perheessäni on päihteiden käyttöä ja minullakin on ilmeisesti se geeni. Olen ainoa perheestäni joka ei käytä päihteitä. Päätin jo teini-iässä että en koske aineisiin. Kuinka paljon tähän vaikuttaa tahdonvoima, ystävät? Aikuinen nainen
voiko????
3
<50
Vastaukset
- Maroolofi
En usko mihinkään geeneihin. Se on opittua käytöstä.
- ex-masentunut
Ei kovin paljoa, koska se tahdonvoima murenee sitä myötä kun alkaa päihteitä käyttää. Aluksi ne eivät ole mitenkään negatiivisia, päinvastoin, mutta ajan kanssa päihteet muuttuvat ongelmiksi. Luulisin, että enemmän kuin tahdonvoima vaikuttaa opittu malli ja kokemus.
Mun isä joi itsensä hengiltä ja en siksi koskenut viinaan oikeastaan vasta kuin aikuisena. Alle 25-vuotiaana en juuri itseäni humalaan juonut, mutta sitten tuo oppi unohtui ja aloin hoitamaan omaa masennustani alkoholilla, toki ensialkuun bailaamisen ja muun kivan nimissä. En silloin edes ajatellut, että se olisi minulle joku ongelma, kun olin vierestä seurannut, miten se tuhosi isäni.
Pikku hiljaa kuitenkin mieli muuttui ja pienestä sievästä alkoi tulla se normaali olotila, krapulaa korjasin yhä useammin ja lopulta opin juomaan usemmankin päivän putkeen. Ennätykseni muutaman vuoden takaa on noin kahden viikon putki, mutta edes se, liskoineen ei avannut silmiäni.
Vasta kun oivalsin sen totuuden, että masennus on minun primääriongelmani (ei alkoholi) aloin löytää iloa elämääni muualta kuin viinasta tai baareista, ja pääsin eroon pakonomaisesta juomisestani, joka luonnollisesti vain lisäsi masennustani.
Toki jollakulla voi olla niin paljon tahdonvoimaa, ettei koskaan juo humalaa tai edes maista alkoholia, mutta en usko että pelkällä tahdonvoimalla pääsee siitä eroon, jos sille tielle on päätynyt, koska silloin tahdonvoima on jo musertunut satoja kertoja. Kyllä se vaatii jonkun korvaavan elämän ja usein ulkopuolista apuakin.- nainen....
on minulla ollut joitain masennusjaksoja ja käynyt terapiassa, mutta en ole yrittänyt lievittää/hoitaa tuskaa ja ahdistusta päihteillä. Kyllä alkoloholistiperheen tausta vaikuttaa koko elämään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h472973Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062751- 342745
Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv392476Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.511945Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151579- 321483
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061287- 1791228
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.731070