Ilmaiset puu, kaksoispesäkattila?

puuttakapuolessa

Jos asuu oktalossa ja omistaa metsää ja tykkää tehdä polttopuita eli puut ovat ilmaisia, kannattaisiko kämppää lämmittää kaksoispesäkattilalla ja 1000 litran varaajalla?

13

373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laskin kouraan

No aivan 100% varmasti ilmaista on lämmitys ja suihkussa käynti. Sähkölaskua vain ehkä 500-700 vuodessa.

• tdygfdkvlj

Kannattaa, etenkin jos kaksoispesäkattila on joku kunnon pannu - esimerkiksi Jäspin Biotriplex.

Kannattaa tosin muillakin mutta vanhojen kaksoispesäkattiloiden puupuoli on pieni ja muutenkin huono. Kyllä siinä puita polttaa nykyöljyn hinnoilla siltikin hyvin. Ongelma on enemmän käyttövesi, onko lämminvesikierrukka varaajassa vai kattilassa?

• Metsämökin tonttu

Asun ok talossa ja omistan metsää lämmitän puilla. Mutta en ymmärrä että miten ne puut ovat ilmaisia.Kerroppa miten minäkin saisin niitä ilmaisia puita olisin hyvin kiitollinen siitä tiedosta. Joten kirjoittelepa tänne niin minä yritän vastailla.

• foglkgvdmc,

puut ovat silloin ilmaisia kun niistä ei tarvitse maksaa puiden omistajalle.

• kaarlo.p

Kyllähähän siinä on vaivansa siinä puunhankinnassa hakee ne vaikka omasta metsästä.Mutta jos mahdollista asentaa aurinkokeräimet kesäistä lämpimänveden tuottoa varten niin vaiva vähenee .väittävät että aurinko panelit riittävät käyttöveden lämmitykseen.Ei ole kokemusta moisesta mutta tällaisia väitteiyä olen mainoksista lukenut.

• r323r2r

jos on peltikatto niin fiksumpi kuin keräimet on laittaa käyttövesi kiertämään vintin kautta, maksaa murto osan keräimen hinnasta pitkä letku ja kiertopumppu.

• onhan siinä hommaa

Halvemmaksi tulee lämmittää kesällä sähköllä, kuin alkaa ostamaan keräimiä, aika äkkiä niille kertyy vuosien kesäsähköjen hinta.

Mutta jos pyrkii omavaraisuuteen, niin sitten on pakko maksaa että pääsee säästämään :)

Puulämmitys vatii kyllä melkoista sitoutumista. En pidä pahana vuosittaisten puiden tekoa, mutta lämmityskaudella jokapäiväinen kattilan lämmitys on kyllä melkoista puuhastelua.

• Pähkäilijää

Jos puut saat hyötyliikunnalla niin miksi laittaisit sitten kaksoispäsäkattilaa? Toki tuo edellämainittu Jäspin Biotriplex on ihan ok käänteispaloinen muttei siihenkään mene kuin 33 cm hellapuut. Mikäli olet oikeasti suunnittelemassa pannuhuoneremonttia mieti tuplaten suurempaa varaajaa sähkövastuksella ja käänteispaloista klapikattilaa sen seuraksi.

Jos pääasiallinen lämmönlähde on polttopuut kannattaa niiden polttoon panostaa enemmän. Varalla sähkö/öljy ovat käyttöhinnaltaan aika samoissa.

• kelpaa kyllä

Voisin ottaa 10 mottia niitä ilmaisia puita. Tuleeko pihaan vai pitääkö itse hakea?

Ostopuita tai jos pitää itse tehdä, niin en viitsi tuhertaa, mutta ilmaisilla kyllä.

• wetwry

Itse tarjosin tällä(kin) palstalla niitä ilmaisia puita, mutta ei kukaan ollut kiinnostunut. Kyseessä oli reilu motillinen kuusi pölkkyjä. ~35cm pitkiä ja kerran halkaistu, tosin vaativat vielä toisen halkaisun. Ei lahoja tms. Koska ilmaiset puut eivät kelvanneet, niin vein ne paikalliselle kaukolämpölaitokselle.

• no harmi
        wetwry kirjoitti:

Itse tarjosin tällä(kin) palstalla niitä ilmaisia puita, mutta ei kukaan ollut kiinnostunut. Kyseessä oli reilu motillinen kuusi pölkkyjä. ~35cm pitkiä ja kerran halkaistu, tosin vaativat vielä toisen halkaisun. Ei lahoja tms. Koska ilmaiset puut eivät kelvanneet, niin vein ne paikalliselle kaukolämpölaitokselle.

Eipä ole sattunut silmiin...

• klapimoney

Ilmaisia ovat ne puut mitkä itse metsästään kaataa ja pilkkoo. Eivätkä ihan ilmaisia vaan plussapuita koska niistä saa myös liikuntaa. Ovat enemmän kuin ilmaisia.

• ulko sali

Kyllä klapin teko kuntosalin voittaa?saa ainakin olla raikkaassa ulkoilmassa kuin tunkkaisessa salissa pieruja haistelemassa. .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      80
      4424
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      101
      3850
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3519
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3150
    5. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      40
      2638
    6. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2529
    7. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      2332
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2036
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      15
      1752
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      35
      1715
    Aihe