Sytolyysistä

Kirvelijä

Minulla epäiltiin kroonista hiivatulehdusta ja vuosien gynekologiramppauksen jälkeen todettiin, että se ei ole hiivaa vaan sytolyysi!! No gynekologi suositteli paikallista estrogeenivoidetta auttamaan oireisiin jotka siis ilmenevät limakalvojen haavaumina ja kirvelynä. Tuli vaan mieleen, että jos on kerta liian hapan erite, niin voisiko siihen auttaa esimerkiksi sellaiset pesunesteet, jotka ovat ph arvoltaan hieman emäksisiä?? (jos sellaisia ees tehdään??) Luin jostain soodahuuhtelusta, mutta ostaisin ennemmin jotain valmista tuotetta kuin räveltäisin noiden jauhojen kanssa... Jos on ketään kohtalontovereita täällä, olis kiva kuulla että minkälaiset konstit on teidän oireisiin auttanut!! :)

32

21657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 13+14

      Itselläni on todettu papassa sama vaiva ja olen pyytänyt siihen neuvojakin mutta en ole saanut oikein selvää vastausta, että mikä tähän voisi auttaa. Soodahuuhtelua olen joskus kokeillut, samoin apteekista saatavia Cicatridina-emätinpuikkoja mutta en ole huomannut suurempaa apua. Ei auta kuin kärsiä :( Tuo hapan ja runsas valkovuoto alkaa jo todenteolla ärsyttämään pidemmän päälle, niin tuota alapäätä kuin yläpäätäkin! Housut on jatkuvasti märkänä ja sanomattakin selvää, että kun hapan erite velloo housuissa niin kyllähän se ärsyttää herkkiä limakalvoja. Kertokoon ihmeessä neuvoja joku, joka tietää asiasta enemmän! Olisi kiva päästä tästä vaivasta joskus eroon... Olen käynyt nyt muutamalla eri gynellä ja kukaan ei tunnu tietävän ko. vaivasta mitään eikä siis näin ollen ole osanneet auttaa. Selittää vaan koko ajan, että kärsin muka hiivasta mutta erotan sen kyllä tästä!

      • /////

        kannattaa varmaan käyttää pikkuhousunsuojia jos vuoto runsasta......auttaa varmaan


      • ei ihan noinkaan
        ///// kirjoitti:

        kannattaa varmaan käyttää pikkuhousunsuojia jos vuoto runsasta......auttaa varmaan

        No ei se nyt siihen vuodon syyhyn auta mitään. Lisäksi jatkuva pikkuhousunsuojien käyttäminen saattaa jopa pahentaa asiaa.


      • ..........
        ei ihan noinkaan kirjoitti:

        No ei se nyt siihen vuodon syyhyn auta mitään. Lisäksi jatkuva pikkuhousunsuojien käyttäminen saattaa jopa pahentaa asiaa.

        no mikä se syy sytolyysiin on???


      • 13+14
        .......... kirjoitti:

        no mikä se syy sytolyysiin on???

        Kun sitä ei tarkkaan taida tietää kukaan! Ei edes alan lääkärit vaikka olen jo useammalta kysynyt ja lukenut netin läpi. Ei löydy selvää syytä, ei tietoa, hoidosta puhumattakaan. Arvaa kyllästyttääkö.


    • Kirvelijä

      Kuulostaa kyllä niin tutulle.. Puolen tunnin välein pitäsi olla vaihtamassa housuja jos haluaa välttyä sen happaman vuodon ärsytykseltä. Pikkuhousunsuojiakaan ei pysty pitämään kun ne sitten taas pahentaa sitä hankausta. Kokoajan on limakalvot haavaumilla niin miten tässä edes pystyy seksiä ajattelemaankaan kun aine tekee kipeää :( Ja ei kyllä tosiaan gynet tunnu osaavan auttaa niin neuvot tulisivat kyllä tarpeeseen!!!

    • 13+14

      Kiitos vaan vinkistä sulle ////// mutta ei ne pikkuhousunsuojatkaan ole pidemmän päälle hyvä juttu, ärsyttää vaan lisää.

      Joo ei tarvi seksiä edes ajatella... Tai jos sitä yrittääkin niin saa kyllä kärsiä sellasesta polttelusta ja kirvelystä, että on melkein pakko aina lopettaa kesken. Ja tämä on tietysti johtanut siihen, ettei enää edes tee pahemmin mieli eikä uskalla oikein edes yrittää, kun tietää/pelkää mikä tuska siitä syntyy.

      Kaikista ärsyttävintä on se, että kun tämä on kuitenkin ns. normaali vaiva eikä tähän ole kunnollista ja toimivaa hoitoa. Jotain ehdotuksia on tosiaan tullut, kuten tuolla itsekin ylempänä jo kirjoitin mutta ne joko saattaa auttaa tai sitten ei. Ja tosiaan gyneilläkään ei tunnu olevan tietoa asiasta juurikaan... Joillekin on ehdotettu paikallista estrogeenihoitoa mutta sitä ei vissiin kovin mielellään kannattaisi nuorten käyttää? En kyllä ole saanut selville, että miksi. Tietääkö joku?

      Käytätkö muuten e-pillereitä? Itse olen välillä pitänyt taukoa niistä ja aina lopetuksen jälkeen oireet tulee voimakkaampina. Liittynee kai jotenkin noihin estrogeeniasioihin? Oletko huomannut samaa? Nyt ei vaan voi enää pillereitä jatkaa, joten ei saa sitä pientäkään oletettua hyötyä niistä tämän vaivan hoidossa. :/

    • Kirvelijä

      Nokun minulla itseasiassa kävi niin että kaikki mahdolliset ehkäisyt kokeiltiin ja niistä vaiva vaan paheni. Minulla nuo sytolyysi oireet vaihtelee kierron mukaan eli aina n. viikko ennen ja jälkeen kuukautisten on oireet pahimmillaan. Sitten laantuu muutamaksi viikoksi. Ja kun aloitin pillerit se kääntyikin niin, että ne oireet oli koko ajan paitsi kuukautisten aikana eli se viikko, jolloin pillereitä ei syönyt. Lopetin siis pillerit. Ja kokeiltiin useampi pillerimerkki ja myöskin ehkäisyrengas.

      Lopulta minulle pitkin hampain ehdotettiin kuparikierukkaa (en ole synnyttänyt), ja se toimi ilmeisesti juuri siksi että siinä ei ole mitään hormoneja. Mutta ihan samalla lailla sillon sytolyysioireet vaihteli kierron mukana kuin normaalistikin. Sekin kuitenkin piti sitten loppujen lopuksi poistattaa. Eli ts. en voi käyttää mitään ehkäisyä :( Todella hienoa...

      • 13+14

        Minkä nimistä estrogeenivoidetta sulle suositeltiin ja oletko kokeillut, että onko siitä apua? Itselläkin tekisi mieli kokeilla jos saisi edes jostakin apua tähän mutten tiedä uskallanko omin päin lähteä kokeilemaan vaikka sitä ilmeisesti ihan ilman reseptiä saakin. Pitäisi kyllä nyt kevään aikana käydä taas lääkärissäkin mutta jotenkin ajatuskin tuntuu jo vaikealta, kun on saanut tämän asian takia juosta siellä useastikin ja tuntuu ettei sielläkään tule hullua hurskaammaksi...


      • Kirvelijä
        13+14 kirjoitti:

        Minkä nimistä estrogeenivoidetta sulle suositeltiin ja oletko kokeillut, että onko siitä apua? Itselläkin tekisi mieli kokeilla jos saisi edes jostakin apua tähän mutten tiedä uskallanko omin päin lähteä kokeilemaan vaikka sitä ilmeisesti ihan ilman reseptiä saakin. Pitäisi kyllä nyt kevään aikana käydä taas lääkärissäkin mutta jotenkin ajatuskin tuntuu jo vaikealta, kun on saanut tämän asian takia juosta siellä useastikin ja tuntuu ettei sielläkään tule hullua hurskaammaksi...

        Se taisi muistaakseni olla Pausanol nimeltään. En ole vielä kokeillut sitä kun jotenkin tuntuu omituiselta että sitä hoidettaisi tuollaisella voiteella. Tuntuisi loogisemmalta että yrittäisi jotenkin neutralisoida sitä happamuutta jollakin konstilla... Mutta täytynee kokeilla kun ei näytä muitakaan vaihtoehtoja olevan. Toivotaan että tepsii!!


    • ei kivaa

      Tosiaan sytolyysihän johtuu emättimen liian happamasta ph:sta. Sain papa-vastauksen sytolyysista kotiini kirjallisena enkä ole päässyt kysymään gyneltäni että mikä tähän auttaisi. On olemassa emäksisiä ja happamia ruoka-aineita jotka vaikuttavat elimistön ph-arvoon. Olisikohan tällä tekemistä sytolyysin kanssa ja voisiko ruokavaliolla vaikuttaa asiaan?

      • pppppp

        nii mielenkiintosta tietää mikä ruoka-aine vaikuttas jos vaikuttaa....ja ne joilla vaivaa ni mitä ruokavalio sisältää et elimistön ph liian hapan...


    • 13+14

      Pääsinpäs valittamasta, nyt on taas oireet kadonneet kokonaan. :) Onneksi on välillä näitäkin hetkiä, kun ei tarvitse kärsiä ko. vaivasta, ainakaan niin paljon kuin pahimmillaan. Kerrohan Kirvelijä kokemuksia jos kokeilet tuota voidetta!

      Tuo ruokavalioasia on varmasti myös yksi asia, jolla saattaa hyvinkin olla vaikutusta asiaan. Myönnän, että itselläni se ei ole ehkä ihan terveellisimmästä päästä. Kasviksia ja marjoja pitäisi syödä enemmän... Eikös niissä ole kans aika paljon emäksisiä vaihtoehtoja? Pitääkin perehtyä asiaan enemmän, joskus olen vaan ohimennen jotain lukenut aiheesta.

      • Kirvelijä

        Minä olen itseasiassa ruokavaliosta jättänyt enimmät epäterveelliset asiat pois, kuten esim. sokerit ja valkoiset vehnäjauhot ja sytolyysi edelleenkin vaivaa. Oireet ei ehkä ole ihan niin rajut mutta tiedä sitten mennä sanomaan että johtuuko se siitä ruokavaliosta vai ei. Kasviksia syön päivittäin. itseäni kiinnostaisi sellainenkin homma kun luontaistuotteina on saatavilla tällaisia Pascoe tabletteja, jotka korjaavat elimistön happo-emäs tasapainoa että mahtaisiko sellaiset auttaa. En ole kuitenkaan arvannut kokeila kun ne tabletit on mielestäni aika arvokkaita. Mutta joo, voisi alkaa ehkä lisäämään ruokavalioon emäksisiä juttuja ja katsoa että vaikuttaako :) Ja minä todennäköisesti kyllä käyn sen voiteenkin hankkimassa, sen verran epätoivo alkaa tämän vaivan kanssa iskeä että kaikkea on kokeiltava! :/


    • apuasytolyysiin

      Lupasin laittaa kokemuksia tuosta Pausanol voiteesta, mutta itseasiassa minun ei sitä ole edes tarvinnut ostaa! Siis enpä olisi uskonut, mutta tuo soodahuuhtelu oikeasti auttaa. Silloin eka kertoja kun sitä kokeilin niin huuhtelin sillä vaan ulkosynnyttimet ja tuntui että ei ole apua. Nyt sitten kokeilin niin että huuhtelin oikein sisältä asti ja kas kummaa: oireet katosivat!! En tiedä saisiko oikeasti edes huuhdella muuta kuin ulkosynnyttimet mutta muapa ei oikeastaan edes kiinnosta jos tällä tavalla pääsin oireista eroon! Mahtavaa ainetta, kokeilkaa ihmeessä :) T:Kirvelijä

    • dippdapp

      Minäkin olen useamman vuoden ravannut eri gyneillä muka hiivatulehduksen takia. Syyksi siihen kun ei parane on epäilty mm. bakteerin ja hiivan yhdistelmää ja jopa vääränvärisiä alushousuja (pitäisi olla kuulemma valkeat). Päätin sitten parin vuoden tauon jälkeen käydä vielä kerran kysymässä. Ensimmäistä kertaa n. kymmeneltä eri gynevierailulta lääkäri sanoikin että ei näytä hiivalta ollenkaan. Mulla epäiltiin ensin estrogeenivajauksesta johtuvaa limakalvojen ohenemista. Papasta selvisi, että mullakin on sytolyysi. Monet täällä ovat kyselleet mistä se johtuu ja minä sain tällaisen selityksen: Sytolyysi tarkoittaa sitä, kun emättimen normaali maitohappobakteerikanta hajottaa emättimen pintasolukkoa. Tällöin muodostuu hapanta valkovuotoa, joka voi aiheuttaa lievää kutinaa ja kirvelyä. Kyseessä on normaalitilanne eikä tulehdus."

      Minulla oli pitkään aikomuksena rueta käyttämään maitohappobakteereja hiivan takia mutta vissiin hyvä, että en alkanut. Mietin vaan mitenköhän moni hiivasta paranemisen toivossa käyttää maitohappobakteereja kun eivät edes tiedä että ne maitohappobakteerit nimenomaan on se ongelma.

      Sytolyysinkin vuoksi mulle määrättiin lisäestrogeenia voiteen ja puikkojen muodossa. Sytolyysin ja estrogeenin yhteys jäi mulle kuitenkin epäselväksi. Epäselvää on myös se, miten minulla voi olla 21-vuotiaana estrogeenin vajausta.

      • gyneltä kuultua

        Estrogeenitasojen epätasapainoa voi olla nuorellakin naisella. Se voi ennakoida vaihdevuosien aikaisempaa alkamista (noin perhesuunnittelun kannalta kannattaa varautua), mutta ei välttämättä. Estrogeenitasot oireilevat myös muualla, eli esim. väsymys ja voimattomuus ovat oireita, jotka poistuvat hormonihoidolla. Nuorelle naiselle ei hormonihoitoa tietääkseni nykyään anneta, eli oireiden kanssa pitää vain elellä.


    • Sama vaiva

      Ei välttämättä ole kyse estrogeenivajauksesta, vaikka se onkin paikallisestrogeenien yleisin käyttötarkoitus. Estrogeeni kypsyttää emättimen levyepiteelisoluja niin, että ne kestävät paremmin maitohappobakteereita ja happamuutta. Paikallisestrogeeni vaikuttaa paikallisesti eikä imeydy verenkiertoon niin paljon, että siitä olisi nuorellekaan naiselle haittaa.

      Omalla kohdallani olen huomannut, että hyvä pikkuhousunsuoja pitää pöksyt kuivempana, niin valkovuoto ei ärsytä limakalvoja niin paljon. Merkeillä on selviä eroja ja merkitys on suuri ainakin ahkeralle pyöräilijälle.

      • hormonihäiriö

        Minulla 20vuoden ajan vaivannut runsas valkovuoto loppui heti kun aloitin lapsettomuushoidot. Siinä todettiin hormonihäiriö ja sain lisälääkityksen.


    • nirppa1

      Mulla todettiin parin vuoden episodin jälkeen sytolyysi. Aiemmin luultiin hiivaksi ja sitä hoidettiin hiivalääkkein, joista ei ollut apua. Tutkimuksissa ei löytynyt hiivaa ja emättimessä oli loistava maitohappobakteerikanta. Sytolyysi oli todennäköisempi vaihtoehto, oireilee ihan samoin kuin hiiva. Gyne määräsi minulle Vagifem emätinpuikkoja (estrogeeni) käyttöohjeella 1 tbl emättimeen 7 päivän ajan ja ylläpitona 2 iltana viikossa 2 kuukauden ajan. Ensimmäisen tabletin asettamisen jälkeen seuraavana aamua KAIKKI OIREET OLIVAT POISSA! Lisäksi tuo Vagifem on kiva lääke, kun se ei sitten valu päivän mittaan pöksyihin, vaan paikat on ihan kuivina. Olen niin onnellinen, että apu löytyi!

      Pääkaupunkiseudulla asuville suosittelen Päivi Tommolaa, on pätevä ja todellakin potilaitaan kuunteleva gyne!

      • Samoja oireita

        Kannattaa myös poissulkea vulvodynia. Netistä löytyy lisää aiheesta.


      • kirwanen

        Kyllä, minulla samoin!!! Paitsi että ikääkin oli aloittaessa yli nelkyt. Minulla Vagifemit eivät auttaneet heti. Aluksi tuntui että pahentavat kun emättimen limakalvot paksuuntuivat.

        Kyllä vaan estrogeeni hoito auttaa, mutta myös runsas peseminen. Päinvastoin kuin niillä joilla on hiivakierre niin sytolyysissa auttaa kun pesee usein. Ei siis tarvi voimakkaita pesuaineita, usein vesi riittää mutta minä käytän joko Acon intiimipesuöljyä tai Natusan lasten pesuöljyä.. Eikä silloin tällöin tehdyt emätinhuuhtelutkaan tee hiivatulehdusta tai muuta, eikä seksi. Joskus jos on tullut enemmän valkovuotoa ja se jää iholle niin kylmällä vedellä huuhteleminen auttaa jos se alkaa kirvellä.


    • norde1

      Tulin juuri lääkäristä ja minulla epäiltiin heti tuota sytolyysiä. Kirjoitti jo antibiootti voiteenkin jonka pitäisi tepsiä..Dalacin 20mg

    • Ninzuu

      Sooda todella auttaa! Itselläni jo 5 vuotta kokemusta tästä vaivasta, mutta vaivan ja hoidon selvitin kuitenkin itse kun kukaan lääkäri/muu asiantuntija ei osannut sanoa mitään. Itse laitan alkuoireita tuntiessani kastellulla sormenpäällä soodaa suoraan purkists emättimen ulko- ja sisäpuolelle. Alkuun kirvelee joskus kovastikin, mutta sen jälkeen oireet katoavat! En tiedä olisiko itselle noista rasvoista tai kapseleista apua, mutta jokaiselle tytölle/naiselle: jos sinulla on oireita joihin kuuluu alapään kirvelyä, polttelua ja siihen liittyviä pissavaivoja ja kyse ei ole lääkäriin mentäessä virtsatientulehdus, sukupuolitauti tai hiiva, kokeile soodaa! Oikeasti. Kokeilu ei maksa juuri mitään eikä ole haitallista alapäälle. Itse kärsin liian kauan tietämättömänä edes tällaisen "sytolyysi"-taudin olemassaolosta ja haluan että muille ei käy samoin. E-pillerit aloittivat/pahensivat oireita, menkkojen ajaksi helpotti ja sitten taas jokainen päivä sai kärsiä.
      Soodaa ja alaosattomissa/ilman pikkuhousuja kotona oleminen ja ehdottomasti ilman housuja nukkuminen. Siinä minun neuvoni.

    • Vinkkivitonen

      Vinkki soodan käyttöön: osta apteekista suurin spruuttausmuoviruisku mikä löytyy (itselläni 0,5dl). Sekoita reiluun desiin vettä pikku nokare soodaa (teelusikan kärjellinen). Imuta neste ruiskuun, ja spruuttaa suihkussa emättimeen sisälle. (Ei tule liian vahva hoito kerralla). Toista muutamana päivänä peräkkäin aina kun sytolyysi yltyy. On auttanut jo usean vuoden. Mullakin epäiltiin vuosikausia hiivaa, oireet hiukan samanlaiset.

    • klimp

      Onks kellään sytolyysi ilmennyt hieman klimppisenä vuotona? Mulla hiiva negatiivinen sp taudit testattu negat. , vaalea hajuton vuoto jossa ikäänkuin kalvonpaloja, pahenee ovulaation jälkeen ennen menkkojen alkua..

    • Sytolyysi

      Hei, minäpä kerron tänne omista kokemuksistani jos muillakin tulee tämä viestiketju haussa esiin :-) Minulla sytolyysi oireilee siten, että ennen kuukautisia valkovuodon ja kutinan määrä lisääntyy, joinakin kuukausina huomattavasti. Se mikä minulla auttaa on MultiGyn (suosittelen!). Laitan sitä tiettyyn aikaan kuukautiskiertoa muutamana iltana nukkumaan mennessäni ja ennaltaehkäisynä seksin jälkeen. Oireet (kirvely) eivät ehdi edes alkaa. Soodakylpyä en ole kokeillut, mutta se on suositeltu hoitomuoto mm. USA:ssa, joten sitäkin voisi harkita. En tiedä, onko MyltiGynia varsinaisesti tarkoitettu sytolyysin hoitoon, mutta minulla se toimii.

    • Kirvelijä

      Hei. Mulla jatkunut nyt kohta 2kk alapään kirvely ja valkovuoto-ongelmat. Aluksi hoidettiin uusiutuvana hiivana. Mutta useiden hiivalääkkeiden jälkeen otettiin uudet labrat ja valkovuotonäytteessä näkyi lactobacillus sekafloora johon sain Dalacin emätinpuikkoja. Oireet ovat lievittyivät muutamaksi päiväksi kunnes palasivat. Ja taas kirvelee, kutittaa, polttaa.
      Käytän myös Aqualan ihoöljyä pesujen yhteydessä gynen suosituksesta. Se auttaa ehkä vähän.

      Mietin voisko olla sittenkin tämä sytolyysi kyseessä, ei ainakaan sitä ole gynet (2 eri) maininneetkaan.

      Mun mielestä nämä oireet alkoi e-pillereiden lopettamisen jälkeen.

      Huoh. Alkaa tosiaan rassaa elämää tämä vaiva. Lisäksi seksielämä ja parisuhde kärsii tästä jo. Plus lapsihaaveista ei myöskään tule mitään, kun ei voi pahemmin harrastaa seksiä, kun on tämmönen jatkuva kirvelyongelma.

    • Anonyymi

      Täällä myös yksi, joka on kärsinyt yli vuoden sytoloosista. Ovulaation ja kuukautisten välissä vuoto on todella paksua ja runsasta. Soodahuuhtelut auttavat hetkeksi. Estrogeenin käyttö ei tuonut hyötyä. Olisi mukava kuulla jos jollain on lisää vinkkejä tähän kenkkuun vaivaan!

    • Anonyymi

      Olisiko autoimmuni peräistä, apu: paleo ruoka jne. Kuulin telkkarista kerran miten tää laulaja joka oli britannian idolsissa, oliko nimi Sara Aalto, en enää muista , oli parantunut oireettomaksi jostain toisesta alapään kroonisesta kipusairaudesta ruokavaliolla. En muista mikä alapäänsairaus oli nimeltään.

      N-77

    • Anonyymi

      Aco pesu on sopinnut mulle vaikkei ole muuta kuin vähäinen estrogeeni ja kuivuus vikana.

      N-77

    • Anonyymi

      Mulla on muuten vagifem kuivuuteen, mutta ei tunnu ihan riittävän ohje 2 krt /vko.

      N-77

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3658
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      206
      1795
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1374
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1250
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      885
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      860
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      820
    Aihe