Nyt tarviin apua kamera hankintaan!

Olympus

Olen hankkimassa uutta digi kompaktikameraa ja olen ajatellut Olympus ZX1 kameraa lähinna sen valovoiman takia.
Kaverini "suositteli" Olympus SZ-10 kameraa lähinnä suuren Zoomin takia ja nyt olen tilanteessa missä haluaisin "ulkopuolista" apua kamera valintaan?

vai onko teillä tarjota jokin toinen kamera vaihtoehtona missä olisi hyvä valovoima ja koko olisi suht koht kätevä?

Pls. lähettäkää kommentteja!

43

2363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota mikä muu tahansa

      mutta älä ota Olympusta.
      Ja tutki ensin olisiko järkkäri kuitenkin sinulle sopivampi ratkaisu.

    • o2
      • Ilmaisiko kysyjä mitenkään, että tarvitsee RAW'ta? Kumma, kun oli kysymys mitä tahansa, jotkut alkavat mainostaa omia valintojaan.


    • Tarvitsetko zoomia vai valovoimaa? Tämä on sellainen, jota ei oikein kukaan voi sinulle sanoa. Se on kuin kysyisit muulta: ottaisitko kebabia vai hampurilaisen. Jos tarvitse zoomia, niin katso esimerkiksi Canon PowerShot SX230 HS:ää. Se mahtuu taskuun ja siinä on herkkä CMOS kenno. Tosin valovoima on vain 3,1, niinkuin kaikiissa pitkäzoomisissa.

      • Valovoima 3.1

        ...ja sekin on käytettävissä vain zoomin laajakulma-asennossa. Eli hämärässä siitä pitkästä zoomista ei ole juurikaan hyötyä.


      • okarocanon

        Ilmaisiko kysyjä mitenkään, että tarvitsee zoomia? Kumma, kun oli kysymys mitä tahansa, jotkut alkavat mainostaa omia valintojaan.


      • o2
        Valovoima 3.1 kirjoitti:

        ...ja sekin on käytettävissä vain zoomin laajakulma-asennossa. Eli hämärässä siitä pitkästä zoomista ei ole juurikaan hyötyä.

        jos kaipaat valovoimaa zoominpitkässä päässä niin sitten kannattaa valita Fujifilm X10 (f/2 – 2,8)


      • XZ-1
        o2 kirjoitti:

        jos kaipaat valovoimaa zoominpitkässä päässä niin sitten kannattaa valita Fujifilm X10 (f/2 – 2,8)

        jos kaipaa valovoimaa niin kannattaa valita Olympus XZ-1 (f/1.8 – 2,5). Ei "hyydy" zoomatessakaan ja on kooltaan taskukameran ylärajalla.


      • okarocanon kirjoitti:

        Ilmaisiko kysyjä mitenkään, että tarvitsee zoomia? Kumma, kun oli kysymys mitä tahansa, jotkut alkavat mainostaa omia valintojaan.

        Alkuperäinen kirjoittaja sanoi:

        "Kaverini "suositteli" Olympus SZ-10 kameraa lähinnä suuren Zoomin takia ja nyt olen tilanteessa missä haluaisin "ulkopuolista" apua kamera valintaan?"

        kirjoittaja mietti zoomin ja valovoiman väliltä. Minä kysyin kumpaa hän itseasiassa haluaa. Minä en tuonut zoomia keskusteluun niin kuin moni tuo RAW-kuvauksen suositellen sitä ihan aloittelijoillekin.


      • Pahin virhe
        okaro kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja sanoi:

        "Kaverini "suositteli" Olympus SZ-10 kameraa lähinnä suuren Zoomin takia ja nyt olen tilanteessa missä haluaisin "ulkopuolista" apua kamera valintaan?"

        kirjoittaja mietti zoomin ja valovoiman väliltä. Minä kysyin kumpaa hän itseasiassa haluaa. Minä en tuonut zoomia keskusteluun niin kuin moni tuo RAW-kuvauksen suositellen sitä ihan aloittelijoillekin.

        tuolla aloittajalla oli kuitenkin tuo Oly, niihin kun ei kannata koskea edes pitkällä tikulla.


      • ihan?
        okaro kirjoitti:

        Alkuperäinen kirjoittaja sanoi:

        "Kaverini "suositteli" Olympus SZ-10 kameraa lähinnä suuren Zoomin takia ja nyt olen tilanteessa missä haluaisin "ulkopuolista" apua kamera valintaan?"

        kirjoittaja mietti zoomin ja valovoiman väliltä. Minä kysyin kumpaa hän itseasiassa haluaa. Minä en tuonut zoomia keskusteluun niin kuin moni tuo RAW-kuvauksen suositellen sitä ihan aloittelijoillekin.

        ”Minä en tuonut zoomia keskusteluun niin kuin moni tuo RAW-kuvauksen suositellen sitä ihan aloittelijoillekin.”

        —joo RAW on kileetty alottelijalta.
        Kaikkien pitää ensin ostaa jpeg-kamera ja sitten kun vähän oppii saa ostaa RAW-kameran.
        Tämä on erityisen tärkeää RAWittomien kameroiden menekin kannalta, kuka niitä muuten ostaisi?

        RAW-pokkareista keskustelu pitäisi kieltää, ettei joku vaan erehdy sellaista hankkimaan kun on tarpeen ostaa uusi digikamera kuten aloittajalla.

        ”Olen hankkimassa uutta digi …”
        —mitähän tuo ”uutta” tässä tarkoittaa” sitäkö, että hän on ”ihan aloittelija” kuten okaro näyttää tietävän.


      • ertyu7lo9
        Pahin virhe kirjoitti:

        tuolla aloittajalla oli kuitenkin tuo Oly, niihin kun ei kannata koskea edes pitkällä tikulla.

        Mikä vika on olympuksessa?


      • ex canonisti
        ertyu7lo9 kirjoitti:

        Mikä vika on olympuksessa?

        Olympuksen aiheuttaa canonisteille alemmuuden tunnetta.


    • k.peli

      yks ammatimaisimmista videoista joita oon nähny (Y)

      http://www.youtube.com/watch?v=0CdmVGpPnuE

    • pokkarimies
    • XZ-1

      Osta vain se kamera jota olet ajatellut äläkä välitä siitä mitä kaverit sanoo tai siitä mitä täällä kirjoitetaan. Kamera tulee kuitenkin sinulle itsellesi.

    • Nikon P300

      Nikon Coolpix P300
      Kyseinen kamera on tarpeeksi pieni jotta se tulee aina mukaan. Kameraa voi käyttää täydellä automatiikalla tai täysin käsisäädöin kahdesta erillisistä valitsimista (eikä valikoista).

      Valovoima on 1,8-8,0 jossa 8,0 on pienin mahdollinen aukko. Monesti pokkarin aukkovalikoima päättyy lukuihin 4-5,6 (ja saattaa alkaakin samasta).
      Kameralla saa pokkariksi kelvollista full HD videoa.
      Takaa valaistu CMOS sensori tekee vielä hyvää jälkeä ISO 1600 säädöllä ja ISO 3200 on huomattavasti parempi kun vastaavan hintaluokan Panasonicin ISO 800.

      Salama kytketään tarvittaessa käyttöön omasta vivustaan, joten se ei laukeile omia aikojaan, kuten pokkareissa tavallisesti.

      P300 on ensimmäinen pokkari johon olen tyytyväinen.

    • o2

      ” Valovoima on 1,8-8,0 jossa 8,0 on pienin mahdollinen aukko. Monesti pokkarin aukkovalikoima päättyy lukuihin 4-5,6 ”

      Heh!
      P300:n valovoima on ”telepäässä f/4,9 (f/1.8-4.9), kennon koko 6.17 x 4.55 mm
      X10:n valovoima on telepäässä f/2,8 (f/2 – 2,8), keenno 8.8 x 6.6 mm

      Fujin kenno on n. 30% suurempi!

      • Heh!

        Fujin kenno on pinta-alaltaan 100% suurempi (28/58mm2)! Mutta onhan se kooltaan ja painoltaankin lähes kaksinkertainen. Ei mikään pokkari.


      • o2
        Heh! kirjoitti:

        Fujin kenno on pinta-alaltaan 100% suurempi (28/58mm2)! Mutta onhan se kooltaan ja painoltaankin lähes kaksinkertainen. Ei mikään pokkari.

        Saahan sitä kukin keksiä ikiomia sääntöjä mikä on pokkari.

        Tässä minun käsitykseni hyvistä pokkareista aakkosjärjestyksessä (paremmuus on enempi maku ja hinta-asia):
        Canon G12 (imago)
        Fuji X10 & X100 (dynamiikka)
        Leica DLUX5 & Panasonic LX5 (perinteinen)
        Nikon P7100 (28–200mm/35)
        Olympus XZ-1 (hillitty)
        Ricoh GR4 (kuvakulma 28mm/35)
        Samsung EX1 (n. 250€!)


      • niijjustiisa,
        o2 kirjoitti:

        Saahan sitä kukin keksiä ikiomia sääntöjä mikä on pokkari.

        Tässä minun käsitykseni hyvistä pokkareista aakkosjärjestyksessä (paremmuus on enempi maku ja hinta-asia):
        Canon G12 (imago)
        Fuji X10 & X100 (dynamiikka)
        Leica DLUX5 & Panasonic LX5 (perinteinen)
        Nikon P7100 (28–200mm/35)
        Olympus XZ-1 (hillitty)
        Ricoh GR4 (kuvakulma 28mm/35)
        Samsung EX1 (n. 250€!)

        kyllä se järkkärikin mahtuu taskuun. Pitää vain olla vähän isommat taskut...
        Mielestäni pokkarin pitää mahtua huomaamattomasti pikkutakin povitaskuun.
        Tuo Fuji X10 vastaa kooltaan ja painoltaan 400g margariinipakettia.


    • Edelleen kannattaisi

      Tutkia ensin olisiko järkkäri kuitenkin sinulle sopivampi ratkaisu.

      • Vai onko jo tutkittu

        Aloittaja kyseli kameraa, jonka "koko olisi suht koht kätevä". Eiköhän tuo rajaa järjestelmäkamerat pois vaihtoehtojen joukosta...

        Mun mielestä on aika hölmöä tarjota järjestelmäkameraa aina ensimmäisenä jokaiselle kysyjälle. Varsinkin, jos ei ole edes antaa suositusta siitä, minkälainen järjestelmäkamera olisi se vaihtoehto valovoimaiselle pokkarille.


      • Ulpunenä
        Vai onko jo tutkittu kirjoitti:

        Aloittaja kyseli kameraa, jonka "koko olisi suht koht kätevä". Eiköhän tuo rajaa järjestelmäkamerat pois vaihtoehtojen joukosta...

        Mun mielestä on aika hölmöä tarjota järjestelmäkameraa aina ensimmäisenä jokaiselle kysyjälle. Varsinkin, jos ei ole edes antaa suositusta siitä, minkälainen järjestelmäkamera olisi se vaihtoehto valovoimaiselle pokkarille.

        En ole aloittaja, mutta itse olen haaveillut Canon S95 (nyt edullisemmin) tai S100 -pokkareista. Sattuuko lukijoiden joukkoon joku, jolla kokemusta näistä? Niitä on ainakin muutamassa paikkaa kehuttu. Nyt mulla on ollut Canonin G-sarjalainen, joka on vähän liian iso ja painava.


    • Miten olis

      Nikon P7100.

    • kökkökö
    • 20
    • Kä py

      Olympukseen ollu tyytyväinen. Tälläinenkin rähmäkäpylä saa kuvia aikaiseksi ympäri vuorokauden. Vähän on pitänyt tietenkin kameraa tutkailla, mutta ohjekirjaa ei ole tullut edes kokonaan luettua.

    • kreetalle
    • Ostin Olympus E-PL1 14-150 mm. objektiivilla jossa ei valovoimaa ei ole liikaa mutta olen tyytyväinen laatuun mitä 375 €:lla sain, postikuluineen.

    • Canoniinenalistu

      Nikon 1! Siinä on pokkari!!

    • suomalainen GPS-fani

      Jos olette kaikki nykyajan uusavuttomia niin hankkikaa kamera jossa on GPS. GPS on nimittäin siitä kätevä että se kertoo että olet ottanut kuvan Italiassa Pisa-tornilla, jos olet ottanut kuvan Italiassa Pisa-tornilla. Myöskin kätevä, jos suomalaiseen tapaasi olet aina ympärikännissä - GPS:n avulla voi jälkikäteen päätellä missä olet kuvannut.

    • määmy

      Täysin kiinni siihen, mihin tarkoitukseen olet kameraa hankkimassa.

      Kämppäbileisiin ja maisemakuvauksiin riittää 3 x zoomilla varustettu.

      Itselläni on varakamerana Panasonicin Lumix 12 X zoomilla

      http://www.panasonic.fi/html/fi_FI/2053009/index.html

      Mikäli ei tarvitse äärirajoille vetää zoomausta, tulee ihan OK kuvia

      Siinä tosin valovoimaisuus ei ole toivomasi.

    • kannataa ostaa mahdollisima halpa ja hyvä kamera

    • pentti57v.
    • -äkkinisti-

      Kannattaako kuvat ottaa RAW:ina jos ei muokkaa niitä. Onko RAW:ina otetut kuvat tarkempia kuin JPEGit.
      Vai mikä ero noilla on.

      • Eroa on

        Isoissa RAW-tiedostoissa on tallella kaikki kameran tallentama kuvainformaatio. Muunnos kompaktimpaan JPEG-muotoon on häviöllinen – osa informaatiosta katoaa muunnoksessa eikä sitä voida palauttaa enää millään vastamuunnoksella.

        JPEG-muunnoksen (pakkauksen) tasoakin pystyy muuttamaan useimmissa kuvankäsittelyohjelmissa. Mitä tarkempia JPEG-kuvia haluaa, sitä isompia ovat muunnoksissa syntyvät tiedostotkin.

        Jos itse kamera tukee kuvien tallennusta RAW-formaattiin, voi JPEG-muunnoksen tarkkuutta usein säätää. Esim. oman kamerani JPEG-pakkaussuhdevaihtoehdot ovat 1:4 (hieno), 1:8 (normaali) ja 1:16 (perus).


      • 020

        Kannattaako kuvat ottaa RAW:ina jos ei muokkaa niitä.
        – ei kannata missään tapauksessa jos tiedät varmasti ettei kukaan koskaan muokkaa niitä.

        Onko RAW:ina otetut kuvat tarkempia kuin JPEGit.
        – tarkkuus on monitahoinen kysymys, mutta RAW:ssa on paljon nenmmän yksityiskohtia (pakkaamaton)

        Vai mikä ero noilla on.
        – säädettävyys ja säädöntarve (valkotasapaino ym)
        – alkuperäisen tiedoston koko
        – erotuskyky
        – värisävyt (bittisyys)
        – säätövara (dynamiikka)


    • Nikon on hyvä

      Niissä on enemmän muokkausvaraa. Eli kannattaa ainakin haastavissa olosuhteissa.

      Itsellä löytyy Nikon P7100. Todella hyvä ja vankka pokkari. 28-200mm objektiivi on
      hyvä, samoin saa muokkailtua nappulat omiin tarpeisiin sopiviksi.

    • Kalle619

      Mene kauppaan ja sano että haluat ostaa kameran.

    • Mie!!!

      Tää ei ehkä nyt vastaa sun tarpeisiin mutta jos oot hyvä fotaaja niin kannattais hankkia joku Nikonin järkkäri!

    • Canon-Poika

      Minulla on kännykässäni WGA Kamera, veljieni (15) kanssa otamme kuvia järvestä, linnuista ja digiboxista. Minusta Tv on turha

    • Eki...

      http://www.testfreaks.co.uk/digital-cameras/sony-cyber-shot-dsc-hx9v/ mikäli et ole jo ostopäätöstäsi tehnyt niin mm. Sony hx-9 on pokkarien eliittiä, takaa valaistu kenno tekee siitä isompikennoisen käytännössä, 16.2mpixel ja 16 x zoom, nättti muotoilu ja upeita kuvia full hd videolla myös tulee! Eki

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe