Portaiden jyrkkyys?

Tiedosta kiitollinen

Onko omakotitalon kellarikerroksen ja asuinkerroksen välisten portaiden jyrkkyydelle olemassa mitään rajoituksia? Leveys pitäisi olla ilmeisesti 80cm, mutta entäs tuo jyrkkyys? Lattiapintojen välinen tasoero on n. 2.5m. Tässä nyt haetaan siis tilansäästöä mahdollisimman pienellä porrasaukolla.

22

8484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • re

      Huomioi se, että säännöt portaiden jyrkkyydestä pätevät myös kääntäen. Niillä kikkaillaan esim. niin että kun portaat "kellariin" ovat ihan vähän liian jyrkät, niin sitten "kellari" muuttuu kellariksi. Siis sitä ei lasketakaan rakennusoikeuteen, vaikka muiden syiden mukaan pitäisikin laskea - toki tämä vaihtelee varmaan sitten kunnittain.
      Mutta vaan että näin sitä tällainekin asia on kääntynyt joskus päälaelleen.
      Niin eiköhän ne löydy RakMk tai muuten googlettamalla, en jaksanut itse etsiä.

    • Tällaiset minä tein.

      Minimietenemä 25cm ja maksiminousu 19cm. Meille tehtiin puiseen välipohjaan aukko siten, että yksi K600 palkeista jätettiin aukon kohdalta pois. Tällöin tuohon n. 350cm x 120cm aukkoo tuli L-malliset rappuset, joissa muissa rappusissa oli 19cm nousu, paitsi kulmassa 15cm per askelma. Tuota 350cm voi typistääkin, kunhan korkeus joka rappusesta kattoon on vähintään 195cm.

      Jos haluaa hyvät ja edulliset portaat, niin porrasaskelmat vaan 4cm männystä, maalaus valkoiseksi ja siihen päälle samaa laminaattia mitä lattiassa muutenkin. Portaan etureunaan liimataan samaa listaa, mitä laminaatin ja seinän liitoskohdaan ja ainakin meille tuli paremman näköiset kuin yhdenkään valmisportaiden malliesimerkki.

      • Tällaiset minä tein.

      • Tiedosta kiitolinen

        Kiitos tiedosta. Tarkennuksena vielä että ovatko nuo mainitsemasi minimi ja maksimiarvot sellaiset, jotka ovat siis pakollisia rakunnuusmääräyksistä johtuen. Jyrkempiä ei siis voi tehdä?
        Nuo tuossa linkin kuvassa on kyllä hienot ja ainakin näyttävät jyrkiltä.


      • Tällaiset minä tein
        Tiedosta kiitolinen kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Tarkennuksena vielä että ovatko nuo mainitsemasi minimi ja maksimiarvot sellaiset, jotka ovat siis pakollisia rakunnuusmääräyksistä johtuen. Jyrkempiä ei siis voi tehdä?
        Nuo tuossa linkin kuvassa on kyllä hienot ja ainakin näyttävät jyrkiltä.

        Antamani tiedot ovat rakennusmääräysten raja-arvoja, joten tuota jyrkempiä et voi tehdä OK-taloon (mukaan lukien tuo 195cm korkeus matalimmasta kohtaa). Aukon minimikoko määräytyy pitkälti sen mukaan, missä kohtaa tuo 195cm alittuu portaan ja katon välissä. Käytännössä minimi on siis noin 300cm x 120cm.


      • Niin paitsi
        Tällaiset minä tein kirjoitti:

        Antamani tiedot ovat rakennusmääräysten raja-arvoja, joten tuota jyrkempiä et voi tehdä OK-taloon (mukaan lukien tuo 195cm korkeus matalimmasta kohtaa). Aukon minimikoko määräytyy pitkälti sen mukaan, missä kohtaa tuo 195cm alittuu portaan ja katon välissä. Käytännössä minimi on siis noin 300cm x 120cm.

        Niin paitsi omakotitalon käyttöullakolle saat 100% varmasti laittaa menemään paljon jyrkemmätkin portaat, esim. vaikka tikapuut.
        Siinä on ehkä ennemminkin niin päin että käyttöuollakolle ei byrokraatit halua menevän liian hyviä portaita. Ja noi säännöt täyttävät portaat ovat siis ne hyvät portaat.

        Koska sulla on kyse kellarin ja asuinkerroksen välisistä portaista, niin kysy ihmeessä tuo joltain ammattilaiselta, esim. kunnan rakennusvalvonnasta. Laita sitten vastaus tänne meillekin, kiitos.
        Mun muistikuvani on, että kellariin menevät portaat saat laittaa melkein minkälaiset itse haluat - sillä kellarihan ei ole tarkoitettu normaaliin asumiskäyttöön eikä siellä siis ole tarvetta normaalisti ravata.


      • Nyt on tietoo
        Niin paitsi kirjoitti:

        Niin paitsi omakotitalon käyttöullakolle saat 100% varmasti laittaa menemään paljon jyrkemmätkin portaat, esim. vaikka tikapuut.
        Siinä on ehkä ennemminkin niin päin että käyttöuollakolle ei byrokraatit halua menevän liian hyviä portaita. Ja noi säännöt täyttävät portaat ovat siis ne hyvät portaat.

        Koska sulla on kyse kellarin ja asuinkerroksen välisistä portaista, niin kysy ihmeessä tuo joltain ammattilaiselta, esim. kunnan rakennusvalvonnasta. Laita sitten vastaus tänne meillekin, kiitos.
        Mun muistikuvani on, että kellariin menevät portaat saat laittaa melkein minkälaiset itse haluat - sillä kellarihan ei ole tarkoitettu normaaliin asumiskäyttöön eikä siellä siis ole tarvetta normaalisti ravata.

        Rakennustarkastaja sanoi, että kun kyseessä kellari, niin portaat voivat olla jyrkemmätkin ja kapeammat ( vertasi ullakon luukkutikkaisiin). Jos tarkkaan lukee noita rakentamismääräyksiä niin siellä ohjetaulukossahan puhutaankin auinhuoneesta toiseen välittävästä portaasta. Itse asiassa tuo koko taulukko min/max-mitoista ei edes ole tuolla leveällä palstalla, jossa ovat velvoittavat määräykset.


      • Nyt on tietoo kirjoitti:

        Rakennustarkastaja sanoi, että kun kyseessä kellari, niin portaat voivat olla jyrkemmätkin ja kapeammat ( vertasi ullakon luukkutikkaisiin). Jos tarkkaan lukee noita rakentamismääräyksiä niin siellä ohjetaulukossahan puhutaankin auinhuoneesta toiseen välittävästä portaasta. Itse asiassa tuo koko taulukko min/max-mitoista ei edes ole tuolla leveällä palstalla, jossa ovat velvoittavat määräykset.

        Faktat just noin kuin edellä kirjoitit - eli kellariin saa laittaa vaikka luukkutikkaat. Kannattaa kuitenkin maltilla jyrkentää niitä kellariin johtavia portaita, sillä sehän on tavaravarasto ja silloin niissä portaissa kuljetaan useimmiten taakojen kanssa. Ja kustannuksia porrasaukon laajentaminen ei hirmuisesti nosta, joten senkään puolesta ei tarvitse ihan pystysuoria tehdä.
        Muistelen nähneeni Porrasvalmistajat Ry:n suosituksen kellarin portaasta: nousu 210 ja etenemä 210.


      • Niin paitsi
        Nyt on tietoo kirjoitti:

        Rakennustarkastaja sanoi, että kun kyseessä kellari, niin portaat voivat olla jyrkemmätkin ja kapeammat ( vertasi ullakon luukkutikkaisiin). Jos tarkkaan lukee noita rakentamismääräyksiä niin siellä ohjetaulukossahan puhutaankin auinhuoneesta toiseen välittävästä portaasta. Itse asiassa tuo koko taulukko min/max-mitoista ei edes ole tuolla leveällä palstalla, jossa ovat velvoittavat määräykset.

        Kiitos vahvistuksesta.


      • käyttötila.
        Niin paitsi kirjoitti:

        Niin paitsi omakotitalon käyttöullakolle saat 100% varmasti laittaa menemään paljon jyrkemmätkin portaat, esim. vaikka tikapuut.
        Siinä on ehkä ennemminkin niin päin että käyttöuollakolle ei byrokraatit halua menevän liian hyviä portaita. Ja noi säännöt täyttävät portaat ovat siis ne hyvät portaat.

        Koska sulla on kyse kellarin ja asuinkerroksen välisistä portaista, niin kysy ihmeessä tuo joltain ammattilaiselta, esim. kunnan rakennusvalvonnasta. Laita sitten vastaus tänne meillekin, kiitos.
        Mun muistikuvani on, että kellariin menevät portaat saat laittaa melkein minkälaiset itse haluat - sillä kellarihan ei ole tarkoitettu normaaliin asumiskäyttöön eikä siellä siis ole tarvetta normaalisti ravata.

        Käyttöullakko ei kuitenkaan ole asunnon käyttötila, enkä tiedä saisiko siellä edes tarkalleen ottaen säilyttää mitään.

        Jos kellarissa ei ole mitään käyttötiloja, niin silloin sinnekkin voi kulkea vaikka tikkailla, mutta jos siellä on vaikka sauna niin sittän portaat ei voi olla edes niin jurkät kuin asuinhuoneesta toiseen.


      • Nyt on tietoo
        käyttötila. kirjoitti:

        Käyttöullakko ei kuitenkaan ole asunnon käyttötila, enkä tiedä saisiko siellä edes tarkalleen ottaen säilyttää mitään.

        Jos kellarissa ei ole mitään käyttötiloja, niin silloin sinnekkin voi kulkea vaikka tikkailla, mutta jos siellä on vaikka sauna niin sittän portaat ei voi olla edes niin jurkät kuin asuinhuoneesta toiseen.

        Jos siellä ei saisi edes säilyttää mitään,niin miksi ihmeessä niitä kuitenkin tehdään ja vielä ihan rakennusvalvonnan luvalla? Tekeekö jengi niistä jotain maisemien katselu ullakoita?
        Entäs se kellari saako siellä mielestäsi säilyttää mitään? Tuo väite, että jos kellarissa on sauna, niin portaat ei saa olla edes niin jyrkät kuin asuinhuoneesta toiseen ei pidä noin yksioikoisesti paikkaansa. (Esim uloskäynti kellarista myös suoraan omasta ovesta)
        Jos käyttää noita rakentamismääräysten ohje taulukon mukaisia arvoja, niin silloin on varman päällä. Ne rakennusvalvonta varmasti hyväksyy, mutta eivät ne sinänsä ole velvoittavia: poiketa voi jos rakennustarkastaja antaa luvan.


      • epävirallista tilaa
        Nyt on tietoo kirjoitti:

        Jos siellä ei saisi edes säilyttää mitään,niin miksi ihmeessä niitä kuitenkin tehdään ja vielä ihan rakennusvalvonnan luvalla? Tekeekö jengi niistä jotain maisemien katselu ullakoita?
        Entäs se kellari saako siellä mielestäsi säilyttää mitään? Tuo väite, että jos kellarissa on sauna, niin portaat ei saa olla edes niin jyrkät kuin asuinhuoneesta toiseen ei pidä noin yksioikoisesti paikkaansa. (Esim uloskäynti kellarista myös suoraan omasta ovesta)
        Jos käyttää noita rakentamismääräysten ohje taulukon mukaisia arvoja, niin silloin on varman päällä. Ne rakennusvalvonta varmasti hyväksyy, mutta eivät ne sinänsä ole velvoittavia: poiketa voi jos rakennustarkastaja antaa luvan.

        Ei minun lupakuvissa ainakaan ole pienintäkään mainintaa käyttöullakosta, vaikka sellaisen on tehty.


      • eihyvä

      • Porrasloikka

        Hah! Melkoinen sattuma, mutta nuo on meidän talon portaat :D (entisen asukkaan rakentamat) Ja suoraan sanottuna täyspaskat. Ajatus oli ehkä hyvä kustannusten ja estetiikan kannalta, mutta vapaasti rakennettuna ja rakenteisiin pulttaamattomana portaat ovat eläneet ja vääntyneet puun kuivuessa ja tuntuvat todella huterilta nyt, narisevat ja ovat taipuneet melkein 5cm mutkalle keskeltä. (Irti seinästä) Lisäksi laminaatti portaissa tekee niistä liukkaat ja vaaralliset, sekä lista reunassa lisäksi terävät, joten myös akillesjänteet vaarassa alaskävellessä, jalkapöytä ylös mennessä. Toivottavasti kovin moni ei ole noudattanut tätä ohjetta.


    • kaapittaja

      se 37 astetta kait on se normi nousukulma.... 190mm nousu ja 250mm etenemä.
      jos askelmia madaltaa esim 150mm askelmat pitää etenemää vastaavasti pidentää... 330mm ja sitte toisinpäin.
      muistaakseni kaartuvissa portaissa tuo mitataan 60cm sisänurkasta.
      mutta rakennustarkastajahan mielellään antaa informaatiota määräyksistä. puhelin vaan käteen niin ei tarvi purkaa.

    • F2 -

      Rakennusmääräyskokoelma F2
      http://www.finlex.fi/data/normit/6376-F2.pdf

      Asuinhuoneesta toiseen kulkua välittävä porras
      nousu enintään 190mm
      etenemä vähintään 250mm

      2,5 vaatii siis 14 porrasta (176mm), pikku kikkailulla 13...

      Toinen asia sitten että kannattaake edes pyrkiä ihan minimeihin. Meillä on aika minimeillä ja monesti olisi kiva että olisi vähän enemmän tilaa kun kantaa pöytää yläkertaan tms.

    • portaaatt

      Mites kun meidän kouluun on about 30 m mäki ja 90 asteen portaiden nousu? 3 tasannetta. Eli onko nuo sitten liiian jyrkät? Ainakin noustessa tuntuu siltä...

    • Vanhusväestölle

      Suunnittelen vanhusväestölle pienellä nousulla ja suurella etenemällä portaat jos suinkin mahdollista. Nousu 150 mm ja etenemä 300 mm.
      Niihin taloihin, joihin on tehty kellariin vievät portaat kovin jyrkät asennamme tuolihissin, että pääsee kylpyhuoneeseen ja saunaan.

      • pilatut_portaat

        Ei tarvi edes pelkistä vanhuksista puhua.

        Olen asunut talossa, jossa oli suora, leveä ja loiva porras kerrosten välillä. Ei siihen aikaan mitään liukuestenauhoja tunnettu, joten niin minä itse (pikkupentuna) kuin aikuisetkin joskus otti niissä portaissa lipat, muttei siitä ikinä seurannut kummempaa kuin pieni kivistys pyllyyn - loivassa portaassa kompuroija ei "valu" koko matkaa alas. Tavaroiden roudaaminen oli helppoa, kun siinä mahtui työskentelemään 4 kantomiestä kerrallaan. Tuossa talossa asuessani en ollenkaan ymmärtänyt kommentteja, joiden mukaan 2-kerroksinen ratkaisu on epäkäytännöllinen.

        Ei vaan tuollaisia "hirveästi tilaa vieviä" portaita enää missään näe. 200 m² taloissakin portaat on väkisin puserrettu kapeiksi ja yleensä U:n muotoon = siinä ja siinä, saako sängyt yms. niiden kautta yläkertaan.

        Seuraavaksi sitten sitä aivan päinvastasta äärilaitaa = kellari, jonne johti kapea ja hemmetin jyrkkä kierreporras. Tavaroiden roudaaminen vaikeaa. Jääkaappipakastin saatiin kivasti jumiin seinien väliin, kun sitä koitettiin kellariin toimittaa. PK:n siirto yhtä helvettiä, kun portaissa ei oikein mahtunut 2 kantomiestä rinnakkain. Ylipäätään minkään tavaran kuskaaminen vaikeaa, kun toisella kädellä oli pakko roikkua kaiteessa, varmuuden vuoksi. Imurointi vaikeaa; imuri ei pysynyt kapealla askelmalla = olisi tarvittu 3:s käsi (yksi suulakkeelle, yksi imurin roikottamiseen ja se kolmas kaiteesta kiinnipitoon). Jos tällaisessa portaassa jalka lipeää, niin se on sitten sairaalareissu. Mutsi testasi - nilkka tuhannen päreiksi -> leikkaus -> komplikaatioita -> jalka ei toimi kunnolla = saa loppuelämänsä työnnellä menemään rollaattorin kanssa.

        Kun porras puristetaan väkisin liian pieneen tilaan eli siitä tehdään jyrkkä, kapea ja monelle mutkalle väännetty/kierreporras, niin sitten se todellakin erottaa kerrokset toisistaan. Eihän tuolleiseen portaaseen voi lähteä toikkaroimaan "ilman etukäteissuunnittelua" esim iso pyykkikasa sylissä, jos/kun pitää varmistaa, että on toinen käsi vapaana (jotta saa tukea kaiteesta) tai että näkee asetella jalkansa oikein. Pikkulapset tai koirat ei tuollaisesta suoriudu lainkaan.

        Isonkin talon saa pilattua huonolla portaalla.


    • Koitappastätä

      Normaaliin askelrytmiin sopiva mitoitus sisäportaissa saadaan kaavasta 2n e ≈ 630 mm, jossa n on askelman nousu ja e on etenemä. Ulkoportaissa tämän kaavan antama luku voi olla suurempi, ei kuitenkaan yli 660 mm.

      • exinssssdssds

        Ko. laskukaavan tulos pitäisi olla välillä 570-660 mm ja etenemä vähintään 250 mm.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8791
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2623
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2371
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe