Kertokaa kokemuksia Focus Wagonista

Fordistiko?

Koeajoin Focus Trend Wagon 125hv 1,6l -moottorilla. Auto oli yllättävän mukava ajaa ainakin ilman kuormaa ja sisältä mukavan näköinen. Mietin Focus farkun ostamista vakavasti. Kertoisitteko kyseisen mallin omistajat millainen auto on ollut käytössä ja mitä hyviä ja huonoja puolia siinä on - minulla kun ei Focuksista ole mitään aikaisempia omakohtaisia kokemuksia. Lisäksi kiinnostaisi tietää kannattaako maksaa enemmän 125 hv koneesta vai tyytyä 105 hv peruskoneeseen (ajan enimmäkseen kaupungissa ja vain vähän pitkiä matkoja)?

20

9541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ocufocu

      Terve! Itellä elokuussa ostettu 105hp titanium farkku. Hyvä auto ja mukava ajella pitkääkin matkaa. Ainoat ongelmat on kylmäkäynti epätasainen ja päivitystä ohjelmiin odoteltu elokuusta asti! Eli kun käyt koeajolla niin kokeilepa painaa heti kaasua jos auto on seissyt useita tunteja mieluummin heti aamusta kun auto vielä kylmänä. Kone röpöttää ja meinaa sammua jos päivitystä ei ole tehty. Lämpimänä ei ongelmaa. Itse kokeilin myös 125hp koneella mutta ihmeempää eroa ei ole mielestäni. Eihän nämä mitään raketteja ole mutta ecoboost voi ollakin mutta hintaa tulee jo reilusti lisää. Michelin nastat alla pelaa kohtuullisesti. Ovien ja konepellin sovituksissa sanomista eli silikonista huolimatta tiivisteet jäätyy. Lunta kerääntyy ovien väliin reilusti. Isomman auton tuntua. Edellinen auto octavia mutta fokkeri parempi kun sais vain ohjelmisto päivityksen kuntoon ennen kesää!!?

      • Fordistiko?

        Kiitos asiallisista kommenteista. Oletko ehtinyt jo ajaa autollasi paljon?


      • ocufocu
        Fordistiko? kirjoitti:

        Kiitos asiallisista kommenteista. Oletko ehtinyt jo ajaa autollasi paljon?

        5500km on kertynyt. Todella hyvät ajo-ominaisuudet ja jämäkkä peli. Entisiä autoja mm. carina, corolla ja viimeksi ocu. Onhan ero kuin päivällä ja yöllä. Tosiaan jos menet koeajolle niin toimi kuten edellä neuvoin ja kysy myyjältä onko päivitykset tehty. Tykästyin itse moderniin muotoiluun joka varmaan jakaa mielipiteet. Ainoastaan fordin toiminta näissä ongelmatapauksissa v.....aa! Minusta puoli vuotta on liiän pitkä aika odottaa jotain päivitystä koska fordilla on aiemminkin ollut samoja probleemia. Eka fordi. Tietenkin uusissa malleissa on aina odotettavissa jotain lastentauteja mutta vähän ihmetyttää.. Itsellä tilanne että auto on ostettu etelästä ja asun ylempänä. Olen ongelmissa ollut yhteydessä näiden 2 paikan ja maahantuojan kanssa mutta valmista ei tule, odotellaan vielä pari viikkoa... on aina vastaus!? Hyvä auto mutta palvelu ja asiantuntemus p....stä. Rahat kelpaa mut.. Fordilla on näköjään vastuu aina ostajalla. Onnea ostoksille.


      • Fordistiko?
        ocufocu kirjoitti:

        5500km on kertynyt. Todella hyvät ajo-ominaisuudet ja jämäkkä peli. Entisiä autoja mm. carina, corolla ja viimeksi ocu. Onhan ero kuin päivällä ja yöllä. Tosiaan jos menet koeajolle niin toimi kuten edellä neuvoin ja kysy myyjältä onko päivitykset tehty. Tykästyin itse moderniin muotoiluun joka varmaan jakaa mielipiteet. Ainoastaan fordin toiminta näissä ongelmatapauksissa v.....aa! Minusta puoli vuotta on liiän pitkä aika odottaa jotain päivitystä koska fordilla on aiemminkin ollut samoja probleemia. Eka fordi. Tietenkin uusissa malleissa on aina odotettavissa jotain lastentauteja mutta vähän ihmetyttää.. Itsellä tilanne että auto on ostettu etelästä ja asun ylempänä. Olen ongelmissa ollut yhteydessä näiden 2 paikan ja maahantuojan kanssa mutta valmista ei tule, odotellaan vielä pari viikkoa... on aina vastaus!? Hyvä auto mutta palvelu ja asiantuntemus p....stä. Rahat kelpaa mut.. Fordilla on näköjään vastuu aina ostajalla. Onnea ostoksille.

        Kiitos hyvistä kommenteista! Koeajoin 125 hv Focuksen eikä siinä ilmennyt mainitsemaasi käyntivikaa - ehkäpä uusissa autoissa tuo ohjelmaversio on korjattu. Auto kaivettiin suoraan hangesta koeajoon joten rauta oli kylmää...Pakkasta tosin oli vain muutama aste. Ajo-ominaisuudet olivat tosiaan hyvät; varsinkin ohjaus oli tosi tarkka. Kone tuntui melko puhdittomalta mutta meikäläinen pärjäisi sillä hyvin kun ei ole tuota rallikuskimentaliteettia.


      • ocufocu
        Fordistiko? kirjoitti:

        Kiitos hyvistä kommenteista! Koeajoin 125 hv Focuksen eikä siinä ilmennyt mainitsemaasi käyntivikaa - ehkäpä uusissa autoissa tuo ohjelmaversio on korjattu. Auto kaivettiin suoraan hangesta koeajoon joten rauta oli kylmää...Pakkasta tosin oli vain muutama aste. Ajo-ominaisuudet olivat tosiaan hyvät; varsinkin ohjaus oli tosi tarkka. Kone tuntui melko puhdittomalta mutta meikäläinen pärjäisi sillä hyvin kun ei ole tuota rallikuskimentaliteettia.

        Terve fordistiko? Oletko focus kauppoja tehnyt vai onko mieli tai merkki vaihtunut?


      • Fordisti KYLLÄ!!
        ocufocu kirjoitti:

        Terve fordistiko? Oletko focus kauppoja tehnyt vai onko mieli tai merkki vaihtunut?

        Ei tulisi mieleenkään vaihtaa merkkiä!!
        Vastaavaa hinta-laatu suhdetta saa hakea!!


      • Fordistiko?
        ocufocu kirjoitti:

        Terve fordistiko? Oletko focus kauppoja tehnyt vai onko mieli tai merkki vaihtunut?

        Tein kaupat Focuksesta. Vertailin useita saman autoluokan merkkejä. Kävi tosin loppujen lopuksi niin, että löysin todella edullisen ja vähän ajetun edelliskoppaisen 1,6 l Focus Wagonin jossa oli sopiva (lisä)varustelutaso. Nyt on jo muutama tuhat kilometriä taittunut ilman ongelmia. Auto on mainio ajaa, riittävän tilava minulle ja aika pienikulutuksinenkin. Ulkonäkökään ei ole mielestäni hassumpi. Moottori on meluisa ja melko tehoton, mutta se ei ole ongelma, kun ajan lyhyeköä työmatka- ja työajoa. Auto on ensimmäinen Fordini, muita merkkejä on tullut vuosien mittaan tullut omistettua toistakymmentä. Auto vaikuttaa hieman värittömältä mutta mainiolta käyttöpeliltä. Ja kuten kerroin, hinta oli edullinen. Toistaiseksi siis kaikki hyvin.


    • Fordforever

      Itselläni on tuo edelliskoppanen farkku Focus, josta ei ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Kävin koeajamassa viime syksynä myös tämän uuden 125 heppasella koneella. Valitettavasti se tuotti pettymyksen lähes joka osa-alueella.

      Auto oli yllättävän puhditon(vanha 100 heppanen tuntuu puhdikkaammalta), ajo-ominaisuudet pettymys, tilat eivät yhtään isontuneet ja ulkonäkökin (joka tietty makuasia) hieman ylimuotoiltu varsinkin kojelaudan ja ratin osalta. Ratista ei esim. saanut sellaista luontevaa otetta, vaan muotoilu oli epämukava otekohdasta.

      Oli kuitenkin yksi kohta missä oli tapahtunut selvä parannus. Farkkumalliin oli tullut kätevä suojaverhon aukaisu mekanismi, jossa vain painamalla vähän päältä se kelautui pois tieltä. Erittäin kätevä ominaisuus kun tulee kauppakassit kädessä autoon.

      Nämä siis minun henkilökohtaiset tuntemukset uuskoppasesta, mutta epäilen monen olevan suurinpiirtein samaa mieltä. Joka tapauksessa auto on niin suuri pettymys minulle, että ajelen vanhalla vielä pitkään ja todennäköisesti seuraava auto on muuta merkkiä.

    • EN PETTYNYT!!!

      Minun mielestäni uusikoppanen on paljon hienompi ulkoa, kuin vanhakoppanen..alko oma tuntuun heti vanhukselta koeajon jälkeen!!!
      Mutta sisätilat on melko modernin malliset, varsinkin keskikonsoli....
      Jonkin verran on tullut tosiaan hyviä varusteita lisää ja koeajon perusteella loistava ajettava tuo uutuus!!

      Tarkotus on vaihtaa uuteen koppaan, ku tulee ekoja käytettyjä farkkuja!!
      Ja se ecoboost kiinnostais!!

    • Teho riittää...

      Täällä Focus 2.0i 1-koppainen eli se paljon puhuttu Zetec-koneinen malli kyseessä. Ajettavuus kiitettävää ja "suorituskykykin on kohdallaan" (lainaus Tekniikan Maailman 2-litraisten vertailusta, jonka iso-Focus voitti).

      Paukkua on koneessa siis enemmän kuin se ilmoitetut 130 hv, mutta talvella ei hirveästi ole iloa.Joutuu aika paljon jarrulla sitomaan mutkateillä. Ohjaustuntuma säilyy luistoissakin. Moottori vääntää jo tyhjäkäynniltä eikä kaasuun tarvitse koskea edes vaunun kanssa vekslatessa. Varsinainen potku tulee jossain 4000:n paikkeilla. Silloin mennään. Olen moottoritiellä ottanut mittariin 215 km/h ja leppoisaa menoa.

      Miinusta kulutus. Kisataustaisen moottorimallin kulutus kun ei ole ollut ykköskriteerinä suunniteltaessa.

      1.6 100 ja 115 hv on todettu laiskoiksi.

    • Tyytyväine uutuuteen

      Uudella Focuksella ajettu 7000tkm, Malli on 1.6 125hv powershiftillä ja wagon.
      vkl tultiin kittilästä ja hyvin meni reissu! Tila riittää hyvin meidän perheelle vanhemmat ja kaksi pikkulasta. Ja Focuksen teho riittää mielestäni hyvin tuolla automaatillakin, ei jää jalkoihin motarillakaan..
      Vaikka ecoboosti miehet voi olla eri mieltä, ne on aika tykkejä mitä olen kokeillu!!

      Itse ihastuin uuden farkun ulkonäköön, koska on kuin pienennetty Mondeo!!! ja ei ne sisätilatkaan mitenkää futuristiset ole..Mielestäni keskikonsolikin edustaa aikalailla nykyistä suuntausta ja se on yllättävän helppo käyttöinen!! Sonyn soitin, tunnelmavalaistus ja individual-sisustus tekevät focuksen todella laadukkaaksi sisältä!!

      • Fordforever

        Hieno homma, että joku on ollut tyytyväinenkin uuteen malliin.

        Ja niinhän tietysti pitääkin olla, että on toivoa merkin ja mallisarjan tulevaisuudesta. Itse valitettavasti pelkään, että tämä nykymalli ei tule saamaan toivottua suosiota, ja siksi sen tulevaisuus on vaakalaudalla. Toivottavasti olen väärässä.


      • Turhia huolia
        Fordforever kirjoitti:

        Hieno homma, että joku on ollut tyytyväinenkin uuteen malliin.

        Ja niinhän tietysti pitääkin olla, että on toivoa merkin ja mallisarjan tulevaisuudesta. Itse valitettavasti pelkään, että tämä nykymalli ei tule saamaan toivottua suosiota, ja siksi sen tulevaisuus on vaakalaudalla. Toivottavasti olen väärässä.

        Huolissa taitaa turha olla, uusi Fokkeri myy Euroopassa kuin häkä ja Suomessakin erinomaisen hyvin. Kokonaisuutena varsin onnistunut malli.


    • Fordforever

      Hieman olen skeptinen tuon uuden Focuksen suosioon ja jälleenmyyntiarvon säilymiseen. Siihen viittaa esim. se, että viime vuonna rekisteröidyistä uusikoppasista on peräti 135 kpl myynnissä nettiautossa, kun taas vanhakoppasia on vain 6 kpl eli kaikkia Focuksia on myynnissä 141 kpl. Vertailevana esimerkkinä esim. Skoda Octavia, jota rekisteröitiin viime vuonna kolmannes eli reilu 2000 enemmän kuin Focuksia, niin niitä on myynnissä vain 80 kpl. Eli jotain kummallista tuossa uuskoppasten nihkeässä myyntikierrossa on.

      Vanhakoppasia tosin rekisteröitiin viime vuonna vain n. kolmasosa uusiin verrattuna, mutta silti ero valtava. Jostain syystä uusista halutaan hanakammin eroon, kun taas uuden karheet vanhakoppaset viedään käsistä. Ehkä hintaero on ratkaisevin syy tähän.

    • PirtuFokkeri

      Kannattaa harkita vakavasti myös 120-heppaista flexifuel-versiota.

      • Biopolttoaineet???

        Niin miten tuo flexifuel. Vähän kauhistutti, kun dieseliäkin tankatessa litrahinta 1,5 euroa ja E85 oli 0,99 euroa eli onko hintaero 50 %!!!! Meneekö hintaero suuremopaan kulutukseen, onko kulku nihkeämpää (puhdit pois) vai oisko syytä harkirta näin paljon ajavana omalla lompakolla tuota flexifuelia....kokemuksia jollakin, kiitos. Kyue olisi varmankin uuden Focus flexifuelin hankinta...


      • PirtuFokkeri
        Biopolttoaineet??? kirjoitti:

        Niin miten tuo flexifuel. Vähän kauhistutti, kun dieseliäkin tankatessa litrahinta 1,5 euroa ja E85 oli 0,99 euroa eli onko hintaero 50 %!!!! Meneekö hintaero suuremopaan kulutukseen, onko kulku nihkeämpää (puhdit pois) vai oisko syytä harkirta näin paljon ajavana omalla lompakolla tuota flexifuelia....kokemuksia jollakin, kiitos. Kyue olisi varmankin uuden Focus flexifuelin hankinta...

        Muutama kuukausi takana Focus Flexifuelilla. Ehdottomasti suosittelen tavallisen bensakoneen sijaan. Kulutus nousee jotain 30% luokkaa, mutta polttoaineiden hintaerohan on paljon tuota suurempi. Vaikuttaisi siltä, että RE85:lla ajettaessa auto vastaa kaasuun vähän paremmin, kuin bensalla. Hyvä laite! Minkäänlaista ongelmaa ei ole RE85:n käytöstä ilmennyt.


    • Keijo2

      Olen nyt ajanut reilut 2000 km 125 hv automaatti Wagonilla. Tyytyväinen olen ollut ja tehoa on ainakin automaattilootan kanssa ihan riittävästi. Kulutus on kehä kolmosen sisällä ollut 7.6 mitä en pidä pahana. Auto on laadukkaan tuntuinen, mutta rengastyyppiin kannattaa kiinnittää huomiota. Koeajoin auton kitkoilla ja järkytys oli melkoinen kun lähdin liikkeelle ekaa kertaa Continentalin nastarenkailla. Tuli ihan mieleen edellisen farkku Focuksen äänimaailma. Voimakas jyrinä kantautui autoon samaan malliin. Ajoin suoraan rengasliikkeeseen ja vaihdatin alle Michelinin kitkat. Auto hiljeni välittömästi merkittävästi. Tämän uuden mallin sisämeteli on saanyt hyvinkin ristiriitaisia lausuntoja osakseen ja tässä varmasti yksi syy.

    • Fordisti(ko)?

      Päivitän hieman tilannetta ostamani käytetystä Ford Focus 1,6 Wagonista. Nyt mittariin on kertynyt jo 70 tkm. Auto on tuntumaltaan sellainen kuin reilu vuosi sitten kerroin. Kelpo käyttöpeli kuten mielestäni kaikki tämän kokoluokan muutkin automerkit yleensä ovat (en viitsi kiihkoilla minkään automerkin puolesta kun niissä kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa).
      Positiivisin yllätys autossa on hyvien ajo-ominaisuuksien lisäksi ollut auton vähävikaisuus. Itselläni korjausta vaativia kohteita on ollut tasan kaksi, nimittäin ajovalopolttimon vaihto ja ilmastointilaitteen letkun korjaus (vanha letku murtui ja päästi kylmäaineet yläilmakehään). Vaikka auto on seitsemättä vuotta vanha, ei siinä ole ruostevikoja (ruostesuojautin auton heti ostettuani sen) eikä esimerkiksi öljyvuotoja.
      Auto on myös selkeästi laadukkaampi kuin itse Fordin maineen tietäen odotin. Kori ei natise eikä kolise eivätkä sisustusosat nitise. Mukava yllätys on ollut myös merkkihuoltojen edullisuus verrattuna edellisiin seitsemään autooni (jotka kaikki ovat eri kauko-idän merkkejä, sinänsä mainioita autoja). So far, so good.

    • Anonyymi

      2018 vn focus farmari 113000th km ajettu,paukahti kytkin 90.000thnessa kilometrissä ja 110000thnessa kilometrissä meni kansi moottorista.Kun asiat korjattiin riitelyjen jälkeen niin taka oven ikkunassa sähkö vika rupes aukeilee itsestään.Vaihtoivat jotkin vaijerit jne.ELI EN SUOSITTELE KENELLEKKÄÄN ,jos haluaa hermonsa pitää kunnossa .Paska

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe