin mukaan. Molemmat suojaukset vaaditaan.

Nykyisin uusissa asennuksissa käyteään johdon suojaautomaaatteja, jotka korvaavat sulakkeen. Ne eivät ole kertakäyttöisiä kuten sulakkeet.

Itsestään selvää on, että sulakelangan sulaminen, eli kansan kielellä sulakkeen palamisen nopeus riippuu sen läpi kulkevasta virrasta. Kyllä 10 A sulakekin palaa, kun virta ylittää 10 A. Aika riippuu ylityksen suuruudesta.

Eli se rajoittaa virran 10 A:iin, jonka määrän 1,5 mm2 johdin pitkäaaikaisesti kestää.

Tässäkin on selvä suojauslogiikka: hidas lämpeneminen hieman ylisuurella virralla ei heti aiheuta tulipalovaaraa, joten ottaa aikaa ennenkuin sulake palaa. Sen sijaan iso oikosulkuvirta polttaa sulakkeen hyvin nopeasti, näin johto ei kuumene liiaksi ja mahdollinen hengenvaarallinen kosketusjännite laitteen rungosta poistuu nopeasti.

Näin se vaan menee.

Niin ja kaiken lisäksi tämä keskustelu on aloitettu pää/ryhmäkeskuksen sulakkeista, eikä mistään laitteissa tai suoraan niiden edessä olevista suojista.

Koko tämän aihealueenkin "valaistus ja sähkötyöt" kirjoittelu on paljolti epäselvää, joka tietysti antaa virheelisen kuvan niille, jotka eivät ymmärrä asiaa.

Toivottavasti ei näiden kirjoittelujan kautta tapahdu onnettomuuksia.

• khylli

kävimpä tuolla kahtomassa mitä sulakkeen kylyjessä lukee elikkäs; gL/gG 16A, tarkoittaen; gG IEC- standardin mukaan tai gL DIV VDE- standardin mukaan tarkoittaa, että sulake on tarkoitettu johdon ylikuormitus- ja oikosulkusuojaksi.

taipuisalla johdolla 18? tarkoitatko hienosäikeistä?

• KKivelä

sitten noita 13A pohjia ja sulakkeita ei taas ole missään.
        Eli tuo "sähköööö" nimimerkillä oleva lusmu on erehtynyt väärälle palstalle.

Kyllä niitä 13 A pohjia ja sulakkeita on saatavana sähkötukuista, olen itsekin käytänyt niitä kun 6 kW kiuas ei ole riittänyt saunaan ja vaikeasti vaihdettava syöttö on ollut 5 x 1,5 S. Niitä johdonsuojakatkaisijoinakin.

• kaarlo.p

Sulakepohja on 16A.Mutta jos johdot on 1,5 niin ei saa laittaa 16 A sulaketta vaan johto on myös vaihdettava 2.5 .Sitäpaitsi yhtä 10A sulakkeella suojattua johtoa pitkin voi 10 virralla siirtää teho 10Akertaa 240V tulos 2400W .

• rr

Suomessa on edelleen 230v jännite!

• suojaustehtävät

Kaarlo p on aihan oikeassa.

rr:n on turha saivarrella. Nimellisjännite on 230 V, mutta jos lähdet mittaamaan verkon jännitettä, niin kyllä siltä löyttyy 240 volttiakin. Jännite astetaan syöttävän muuntajan navoissa yleensä 230 volttia suuremmaksi, jotta verkon pituus/verkon kuormitus eivät alentaisi verkon hännän jännitettä turhan alas.

Laitapa piirturi omaan käyttökohteeseesi, niin näet miten jännite vaihtelee vuorokauden ajan mukaan.

Lasku on ihan oikein.

Katso edeltä mitä mieltä olen näistä kirjoitteluista.

• eisiidiisii
        suojaustehtävät kirjoitti:

Kaarlo p on aihan oikeassa.

rr:n on turha saivarrella. Nimellisjännite on 230 V, mutta jos lähdet mittaamaan verkon jännitettä, niin kyllä siltä löyttyy 240 volttiakin. Jännite astetaan syöttävän muuntajan navoissa yleensä 230 volttia suuremmaksi, jotta verkon pituus/verkon kuormitus eivät alentaisi verkon hännän jännitettä turhan alas.

Laitapa piirturi omaan käyttökohteeseesi, niin näet miten jännite vaihtelee vuorokauden ajan mukaan.

Lasku on ihan oikein.

Katso edeltä mitä mieltä olen näistä kirjoitteluista.

Suksi suolle, miksi jutustat täällä kun ei ole mitään havaintoo sähköstä, laittele niitä legojasi vaan uuteen järjestykseen. Minä olen sähköhommia tehnyt yli 40 vuotta ja nykyisin suunnittelen voimalaitoksien automatiikkaa.

• katkera?
        eisiidiisii kirjoitti:

Suksi suolle, miksi jutustat täällä kun ei ole mitään havaintoo sähköstä, laittele niitä legojasi vaan uuteen järjestykseen. Minä olen sähköhommia tehnyt yli 40 vuotta ja nykyisin suunnittelen voimalaitoksien automatiikkaa.

Itsetunto-ongelmia? 40v hommia ja et vieläkään osaa mitään, paitsi simppelin tehonlaskentakaavaan, ja senkin vain resivitiiviselle kuormalle, se on jo saavutus sinänsä!

Jollain palstalla alkaa älyllinen keskustelu niin sä puhut siellä legoista. Parhaimmillasi ”loistat” sulakeasioissa joka lienee yksinkertaisin komponentti hehkulampun jälkeen ja sekin menee viisastellessa väärin, siinäkö on 40v tulos?

Pelkäätkö teini-ikäisten nöyryyttävän lahjattoman voimalaitosasentajan vai harrastelijoiden syövän kuormasta?

• suojaustehtävät

Minusta "katkera" kiteytti hyvin sen mitä minäkin ajattelen "eisiidiisii:n" kirjoittelusta.

Mitä kummaa katkeruutta siinä on takana? Tällä palstalla ei-ammattitaitoiset kysyvät asioita. Ammatti-ihmisen pitäsi osata antaa selkeä ja asiallinen vastaus.

Ammattisanoilla knoppailu ja saivartelu asioista ei auta ainakaan kysyjää!.
        Ehkä se siten nostaa vastaajan heikkoa itsetuntoa?

Olen yleisestikin huomannnut sen, että mitä kapeampi ja syvempi jonkin ammattilaisen osaaminen on, sen yksityiskohtaisimmista tekniikan asioista he saavat "henkisen orgasmin", ja sen kauemmas heistä etenee kyky keskustella tavallisten ihmisten kielellä. Ja sitten vielä nämä hituvirta- ja bittimiehet, ne vasta fakkeja ovatkin.

Et kuitenkaan arvostelusi lomassa kirjoittanut mitä minun vastauksessani "rr:lle" oli väärin. Se kiinnostaa, jos en mielestäsi osaa asioita.

Ai niin unohdin kertoa, että olen itsekin ollut alalla yli 40 vuotta. Minulle nuo
        perusasiat opetettiin vuosikymmeniä sitten. En ole unohtanut niitä, enkä tullut kyvyttömäksi käymään asiallista keskustelua.

Minun puolestani tämä päätttyy tähän.

Alkuperäisen kysymyksen esittäjäkin on käsittääkseni saanut asiallisiakin vastauksia pulmaansa.

• eisiidiisiii
        suojaustehtävät kirjoitti:

Minusta "katkera" kiteytti hyvin sen mitä minäkin ajattelen "eisiidiisii:n" kirjoittelusta.

Mitä kummaa katkeruutta siinä on takana? Tällä palstalla ei-ammattitaitoiset kysyvät asioita. Ammatti-ihmisen pitäsi osata antaa selkeä ja asiallinen vastaus.

Ammattisanoilla knoppailu ja saivartelu asioista ei auta ainakaan kysyjää!.
        Ehkä se siten nostaa vastaajan heikkoa itsetuntoa?

Olen yleisestikin huomannnut sen, että mitä kapeampi ja syvempi jonkin ammattilaisen osaaminen on, sen yksityiskohtaisimmista tekniikan asioista he saavat "henkisen orgasmin", ja sen kauemmas heistä etenee kyky keskustella tavallisten ihmisten kielellä. Ja sitten vielä nämä hituvirta- ja bittimiehet, ne vasta fakkeja ovatkin.

Et kuitenkaan arvostelusi lomassa kirjoittanut mitä minun vastauksessani "rr:lle" oli väärin. Se kiinnostaa, jos en mielestäsi osaa asioita.

Ai niin unohdin kertoa, että olen itsekin ollut alalla yli 40 vuotta. Minulle nuo
        perusasiat opetettiin vuosikymmeniä sitten. En ole unohtanut niitä, enkä tullut kyvyttömäksi käymään asiallista keskustelua.

Minun puolestani tämä päätttyy tähän.

Alkuperäisen kysymyksen esittäjäkin on käsittääkseni saanut asiallisiakin vastauksia pulmaansa.

Nyt kun aivoton elukka hyppäät suohon niin ollaan lähtöasetelmissa, sinulla muuulkku ei ole sähköhommista mitään tajua, minä olen sen 40 vuotta näitä hommia tehnyt ja tiedän asiat, riimisi pituus ei tarkoita mitään. Eli olet täysmulkku.

• test1111111111111111

test

• Laukaisukäyrä

Perinteinen sulake toimii hitaasti pienellä ylikuormituksella, oikein mitoitettuna sen pitää kuitenkin palaa ennen kuin muu asennus palaa...
      Oikosulussa tai "maasulussa" jossa virtaa menee yleensä huomattavasti reilummin sulake palaa nopeasti (tämä pitää nykyään uusista asennuksista mitata tai muuten todeta riittäväksi ja laukaisuajat ovat kiristyneet moninpaikoin 5 s => 0,4 s).
      Pieniin maasulkuihin se ei taas reagoi ollenkaan, eli sellainen vuotovirta voi aiheuttaa esim. tulipalon (vikavirtasuoja auttaa tälläiseen).

Tuosta esim. tutkimaan laukaisukäyriä, eli miten virta vaikuttaa laukaisuaikaan (sulakkeen palamisaikaan)
      ptm2.cc.utu.fi/~ptmusta/kuvat/Sahko/ylivirtasuojaus-2.doc

• -B-

Paljonko pitää oikosulkuvirran vähintään olla, jos kaapeli 1,5 mm2 ja 13A tulppasulake?

• kaarlo.p

Oikosulkuvirta on verkkopuolella 2.5-3kertaa sulakkeen nimellisvirta.Eli 63A sulakkeella n.160-190A vähintään,arvo saadaan kun maavastuksen arvo saadaan kyllin pieneksi,tarpeeksi monta maadoitusta tai suurennetaan johdon poikkipintaa tai laitetaan välisulakkeet linjaan.Olen ollut mittailemassa noita arvoja ja välillä on jouduttu lisäämään noita maadoituksia.

• -B-

63A gG-sulake, toiminta-aika 0,4s,mitattu oikosulkuvirta pitää olla vähintään 687,5 A.

13A tulppasulakkeella (0,4s) vähintään 117A ja 13A (0,4s/5s) C-tyypin jsa:lla 162,5A

Kunhan kysyin...

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5910
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5525
    3. Olen miettinyt kauan

miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5237
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3225
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2779
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2591
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2280
    8. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2080
    9. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1801
    Aihe