Blaser R8

Pena 50

Onko palstan lukijoilla kokemuksia Blaserista. Meinaan hankkia R8:n joko 9,3 tai 375 kaliiberilla.

Asettaako tuollainen suoravetolukko erityisvaatimuksia kotilataajalle?

39

12165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pena 50

      Ei näytä olevan Blaserin käyttäjiä. Onhan se vähän arvokkaampi pyssy mutta eihän harrastuskuluja ole tapana laskea.

      Tässä videonpätkä, kun kaveri ampuu pikatulella sonninmullikkaa mutta tarvitsee kaveria lopetuslaukaukseen.

      http://www.youtube.com/watch?v=JXUwWxBiG6g

      Eikö tuo ole kiva pyssy hirvimetilläkin, jos ei kaipaa itselataavaa. Suoravetolukko tekee aseesta vähän lyhemmän kuin normaali pulttilukko. Olen jonkin kerran käynyt liikkeen hyllyssy hypistelemässä ja ihastunut.

      • Hirviä ampunut

        Kohtalainen hirvenampuja ei tarvi kun 1 laukaus tappaa hirvi, tumpula räpsii monta luotia ja leimaa puita tusinan kaatokuntoon. Oisikohan parempi kaikkien kannalta et pysyt pois metsästä. Toi pikatuli juttu kertoi paljon.


    • Kiertänyt

      Vaatii vain hiukka enempi hylsyn supistusta kun vain pelkkä kaula, et paras tarkkuus jää ihan saamatta, no ei kuitenkaan paha. Mietit cal. Metsästätkö vain suomessa, vai onko aikomus ulkomailla? Kotimaisille riittää 9,3. Alaska jo tarvii kovaa .375. Moose on senverta reilumpi jos haet parinmetrin sarvien kärkiväliä, tuplat elukalla massaa kotihirveen nähden.

    • Pena 50

      Kiitos vastauksesta.
      Olen kuullut, että Blaserin sovitukset olisivat tiukempia ja sillä suoravetalukolla ei varmaan pysty niin hyvin painamaan väkisin piippuun kuin näillä perinteisillä pulteilla.

      Tosiaan minulla olisi haaveena käydä kauempana ehkä Afrikassa ja Venäjän kaukoidässä. Siellä olisi kiva olla vähän tehokkaampi ase. Tuossa 9,3 x 62 kaliiberissa olisi se hyvä puoli, että lukonpää on sama kuin esim 308:ssa. Jos otan tuon 375:n, pitää pienempiä vaihtopiippuja varten ostaa 250 euron lukonpää. Eli meinaan myöhemmin ostaa pienempireikäisen vaihtopiipun, jos tykkään pyssystä.

      • raja-neva

        hyvin on pelitelly mulla on 308 ja 375h&hmag


    • Pena 50

      Kävin tuon 375 h&h:n tilaamassa. Pitää se vaihtopiippu hankkia myöhemmin. Kylläpä oli isot hintaerot. Osa myyjistä tarjosi listahintoja ja osa tuli hyvin vastaan.

      Otin Blaserin pikajalan, johon sopii runko 30 mm ja etulinssi 50 mm. Pitäisi löytää tähtäin, joka sopii suurriistakiväärille. Eli silmän pitäisi jäädä riittävän kauaksi tähtäimestä ja tietenkin tähtäimen pitäisi kestää rekyyliä.

      Onhan niitä Zeissiä ja Schmit&Benderiä mutta joku reilu 2 tonnia tuntuu jo harrastusvaroissa. Osaisko joku suosittaa tähtäintä, jota voisi käyttää kyttäysjahdissa ja ajometsästyksessä?

      • Kiertänyt

        Mietippä Pena josko se pienempi cal olisikin vaikka 30-06. Sattuisi sama ase pienemmällekin riistalle. Jopa lintuihinkin.


      • Pyytäjä

        Leica Magnus 1.5-10X42


      • raja-neva

        jos halvempaa haet nikon monark 1.1-4x24 4#el 100m viälä näkökenttä 28m maksaa 30mm rungolla 900e tienoot .
        valopisteellä silmästä 90mm ja paralaksi 3m-96 näkökenttä 38m.jep tässä yksi vaihtoehto.itellä 375 ja 308 päällä zeis 3-12-56 toimii molemmissa


    • Kiertänyt

      Hämäräkyttäyksessä tarvit valovoimaa ja äkkiä laskien 50 mm etulinssin mukaan suurennus ois hyvä olla 8x hujakoilla. Suurempien elikoiden kohdalla jopa 2x suurennus tahtoo olla liikaa. Siitä lähde pureksimaan. Harvoin löytyy kiikaria joka hyvä ja halpa. Eikä Blaserin päälle kehta mitää tascon paskaa laittaa. Oisku ostaisit uuden, paremman auton ja siihen pinnotetut renkaat.

    • 13

      30-06 olisi varmaan Ok. Toinen mahdollisuus 308. Siihenkin saa aika nopeita paukkuja.

      Mulla ois 30-06:een monta kymmentä vanhaa paukkuakin. 1980-luvulla ostin Valmet 412:een 30-06 piippuparin. Huonoin aseosto mitä olen tehnyt. Piippujen osumapisteet keskenään tahtoivat elää ruuvisäätö kun niissä oli. Pahinta oli se, että tekniikka ei toiminut. Vaikka käytin asetta takuuhuollossa tehtaallakin, asetta ei saatu koskaan toimimaan. Toisessa piipussa nallipiikki tahtoi lyödä läpi niin, että piikki teki reiän ja juuttui sinne. Ase ei silloin auennut. Toinen piippu ei tahtonut laueta. Oli melko nolo hirvikokeessa, kun pyssy ei välillä suostunut taittumaan ja välillä kuului vain naksaus. Varmaan joku laippakantapatruuna olisi ollut parempi.

      Ammuin kuitenkin aseella pari hirveäkin. Mutta kyllä hävettää suomalaisena, että laadukkaana tunnettu asetehdas tuotti tuollaista paskaa. Olisi odottanut, että ongelmat saadaan edes jälkikäteen tehtaalla kuntoon mutta kun ei. Kiittäköön iltarukouksessa, joilla jäi mokoma kampe hankkimatta. Minulla se on lojunut tuolla asekaapin nurkassa kohta 30 vuotta.

      Mutta tosiaan patruunoita jäi. Hirvipatruunoita varmaan enemmän kuin 50 ja itseladattuja harjoituspatejakin kymmeniä. Kai niitä uskaltais vielä ampua.

      Niin lupahakemuksenkin kävin jättämässä. Piti olla metsästyskortti, seuran jäsenkortti, sotilaspassi ja sitten määrättiin palikkatestiin. Ei se vain niin käynyt, että olisi testi tehty vaan piti sopia aika ensi viikolle. Helkkari. Mutta ei kai tässä 7 aseen omistajalle muu auta. Ensi viikolla tutkitaan, olenko itsetuhoinen tai muuten häiriintynyt. Kai tämän homman tarkoituksena on tehdä luvan saaminen niin vaikeaksi, että pitää olla aika vahva, että uskaltaa tulla tiskille.

      • Kiertänyt

        Siksi suosittelin Penalle 30-06 koska lukon liikepituus lähempänä .375. Sitä ei tiedä josko 8:s ase sekoittaisi pääsi. Sori. Mun oletus, että mitä useampi ase niin sitä huolellisempi niiden käytön ja säilymisen suhteen. Euroja kiinni.


      • Kiertänyt

        Tarkemmin valmetin huolia pohtiessani syy kääntyy sylttytehtaalle. Iskurinpiikkeihin. Pituus, terävyys. En muista oliko ko aseessa ylä ja alapiipun iskurit sam.laiset.


    • Pena 50

      Haulipiipuilla olen ampunut magnumeja monta kymmentä vuotta ja pyssy on toiminut sataprosenttisesti. Kertaakaan ei ole lyönyt läpi nallista eikä kertaakaan ole jäänyt laukematta. 412 on haulihommissa todella huippupeli.

      Luotipiipuissa se vika täytyy olla. Varmaan laippakantainen patruuna olisi ollut parempi valinta.

      • Kiertänyt

        Ahaa! Onhan laippakanta varmempi ulosvedon suhteen. Kumma ettei takuussa puututtu patruunapesiin. Näinköhän koko ase näki seppää.


    • Miksi lisä piippu ?

      Jos itse lataat patruunasi, niin mihin tarvitset sitä vaihtopiippua ?
      375 voit metsästää linnut kuten hirvetkin, kun valikoit luodit ja lataukset metsästettävän riistan mukaan.
      Ainoa minkä saatat joutua hommaamaan, niin ehkä toisen tähtäimen tuohon lisäksi.

      • kiertänyt

        No, jokainen voi ostaa mitä haluaa ja jelpataan sit vinkkien puolesta jos tarvis.


    • 338lm

      Olen kaverilleni aikoinaan ladannut 6,5x55 ja 300 win.mag paukkuja noin 3000.kpl Blaserin vaihtopiippu kivääriin ja koskaan ei ollut mitään ongelmia normaalilla täyssupistuksella.

      Kovemmissa latauksissa molemmilla kalibereilla nallin ja hylsyn käyttäytyminen viittasivat normaalia väljempään sulkuväliin joka mielestäni normaalia vaihtopiippu aseella. Siis tätä ei koskaan mitattu mutta tällainen "mutu" tuntuma jäi aseesta.

      Mitä tulee käyntiin niin ainakin tämä 6,5x55 kävi "EURON" kolikkoon sadalta metriltä ja viime kesänä toinen kaverini osti myös vaihtopiippu Blaserin 6,5x55 (ei vielä toista piippua) ja kasat mitä kokeili ampua olivat "yhtäreikää" eli huippuase käynnin puolesta. En myöskään koskaan ole kaveriltani kuullut mitään ongelmia patruunoiden suhteen.

      Siis hänellä 6,5x55 9,3x62 ja 300 win.mag 375 h&h yhdistelmät. Ampuu yleensä Norman Oryx patruunoilla.

    • Pena 50

      Ajattelin, että 375 h&h on vähän liian järeä lintuhommiin ja harjoitusammuntoihin. Iselatauksessa 375 luodin hinta lienee euron paikkeilla ja halvimmat ostopaukut 2,5-3 euroa. Laatupatruunat taitavat olla 6 - 10 euroa. Eikä taida olkapääkään tykätä, jos mäiskii 20-30 kertaa pahvihirveä. Tietenkin riippuu myös latauksesta.

      30 kaliiberisiin saa valmiitakin harjoituspaukkuja melko edullisesti puhumattakaan jälleenlatauksesta. Siihen saa myös aika hyviä lintupaukkuja, kun keventää painoa hirviluodista alaspäin. Luodin kaarta joutuu kyllä arvioimaan vähän enemmän kuin jollain 22-250:llä, joka on asekaapissa.

      Tilaus on tehty. Näillä mennään.

      • raja-neva

        laitoin aseutran vaimentimen 375 hienosti pelittää viimesyksynä ammuin toistasataa laakia uusia tarvas luotia .toimmii jopa hirvellä jep.


    • .

      Joko on blaseri tullut?

    • Pena 50

      On kyllä tullut.
      Aivan ihana. Moneen kertaan koonnut ja purkanut molemmissa kokoonpanoissa. Oisin varmaan ottanut yöksikin viereen mutta vaimo ei olisi hyväksynyt.

      Ostin kiikariksi ensi hätään 3-12 Meoptan. 308 piipulla olen käynyt muutaman kerran ampumassa. Hyvin toimii ja tekee pienen kasan. Liipasin on tehdassäätöisenä alle kilon eli herkempi kuin normaali hirvipyssyssä. Pitää vähän varoa hansikas kädessä. Sopivin lintumetsälle. Hirveä varten voisi ehkä säädättää vähän tiukemmaksi.

      375 piippua en ole vielä kokeillut. Pitäisi tilata Partizaneja, joilla raskisi paremmin mäikätä kuin näillä laatupaukuilla.

      Pikajalan kiinnityskolot oli jyrsitty putkiin vähän eri syvyyksille mutta sehän ei haittaa, kun kiikaria ei kuitenkaan voi lennosta vaihtaa piipusta toiseen vaan vaatisi välillä kohdistuksen. Pikajaloissa on säätöruuvit, joilla kiinnityksen saa sopivan tiukaksi.

      Käsittääkseni hyvä ampua myös metsällä.

      Sitä tässä vähän ihmettelee, miksi suomalaiset eivät ole kehitelleet vaihtopiippukivääriä.

    • .

      Itselle on iskenyt sellaisen blaser kuumeen että huh huh.
      Saattaa ensi syksyksi aseet vaihtua pitkään himoittuun blaseriin.
      Tosin itse olen päätynyt blaser 93:een kal 9,3x62 ja vaihtopiiippu 308win.
      Onko latausliike tosiaan niin pitkä, että ottaa poskipäähän pidemmillä patruunoilla?

      • 93r.375h&H mag

        ei ota


      • raja-neva

        ei ni hi jos jollain on leveet posket,sit voi ottaa jep


    • tehojahirvenkaatoon.

      Kyllä 375 H&H.llä jo hirvi katuu, itse kyllä olisin valinnut kaliiperiksi jonkun suuremman ja tehokkaamman ettei tarvitsisi paikkolaukausta ampua, ehkä 12.7x99 olisi jo kohtalaisen hyvä..onko kellään ko. kaliiperista kokemusta? pilaako lihaa paljon vai vähemmän kuin esimerkiksi 308 joka minusta on enemmänkin sellainen mökkikaliiperi jolla voi korkeintaan ampua tyhjiä kaljatölkkejä saunaillan jälkeen, sellainen hupikaliiperi.

    • Pena 50

      "Itselle on iskenyt sellaisen blaser kuumeen että huh huh.
      Saattaa ensi syksyksi aseet vaihtua pitkään himoittuun blaseriin.
      Tosin itse olen päätynyt blaser 93:een kal 9,3x62 ja vaihtopiiippu 308win.
      Onko latausliike tosiaan niin pitkä, että ottaa poskipäähän pidemmillä patruunoilla? "

      Minusta kaliibeerisi 9,3 x63 ja 308 on täällä Suomessa parempi kuin minun valikoimani. Minä haaveilen Afrikan elämistä, joiden iholla on niin paksu savikerros, että 9,3 on liian keveä.

      Ei kaliiberi vaikuta vedon pituuteen. Aina vetäistaan vauhdilla taakse niin kauas kuin menee ja sitten lyödään voimalla eteen. Samalla tavalla menee pitkät ja lyhyet paukut. Ei se kaliikaliiberi merkitse vaan se lukon liikkumaväli.

      Sama lukkopultti käy molempiin 308 ja 9,3. Ovat ns. vakiokaliipereija. Lukkopultti on semmoinen reilu 10 cm pötikkä, joita on kolmea kokoluokkaa magnumit, normaalit ja pikkupyssyt. Minulla piti ostaa se isompi.

      Voisit kattoa siinä R93 pyssyssä miten pannaan paukut lippaaseen ja varsinkin miten ne otetaan pois. R8:ssä molemmat helppoa mutta kysy miten siinä vanhemmassa mallissa. Epäilen, että voisi olla vaikeampaa.

      Ootko käynyt katsomasas esittelyvideot osoitteessa blaser.de.

      Terv Aloittaja

    • Porkkala

      Minä hankin viime syksynä Blaser R8 Safarin ja olen ollut tyytyväinen.
      Yksin kertaisesti halusin hankkia yhden hyvän vaihtopiipullisen kiväärin.

      Sauerin RX Helix oli toinen vaihtoehto jota katselin.
      Se ei tarvitse työkaluja purettaessa toisin kuin Blaser.

      Blaser valitsin kuitenkin ulkonäöllisten seikkojen vuoksi.

    • blaser1

      olisi blaser R.93 375 H&H myynnissä Zeissin kiikarilla (pikajalka)

    • PÖLLÖ

      KOKEMUKSIA BERGARA SCOUT KIVÄÄRISTÄ,ONKO TARKKA

      • huuuuhkaja myös

        Ei skouttia kannata ostaa kun kerran sakoa myyvät. käyttäisit vähän järkeä hankinnoissasi.


      • pöllö
        huuuuhkaja myös kirjoitti:

        Ei skouttia kannata ostaa kun kerran sakoa myyvät. käyttäisit vähän järkeä hankinnoissasi.

        No onko tietoa tarkkuudesta.kyllä minulla on tikka m55 308ja kaksi muuta kivääriä.keveyden ja lyhyyden vuoksi ase kiinnostaa. Ja yhden sakon hinnalla saa 3bergaraa


      • pyssy
        pöllö kirjoitti:

        No onko tietoa tarkkuudesta.kyllä minulla on tikka m55 308ja kaksi muuta kivääriä.keveyden ja lyhyyden vuoksi ase kiinnostaa. Ja yhden sakon hinnalla saa 3bergaraa

        M55 kal .308 on hyvä ase ja kaliiberi kohdallaan niin linnun kuin hirven ampumiseen. Kotimainen ase hoidettuna pitää hintansa jos haluaa luopua. En käsitä että mitä varten pitää hankkia jumalattomia mörssäreitä. Kai se on seikkailuelokuvien tms henkeä. M55 on kevyt kantaa ja hyvä ampua. Tarkkuus on säädöistä ja ampujasta kiinni. Itse en aikoinaan hankkinut paksupiippuista painavaa mallia; rata-ammunnassa puoltaa paikkaansa. Muuten on turhan painava kanneksia
        kilometritolkulla. Olen ampunut M55.308:lla tuhansia laukauksia.
        En käy väittelemään, on monenlaista hengenlahjaa.


    • 93r.375h&h mag

      samalla aseella ammutut hylsyt tai tehdas uudet ei ongelmia .

    • Tykkiseppä

      Blaserista myös katoaa takuu jos ammutaan itseladattuja patruunoita.

      • kylläkkk

        No mistähän ne sen tietää mitä on amuttu.


    • justjoo-o

      Missään kohtaa Blaser r8 takuuehdoissa tai ohjekirjassa EI ole mainintaa että itseladattujen patruunoiden ampuminen aiheuttaisi takuun (10v.) purkautumisen tai edes mainintaa että itseladatuttujen ampuminen olisi blaserilla kiellettyä...
      MUTTA MUTTA katsokaapas mitä sakon tai tikan ohjekirjassa ja takuuehdoissa lukee... Voipi tulla "ullatyksena" että siellä kielletään itseladattujen patruunoiden ampuminen sekä kerrotaan takuun purkautumisesta mikäli näin tehdään...
      Blaser edellyttää vain C.I.P normien mukaisia patruunoita, ne voivat olla myös itse ladattuja tehtaan edustajan mukaan...

    • 6555

      R93 kal. 6.5-55 pesä väljä,iskuri työntää hylsyä eteenpäin ei laukea,ratkaisuna ampua hylsyt pesän mitoille luoti rihlakosketuksella.Ainoat tehdaspatit normalta jotka laukesivat,sellieriä voi myös yrittää.Latauspituus 77,5mm enintää,pidemmät ei mahdu.

    • Anonyymi

      Itsellä blaser r8 6.5x55 tosi surkea sorto hirvet juoksee satoja metrejä ja linnut lähtee siivilleen, tarkisttettiin piippu niin rihlat on täysin olemattomat,ei voi edes tappaa riistaa kun on melkein kuin haulikon piippu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3050
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2091
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1875
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1336
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1231
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe