Olemme kiertäneet nyt lukuisia myytäviä kohteita muutaman kuukauden sisällä.Kyllä on välittäjissä eroja! Miksi ihmeessä toiset välittäjät keräävät tietoja asuntoa katsomaan tulleista henkilöistä? Kynä ja vihko kädessä tentataan yhteystietoja vaikkei olla hädin tuskin päästy ovesta sisälle. Luuleeko joku tosiaan edistävänsä kaupantekoa soittelemalla perään että no, ostatko? Kuule, jos kiinnostun kohteesta niin otan itse yhteyttä! Tai sitten nämä jotka alkavat tenttaamaan että mikäs teidän tilanne on, joko oma on myyty ja tulenko arvioimaan, plaa plaa... Kuule, jos haluan avautua tilanteestani asuntoesittelyssä niin teen kyllä aloitteen.Tai sitten tilanne,kun kiinnostavaan asuntoon ei ole julkista näyttöa lainkaan,ainoastaan sopimusnäytöt. Yhteen tällaiseen yritin saada näyttöaikaa sovituksi, vaikka heti alkuunsa sanoin ettemme pääse viikolla töiden takia niin eikös tämä välittäjä vaan väkisin yrittänyt saada aikaa sopimaan arkipäiville kun ei itse viikonloppuna kuulemma ehtinyt.Eikä tietenkään käynyt sekään että kollegansa olisi tullut kämpää näyttämään.Usean yrityksen jälkeen totesin että antaa olla.Näkyy olevan myynnissä edelleen tuo kohde...
Osaako joku muuten selittää,mihin perustuu asunto-osakkeiden ja kiinteistöjen välinen hintaero välityspalkkioissa? Mitä työtä muka kiinteistön myynnissä on niin paljon enemmän että välityspalkkioprosentti on monesti tuplat verrattuna asunto-osakeyhtiömuotoisen asunnon myymiseen? Pelkkää rahastusta?
Ärsyttävä asunnonvälittäjä?
9
803
Vastaukset
- Ex. myyntijohtaja..
Huomasin osittain samaa muutama vuosi sitten kun "harkittiin asunnonvaihtoa"
Eli aika aggressiivistä myyntitoimintaa monella myyjällä. Ei tosin kaikki. Johtuu pitkälti proviisiopalkasta. Tenttasivat puoliväkisin yhteystietoja nähtävästi osoittakseen työnantajalleen ja varsinkin toimeksi antajalleen että töitä tehty ja näytöllä käynnyt ihmisiä. Kolleegat eivät tule asuntoja näyttämään jos ne eivät ole heidän myyntikohteitä. Taas proviisiopalkasta kyse. Miksi antaa kaverille ilmaiseksi provikat saamatta itse mitään.
Tuo että kiinteistöstä vaaditut prosentit ovat korkeampia kuin asunto osakkeesta johtuu varmaan siitä että osakeyhtiöllä on luovuttaa niin paljon myyntiin liittyvää materiaalia ja helpottaa myyntiä. Kiinteistössä joutuu uskomaan myyjän puheisiin sen hoidosta ja tutkimaan asiat itse pitkälti. 25 vuotta liikealalla olleena voisin kuvitella näin..- ex-välistävetäjä
Jotain oikeaakin, mutta suurimmaksi osaksi kuvitelmaa. Meidän firmassa oli ohje kerätä nimet siksi, että a) voidaan hoitaa asiakaspalvelua aktiivisesti ja b) jos näytöllä sattuisi jotain katoamaan - huom! ei pelkästään kohteesta, vaan voi kadota joltakin näytöllä kävijältäkin - niin asia voidaan kivuttomasti selvittää.
Se, ettei kollegan anneta ihan ekaksi näyttää kohdetta johtuu ehkä siitä, että välittäjä on laiska kertomaan kollegalleen kaikki asiat perinpohjin. Monissa firmoissa on tapana, että jokainen hoitaa vain omat kohteensa, jolloin esittelijällä on varmasti parheiten tietoa kohteesta. Provikan menettäminen on varmasti joskus syynä, mutta en usko sen olevan todellinen syy, koska provikat yleensä jaetaan melko monimutkaisesti niille, jotka ovat edesauttaneet kohteen myyntiä.
Kiinteistöillä on tilastollisesti pidemmät myyntiajat, ja siitä johtuu tuo korkeampi prosentti. Tapauskohtaisesti myyntiin tarvittavaa materiaalia voi olla sekä oy-muotoisessa että kiinteistössä 5 - 50 sivua.
Ennenkuin kovin paljoa arvostelee välittäjän työtä, suosittelen edes muutaman kuukauden, mutta mieluummin viiden vuoden kokeilua alalla. Välittäjät tekee niin paljon kulissien takana duunia, joka ei näy millään tavalla suoraan asiakkaille. Itse myin monet asunnot eka näytöltä ja omistajat vinoili hyvästä tuntipalkasta, mut ne ei ajatelleet, että olin kahdeksan vuotta kerännyt asiakaskuntaa ja tehnyt valtavasti pohjatyötä aluetuntemuksen eteen, josta kukaan ei ole koskaan maksanut mitään. Ei siitä lkv-duunista voi edes laskea tuntipalkkaa, se on elämäntapa. Asiakkaat soittaa klo 7 - 23 ja jos et silloin ole "töissä" niin aika nopeasti tulee alanvaihto.
Mut varmaan esittämällänne tavalla aika moni näkee välistävetäjien duunin ;) - Anonyymi
Toivottavasti osäät kirjoittää tänä päivänä normaalisti. Ja ymmärrät, että asunnon omistaja on myyjä, huoh.
- asunnonvälittäjä
Ja kyseessä ovat tietysti kiinteistönvälittäjät, eivät asunnonvälittäjät
- välittäjä Vantaalta
Työn määrä on mielestäni sama myyn sitten kiinteistön tai as.oy:n.Kiinteistön kaupassa täytyy olla enemmän tietämystä ,koska siihen liittyy huomattava määrä juridiikkaa.
Mutta kaikesta huolimatta välityspalkkiot pitäisi olla melkeipä samansuuruiset.
Mitä tuohon nimien keräykseen tulee,niin sillä on pelkkä tarkoitus saada mahdollisia uusia asiakkaita.Kun kotinsa antaa myyntiin kannattaa suosia jo alalla pitkään ollutta
välittäjää,hänellä on ammattitaitoa palvella ja hoitaa kauppa niin ,että häntä voi suositella muillekkin.On kohtuutonta maksaa jopa pikku auton verran välityspalkkiota.
Ei suuri ole aina parasta....kannatta vertailla ja vaatia palvelua rahan edestä.
Suosituksilla olemme toimineet yli 24 vuotta. - housedealer
Olen itse kiinteistönvälittäjä ja tehnyt työtä n. 9 vuotta. Kiersin eräänä sunnuntaina 25 asuntoesittelyä ja kukaan ei kysynyt minulta kuka olen, yhteystietojani, onko asuntoni myyty. Fakta on, että usein esittelyssä kävijät miettivät samalla, että kenelle nykyinen asunto annetaan myytäväksi. Itse en antaisi asuntoani myytäväksi..siis esiteltäväksi välittäjälle joka seisoo ovella ja sanoo: "tässä esite, katso rauhassa." Kyse on asunnon myynityöstä josta maksaisin välityspalkkion. Haluaisin palkkiolle vastinetta ja kyllä myös haluan tietää kuka on kodissani käynyt. Tämä on jo turvallisuuteen liittyvä tekijä, jos asunnosta häviää jotain, on hyvä tietää ketä on käynyt. Mutta ethän sinä ymmärrä tätä, koska olet niin perusnegatiivinen kirjoituksessasi. Inhoat välittäjiä, aiot itse myydä kotisi koska osaat sen paremmin kuin alan ammattilainen. Seuraavaksi paikkaat hampaasi Bauhausista hakemilla tarvikkeilla, kun osaat sen paremmin kuin hammaslääkäri. Tiedoksi: nykypäivän myyntityöhön kuulu se, että myyjä on aktiivinen ja ei yhteydenpito jää ostajan harteille. Aktiivinen myyjä tekee kauppaa ja siitähän me saamme palkkamme.Sinun kodin myymisestä!
- olen seurannut asiaa
olen seurannut asiaa
1.2.2012 07:51
0
Välittäjä_LKV ja E.d.K asuvat ilmeisesti rekisteröidyssä parisuhteessa, kun viestit tulee saman kaupungin samasta osasta ja usein samasta ip:täkin
(voivat olla Sanalahden asiakkaita ja saavat saman numeron*?)
Olen seurannut asiaa. - nemesis
Pääkaupunkiseudulla on varmaan tuhat välittäjää. Älä harmaannuta hiuksias, vaan mee välityspalkkiovertailuun. Alkaa löytyä palveluntarjoajaa..
http://www.asuntojenmyynti.fi/Kiinteistövälittäjä-Helsinki-Espoo-Vantaa-Tampere-Oulu-Turku-Välityspalkkio.php - Ostaja13
Kierreltiin parin kuukauden aikana esittelyjä Helsingissä ja eniten ärsytty puutaheinää puhuvat nuoret naisvälittäjät, joilta ei saanut mihinkää kysymykseen vastausta: en tiedä tai otan selvää. Kun kysyy autopaikkatilannetta, niin vastaus on sellaista kiemurtelua ja positiivista veivaamista, että parista näytöstä piti poistua myötähäpeän vuoksi. Löytyi sitten sopia kaksio vanhemman asiallisen miehen esittelemänä ja kaupat tehtiin heti. Terkkuja tytöille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005368702Aamuseuraa/rehevää naista
uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo5371824h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?102241Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy1701277Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja17946Sun ulkonäkö on
Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.40794Olen niin haaveillut
Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo57762Oletko koskaan
Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?72754- 46735
En voi ottaa
Jos ikinä aiot ottaa yhteyttä, niin tee se nyt. On aika, kun todella todella tarvitsisin sinua. Naiselle.36657