Betonielementti

frami123

Voisiko joku ammattilainen tai asiasta tietävä kertoa €/m2 keskimääräisen markkinanhinnan betonitehtaalta elementtikuvilla pyydettynä ? 120mm teräsbetoni runko 250mm EPS platina sähkö/LVI varaukset.

Tästä on helppo tehdä päätös, lähteäkö tilaamaan ja investoimaan rakenne- ja elementtikuviin ja tavallaan valitsemaan jo runkoratkaisu.
Kuvat maksaa 10-15k€, kun tietää rungon kustannuksen.

Onteloihin menee joku 10k€ ja pystytys saumaukset 10-15k€.
Lisäksi ikkunat ja vesikatto.

Asennus on nopeaa ja argumentit selvät elementtien eduksi.

Suurin kustannus tuo seinän neliöhinta joka pitäisi saada n. 5k€ tarkkuudella
tietoon ennen peliliikkeitä.

13

9149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut

      Tämä kiinnostaisi meikäläistä myös. Olen googlettanut ja yrittänyt muodostaa käsitystä betonielementin ja esim. valubetoniharkon välisistä kustannuseroista. Jotenkin tuo betonielementti kiinnostaa kyllä enemmän kuin muut.

    • Frame1

      Herralan Betonielementti maksaa 120/ neliö platina rapparilla asennettuna. Ostin viime vuonna ja olin tyytyväinen.

      • frami123

        Kiitos tiedosta. Jos pitää paikkansa, niin tuolla hinnalla vaikka joku 120-150€/m2 pysyy homma budjetissa helposti. Tosin välikäsien kautta hinnat tuntuu olevan jotain 250-300€/m2 luokkaa kun laskee ontelot, palkit, asennukset, saumaukset ja suunnittelun pois.


    • Mikä Herrala

      Mikähän tuo Herralan betonielementti on? Et kai tarkoita mitään Sipo-seinää?

    • Kokeile edes

      Tee elkut itse.

    • Elementti Erkki

      Elementin ongelmana on aina saumat ja lisäksi se tarvitsee kantavat perustukset jonka päälle nostaa.
      Kylmäsiltoja syntyy kohtuullisen helposti jo suunnittelussa, mutta myös rakennettaessa.
      Tarvitaan myös katto ja lattiaelementtejä, sinäähän on niitä vähemmän.
      Talon rungoissa on vaikeaa saada aikaiseksi kustannuseroja, kun kustannus syntyy käytettävästä tekniikasta ja sisustuksesta.
      Platina ei muuten ole mitenkään halpaa ja eristyskyky on myös ylimainostettua ja kun vielä ottaa huomioon seinän osuuden lämmityslaskussa alle 20 %, niin syytä alkaa ajatella. Tavallinen S 60 ajaa saman asian ja talon energian kulutuksessa säästöero 20 € vuodessa, yksikin huolimattomuus rakentamisessa niin tuo 20 €:kin on menetetty.
      Elementtirakentaminen ei ole harrastelijoiden hommaa, kuten usein kuvitellaan.
      Skodankin saa halvalla, mutta parempia autoja on saatavana runsaasti.

      • OPASd

        Minkälainen talo ei tarvitse kantavia perustuksia ?

        Kylmäsiltoja ? voitko tarkentaa ?


      • Kokenut Rak mest
        OPASd kirjoitti:

        Minkälainen talo ei tarvitse kantavia perustuksia ?

        Kylmäsiltoja ? voitko tarkentaa ?

        > Minkälainen talo ei tarvitse kantavia perustuksia ?

        Kaikki telttaa järeämmät rakennelmat tarvitsevat jonkinlaiset perustukset. Et voi rakentaa ilman perustuksia!

        > Kylmäsiltoja ? voitko tarkentaa ?

        Kylmäsilta tarkoittaa sellaista rakennekohtaa joka johtaa lämpöä harakoille muuta rakennetta paremmin! Eli elementtiseinästä tulee kylmä!


      • Kokenut Rak mest kirjoitti:

        > Minkälainen talo ei tarvitse kantavia perustuksia ?

        Kaikki telttaa järeämmät rakennelmat tarvitsevat jonkinlaiset perustukset. Et voi rakentaa ilman perustuksia!

        > Kylmäsiltoja ? voitko tarkentaa ?

        Kylmäsilta tarkoittaa sellaista rakennekohtaa joka johtaa lämpöä harakoille muuta rakennetta paremmin! Eli elementtiseinästä tulee kylmä!

        Tuo ei varmaankaan ole se kylmäsiltojen suurin ongelma, vaan ikävämpää mahdollisuus kondenssiin...

        Jos esimerkiksi tikkaat kiinnittää sisäpuoleiseen betonirunkoon teräspulteilla, tulee niitä pitkin kylmä aina betoniin saakka. Se vähäinen sisäpuolen kosteus joka tuon läpäisee tiivistyy sitten tuohon kylmään metalliin... Voi teoriassa alkaa hometta kertymään (varsinkin jos on jäänyt jotain roskaa rakennusaikana), tai jopa rapauttaa sitä betonia...

        Noh, taitaa olla teoreettista.


      • OPASd
        Kokenut Rak mest kirjoitti:

        > Minkälainen talo ei tarvitse kantavia perustuksia ?

        Kaikki telttaa järeämmät rakennelmat tarvitsevat jonkinlaiset perustukset. Et voi rakentaa ilman perustuksia!

        > Kylmäsiltoja ? voitko tarkentaa ?

        Kylmäsilta tarkoittaa sellaista rakennekohtaa joka johtaa lämpöä harakoille muuta rakennetta paremmin! Eli elementtiseinästä tulee kylmä!

        Jos rakennetaan hyvin ja ohjeiden mukan niin ei kai silloin näitä ns. kylmäsitoja tule ?

        Vai onko elementtiseinät automaattisesti kylmiä ? onko esim, harkkotalo parempi ? vai luokitellaanko harkotkin elementeiksi ?

        Odotan juuri tarjouksia kahdelta eri toimitajalta kivitalosta. Pitäisi sopimukseen laittaa pykälä ettei kylmäsitoja suvaita?

        Perustus homma jo selvisi, kiitti vaan. Edellisestä tuli mielikuva ettei esim puutalo tarvitse perustuksia.


    • TE

      Olen yrittäjä uudeltamaalta, tehdään talotoimituksia ns.avaimet käteen periaatteella ja pykänny myös kivielementeistä!! Tahtoo vaan olla vähän purjeella, tuli ne nyt keltään vaan!! Mut ei vakavaa, tasoitehommissa vaan hiukka enemmän töitä!
      Nytkin laskennassa, asiakas ottaa potiuksen elementit! Ihan ok tuote!

      • soussaaja

        hehe, "potiuksen elementit"....selvitäppä mistähän nekin oikeasti tulee.
        maksat vain turhaan ylimääräistä.

        Tilaamalla ROK kirjan näät mitä ne seinä maksaa alv0%.
        Valtio sitten kertoo mitä se alv on minäkin vuonna.

        Teetät itse rakenne- ja elementtikuvat. Sitten tehtailta tarjouksia...

        Itse asiassa nyt asiaa enemmän tutkineena, harkkatalot ilman rappausta
        näyttä kyllä aikamoiselta sähläämiseltä ja niitä potentiaalisia vikasaumoja kyllä riittää.

        Voisi miettiä, että miksi kuitenkin näyttäisi kerrostalot tulevan elementeistä.
        Olisiko se kustannustehokkaampaa, kuin harkoista ?

        Joutsenon elementti
        Betoniluoma
        Vabe
        ASV
        Betonimestarit
        jne..

        onhan näitä, googleen vaan: "pientalo betonielementti" tai "valmisosarakentaminen"

        myös sivut

        www.elementtisuunnittelu.fi
        www.betoni.com
        www.betonitalo.fi


    • 207

      Moro... Taas taisi puraista talon rakentaminen,, olis sitten 5 talo.. Kaksi oon tehny betonielementeistä..Helpoin ja paras jos kaava hyväsyy ,, julkisivunhan voi tosi pinnoittaa vaikka puulla... Pohja työt kaivuriurakoitsijalla,,,anturat valat valmiin pohjan päälle , joille tulee anturaelementit... pohjan täyttö legasoralla,,, laaatan valu,, tietty kaikki asiaan kuuluvat sähkö, lvi, ja kaikki muu sinne legasoran alle....Sit vaan odottelua 2 pv. betonielementit paikalleen asennus, kysy tarjousta ,,, ite oon asetanu ne itte, muista myös väliseinä elementin mukaan toimituksee,,, viikossa tai kahdessa on talo vesikatossa,, ekassa betonielementtitalossa 1 krs, oli kait 8 kivee,,, vaatii ison nosturin,,,,toisessa 3 krs talo joka kerroksessa 10 elementtiä...... muuraria tarviit vain takan tekoon,, tosin tasoitemies kyllä maksaa jonkin verran ,,, ny taisin innostua.....Homma pyörähtää käyntiin talon osalta ,,, piirä ite minkälaisen haluut ,huomioiden kaava,,, sit arkkitehdille,, rakennesuunnittelijalle ja lopuksi betonielementisuunnittelijalle,,, kuvat sähkö ja lvi ym muilta suunnittelijoita oltava jo rakennesuunnittelijalle.... Helppoo ku heinän teko... eikö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe