Kumivene

dirtyha

Olen aikeissa ostaa kumiveneen 36' matkapurkkariin ensi kesäksi. Tarkoituksena on rantautua luonnonsatamiin, jonne ei syvällä kölillä (2m) pääse. Perheessä on kaksi aikuista ja kaksi lasta.

Tuollaista Mercury 250 Ultra Lighttia ja 3.5hv perämoottoria olen harkinnut.
http://www.marinekauppa.com/product/2028/mercury-250-ultra-light
Sillä kai saisi koko perheen kerralla maihin.

Millaisia ratkaisuja foorumin muilla jäsenillä on?
Kestääkö kumivene hinauksen vai onko parempi nostaa etukannelle tai hankkia taavetti?

30

2339

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SpK

Kumivene tulee suht nätisti perässä. Jarruttaa toki ja pidemmille legeille kannattaa nostaa kannelle. Taavetit olisi mun mielestä liioittelua tuon kokoiselle kumijollalle. Kannelle saa nostettua yksin, jos ei jaksa niin nostimella ja vinssillä voi auttaa.

• Minun ratkaisuni

Grand Corvette 270 (ilmapohjainen, ilmaköli) ja Suzukin pienin nelitahtinen, 2,5 hp. Tällä voi jopa soutaa, mutta pieni perämoottori auttaa vähän kovemmassa tuulessa ja pitemmällä matkalla. Liukuunhan se ei tuolla moottorilla lähde kuin pienen teinin ohjastamana, mutta toisaalta kevyen moottorin siirtrely peräkaiteesta kumiveneeseen ja takaisin sujuu ilman ongelmia.

Venetttä hinataan, jos suunnitelmissa on pysytellä ankkurissa tai luonnonsatamissa, muuten se on tyhjennettynä omassa kassissaan veneen säilytystilassa. 270 on juuri niillä rajoilla, että yksi henkilö retuuttaa sitä paikasta toiseen. Veneen nosto vedestä sujuu joko kahden henkilön voimin suoraan tai avustettuna spinnupuomilla spinnun nostimella.

• mihin puomi???

Ihmettelen jollan nostosi tekniikkaa. Kerro mihin tarvitset siinä spinnupuomia?

Itse nostan jollani yksin ja teen sen aina kyljeltä spinnufallin avulla. Jollaani olen laittanut kolmeen pisteeseen kiinnitetyt nostolenkin, joka on aina aina paikallaan. Nappaan nostolenkin kannelta käsin venehaalla ja klipsaan spinnuhallin hakasen siihen. Sitten vain vinssaan ylös ja saatan jollan moottoreineen etukannelle. Aikaa ei kulu kuin hetki. En todellakaan keksi mitään syytä spinnupuomille tässä manööverissä.

Jos jostain syystä haluaa toistuvasti vetää jollaa moottoreineen esim. hiekkarannoille, kannattaa harkita apupyörien asentamista jollan perälaitaan. Tähän tarkoitukseen on olemassa valmiita asennussarjoja. Apupyörien avulla liikuttelee vähän isompaakin RIBiä yksinään. Ei pidä raahata eikä tarvitse retuuttaa...

• Minun ratkaisuni
        mihin puomi??? kirjoitti:

Ihmettelen jollan nostosi tekniikkaa. Kerro mihin tarvitset siinä spinnupuomia?

Itse nostan jollani yksin ja teen sen aina kyljeltä spinnufallin avulla. Jollaani olen laittanut kolmeen pisteeseen kiinnitetyt nostolenkin, joka on aina aina paikallaan. Nappaan nostolenkin kannelta käsin venehaalla ja klipsaan spinnuhallin hakasen siihen. Sitten vain vinssaan ylös ja saatan jollan moottoreineen etukannelle. Aikaa ei kulu kuin hetki. En todellakaan keksi mitään syytä spinnupuomille tässä manööverissä.

Jos jostain syystä haluaa toistuvasti vetää jollaa moottoreineen esim. hiekkarannoille, kannattaa harkita apupyörien asentamista jollan perälaitaan. Tähän tarkoitukseen on olemassa valmiita asennussarjoja. Apupyörien avulla liikuttelee vähän isompaakin RIBiä yksinään. Ei pidä raahata eikä tarvitse retuuttaa...

Siinähän ihmettelet ihan vapaasti. Spinnupuomi pitää nostoköyden ja samalla nostettavan veneen kauempana veneen kyljestä ja kaidetolpista. Kun jolla on tarpeeksi ylhäällä, irroitetaan spinnupuomin pään mastolta, jolloin jolla siirtyy elegantisti keulakannelle tyhjennystä varten. Sinä voit toki tehdä minun puolestani itse ihan miten haluat omassa veneessäsi, en tule sitä ihmettelemään.

• vielä vinkki
        Minun ratkaisuni kirjoitti:

Siinähän ihmettelet ihan vapaasti. Spinnupuomi pitää nostoköyden ja samalla nostettavan veneen kauempana veneen kyljestä ja kaidetolpista. Kun jolla on tarpeeksi ylhäällä, irroitetaan spinnupuomin pään mastolta, jolloin jolla siirtyy elegantisti keulakannelle tyhjennystä varten. Sinä voit toki tehdä minun puolestani itse ihan miten haluat omassa veneessäsi, en tule sitä ihmettelemään.

Anteeksi uteliaisuuteni. Olen kymmenet vuodet selvinnyt jollan nostosta yksinkertaisemmin. Vain siksi kyselin. Ei todellakaan ollut tarkoitus loukata!
        Ehkäpä spinnupuomi on tarpeen, jos kysymys on isosta RIB-jollasta tai vaikkapa buster-tyyppisestä alumiinijollasta, jossa veneen kylki voisi naarmuuntua.

Pieni vinkki, jos ankkuroit usein ja liikut veneisesi Itämerta kauempana: yön ajaksi jolla kannattaa nostaa veneen kyljelle ja ottaa tappi irti. Silloin sadevesi valuu pois ja jolla on käyttövalmiina. Toinen etu on, ettei jollan pohja likaannu (sitähän ei ole käsitelty antifoulingilla). Jollan keula- (ja perä) narun voi sitoa mantoogiin tai muualle, ettei jolla heilu veneen keikkuessa mainingeissa. Jolla pysyy aika tukevasti paikallaan nojatessaan veneen kylkeen - puomia käytettäessä ei ehkä yhtä hyvin.

• Vaihtoehtoja
    • dirtyha

Kiitos vinkeistä. Veles on ihan kiinnostava. Veleksen pohja näyttää vihreältä. Jättääköhän jälkiä valkoiselle kannelle? Malleista Veles 246 lienee ulkoisiltaan mitoiltaan lähinnä Mercury 250:stä. Kantavuus ei speksien (http://www.aliros.ee/Veles_voldik_1.jpg) mukaan, jostain syystä, ole samaa luokkaa: Veles 240kg/2 hlö ja Mercury 480kg/3( 1) hlö.

• veles 245

Veles tuolta on hyvä valinta. Ei minulla ole ainakaan jälkiä tullut. Priit on avulias kaveri joka vastaa kysymyksiin suomeksi ja varmaan toimittaa sinullekin veneen mihin haluat.

• Vaihtoehtoja

Jäin itsekin ihmettelemään samaa. Ainakin osa kantavuuden eroista näyttää johtuvan pohjan rakenteesta. Mercuryssä on ilmapohja, joka lisää kantavuutta reippaasti Veleksen sälepohjaan verrattuna. Mercuryn sivuilta ei löytynyt tarkempia tietoja kantavuuksista, mutta esim. Zodiacilla ilmapohja lisää kantavuutta 50 - 70 kiloa.

• vvcxghhghjyfggt

Tuskin toimittaa mihin haluat?Hei!

• Toimivaa

Hän toimitti veneen paikalle itse henkilökohtaisesti eikä veloittanut extraa.

• Soutakaa

Eikö tuollainen kumivene liiku airoillakin?

Edullisemmin, terveellisemmin ja toisia häiritsemättä.

• Inflatable.

Tollasen pienen kumiveneen merikelpoisuus kasvaa ihan toisiin lukemiin kun siinnä on moottori. Ei tarvii olla noinn tyhmä.

• dirtyha

Kyllä liikkuu. Pidän kuitenkin tärkeänä, että moottori kuitenkin löytyy tarvittaessa istuinlaatikon alta sitten, kun sitä oikeasti tarvitaan. Voihan jokin yllättävä tilanne tulla eteen vaikka purkkarin oman koneen suhteen.

• Soutakaa

Kiitos: "- kun sitä oikeasti tarvitaan."

Olen niin moneen kertaan suivaantunut perämoottorikumiveneisiin, joilla jälkikasvu lähetetään kuluttamaan aikaansa luonnonsatamassa, jossa on myös paljon muita veneilijöitä.

• h
      • Anonyymi

Ostin. MERCURY Adventuresin (280) neljä kesää sitten. Ponttoonin sauma alkoi vuotaa viime kesänä, nyt aukesi toinenkin n.30cm matkalta, ihan ilman mitään selitystä. Takuu ei voimassa enää. Kysymys kuuluu, mikä on Mercuryn laatu!???? Terv " ei niin tyytyväinen. Asiakas "

• seppomartti

Älä osta rima/ vanerilevypohjaa vaan ilmakenno-/ ilmakölipohjainen jolla. Kevyempi ja loivana V-pohjana helpompi hinata kuin tasapohjainen. Mittaa keulakannen tilat ja osta jolla, jonka saat tyhjentämättä hyvin keulakannelle. 270 saattaa olla liian iso. Pienissäkin kantavuus on hyvä. Pitkiä päivämatkoja ei kannata hinata ja kovemmassa kelissä vesi roiskuu jollaan>>>vastus ja jollan rasitukset lisääntyvät. Kelin pahentuessa lopulta jolla pyörii kuin tuulimylly hinausnarussaan. Jatkuva hinaaminen perässä lyhentää käyttöikää ja saat liimailla auenneita saumoja. Ympäristöystävällinen moottori on sähköperämoottori. Kevyt siirrellä ja äänetön. Akku kassiin siirtelyä varten ja aurinkokenno tai latauspiuha moottorista latamaan. Säästyy myös bensiinin rahtaaminen kanistereissa.

• tehon puute!

Se tietenkin on totta, että "ympäristöystävällinen moottori on sähköperämoottori". Kuvaat kuinka se on "kevyt siirrellä ja äänetön" (pitäne paikkansa) ja kuinka helppoa on latailla sen irtoakkua aurinkokennolla tai moottorin piuhalla (onkohan tämä helpompaa kuin kiinteätankkinen pikkuinen peräprutku?).

Käytännössä pieni sähköperämoottori toimii siinä tilanteessa kuin airotkin. Jos tuuli on sen varran navakka, ettei kumpparia pysty soutamaan on sähköperämoottorikin näköjään aivan liian heikkotehoinen. Se on nähty!

Mielestäni yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu jollaan on sittenkin pieni peräprutku. Sen bensan kulutuskin on niin pieni, että ainakin omassa käytössäni 10 l varakannu on yleensä riittänyt koko kesäksi (koneeni on 2.2 hp 2-t prutku, joka täyden tankkinsa kanssa painaa n. 12 kg ja yhden hengen kuormalla nostaa rimapohjajollani plaaniin).

• seppomartti
        tehon puute! kirjoitti:

Se tietenkin on totta, että "ympäristöystävällinen moottori on sähköperämoottori". Kuvaat kuinka se on "kevyt siirrellä ja äänetön" (pitäne paikkansa) ja kuinka helppoa on latailla sen irtoakkua aurinkokennolla tai moottorin piuhalla (onkohan tämä helpompaa kuin kiinteätankkinen pikkuinen peräprutku?).

Käytännössä pieni sähköperämoottori toimii siinä tilanteessa kuin airotkin. Jos tuuli on sen varran navakka, ettei kumpparia pysty soutamaan on sähköperämoottorikin näköjään aivan liian heikkotehoinen. Se on nähty!

Mielestäni yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu jollaan on sittenkin pieni peräprutku. Sen bensan kulutuskin on niin pieni, että ainakin omassa käytössäni 10 l varakannu on yleensä riittänyt koko kesäksi (koneeni on 2.2 hp 2-t prutku, joka täyden tankkinsa kanssa painaa n. 12 kg ja yhden hengen kuormalla nostaa rimapohjajollani plaaniin).

Sähköperämoottorin tehon puute on lompakon laihuus. Katso esim Torqeedo. Olen hyljännyt 2-tahti Suzukin pienimmän mallin eikä yhtään kaduta. Ainainen ihmettely käynnistyksessä. Hyvä ettei taideta enää valmistaa. Hondan pienin nelitahtinen ja vanha 4hp Johnson seisovat myös varastossani. Minkota vajaatehoisena on palvellut muutaman vuoden. Mihin jollalla on kiire plaanata?. Kivampi liikkua äänettömästi.

• callepalle
        tehon puute! kirjoitti:

Hyvä...minäkin pidän tuollaista 2 heppaista yhdellä kädellä liikuteltavana!

• rimapohjaisellani

Pyöreäperäisessä jollassa on enemmän sisäpituutta ulkopituuteen nähden. Airoilla soutaen etenee matka mitättömän pienellä vaivalla, koska voimaa veneen liikuttamiseen ei tarvitse käytännössä lainkaan vaan riittää kun keveitä aluairoja vain kevyesti liikuttelee. Kaikenlaiset moottorit näen ainakin itselleni ihan turhana vaivana. Purjehtiessa nostan jollan helposti etukannelle tai pakkaan reppuunsa.

• en hinaisi merellä

Itse teen pitkiä reissuja, viimeksi Skotlannin vesille. Jollaa en hinaa koskaan, vaan nostan sen joka kerran spinnufallilla kannelle (vene on 34 ft, jolla 2.6m 2 hp). Ankkurointeja (=jollan laskuja nostoja) tulee kymmenkunta/kesä, toisinaan enemmän. Peräprutkun olen kiinnittänyt
      jollaan ennen vesillelaskua, koska se on vesillelaskun jälkeen riskialttiimpaa varisnkin aallokossa. Mielestäni on makuasia minkä merkkisen jollan hankkii. Rimapohjaisetkin ovat
      tässä kokoluokassa ok. Isot ponttoonit ja korkea keula ovat eduksi.

• Lisää vaihtoehtoja
      • 20+8

Jep, Veleksiä 30-50% kalliimmalla kuin Virosta.

• 9 m 9 kn

Ukrainalaisten merkkien Brig ja Grand hinta/laatu-suhteesta en ole juuri kuullut pahaa sanottavan. Itselläni on ilmapohjainen Brig Dingo 265 W, ostettu 2001. Yhden reiän olen onnistunut toheloimaan 10 vuoden aikana; paikkaus onnistui kuitenkin hyvin.

4-heppainen 4-tahtinen Yamaha saa plaaniin veneen, jossa olen kuormana minä (95 kg). Parikymmentä kiloa lisäkuormaa, niin alkaa olla vähän tuskaista. Kahden hengen kuormalla mennään sitten leppoisampaa tahtia.

Tyhjä vene ilman moottoria tulee 9 solmun nopeudella perässä hinauksessa vaikeuksitta. Kannelle nostoon en tarvitse apuvoimia enkä apuvälineitä (emoveneenä on m-vene MS 900/90).

• 11 + 17

Hinattu on kumivenettä kesästä toiseen ympäri Itämerta, koska ei haluta kannelle olemaan tiellä. Vaikutus vauhtiin ei ole sellainen, että se meitä haittaisi. Tuulella ja aallokossa vaarana on, että heittää ympäri. Köysikin on kerran katkennut - se tietenkin pitää olla kelluvaa.

Toivottavasti satamiin ei ole tulossa taas yksi vene lisää, jossa nuorison viihdytys hoidetaan nostamalla ne jollaan päristelemään. Suomen vesillä jaksaa soutaa - Atlanti on eri juttu.

• Zodiac 240

Muusta tiedä mutta itsellä -86 mallin Zodiac joka vielä täydessä iskussa. Perälaudasta hieman maali irronnut joistain kohdin ja muutama pieni reikä ajansaatossa paikattu mutta muuten täydessä iskussa vielä.
      Toivottavasti nykyajan kummipaatit kestää samoin.

• Vaihtoehtoja

Löytyi mielenkiintoinen hinnasto netistä. Hollantilainen kauppias on laittanut vahingossa Mercuryin tukkuhinnaston tai vastaavan jakoon :) Siinä esim. tuon Mercury 250 Ultra Lightin verottomaksi nettohinnaksi mainitaan 541 euroa. Siihen Suomen ALV ja vähän kuluja päälle, niin veneen pohjahinnaksi muodostuisi noin 700 euroa. Pyyntihinta on sitten 300 enemmän.

http://www.struikwatersport.nl/prijslijst/Opblaasboten-Mercury-packageberekening2011.pdf

• kumivene & CE

Pitääkö kumpparissa olle huvivenedirektiivin mukainen CE merkintä ?
      Vaiko sittenkin leludirektiivin vai ei kumpaakaan ?
      Kanooteissahan ei tarvita, mutta entäs kumppareissa ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      179
      4757
    2. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      40
      2536
    3. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2192
    4. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      16
      1719
    5. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      81
      1348
    6. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      24
      1281
    7. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      32
      1193
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      145
      1180
    9. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      103
      945
    10. Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi

Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannan­hoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.
      Lieksa
      117
      887
    Aihe