Mitä vaihtoehtoja olisi vanhan Yanmar 1 gm 10 vaihtamiseksi. Josko heittäsi vanhan savukoneen tilalle bensakoneen mutta ei taida akselivetoiseen löytyä vaihtoehtoa.
10 hv sisämoottori bensa
32
1099
Vastaukset
- seppomartti
Ole moderni ja hanki hybridi jos hinta ei ole este.ks.Mastervolt ja Oceanvolt.
- 30
Sinällään mielenkiintoinen vaihtoehto: Noin 5 kw bensaagragaatti maksaa min noin 500 euroa. Jos nyt heittäisikin sähkärin (3000 euroa) akselin perään akut (lyijyä 200 ah 200 euroa) ja siihen perään agregaatin niin mikä mahtaisi olla veneen jälleen myyntiarvo?
- paljonko lataa?
30 kirjoitti:
Sinällään mielenkiintoinen vaihtoehto: Noin 5 kw bensaagragaatti maksaa min noin 500 euroa. Jos nyt heittäisikin sähkärin (3000 euroa) akselin perään akut (lyijyä 200 ah 200 euroa) ja siihen perään agregaatin niin mikä mahtaisi olla veneen jälleen myyntiarvo?
Jos sähkömoottorilla vois ajaakin jatkuvasti agregaatin käydessä eikä akku tyhjenis.
30 kirjoitti:
Sinällään mielenkiintoinen vaihtoehto: Noin 5 kw bensaagragaatti maksaa min noin 500 euroa. Jos nyt heittäisikin sähkärin (3000 euroa) akselin perään akut (lyijyä 200 ah 200 euroa) ja siihen perään agregaatin niin mikä mahtaisi olla veneen jälleen myyntiarvo?
Ainakin tuo olisi edellenkin dieselkäyttöinen, ei mahtuisi aloittajan konehuoneeseen, sekä huomattavasti kalliimpi ratkaisu kuin uusi dieselmoottori.
Perustelut:
1. Ilmajäähdytteinen aggregaatti ei sovellu jatkuvaan venekäyttöön.
2. mikäli ilmajäädytteistä aggregaattia haluaa sellaiseen käyttää, niin sen on oltava kannella.
3. Aggregaatin ja sähkömoottorin pitäisi olla 3-vaiheisia (400 volttia).
4. Venekäyttöön soveltuva aggregaatti on pitempi kuin merimoottori, joten se ei sovi purkkarin konehuoneeseen.
P.S. Aloittajan kannattaa sitten siirtyä vaikka "perämoottoripurjehtijaksi" jos bensamoottori kovastikin kiinnostaa :)
P.P.S. Kaikki ylempänä esiintynen kirjoittajan esittämät hinnat ovat täyttä huuhaata käytännössä, kun kertaa ne noin kymmenellä ollaan lähempänä totuutta...- dieselsähköinen
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Ainakin tuo olisi edellenkin dieselkäyttöinen, ei mahtuisi aloittajan konehuoneeseen, sekä huomattavasti kalliimpi ratkaisu kuin uusi dieselmoottori.
Perustelut:
1. Ilmajäähdytteinen aggregaatti ei sovellu jatkuvaan venekäyttöön.
2. mikäli ilmajäädytteistä aggregaattia haluaa sellaiseen käyttää, niin sen on oltava kannella.
3. Aggregaatin ja sähkömoottorin pitäisi olla 3-vaiheisia (400 volttia).
4. Venekäyttöön soveltuva aggregaatti on pitempi kuin merimoottori, joten se ei sovi purkkarin konehuoneeseen.
P.S. Aloittajan kannattaa sitten siirtyä vaikka "perämoottoripurjehtijaksi" jos bensamoottori kovastikin kiinnostaa :)
P.P.S. Kaikki ylempänä esiintynen kirjoittajan esittämät hinnat ovat täyttä huuhaata käytännössä, kun kertaa ne noin kymmenellä ollaan lähempänä totuutta..." 4. Venekäyttöön soveltuva aggregaatti on pitempi kuin merimoottori, joten se ei sovi purkkarin konehuoneeseen. "
Eikä tarvitsekaan, vaan voi halutessaan laittaa vaikka keulapunkan alle.
Sehän ei edes paina yhtä paljon kuin vaikkapa täysi vesisäiliö. Veneen painojakautuma voi vaikkapa parantua ko toimenpiteellä.
Sehän juuri hybridin suurin etu onkin, ettei aggrekaatti ole niin paikkaan sidoksissa, sillä kaapeli on helpompi vetää minne haluaa kuin mekaaninen voimansiirtolinja.
Ilmajäähdytteistä aggrekaattia ei toki kannata laittaa sinnekään, kuten ei muuallekaan veneen sisälle.
Kun konehuoneeseen tulee pelkkä sähkömoottori, niin portaiden alta vapautuu tilaa esim säilytystilaksi hyvästä paikasta. - Suuri sähkökulutus
dieselsähköinen kirjoitti:
" 4. Venekäyttöön soveltuva aggregaatti on pitempi kuin merimoottori, joten se ei sovi purkkarin konehuoneeseen. "
Eikä tarvitsekaan, vaan voi halutessaan laittaa vaikka keulapunkan alle.
Sehän ei edes paina yhtä paljon kuin vaikkapa täysi vesisäiliö. Veneen painojakautuma voi vaikkapa parantua ko toimenpiteellä.
Sehän juuri hybridin suurin etu onkin, ettei aggrekaatti ole niin paikkaan sidoksissa, sillä kaapeli on helpompi vetää minne haluaa kuin mekaaninen voimansiirtolinja.
Ilmajäähdytteistä aggrekaattia ei toki kannata laittaa sinnekään, kuten ei muuallekaan veneen sisälle.
Kun konehuoneeseen tulee pelkkä sähkömoottori, niin portaiden alta vapautuu tilaa esim säilytystilaksi hyvästä paikasta.Eikös ne pienet agregaatit ole bensakäyttöisiä? Paljonko niillä on lataustehoa? Paljonko ja kuinka nopeasti järkihintaiset ja -kokoiset akut kykenevät ottamaan vastaan latausta?
- 19
Suuri sähkökulutus kirjoitti:
Eikös ne pienet agregaatit ole bensakäyttöisiä? Paljonko niillä on lataustehoa? Paljonko ja kuinka nopeasti järkihintaiset ja -kokoiset akut kykenevät ottamaan vastaan latausta?
Akulla ja sähkömoottorilla päästän noi 20-30 mpk matkoihin ja agrekaatti on vain lisävaruste hätätilanteita varten. Erilaisia etäisyys,nopeus ja paino käyriä löytynee netistä mutta normaalit satamatoimet on helppo sähkärillä toimittaa. Pienetkin agrekaatit tuottavat hitaaseen eteneiseen tarvittavan virran.
- maalaisjärjellä
19 kirjoitti:
Akulla ja sähkömoottorilla päästän noi 20-30 mpk matkoihin ja agrekaatti on vain lisävaruste hätätilanteita varten. Erilaisia etäisyys,nopeus ja paino käyriä löytynee netistä mutta normaalit satamatoimet on helppo sähkärillä toimittaa. Pienetkin agrekaatit tuottavat hitaaseen eteneiseen tarvittavan virran.
Aika pitkän toimintamatka-arvion pistit. Vähänkin pidempi matka vaatisi varmaankin nopeuden pitämisen parissa kolmessa solmussa ja pläkän kelin, jolloin tehoa ei tarvittaisi varmaan yhtä hevosvoimaa.
Kauanko pyörität auton starttimoottoria auton akulla? Siinäkään moottorissa ei ole suurta tehoa. - 19
maalaisjärjellä kirjoitti:
Aika pitkän toimintamatka-arvion pistit. Vähänkin pidempi matka vaatisi varmaankin nopeuden pitämisen parissa kolmessa solmussa ja pläkän kelin, jolloin tehoa ei tarvittaisi varmaan yhtä hevosvoimaa.
Kauanko pyörität auton starttimoottoria auton akulla? Siinäkään moottorissa ei ole suurta tehoa.Ohessa yksi etäisyyslaskuri
http://www.oceanvolt.com/fi/etaisyyslaskuri/ - kliffaa hei
19 kirjoitti:
Ohessa yksi etäisyyslaskuri
http://www.oceanvolt.com/fi/etaisyyslaskuri/Linkin kuvan säätimien pienin akkukoko vastaa 450 Ah / 12V akkukapasiteettia eli 5.4 kWh.
Paljonko hintaa tuollaisella litium akustolla kertyy ?
Lyijyakustolla taas painoa kertyy jo tuonkin kokoisesta akustosta todella reilusti verrattuna perinteisen propulsion polttoainesäiliöön.
Jos toimintasädettä kaipaa yhtään enempää, niin varmaan kannattaisi hommata se agrekaatti myös, ellei aio korvata kölipainoa akuston painolla. Hyvä idea tosin sinänsä, mutta toteutusta ei taida saada valmiina mistään, siis onttoa ja täysin vesitiivistä akustolle sopivaa köliä, mikä kestäisi pohjakosketuksia siinä missä perinteinenkin köli ja pohjarakenne. Tietty jos se lyijy köli olisi itsessään myös lyijyakku, eikä vain ontto akustolle sopivine tiloineen niin ... - 19
kliffaa hei kirjoitti:
Linkin kuvan säätimien pienin akkukoko vastaa 450 Ah / 12V akkukapasiteettia eli 5.4 kWh.
Paljonko hintaa tuollaisella litium akustolla kertyy ?
Lyijyakustolla taas painoa kertyy jo tuonkin kokoisesta akustosta todella reilusti verrattuna perinteisen propulsion polttoainesäiliöön.
Jos toimintasädettä kaipaa yhtään enempää, niin varmaan kannattaisi hommata se agrekaatti myös, ellei aio korvata kölipainoa akuston painolla. Hyvä idea tosin sinänsä, mutta toteutusta ei taida saada valmiina mistään, siis onttoa ja täysin vesitiivistä akustolle sopivaa köliä, mikä kestäisi pohjakosketuksia siinä missä perinteinenkin köli ja pohjarakenne. Tietty jos se lyijy köli olisi itsessään myös lyijyakku, eikä vain ontto akustolle sopivine tiloineen niin ...8 metrin veneellä jollaisissa yleensä moisia 1 gm 10 koneita on voisi akuston puolittaa 2,7 kw ja silti paukkua riittää hyvin satamassa ja vesillä noin 10 mpk
Kaksi 95 AH AGM akkua motonetista 2* 150 = 300 egeä ja painoa noin 50 kg. - 24
19 kirjoitti:
8 metrin veneellä jollaisissa yleensä moisia 1 gm 10 koneita on voisi akuston puolittaa 2,7 kw ja silti paukkua riittää hyvin satamassa ja vesillä noin 10 mpk
Kaksi 95 AH AGM akkua motonetista 2* 150 = 300 egeä ja painoa noin 50 kg.Tosin ko kombinaatio ei toimia Ocenavoltin kanssa nimellisjännite 56 V mutta heidän aikaisemmat lelunsa http://www.electricocean.fi/2010/fi/tuotteet/ 24 voltin 2,3 KW kone saattaisai toimia.
- H323
Suosittelisin että irroita 1gm veneestä ja vie asiantuntijalle tarkastettavaksi ja huollettavaksi. Talven aikana korjaamoilla on hiljaisempaa ja toimenpiteet yleensä onnistuvat. On sitten ensi kesäksi läpikäyty ja kunnostettu kone.
Itselläni oli aikaisemmassa purjeveneessä bensakone, enää en ottaisi vastaavaa.
Kone oli uusi, hiljainen käyntiääni, eikä kulutuskaan ollut suuri.
Jostain vaan se lievä bensan tuoksu levisi hyttiin, vaikka mitään vuotoja ei ollut.
Konetilan tuuletuskaan ei kunnolla auttanut asiaan.
Yanmar on hyvä varmakäyntinen kone, varaosiakin vielä löytyy , kannattaa huollattaa. - SpK
Joo. Ei se turhaan ole diesel -moottori vakiintunut voimaratkaisuna meriveneisiin. Perämoottorissa bensiini on kelpo polttoaine, mutta laidan sisäpuolella bensamoottori on väärässä paikassa. Näin on ja tulee olemaan, kunnes polttokenno kehittyy sille asteelle, että kannattaa soveltaa veneessä.
- Gasoline #1
Ei bensakoneessa mitään vikaa ole jos se polttoaine pysyy siellä missä pitääkin. Mulla on ollut bensakone "vääräsä paikassa" jo 30 vuotta eikä ongelmia ole ollut. Kone käy tasaisesti eikä tärisytä koko venettä ja bensan käryt ei ole vaivanneet kun kaikki on kunnossa. Onhan se bensamoottori paljon kevyempikin ja halvempi hankkia.
- zipuzipuzuu18
Gasoline #1 kirjoitti:
Ei bensakoneessa mitään vikaa ole jos se polttoaine pysyy siellä missä pitääkin. Mulla on ollut bensakone "vääräsä paikassa" jo 30 vuotta eikä ongelmia ole ollut. Kone käy tasaisesti eikä tärisytä koko venettä ja bensan käryt ei ole vaivanneet kun kaikki on kunnossa. Onhan se bensamoottori paljon kevyempikin ja halvempi hankkia.
Itsemurhapommittajat käyttävät bensaa...viisaat diseliä!
- R K-S
Ei kunnossa oleva dieseli savuta. Ellei sinulla ole sitten liian iso potkuri sille pikku Yanmarille? Korjaa kone tai vaihda uuteen. Mikä vene sinulla on?
- 30
25 vuotta vanha kone savuttaa vaikka joku väittäisikin vastaan. Alkuperäinen tehtaalla asennuttu moottori ja potkuri. Kannen aukaisu ei paljon auta tässä tilanteessa. Pitäisi putket hoonata ja vaihtaa männärenkaat. Kun kone lämpiää niin ohivuoto alkaa. Sen huomaa vajaan tunnin ajon jälkeen jo max kierrokset laskee jo 5 mm/s vastatuulessa.
Toinen asia on vedenkierron aiheuttamat kulumat , ollaanko millin päässä vesihöyrtystä pakosarjassa vai ei sitä ei teidä kukaan.
Kyllä paras vaihtoehto on koneen vaihto. Mutta ainahan vanhalla selviää vielä yhden kesän tai sitten ei. - snurra peräpeiliin
30 kirjoitti:
25 vuotta vanha kone savuttaa vaikka joku väittäisikin vastaan. Alkuperäinen tehtaalla asennuttu moottori ja potkuri. Kannen aukaisu ei paljon auta tässä tilanteessa. Pitäisi putket hoonata ja vaihtaa männärenkaat. Kun kone lämpiää niin ohivuoto alkaa. Sen huomaa vajaan tunnin ajon jälkeen jo max kierrokset laskee jo 5 mm/s vastatuulessa.
Toinen asia on vedenkierron aiheuttamat kulumat , ollaanko millin päässä vesihöyrtystä pakosarjassa vai ei sitä ei teidä kukaan.
Kyllä paras vaihtoehto on koneen vaihto. Mutta ainahan vanhalla selviää vielä yhden kesän tai sitten ei.Eihän 25 vuotta vielä ole jammulle liian korkea ikä.
Jos kuitenkaan et pidä korjausta etkä uutta samanlaista dieseliä mahdollisena ja haaveilet bensakoneesta, pulttaa perämoottoriteline peräoeiliin ja hanki perämoottori!!
Unohda bensakäyttöinen sisämoottori. - 30
snurra peräpeiliin kirjoitti:
Eihän 25 vuotta vielä ole jammulle liian korkea ikä.
Jos kuitenkaan et pidä korjausta etkä uutta samanlaista dieseliä mahdollisena ja haaveilet bensakoneesta, pulttaa perämoottoriteline peräoeiliin ja hanki perämoottori!!
Unohda bensakäyttöinen sisämoottori.Perämoottori ei toimi purjeveneessä edellisissä niitä on ollut. Kun ajattelee asiaa näkökulmasta mikä on paras ratkaisu eikä halvin ratkasiu niin jotain akselin perään pitänee laittaa. Jos siihen heittää sähkärin voi sanoa että se on sitten eläkevene. jos taasen 3000 Kubotan niin veneen vaihtoarvo on jo ihan toinen.
- Akseliin jotakin
30 kirjoitti:
Perämoottori ei toimi purjeveneessä edellisissä niitä on ollut. Kun ajattelee asiaa näkökulmasta mikä on paras ratkaisu eikä halvin ratkasiu niin jotain akselin perään pitänee laittaa. Jos siihen heittää sähkärin voi sanoa että se on sitten eläkevene. jos taasen 3000 Kubotan niin veneen vaihtoarvo on jo ihan toinen.
Katso linkki:
http://forum.woodenboat.com/showthread.php?70834-19-ft-sailboat-engine-inboard-(5-5-HP-Honda)
( Hondalla sitten ollut purjeveneen vetolaitteeseen bensakoneita. Käytännössä se kai sama kuin perämoottori veneen sisällä vetolaite pohjasta ulkona.) - omapa on valintasi
Akseliin jotakin kirjoitti:
Katso linkki:
http://forum.woodenboat.com/showthread.php?70834-19-ft-sailboat-engine-inboard-(5-5-HP-Honda)
( Hondalla sitten ollut purjeveneen vetolaitteeseen bensakoneita. Käytännössä se kai sama kuin perämoottori veneen sisällä vetolaite pohjasta ulkona.)Varmastikin tuon linkkisi 5.5 hv bensa-Honda riitti kyseiselle 19 jalan veneelle. Sen kokoisessa pärjäisi kyllä tavallisella ulkolaitamoottorillakin - kuten pärjää mainiosti vaikkapa holkissa ja folkkarissa ym. (puhun omasta kokemuksesta).
1970-luvulla kaverini 1930-luvun kapearunkoiseen puuveneeseen asennettiin perämoottorin tilalle Hondan sisäkone suoralla akselivedolla. Toimihan se, tietenkin. Käyntiääni oli korkeakierroksinen ja veneeseen sisälle kuuluva - ja bensalle haiseva. Aikaisemmin ko veneessä oli kylkeen kiinnitettävä perämoottoriteline, koska rumistusta ei ollut tapana laittaa peräkannelle. Sisäkonekin asennettiin lähinnä siksi, että perämoottori oli jonkinlainen kauniin veneen pyhäinhävästys.
Jos varoituksista huolimatta laitat jammun dieselin korvikkeeksi bensakoneen sisälle, asenna myös moottoritilaan tuuletus. Bensasisäkone ei ainakaan nosta veneesi arvoa. Helpompi jälleenmyydä, jos siinä on diesel.
Mietipä uudelleen niitä syitä, miksi pieniä bensasisämoottoreita ei enää valmisteta. - Searay mullakin
omapa on valintasi kirjoitti:
Varmastikin tuon linkkisi 5.5 hv bensa-Honda riitti kyseiselle 19 jalan veneelle. Sen kokoisessa pärjäisi kyllä tavallisella ulkolaitamoottorillakin - kuten pärjää mainiosti vaikkapa holkissa ja folkkarissa ym. (puhun omasta kokemuksesta).
1970-luvulla kaverini 1930-luvun kapearunkoiseen puuveneeseen asennettiin perämoottorin tilalle Hondan sisäkone suoralla akselivedolla. Toimihan se, tietenkin. Käyntiääni oli korkeakierroksinen ja veneeseen sisälle kuuluva - ja bensalle haiseva. Aikaisemmin ko veneessä oli kylkeen kiinnitettävä perämoottoriteline, koska rumistusta ei ollut tapana laittaa peräkannelle. Sisäkonekin asennettiin lähinnä siksi, että perämoottori oli jonkinlainen kauniin veneen pyhäinhävästys.
Jos varoituksista huolimatta laitat jammun dieselin korvikkeeksi bensakoneen sisälle, asenna myös moottoritilaan tuuletus. Bensasisäkone ei ainakaan nosta veneesi arvoa. Helpompi jälleenmyydä, jos siinä on diesel.
Mietipä uudelleen niitä syitä, miksi pieniä bensasisämoottoreita ei enää valmisteta.Seuraavat veneet varmaan haisevat pahalle ja räjähtävät pienestä kipinästä kun niissä on bensakone.
http://www.mercurymarine.com/engines/mercruiser/inboards/ - FF 27
omapa on valintasi kirjoitti:
Varmastikin tuon linkkisi 5.5 hv bensa-Honda riitti kyseiselle 19 jalan veneelle. Sen kokoisessa pärjäisi kyllä tavallisella ulkolaitamoottorillakin - kuten pärjää mainiosti vaikkapa holkissa ja folkkarissa ym. (puhun omasta kokemuksesta).
1970-luvulla kaverini 1930-luvun kapearunkoiseen puuveneeseen asennettiin perämoottorin tilalle Hondan sisäkone suoralla akselivedolla. Toimihan se, tietenkin. Käyntiääni oli korkeakierroksinen ja veneeseen sisälle kuuluva - ja bensalle haiseva. Aikaisemmin ko veneessä oli kylkeen kiinnitettävä perämoottoriteline, koska rumistusta ei ollut tapana laittaa peräkannelle. Sisäkonekin asennettiin lähinnä siksi, että perämoottori oli jonkinlainen kauniin veneen pyhäinhävästys.
Jos varoituksista huolimatta laitat jammun dieselin korvikkeeksi bensakoneen sisälle, asenna myös moottoritilaan tuuletus. Bensasisäkone ei ainakaan nosta veneesi arvoa. Helpompi jälleenmyydä, jos siinä on diesel.
Mietipä uudelleen niitä syitä, miksi pieniä bensasisämoottoreita ei enää valmisteta.Näin oli ainakin omassa tapauksessani. Ostin veneen viime kesänä ja yksi vene kiinnosti kovastikin kunnes huomasin siinä olevan sisäbensakoneen. Lisäksi koneen ikä ja kunto oli lopulta varsin ratkaisevassa asemassa venettä valittaessa. Syksyllä ylösnoston yhteydessä tuli sitten perehdyttyä tarkemmin VP 2001:sen rakenteeseen ja kyllä tuollainen sielunelämältään yksinkertainen diesel on omiaan purkkarissa.
- eri arvomaailma
Searay mullakin kirjoitti:
Seuraavat veneet varmaan haisevat pahalle ja räjähtävät pienestä kipinästä kun niissä on bensakone.
http://www.mercurymarine.com/engines/mercruiser/inboards/Mielestäsi fiksuja apumoottoreiden vaihtoehtoja pikkupurkkarin Yanmar 1GM:n tilalle?
Searayt bensakoneineen edustavat erilaista arvomaailmaa ja harrastusta kuin purjehtiminen ja purjevene apumoottori pläkään ja landauksiin. - 20
eri arvomaailma kirjoitti:
Mielestäsi fiksuja apumoottoreiden vaihtoehtoja pikkupurkkarin Yanmar 1GM:n tilalle?
Searayt bensakoneineen edustavat erilaista arvomaailmaa ja harrastusta kuin purjehtiminen ja purjevene apumoottori pläkään ja landauksiin.Jos uusi iso bensamoottori toimii niin miksi ei sitten pieni. Aina vedetää vire esiin ja voivotellaan asiaa.
- muutostyötä
20 kirjoitti:
Jos uusi iso bensamoottori toimii niin miksi ei sitten pieni. Aina vedetää vire esiin ja voivotellaan asiaa.
Ennenkuin purjeveneen dieselkoneen vaihtamista bensamoottoriin suunnittelee, kannattaa miettiä mistä syystä esim. EU-direktiivit määräävät tiettyjä turvallisuusvaatimuksia bensaa käyttäville veneille. Mm. moottoritilan tuuletus on bensaa käytettäessä pakollinen, mutta dieselkoneilla ei. Polttoainetankistakin on erilaiset määräykset bensalle ja dieselille. USA:ssa on samantapaiset turvallisuusmääräykset bensaa käyttäville veneille.
Ehkä bensaa suosivat moottorivenemiehet eivät tule ajatelleeksi niitä muutostöitä, joita purkkariin tulisi tehdä vaihdettaessa dieselistä bensaan. Bensa kaasuuntuu matalassa lämpötilassa ja kaasu on ilmaa raskaampaa.
Se, että "aina vedetään vire esiin", johtunee loogisesta syystä. Vire lienee ollut tunnetuin merkki viimeisistä tuotannossa olleista purjeveneiden bensakäyttöisistä sisäkoneista. Albinin, Wickströmin, Olympian ym bensamoottoreiden valmistus oli lopetettu jo aikaisemmin. - Gasoline # 1
muutostyötä kirjoitti:
Ennenkuin purjeveneen dieselkoneen vaihtamista bensamoottoriin suunnittelee, kannattaa miettiä mistä syystä esim. EU-direktiivit määräävät tiettyjä turvallisuusvaatimuksia bensaa käyttäville veneille. Mm. moottoritilan tuuletus on bensaa käytettäessä pakollinen, mutta dieselkoneilla ei. Polttoainetankistakin on erilaiset määräykset bensalle ja dieselille. USA:ssa on samantapaiset turvallisuusmääräykset bensaa käyttäville veneille.
Ehkä bensaa suosivat moottorivenemiehet eivät tule ajatelleeksi niitä muutostöitä, joita purkkariin tulisi tehdä vaihdettaessa dieselistä bensaan. Bensa kaasuuntuu matalassa lämpötilassa ja kaasu on ilmaa raskaampaa.
Se, että "aina vedetään vire esiin", johtunee loogisesta syystä. Vire lienee ollut tunnetuin merkki viimeisistä tuotannossa olleista purjeveneiden bensakäyttöisistä sisäkoneista. Albinin, Wickströmin, Olympian ym bensamoottoreiden valmistus oli lopetettu jo aikaisemmin.Onko kukaan nähnyt tai kuullut purjeveneen räjähtävän tai eden palavan bensa sisäkoneen takia ?....... Niin en minäkään. On turhaa pelottelua puhua kaasuuntumisista ja tuuletuksistä. Jos bensa pysyy putkistoissa ja tankissa niin mitään vaaraa ei ole. Ja kyllähän dieselikin palaa.
- ja haisee
Gasoline # 1 kirjoitti:
Onko kukaan nähnyt tai kuullut purjeveneen räjähtävän tai eden palavan bensa sisäkoneen takia ?....... Niin en minäkään. On turhaa pelottelua puhua kaasuuntumisista ja tuuletuksistä. Jos bensa pysyy putkistoissa ja tankissa niin mitään vaaraa ei ole. Ja kyllähän dieselikin palaa.
Johtuisiko osaltaan siitä, että bensakoneet ovat todellinen harvinaisuus purjeveneissä. Huomasithan kirjoittaneesi "JOS bensa pysyy..."
Palaahan se diesel, tuottaa jopa reilusti enemmän lämpöä per litra. Ei vain mitenkään syty vahingossa.
- messumaakari
Nyt on mahdollisuus nähdä Oceanvoltin moottori ihan in action. Kyseinen firma on nimittäin Vene-messuilla osastolla 4/C41
- bensa kone
En tiedä löytyykö noita akselivedolla. Svetolaitteeseen löytyy. En kyllä käsitä miksi purkkareihin laitetaan aina dieselit? Bensakone hiljaisempi halvempi kevyempi ja kestää käytännössä purkkarissa sen saman ajan. Ajotunteja ei kuitenkaan merkittävästi tule vaan koneen saa loppuun yleensä koneen syöpyminen. Polttoaine määrät on kuitenkin pienet jos vertaa moottoriveneisiin. Mielestäni paloriskiä liioitellaan kovasti. Oikeanlaisella asennuksella ja hoidolla käyännössä riskitön aivan kuten nestekaasu veneessä.
- sähkö_mies
Löytyy noita akselivetoisinakin 3 eri kokoa, 3kwh, 5 kwh ja 8kwh.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15964Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27924En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149888- 80878
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829