lapsettomuus ja masennus

joka ilta itkuinen

Hei!

Kysymykseni ei kai varsinaisesti liity lapsettomuushoitoihin, vaan ennemminkin niiden kylkiäisenä tulevaan suruun ja epätoivoon. Asia kuitenkin on mielessä joka hetki, joten toivoisin, että saisin siihen jonkin selvyyden.

Olemme yrittäneet lasta 4 vuoden ajan ja 3 ivf:ääkin on jo tehty. Aina laihoin tuloksin ja pakkaseenkaan ei ole ksokaan saatu mitään. Mieli on aivan maassa, on ollut jo pitkään. Tuntuu ettei elämässä ole mitään sisältöä kun lasta ei kuulu. Ympärillä ihmiset perheytyy ja me olemme jääneet yksin. Työ ei motivoi lainkaan eikä anna mitään, harrastukset ei kiinnosta kun ne eivät auta unohtamaan ja en saa niistäkään enää mitään mielihyvää, sukulaisia ei tee mieli nähdä kun kyselyt alkaa, mikään loma/juhlat/yms. ei auta unohtamaan tosiasioita. Määräaikainen työsuhdekin loppuu pian, en saa edes haetuksi uutta paikkaa. En vain jaksa sitä uuden työsuhteen alkua, tulisi olla pirtsakka, tehokas, innokas ja opetella kasapäin uusia asioita. Nyt ei voimat riitä.

Tunnen oloni masentuneeksi, mutta en uskalla hakea apua. Meille on väläytelty lainasoluhoitojen mahdollisuutta ja itse olemme myös puhuneet jo adoptioprosessin aloittamisestakin. Olen ymmärtänyt, että adoptioon vaaditaan nuhteeton ja täydellinen olemus, terveys, parisuhde, taloudellinen tilanne jne. Pelkään, että mahdollinen masennus on punainen vaate niissä piireissä ja jos siitä jää jokin merkintä jonnekin papereihin, se pilaa kaiken tulevaisuudessa. Pelkään, ettei kerran masentuneeksi todettua pidetä kykeneväisenä äidiksi ja vaikka kaikki olisikin jo kunnossa, jättää se leiman mielenterveysongelmista. Siksi en uskalla hakea apua, vaikka todella sitä tarvitsisin.

Kysyisinkin nyt, että jos esimerkiksi teillä potilas pyytää apua lapsettomuuden aiheuttamaan masennukseen ja kertakaikkisen epätoivoiseen ja huonoon oloon, annetaanko noita tietoja missään olosuhteissa eteenpäin kolmannelle taholle? Voiko se pilata adoption, jos siihen joskus päädymme? Olen potilaana väestöliitossa ja mietin,että uskallanko ottaa asian puheeksi seuraavalla vastaanottokerralla. Jotenkin vain tuntuu,etten enää jaksa yksin ja mieskään ei pysty aina olemaan olkapäänä, keinot on meillä kotona jo loppu.

1

179

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei,
      Kiitos paljon kysymyksestäsi. Lapsettomuuteen liittyvä masennus on hyvin tavallista. Sinun kertomuksesta minulle tulee tunne, että sinun olisi tärkeä saada apua ja tukea ammattilaiselta. Jossain kestokykymme raja tulee eteen ja on tärkeää, että sinä olet tunnistanut omasi. Älä anna mennä yli.

      Tietojen antamisesta eteenpäin kolmannelle osapuolelle päätät yksin sinä. Me emme anna mitään tietoja ilman sinun lupaasi.

      Adoptioprosessista tiedän sen verran, että monissa kehitysmaissa masennus diagnoosi on este adoptiolle. Kuitenkin minusta sinun on tärkeä saada ainakin psykologin keskusteluapua, mutta miten kerrot asiasta eteenpäin jää sinun harkittavaksesi. Sen voin luvata, että Väestöliiton lääkäriin voit luottaa!

      Myötäeläen
      Anne-Maria / Väestöliiton klinikat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe