sertralin & risperidon

Moretohateee

Minulle määrättiin tänään sertralin 50mg päivässä vaikeaan masennukseni. Lääkäri sanoi, että voin aloittaa puolikkaalla tabletilla 25mg päivässä.

Määräsi myös risperidonia 0,5mg ahdistukseen ja nukkumiseen.

Haluaisin kuulla kokemuksia kyseisistä lääkkeistä samoihin vaivoihin.

Luin tuosta risperidonista ja yleisesti psykoosilääkkeistä, että aiheuttavat aivovaurioita ja pakkoliikkeitä ja tämä pelottaa minua. Luin, että jopa lyhytaikaisella käytöllä on kyseisiä vaikutuksia.

13

2705

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgsgsd

Jaa, että aivovaurioita? Enpä usko.

En tosin itse vetäisi psykoosilääkkeitä, vaan tyytyisin tuohon sertraliiniin..

• ksksksk

usko vaan =) jos kirjotat ton psykoosilääkkeen nimen wikipediaan niin siellä lukee haittavaikutuksissa... myöskin muualta luotettavimmista lähteistä tietoa löytyy! :/

aloitin tosiaan tänään ton sertralinin 50mg. otin sen jo tunteja sitten ja olo on vielä ihan ok..

mutta lisää muiden kokemuksia?

• Mä alotin sertralinin ja risperidonin käytön kesällä 2010.Ei mitään vaikutusta ollut ja viime kesänä vaihdettiin sertralin toiseen mutta risperidon jäi.En itekään tykkää risperidonia käyttää kun oon lukenut netistä kaikkea aivovaurioista ja sellasesta mutten tiedä onko kaikki selostukset totta.Lääkäri ei siitä mun kanssa puhu,määräsi vaan lääkkeitä kertomatta niistä mitään.

• moretoooooloveeee

Tänään toinen päivä ja mulla on pahoinvointia ja vata löysällä ja pääkipeä. Kuulemma yleisiä haittavaikutuksia...

haluaisin mieluusti kuulla muiden kokemuksia sertralinista.

• masismasis!!

Moi! Miten on risperidon vaikuttanut? Itse sain tänään tasan tarkkaan saman lääkityksen :O Pelottavalta kuullostaa tuo risperidon, en uskalla ottaa. Huonosti löytyy kokemuksia kyseisestä lääkkeestä, joten kertokaa nyt!!

• thetruut

Kyseyset lääkkeethän eivät paranna mitään. Ainoastaan lievittävät oireita.

Ainoa parantava lääketehtaiden lääke on antibiootti

• kokemus

Risperidon kuuluu neurolepteihin, jota tavallisimmin käytetään psykoosien ja skitsofrenian hoidossa. Neuroleptit estävät hermoimpulssien kulkua aivoissa. Itsellän pienellä annostuksella seurauksena oli kävely-ja puhevaikeudet, pakkoliikkeet (parkinsonismi) sekä muistihäiriöt. En suosittele.

• SamaJUTTU

Sain parkinson oireita, tosin eri neuroleptistä, nyt yritetään korjata ipsatolilla, lääkärit ei tiedä tai ei halua tietää mitä myrkkyjä syöttävät tai eivät halua sanoa potilaalle, sentralin kuitenkin on vaarattomampi lääke, mulla vaan ei maha kestänyt kun joudun särkylääkkeitä syömään hermokipuun, mutta olen kuullut tuttavalta, että auttaa masennukseen ja paniikkiin.

• kaniini
        SamaJUTTU kirjoitti:

Sain parkinson oireita, tosin eri neuroleptistä, nyt yritetään korjata ipsatolilla, lääkärit ei tiedä tai ei halua tietää mitä myrkkyjä syöttävät tai eivät halua sanoa potilaalle, sentralin kuitenkin on vaarattomampi lääke, mulla vaan ei maha kestänyt kun joudun särkylääkkeitä syömään hermokipuun, mutta olen kuullut tuttavalta, että auttaa masennukseen ja paniikkiin.

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OSALLISTU Hesarin 30.1.2010 sunnuntai sivulla A13 MAINOSTETTUUN MASENNUSTUTKIMUKSEEN !!! Terveyskeskuksen/psykiatriaosaston johto EI OLE KYENNYT HOITAMAAN TEHTÄVIÄÄN AMMATTITAIDOLLA JA NYT TUOHON OLLAAN KEKSIMÄSSÄ RATKAISUKSI MM. LISÄÄ LÄÄKKEITÄ !!!!
        ÄLÄ SIIS SUOSTU KOEKANIINIKSI MIKÄLI HENKESI ON SINULLE TÄRKEÄ!

MASENNUKSEN HOIDOSSA KESKEISINTÄ ON PSYKOTERAPIA, MITÄ HELSINGIN KAUPUNKI EI AIKOIHIN OLE SITÄ TARVITSEVILLE PYSTYNYT TARJOAMAAN SIINÄ MÄÄRIN MITÄ TARVETTA ON OLLUT JA ON EDELLEEN.

VÄÄRÄNLAINEN LÄÄKITYS VOI TUHOTA KOKO LOPPUELÄMÄSI, ÄLÄ OSALLISTU LÄÄKETUTKIMUKSIIN LÄÄKETEHTAIDEN TOIMINTAA KANNATTAAKSESI,
        LUONTAISHOIDOT, VITAMIINI-SEKÄ RAVINTOLISÄT SEKÄ OIKEANLAINEN VERTAISTUELLISET TOIMET, IHMISEN KOKONAISVALTAINEN ARVOSTAMINEN, KUNNIOITTAMINEN, VÄLITTÄMINEN, OIKEUDENMUKAINEN KOHTELU KESKELLÄ YHTEISKUNNAN YKSILÖÄ VAMMAUTTAVIA TAPOJA TOIMIA OVAT AINOITA PÄTEVIÄ HOITOMUOTOJA VAKAVAMMANKIN MASENNUKSEN HOIDOSSA (MAHDOLLISIMMAN VÄHÄISEN JA MIEDON LÄÄKITYKSEN KANSSA, MITÄ EI TULISI KOKEILLA ENNEN KUIN KAIKKI MUUT EM. KEINOT ON KÄYTETTY).

Nimim. yöunensa monesti menettänyt, lääkekokeiluissa elimistönsä pilannut

• masismasis!!
        kaniini kirjoitti:

ÄLÄ MISSÄÄN NIMESSÄ OSALLISTU Hesarin 30.1.2010 sunnuntai sivulla A13 MAINOSTETTUUN MASENNUSTUTKIMUKSEEN !!! Terveyskeskuksen/psykiatriaosaston johto EI OLE KYENNYT HOITAMAAN TEHTÄVIÄÄN AMMATTITAIDOLLA JA NYT TUOHON OLLAAN KEKSIMÄSSÄ RATKAISUKSI MM. LISÄÄ LÄÄKKEITÄ !!!!
        ÄLÄ SIIS SUOSTU KOEKANIINIKSI MIKÄLI HENKESI ON SINULLE TÄRKEÄ!

MASENNUKSEN HOIDOSSA KESKEISINTÄ ON PSYKOTERAPIA, MITÄ HELSINGIN KAUPUNKI EI AIKOIHIN OLE SITÄ TARVITSEVILLE PYSTYNYT TARJOAMAAN SIINÄ MÄÄRIN MITÄ TARVETTA ON OLLUT JA ON EDELLEEN.

VÄÄRÄNLAINEN LÄÄKITYS VOI TUHOTA KOKO LOPPUELÄMÄSI, ÄLÄ OSALLISTU LÄÄKETUTKIMUKSIIN LÄÄKETEHTAIDEN TOIMINTAA KANNATTAAKSESI,
        LUONTAISHOIDOT, VITAMIINI-SEKÄ RAVINTOLISÄT SEKÄ OIKEANLAINEN VERTAISTUELLISET TOIMET, IHMISEN KOKONAISVALTAINEN ARVOSTAMINEN, KUNNIOITTAMINEN, VÄLITTÄMINEN, OIKEUDENMUKAINEN KOHTELU KESKELLÄ YHTEISKUNNAN YKSILÖÄ VAMMAUTTAVIA TAPOJA TOIMIA OVAT AINOITA PÄTEVIÄ HOITOMUOTOJA VAKAVAMMANKIN MASENNUKSEN HOIDOSSA (MAHDOLLISIMMAN VÄHÄISEN JA MIEDON LÄÄKITYKSEN KANSSA, MITÄ EI TULISI KOKEILLA ENNEN KUIN KAIKKI MUUT EM. KEINOT ON KÄYTETTY).

Nimim. yöunensa monesti menettänyt, lääkekokeiluissa elimistönsä pilannut

Kiitän vastauksista. Risperidon menee hävitykseen, en koske!

• zxcvbnm,,.

Mutta sertralin on ok, ainakin minulla on toiminut. Pahimmillani jouduin ottamaan niitä kolmekin päivässä, nyt menee puolikkaalla (25mg). Toki nämä asiat ovat yksilöllisiä, mutta itse en ole saanut noista mitään merkittäviä haittavaikutuksia.

• Voisit kokeilla pientä annosta Seroquelia tuon Risperidon sijaan. Voisi toimia paremmin. Tärkeintä on muistaa se, että SSRI-lääkkeiden tehosta alle puolet on todellista, loput plaseboa. Eli hakeudu hyvälle terapeutille, se on lääkkeitäkin tehokkaampaa.

• Valeria

Jos masennus on paha eivätkä SSRI-lääkkeet enää auta, niin pieni annos neuroleptiä kyllä auttaa hyvin ainakin minua (Fluanxol) eikä mitään sivuoireita ole ollut väsymyksen lisäksi!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2228
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1843
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1460
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1444
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      75
      1127
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1114
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1074
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      104
      1047
    9. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    10. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      75
      898
    Aihe