Olen aikeissa ostaa kumiveneen 36' matkapurkkariin ensi kesäksi. Tarkoituksena on rantautua luonnonsatamiin, jonne ei syvällä kölillä (2m) pääse. Perheessä on kaksi aikuista ja kaksi lasta.
Tuollaista Mercury 250 Ultra Lighttia ja 3.5hv perämoottoria olen harkinnut.
http://www.marinekauppa.com/product/2028/mercury-250-ultra-light
Sillä kai saisi koko perheen kerralla maihin.
Millaisia ratkaisuja foorumin muilla jäsenillä on?
Kestääkö kumivene hinauksen vai onko parempi nostaa etukannelle tai hankkia taavetti?
Kumivene
30
2339
Vastaukset
- SpK
Kumivene tulee suht nätisti perässä. Jarruttaa toki ja pidemmille legeille kannattaa nostaa kannelle. Taavetit olisi mun mielestä liioittelua tuon kokoiselle kumijollalle. Kannelle saa nostettua yksin, jos ei jaksa niin nostimella ja vinssillä voi auttaa.
- Minun ratkaisuni
Grand Corvette 270 (ilmapohjainen, ilmaköli) ja Suzukin pienin nelitahtinen, 2,5 hp. Tällä voi jopa soutaa, mutta pieni perämoottori auttaa vähän kovemmassa tuulessa ja pitemmällä matkalla. Liukuunhan se ei tuolla moottorilla lähde kuin pienen teinin ohjastamana, mutta toisaalta kevyen moottorin siirtrely peräkaiteesta kumiveneeseen ja takaisin sujuu ilman ongelmia.
Venetttä hinataan, jos suunnitelmissa on pysytellä ankkurissa tai luonnonsatamissa, muuten se on tyhjennettynä omassa kassissaan veneen säilytystilassa. 270 on juuri niillä rajoilla, että yksi henkilö retuuttaa sitä paikasta toiseen. Veneen nosto vedestä sujuu joko kahden henkilön voimin suoraan tai avustettuna spinnupuomilla spinnun nostimella.- mihin puomi???
Ihmettelen jollan nostosi tekniikkaa. Kerro mihin tarvitset siinä spinnupuomia?
Itse nostan jollani yksin ja teen sen aina kyljeltä spinnufallin avulla. Jollaani olen laittanut kolmeen pisteeseen kiinnitetyt nostolenkin, joka on aina aina paikallaan. Nappaan nostolenkin kannelta käsin venehaalla ja klipsaan spinnuhallin hakasen siihen. Sitten vain vinssaan ylös ja saatan jollan moottoreineen etukannelle. Aikaa ei kulu kuin hetki. En todellakaan keksi mitään syytä spinnupuomille tässä manööverissä.
Jos jostain syystä haluaa toistuvasti vetää jollaa moottoreineen esim. hiekkarannoille, kannattaa harkita apupyörien asentamista jollan perälaitaan. Tähän tarkoitukseen on olemassa valmiita asennussarjoja. Apupyörien avulla liikuttelee vähän isompaakin RIBiä yksinään. Ei pidä raahata eikä tarvitse retuuttaa... - Minun ratkaisuni
mihin puomi??? kirjoitti:
Ihmettelen jollan nostosi tekniikkaa. Kerro mihin tarvitset siinä spinnupuomia?
Itse nostan jollani yksin ja teen sen aina kyljeltä spinnufallin avulla. Jollaani olen laittanut kolmeen pisteeseen kiinnitetyt nostolenkin, joka on aina aina paikallaan. Nappaan nostolenkin kannelta käsin venehaalla ja klipsaan spinnuhallin hakasen siihen. Sitten vain vinssaan ylös ja saatan jollan moottoreineen etukannelle. Aikaa ei kulu kuin hetki. En todellakaan keksi mitään syytä spinnupuomille tässä manööverissä.
Jos jostain syystä haluaa toistuvasti vetää jollaa moottoreineen esim. hiekkarannoille, kannattaa harkita apupyörien asentamista jollan perälaitaan. Tähän tarkoitukseen on olemassa valmiita asennussarjoja. Apupyörien avulla liikuttelee vähän isompaakin RIBiä yksinään. Ei pidä raahata eikä tarvitse retuuttaa...Siinähän ihmettelet ihan vapaasti. Spinnupuomi pitää nostoköyden ja samalla nostettavan veneen kauempana veneen kyljestä ja kaidetolpista. Kun jolla on tarpeeksi ylhäällä, irroitetaan spinnupuomin pään mastolta, jolloin jolla siirtyy elegantisti keulakannelle tyhjennystä varten. Sinä voit toki tehdä minun puolestani itse ihan miten haluat omassa veneessäsi, en tule sitä ihmettelemään.
- vielä vinkki
Minun ratkaisuni kirjoitti:
Siinähän ihmettelet ihan vapaasti. Spinnupuomi pitää nostoköyden ja samalla nostettavan veneen kauempana veneen kyljestä ja kaidetolpista. Kun jolla on tarpeeksi ylhäällä, irroitetaan spinnupuomin pään mastolta, jolloin jolla siirtyy elegantisti keulakannelle tyhjennystä varten. Sinä voit toki tehdä minun puolestani itse ihan miten haluat omassa veneessäsi, en tule sitä ihmettelemään.
Anteeksi uteliaisuuteni. Olen kymmenet vuodet selvinnyt jollan nostosta yksinkertaisemmin. Vain siksi kyselin. Ei todellakaan ollut tarkoitus loukata!
Ehkäpä spinnupuomi on tarpeen, jos kysymys on isosta RIB-jollasta tai vaikkapa buster-tyyppisestä alumiinijollasta, jossa veneen kylki voisi naarmuuntua.
Pieni vinkki, jos ankkuroit usein ja liikut veneisesi Itämerta kauempana: yön ajaksi jolla kannattaa nostaa veneen kyljelle ja ottaa tappi irti. Silloin sadevesi valuu pois ja jolla on käyttövalmiina. Toinen etu on, ettei jollan pohja likaannu (sitähän ei ole käsitelty antifoulingilla). Jollan keula- (ja perä) narun voi sitoa mantoogiin tai muualle, ettei jolla heilu veneen keikkuessa mainingeissa. Jolla pysyy aika tukevasti paikallaan nojatessaan veneen kylkeen - puomia käytettäessä ei ehkä yhtä hyvin.
- Vaihtoehtoja
Virolainen Veles maksaa puolet linkittämäsi Mercuryn hinnasta:
http://www.google.fi/search?q=veles pvc paat
Veneen valmistaja on Polimersvarka OÜ, jonka tehdas on Tartossa
http://www.polimersvarka.ee/
Joku palstalainen on ilmeisesti siellä käynytkin:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10314892#comment-52758613 - dirtyha
Kiitos vinkeistä. Veles on ihan kiinnostava. Veleksen pohja näyttää vihreältä. Jättääköhän jälkiä valkoiselle kannelle? Malleista Veles 246 lienee ulkoisiltaan mitoiltaan lähinnä Mercury 250:stä. Kantavuus ei speksien (http://www.aliros.ee/Veles_voldik_1.jpg) mukaan, jostain syystä, ole samaa luokkaa: Veles 240kg/2 hlö ja Mercury 480kg/3( 1) hlö.
- veles 245
Veles tuolta on hyvä valinta. Ei minulla ole ainakaan jälkiä tullut. Priit on avulias kaveri joka vastaa kysymyksiin suomeksi ja varmaan toimittaa sinullekin veneen mihin haluat.
- Vaihtoehtoja
Jäin itsekin ihmettelemään samaa. Ainakin osa kantavuuden eroista näyttää johtuvan pohjan rakenteesta. Mercuryssä on ilmapohja, joka lisää kantavuutta reippaasti Veleksen sälepohjaan verrattuna. Mercuryn sivuilta ei löytynyt tarkempia tietoja kantavuuksista, mutta esim. Zodiacilla ilmapohja lisää kantavuutta 50 - 70 kiloa.
- vvcxghhghjyfggt
Tuskin toimittaa mihin haluat?Hei!
- Toimivaa
Hän toimitti veneen paikalle itse henkilökohtaisesti eikä veloittanut extraa.
- Soutakaa
Eikö tuollainen kumivene liiku airoillakin?
Edullisemmin, terveellisemmin ja toisia häiritsemättä.- Inflatable.
Tollasen pienen kumiveneen merikelpoisuus kasvaa ihan toisiin lukemiin kun siinnä on moottori. Ei tarvii olla noinn tyhmä.
- dirtyha
Kyllä liikkuu. Pidän kuitenkin tärkeänä, että moottori kuitenkin löytyy tarvittaessa istuinlaatikon alta sitten, kun sitä oikeasti tarvitaan. Voihan jokin yllättävä tilanne tulla eteen vaikka purkkarin oman koneen suhteen.
- Soutakaa
Kiitos: "- kun sitä oikeasti tarvitaan."
Olen niin moneen kertaan suivaantunut perämoottorikumiveneisiin, joilla jälkikasvu lähetetään kuluttamaan aikaansa luonnonsatamassa, jossa on myös paljon muita veneilijöitä.
- h
Olen itse pohtinut Zodiacia. Oletko tutustunut?
http://www.zodiacmarine.co.uk/
http://www.inflatableboats-discount.com/schlauchboote/zodiac-1.htm- Anonyymi
Ostin. MERCURY Adventuresin (280) neljä kesää sitten. Ponttoonin sauma alkoi vuotaa viime kesänä, nyt aukesi toinenkin n.30cm matkalta, ihan ilman mitään selitystä. Takuu ei voimassa enää. Kysymys kuuluu, mikä on Mercuryn laatu!???? Terv " ei niin tyytyväinen. Asiakas "
- seppomartti
Älä osta rima/ vanerilevypohjaa vaan ilmakenno-/ ilmakölipohjainen jolla. Kevyempi ja loivana V-pohjana helpompi hinata kuin tasapohjainen. Mittaa keulakannen tilat ja osta jolla, jonka saat tyhjentämättä hyvin keulakannelle. 270 saattaa olla liian iso. Pienissäkin kantavuus on hyvä. Pitkiä päivämatkoja ei kannata hinata ja kovemmassa kelissä vesi roiskuu jollaan>>>vastus ja jollan rasitukset lisääntyvät. Kelin pahentuessa lopulta jolla pyörii kuin tuulimylly hinausnarussaan. Jatkuva hinaaminen perässä lyhentää käyttöikää ja saat liimailla auenneita saumoja. Ympäristöystävällinen moottori on sähköperämoottori. Kevyt siirrellä ja äänetön. Akku kassiin siirtelyä varten ja aurinkokenno tai latauspiuha moottorista latamaan. Säästyy myös bensiinin rahtaaminen kanistereissa.
- tehon puute!
Se tietenkin on totta, että "ympäristöystävällinen moottori on sähköperämoottori". Kuvaat kuinka se on "kevyt siirrellä ja äänetön" (pitäne paikkansa) ja kuinka helppoa on latailla sen irtoakkua aurinkokennolla tai moottorin piuhalla (onkohan tämä helpompaa kuin kiinteätankkinen pikkuinen peräprutku?).
Käytännössä pieni sähköperämoottori toimii siinä tilanteessa kuin airotkin. Jos tuuli on sen varran navakka, ettei kumpparia pysty soutamaan on sähköperämoottorikin näköjään aivan liian heikkotehoinen. Se on nähty!
Mielestäni yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu jollaan on sittenkin pieni peräprutku. Sen bensan kulutuskin on niin pieni, että ainakin omassa käytössäni 10 l varakannu on yleensä riittänyt koko kesäksi (koneeni on 2.2 hp 2-t prutku, joka täyden tankkinsa kanssa painaa n. 12 kg ja yhden hengen kuormalla nostaa rimapohjajollani plaaniin). - seppomartti
tehon puute! kirjoitti:
Se tietenkin on totta, että "ympäristöystävällinen moottori on sähköperämoottori". Kuvaat kuinka se on "kevyt siirrellä ja äänetön" (pitäne paikkansa) ja kuinka helppoa on latailla sen irtoakkua aurinkokennolla tai moottorin piuhalla (onkohan tämä helpompaa kuin kiinteätankkinen pikkuinen peräprutku?).
Käytännössä pieni sähköperämoottori toimii siinä tilanteessa kuin airotkin. Jos tuuli on sen varran navakka, ettei kumpparia pysty soutamaan on sähköperämoottorikin näköjään aivan liian heikkotehoinen. Se on nähty!
Mielestäni yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu jollaan on sittenkin pieni peräprutku. Sen bensan kulutuskin on niin pieni, että ainakin omassa käytössäni 10 l varakannu on yleensä riittänyt koko kesäksi (koneeni on 2.2 hp 2-t prutku, joka täyden tankkinsa kanssa painaa n. 12 kg ja yhden hengen kuormalla nostaa rimapohjajollani plaaniin).Sähköperämoottorin tehon puute on lompakon laihuus. Katso esim Torqeedo. Olen hyljännyt 2-tahti Suzukin pienimmän mallin eikä yhtään kaduta. Ainainen ihmettely käynnistyksessä. Hyvä ettei taideta enää valmistaa. Hondan pienin nelitahtinen ja vanha 4hp Johnson seisovat myös varastossani. Minkota vajaatehoisena on palvellut muutaman vuoden. Mihin jollalla on kiire plaanata?. Kivampi liikkua äänettömästi.
- callepalle
tehon puute! kirjoitti:
Se tietenkin on totta, että "ympäristöystävällinen moottori on sähköperämoottori". Kuvaat kuinka se on "kevyt siirrellä ja äänetön" (pitäne paikkansa) ja kuinka helppoa on latailla sen irtoakkua aurinkokennolla tai moottorin piuhalla (onkohan tämä helpompaa kuin kiinteätankkinen pikkuinen peräprutku?).
Käytännössä pieni sähköperämoottori toimii siinä tilanteessa kuin airotkin. Jos tuuli on sen varran navakka, ettei kumpparia pysty soutamaan on sähköperämoottorikin näköjään aivan liian heikkotehoinen. Se on nähty!
Mielestäni yksinkertaisin ja helpoin ratkaisu jollaan on sittenkin pieni peräprutku. Sen bensan kulutuskin on niin pieni, että ainakin omassa käytössäni 10 l varakannu on yleensä riittänyt koko kesäksi (koneeni on 2.2 hp 2-t prutku, joka täyden tankkinsa kanssa painaa n. 12 kg ja yhden hengen kuormalla nostaa rimapohjajollani plaaniin).Hyvä...minäkin pidän tuollaista 2 heppaista yhdellä kädellä liikuteltavana!
- rimapohjaisellani
Pyöreäperäisessä jollassa on enemmän sisäpituutta ulkopituuteen nähden. Airoilla soutaen etenee matka mitättömän pienellä vaivalla, koska voimaa veneen liikuttamiseen ei tarvitse käytännössä lainkaan vaan riittää kun keveitä aluairoja vain kevyesti liikuttelee. Kaikenlaiset moottorit näen ainakin itselleni ihan turhana vaivana. Purjehtiessa nostan jollan helposti etukannelle tai pakkaan reppuunsa.
- en hinaisi merellä
Itse teen pitkiä reissuja, viimeksi Skotlannin vesille. Jollaa en hinaa koskaan, vaan nostan sen joka kerran spinnufallilla kannelle (vene on 34 ft, jolla 2.6m 2 hp). Ankkurointeja (=jollan laskuja nostoja) tulee kymmenkunta/kesä, toisinaan enemmän. Peräprutkun olen kiinnittänyt
jollaan ennen vesillelaskua, koska se on vesillelaskun jälkeen riskialttiimpaa varisnkin aallokossa. Mielestäni on makuasia minkä merkkisen jollan hankkii. Rimapohjaisetkin ovat
tässä kokoluokassa ok. Isot ponttoonit ja korkea keula ovat eduksi. - Lisää vaihtoehtoja
Nettiveneestä löytyy tietysti myös kumiveneitä. Uusia ja käytettyjä:
http://www.nettivene.com/kumivene/- 20+8
Jep, Veleksiä 30-50% kalliimmalla kuin Virosta.
- 9 m 9 kn
Ukrainalaisten merkkien Brig ja Grand hinta/laatu-suhteesta en ole juuri kuullut pahaa sanottavan. Itselläni on ilmapohjainen Brig Dingo 265 W, ostettu 2001. Yhden reiän olen onnistunut toheloimaan 10 vuoden aikana; paikkaus onnistui kuitenkin hyvin.
4-heppainen 4-tahtinen Yamaha saa plaaniin veneen, jossa olen kuormana minä (95 kg). Parikymmentä kiloa lisäkuormaa, niin alkaa olla vähän tuskaista. Kahden hengen kuormalla mennään sitten leppoisampaa tahtia.
Tyhjä vene ilman moottoria tulee 9 solmun nopeudella perässä hinauksessa vaikeuksitta. Kannelle nostoon en tarvitse apuvoimia enkä apuvälineitä (emoveneenä on m-vene MS 900/90). - 11 + 17
Hinattu on kumivenettä kesästä toiseen ympäri Itämerta, koska ei haluta kannelle olemaan tiellä. Vaikutus vauhtiin ei ole sellainen, että se meitä haittaisi. Tuulella ja aallokossa vaarana on, että heittää ympäri. Köysikin on kerran katkennut - se tietenkin pitää olla kelluvaa.
Toivottavasti satamiin ei ole tulossa taas yksi vene lisää, jossa nuorison viihdytys hoidetaan nostamalla ne jollaan päristelemään. Suomen vesillä jaksaa soutaa - Atlanti on eri juttu. - Zodiac 240
Muusta tiedä mutta itsellä -86 mallin Zodiac joka vielä täydessä iskussa. Perälaudasta hieman maali irronnut joistain kohdin ja muutama pieni reikä ajansaatossa paikattu mutta muuten täydessä iskussa vielä.
Toivottavasti nykyajan kummipaatit kestää samoin. - Vaihtoehtoja
Löytyi mielenkiintoinen hinnasto netistä. Hollantilainen kauppias on laittanut vahingossa Mercuryin tukkuhinnaston tai vastaavan jakoon :) Siinä esim. tuon Mercury 250 Ultra Lightin verottomaksi nettohinnaksi mainitaan 541 euroa. Siihen Suomen ALV ja vähän kuluja päälle, niin veneen pohjahinnaksi muodostuisi noin 700 euroa. Pyyntihinta on sitten 300 enemmän.
http://www.struikwatersport.nl/prijslijst/Opblaasboten-Mercury-packageberekening2011.pdf - kumivene & CE
Pitääkö kumpparissa olle huvivenedirektiivin mukainen CE merkintä ?
Vaiko sittenkin leludirektiivin vai ei kumpaakaan ?
Kanooteissahan ei tarvita, mutta entäs kumppareissa ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e1794757Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä402536- 1562192
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla161719- 811348
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o241281Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https321193Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1451180Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.103945Pirre vaatii nyt karhuja ammuttavaksi
Ylellä taas hauskaa lieksa uutista. Karhujen kannanhoidollinen metsästys on Lieksan kaupungin mielestä välttämätöntä.117887