HUOM! Isänmaalaiset nationalistit, voitte ihan hyvin painaa punaisesta rastista mikäli tämä keskustelu ei miellytä. En kaipaa tänne moralisoijia tai punaniskoja huohottamaan, kuinka armeija tekee miehen. Ehkä tekee, ehkä ei.
Oon 17-vuotias ja mulla on kai ens vuonna kutsunnat. Mua stressaa ja masentaa armeija jo nyt, vaikka siihen on vielä melko pitkä aika. Oon miettiny tätä asiaa, ja oon tullu tulokseen että haluan C-paperit. Sivariin en mene, sillä se on vastoin poliittisia näkökantojani enkä kannata modernia pakkotyöläisleiriä. Eli mitkä olisivat varmimmat tavat saada C-paperit? Keneltä mun niitä pitää hakea? Pitääkö mun käydä puhumassa psykologille tai lääkärille? Tiedän, että en kestäisi armeijaa henkisesti enkä fyysisestikkään enkä halua edes yrittää. Mulla tosiaan ahdistaa ja masentaa pelkkä ajatuskin armeijasta, ja sen vuoksi näen painajaisia ja kärsin univaikeuksista. Ajatus tappokoulusta oksettaa mua. Mun on hankala totella auktoriteetteja enkä voi sietää, että mulle huudetaan. En halua C-papereita vain siksi, että en halua armeijaan, vaan siksi, että en pärjäisi siellä. Voikohan näillä edellä mainituilla syillä jo saada C-paperit vai pitääkö mun näytellä jotakin? Tiivistettynä: masennusta, ahdistusta, univaikeuksia, auktoriteettien tottelemattomuutta ja äkkipikaisuutta.
Millä keinoilla sinä tai joku sun tuttu on saanut vapautuksen armeijasta? Ja tiedän, tästä aiheesta on netti pullollaan tietoa, mutta eipä uudesta topicista mitään haittaakaan ole. Pitäiskö mun jo nyt mennä jollekkin lääkärille tai psykologille puhumaan? Täytän 1. syyskuuta 18 vuotta.
Jos sulla ei ole asiallista sanottavaa, niin ole hyvä äläkä tuhlaa minun tai omaa aikaasi. Mun päätä ei voi kääntää eikä haukut tai moralisointi vaikuta muhun mitenkään. Muutan vaikka Ahvenanmaalle tai käännyn jehovalaiseksi, mutta armeijaan en mene. En pysty enkä halua.
C-paperit intistä?
43
4599
Vastaukset
- 12+9
Mieti nyt vielä...
En hauku enkä moralisoi, enkä ole väkipakolla ajamassa sinua armeijaan. Voidaan jättää vaikka se koko tappoleiri pois ajatuksesta ja keskitytään ihan vain puhtaasti siihen että sinulla on edessäsi tietty velvollisuus ja nyt tehdään päätöksiä.
Valintasi on jo tässä vaiheessa "en halua, en pysty, en halua edes yrittää". Tämä on aika heikko lähtökohta elämään, sillä edessäsi oleva haaste ei ole viimeinen. Se on valtavaa tuhlausta että ihminen alistuu ja valitsee vastuunpakoilun, sensijaan että tekisi kuten oikein on. Tällä tiellä olet takuuvarma syrjäytyjä.
Kannustusta kehiin. Olet kuitenkin vielä nuori ja sinulla on mahdollisuus korjata asiat. Ei se ole tervettä että velvollisuuksien tai auktoriteettien edessä ihminen murenee tuolla tavoin (ja tämä ei siis koske armeijaa vaan velvollisuuksia ja auktoriteetteja ylipäänsä). - 54redf
Kaipaat siis selkeästi siedätyshoitoa. Armeija kun ei todennäköisesti ole se viimeinen paikka, jossa joudut tottelemaan auktoriteetteja ja kestämään vähän ilkeämpääkin sanomista.
Oletko ikinä harkinnut meneväsi minnekään töihin? Sielläkin joudut tottelemaan auktoriteetteja ja joskus joku voi sanoa vähän ikävästikin.
Noh, jos olet ajatellut elää elämäsi ilman, että missään vaiheessa joudut tottelemaan ketään niin tee palvelus äläkä lopeta muuttoasi kesken Ahvenanmaalle, mene samantien vähän kauemmaksi. - Ei vain pysty
Onko teillä lukemisvaikeuksia vai? Kyllä mä voisin mennä armeijaan jos pelkkä auktoriteettien tottelemisvaikeus olis mun ongelmana, mutta se ei oo ainoa. Mun päätä ei edelleenkään voi kääntää moralisoinnilla tai muulla sonnalla. Turhaan siis tuhlasitte aikaanne vaikka tuskin mitään pahaa tarkotittekaan. Työelämää ja armeijaa ei voi edes verrata toisiinsa, töitä teen kuitenkin vapaaehtoisesti jolloin tottelen auktoriteettejäkin vapaaehtoisesti. Armeijaan mulla ei puolestaan ole minkäänlaista motivaatiota tai hinkua kuten aloitusviestistä varmasti käy ilmi, joten en pysty tottelemaan mitään auktoriteettejäkään.
Olis kiva jos seuraavat mahdolliset vastaajat vastaisi noihin todellisiin kysymyksiin. - pykälänviilaaja
http://fi.wikipedia.org/wiki/Asevelvollisuus_Suomessa#Vapautus_terveydellisest.C3.A4_syyst.C3.A4
http://keskustelu.suomi24.fi/node/3684116
Ei armeijaan tarvitse olla erikseen motivaatiota eikä siellä ole auktoriteetteja vaan idiootteja mutta voi armeijan silti käydä kun vaan menee eikä ajattele ja valitsee alan joka kiinnostaa eli kutsunnoissa esität toiveen vaikka huoltojoukkoihin pääsemiseksi ja sellaiseen joukkoon joka on lähellä kotiasi niin sotimista on vain alokasaika.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Varusmiespalvelus_Suomessa#Siviiliammatin_huomioonottaminen- wertyuio
Hehheh, hieno linkki. Luuletko, että aloittajalla on jokin ammatti? Tuskin... niissä kun yleensä jonkunlainen esimies näyttelee jonkinlaista auktoriteettiä.
- Ei vain pysty
wertyuio kirjoitti:
Hehheh, hieno linkki. Luuletko, että aloittajalla on jokin ammatti? Tuskin... niissä kun yleensä jonkunlainen esimies näyttelee jonkinlaista auktoriteettiä.
Haloo, oon 17-vuotias. Tietenkään mulla ei ole ammattia? Ja tosiaan, työpaikalla esimiestä totellaan vapaaehtoisesti toisin kuin armeijassa.
- 43ewrdsf
Ei vain pysty kirjoitti:
Haloo, oon 17-vuotias. Tietenkään mulla ei ole ammattia? Ja tosiaan, työpaikalla esimiestä totellaan vapaaehtoisesti toisin kuin armeijassa.
Meinaat siis olla kenties työtön tai opiskelija koko loppuelämäsi vai millä tavoin ajattelit toteuttaa tämän vapaaehtoisuuden työelämän auktoriteettien tottelemisesta? Ainiin, sori, siis työtön, koska opiskelijanakin joudut noudattamaan jonkun auktoriteetin määräyksiä.
Tiedoksesi: Kun töihin menet niin ei siellä se auktoriteettien totteleminen mitenkään vapaaehtoista ole. Jos et tottele niin saat etsiä töitä muualta tai olla työttämänä. Omasta puolestani taas veronmaksajana en millään haluaisi elättää yhtäkään loista, jonka ongelma on se, että ei kestä, kun joku sanoo miten pitää tehdä.
Otahan siis itseäsi niskasta kiinni ja ryhdistäydy. Huomaat, että ei se nyt ihan niin kauheaa ole, jos joku joskus sanoo mitä pitää tehdä.
- en osallistu
Työpaikalla esimiestä totellaan vapaaehtoisesti ja jos pomon naama ei miellytä niin aina voi ottaa lopputilin. Töissä käymiseen ei tarvitse armeijaa käydä. Uutisia teille idiooteille armeijan kannattajille: en suorittanut enkä suorita asevelvollisuutta ja olen vakituisesti silti töissä. Useimmissa maailman valtioissa EI ole asevelvollisuutta ja Suomessakin se on muinaisjäänne, jota pidetään yllä lähinnä veteraanien perseen nuolemiseksi ja siksi että se sattuu olemaan suomalainen urbaanilegenda, että armeijaa tarvitaan jotta pärjää muuten elämässä. Ei tarvita.
Itse valmistelen maasta pois muuttamista koska Suomi on niin ahdasmielinen ja militantti maa. Muutan eu-maahan jossa ei tarvitse vastentahtoisesti osallistua maanpuolustukseen.- pykälänviilaaja
Etkö ole koskaan joutunut tottelemaan vanhempiasi kun armeija ottaa noin koville?
"Useimmissa maailman valtioissa EI ole asevelvollisuutta"
Onpas ja yleensä paljon pidempi kuin 6 kk. Maat joissa on palkka-armeija, ovat lähinnä Nato-maita.
- Ei vain pysty
Kiitokset kaikille asiallisten viestien kirjoittajille. Vielä jäi pari kysymystä:
- Keneltä/mistä mun niitä pitää hakea C-papereita?
- Pitääkö mun käydä puhumassa psykologille tai lääkärille jo nyt vai odotanko, että armeija on ajankohtaisempi?
- Saanko C-paperit koska armeijasta johtuen mulla on masennusta, ahdistusta ja univaikeuksia sekä auktoriteettien pakkotottelemattomuutta. Riittääköhän nuo vai pitääkö esittää jotakin, esim. alkoholiongelmaista (joka kyllä onnistuisi)?- D584
Tekemäsi pitkähkö diagnoosi onkin siis nk. itsediagnoosi? Kannattaahan sinun joka tapauksessa käydä lääkärissä vertaamassa tätä omaa diagnoosiasi lääkärin tekemään ja sopia sitten jomman kumman jatkohoidosta. Lähes jokainen muuten jännittää inttiin menoa vieläkin, vaikka paikka ei enää juuri päiväkodista eroa. Tokihan pikku lapsikin jännittää päiväkoti ja koulun aloittaminen. Tällaisessa tilanteessa me ihmiset olemme aika petoja keksimään itsellemme syitä miten voisimme välttää ja luistaa tilanteista.
Moni on muuten huomannut parin inttipäivän jälkeen olevansa kokonaan uusi ihminen ja aikuistumisen kynnyksellä tarvinneensa juuri tällaista vaihetta elämäänsä. - 15
Lääkärin lausunto vaikka masennuksesta toiminnee. Joskus edellytetään että pitää käydä puolustusvoimien osoittamalla lääkärillä. Nykyään annetaan yleensä ensin E-luokka ja sitten vasta parin vuoden kuluttua C. Soita vaikka omaan aluetoimistoosi ja ota asioista selvää virallista kautta. Asiat hoituu yleensä paremmin niin.
Kyllä voit odottaa sinne kutsuntoihin saakka, mutta voihan sitä ainakin ottaa asioista selkoa etukäteen.
Mutta muista että jos joudutkin armeijaan niin sieltä päsee aina pois. Ja monen mieli onkin kääntytnyt siellä, vaikkei siitä saanutkaan muistuttaa.
- ewsfef
Harkitse vielä, ihan itsesi takia. Varsinking psygologisilla syillä hankitut C-paperit saattavat tulla myöhemmässä elämässä vastaan yllättävissä paikoissa. Eivät niinkään sen takia että armeijaa ei ole käyty vaan nimenomaan niiden syiden takia jotka antoivat vapautuksen.
- urnfed
C-paperit ja niiden myöntämissyyt ovat henkilökohtaiset, joten niitä ei tarvi esim. työnantajalle tai kellekkään muulle kertoa.
- 32wefsd
urnfed kirjoitti:
C-paperit ja niiden myöntämissyyt ovat henkilökohtaiset, joten niitä ei tarvi esim. työnantajalle tai kellekkään muulle kertoa.
Vaan rivien välistä ja sanomatta jättämisistä luetaan yllättävän paljon.
Lisäksi tosiasiassa moneen koulutukseen ja työpaikkaan vaaditaan lääkärinlausunto terveydentilasta, eli vaikka se psyko-C ei tulisikaan työnantajan tietoon asti, niin se tulee tämän lausunnon antavan lääkärin tietoon, jolloin se tietysti vaikuttaa sitä kautta.
- eräs äiti
Ongelmasi ei ole armeija.
Sinun ongelmasi ei voi olla armeija, koska et ole siellä koskaan ollut.
Oletko edes kuullut mitään armeijasta? Jos olet, niin keneltä? Siitäkö pelkosi alkoivat?
Jotain ongelmia sinulla selvästikin on, mutta ne eivät liity armeijaan mitenkään.
Sinulla on jotain päänsisäisiä pelkoja, joiden olet antanut ottaa otteen itsestäsi!
Ala muuttamaan ajattelutapaasi siihen suuntaan, että teet itsestäsi Suomen kovakuntoisimman ihmisen. Sillä pärjäät armeijassa. Aloita kuntoilu nyt heti.
Lopeta itsesäälissä kieriskely.
Sinä kasvat ja miehistyt armeijassa. Opit itsehillintää.
Älä projisoi armeijaan sitä, että sinulla on ollut esim. paska isä, joka on määräillyt, alistanut ja terrorisoinut sinua.
Minun poikani koulutti armeijassa alokkaita ja hän sanoisi sinulle, että tule puhumaan, jos on jotain ongelmia. Niin hän sanoi sielläkin. - YE, WE CAN!
Samaa sanovat nämä 200-300 kg painavat ihmiset aluksi näissä amerikkalaisissa laihdutusohjelmissa.
Tarvitset vain tsemppaajaa. Mistään humanistisesta lässynlässystä ei ole sinulle apua. Mitä on puoli vuotta intissä verrattuna siihen, että elät vielä ainakin 70 vuotta sen jälkeen!?
Tsemppaa!!!!!
YES, WE CAN! - Ei vain pysty
Mikä teitä vaivaa? En tiedä pitäskö itkeä vai nauraa ku luen näitä joitaki vastauksia. Lukekaa seuraava lause - jonka kopioin aloitusviestistäni - oiiiiiikein tarkasti jotta varmasti tajuatte: "Mun päätä ei voi kääntää eikä haukut tai moralisointi vaikuta muhun mitenkään. " Ihan siis tuhlaatte aikaanne kun yritätte käännyttää mut joksikin armeijaan.
- YES, WE CAN
Oletko ylipainoinen vai miksi et pysty? Löytyisikö sinulle joku hyvä tsemppari...?
*yks kaks kol, yks kaks kol*
Alanko minä...? Missä päin asut? Osaatko uida? - YES, WE CAN
Itkua ei sitten tarvitse hävetä. Anna kyynelten valua valtoimenaan. Me täällä palstalla välitämme sinusta!
*rutistus* - Ei vain pysty
YES, WE CAN kirjoitti:
Oletko ylipainoinen vai miksi et pysty? Löytyisikö sinulle joku hyvä tsemppari...?
*yks kaks kol, yks kaks kol*
Alanko minä...? Missä päin asut? Osaatko uida?En ole ylipainoinen. Suosittelen sinua lukemaan aloitusviestin ajatuksella ja erittäin tarkasti, ehkä (lue: EHKÄ) sitten tajuat miksi en pysty. Mikäli et tajua niin voinet poistua tästä keskustelusta ellei sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin tuo, mitä noissa turhissa ja erittäin sisällöttömissä viesteissäsi yrität kertoa. Vai huomiotako vain noilla viesteilläsi kaipaat? Silloin voisit kyllä siirtyä esim. "Yleistä mielenterveydestä" -keskustelualueelle.
- ywc
Ei vain pysty kirjoitti:
En ole ylipainoinen. Suosittelen sinua lukemaan aloitusviestin ajatuksella ja erittäin tarkasti, ehkä (lue: EHKÄ) sitten tajuat miksi en pysty. Mikäli et tajua niin voinet poistua tästä keskustelusta ellei sinulla ei ole muuta sanottavaa kuin tuo, mitä noissa turhissa ja erittäin sisällöttömissä viesteissäsi yrität kertoa. Vai huomiotako vain noilla viesteilläsi kaipaat? Silloin voisit kyllä siirtyä esim. "Yleistä mielenterveydestä" -keskustelualueelle.
Ajattele armeijaa lepoaikana. Selvästikin sinä olet joutunut itseksesi ajattelemaan liikaa. Armeijassa sinun ei tarvitsisi ajatella, vaan voisit tuudittautua siihen ajatukseen, että ne, jotka käskyttävät sinua, kantavat myös VASTUUN.
Ei kurin tarkoitus ole *ittuilu, vaan tarkoitus on pitää teidät HENGISSÄ.
Et kai sinäkään halua kuolla siksi, että ryhmänjohtajasi on lepsu?
Koetko, että esim. auton katsastuksetkin on tehty vain vittuilumielessä vai onko niidenkin tarkoitus säästää ihmishenkiä?
Asut ilmeisesti vielä kotona? Miksi et puhu äitisi kanssa näistä asioista, jos sinulla ei isää ole?
- kettuuntunutt
Jooh, ite olen totaalikeiltäytynyt armeijasta että voi sen tehdä sitä kauttakin. Ja tosiaan tässä yks esimerkki joka on melkein sama asia kuin tämä meidän armeija koska se on laissa siellä: kun itehän me ei saada päättää mihin maahan synnytään, mutta esim jos olisin syntynyt iraniin ja siellä on se laki että kivitetään nainen hengiltä jos hänet on raiskattu, en sitä hyväksyis milloinkaan vaikka olisin syntynyt iraniin kuten en hyväksy tätä pakko armeijaa missään muodossa koska seki vaan on tämän maan tyhmin laki. Taitaapa suomi olla viiimenen pohjoismaista jossa on pakko armeija :D
- et pysty?
Selvä, mutta etkö siis mene sivariksikaan? Koska...?
- 43edws
No herranterttu. Joutuuhan siellä sivarissakin auktoriteettejä tottelemaan. Ensin peruskoulutusjaksolla ja sen jälkeen siellä minne töihin komennetaan.
Ei onnistu aloittajalta. Kah kun hänellä on semmoinen "poliittinen näkökanta", joka sen estää.
- mistäs tuota voi tie
Tiedätkö mitä! Kuka sinulle on edes sanonut, että sinut sinne huolittaisiin? Onko vähän suuret luulot, kun ajattelee olevansa armeijaan noin haluttu, kuin sinä näytät luulevan!
Sano yksikin asia, mikä kertoo sinua sinne haluttavan? Olet 17 v. poika, mutta mitä muuta?
Tiedän yhden nuoren, joka poliisiautossa vietiin armeijaan, kun hän oli vuoden verran piileskellyt sitä, mutta hänet sitten kotiutettiinkin sieltä muutaman tunnin kuluttua.
Moni on käynyt olemassa armeijassa muutaman tunnin - muutaman päivän, jonka jälkeen heidät on lähetetty takaisin kotiin kasvamaan.
Yksi ilmoitti kutsunnoissa pelkäävänsä, että hän ampuu jonkun eikä häntä sitten armeijaan päästettykään.
Yksi uhkasi armeijassa tappaa kouluttajansa - poika lähetettiin kotiin tai jonnekin.
Yksi tappoi perheenjäsenensä armeijan jälkeen.
Diabeetikko ei käynyt armeijaa, astmaatikko sai lähteä palvelukseen astumisen jälkeen kotiinsa.- mistäs tuota voi tie
Villi veikkaukseni on, että aloittaja passitetaan maitojunalla kotiin 2-5 tunnin jälkeen ja perusteluna on kehittymättömyys / kypsymättömyys.
Ellei sitten ole jossain hoitolaitoksessa jo ennen sitä... - -420-
mistäs tuota voi tie kirjoitti:
Villi veikkaukseni on, että aloittaja passitetaan maitojunalla kotiin 2-5 tunnin jälkeen ja perusteluna on kehittymättömyys / kypsymättömyys.
Ellei sitten ole jossain hoitolaitoksessa jo ennen sitä...Hullun paperit saa todella helposti. Ilmoita kutsunnoissa, ettei kiinnosta intti eikä liioin sivari. Saat pari vuotta lykkäystä ja tämän jälkeen sinulla on uusi "lääkärintarkastus" edessäsi. Tässä vaiheessa ilmoitat ettei ole tullut muutosta asiassa, niin saat C-paperit.
Näin toimin itse, enkä ole koskaan sitä katunut. Työpaikoissa ei ole IKINÄ kyselty inteistä mitään. Tosin en ole poliisksi tai vartijaksi yms. hommiin hakenutkaan. Itsellä ei ollut inttiä vastaan oikeastaan mitään, mutta puntaroin asioita ja tulin tähän ratkaisuun. Voi kai sitä laiskuudeksikin sanoa. Työelämässä olen ollut lyhyitä työttömyysjaksoja pois lukematta koko ajan. Nykyisessä duunissa jo yli 10-vuotta ja hyvin edennyt uralla. Liksa alkaa 4:sella.
Tiedän monia ketkä ovat hommanneet vapautuksen intistä, eikä kellään ole siitä ollut haittaa jatkossa. Suurin osa ystävistäni toki on intin käynyt, mutta eipä ole heille siitä mitään hyötyä ollut työelämässä. Joskus jätkät muistelee inttiaikoja ja juttuja kuunnellessani olen ajatellut, että teinpä oikean valinnan. Suurin osa menee armeijaan sen takia, ettei uskalla tehdä poikkeusta massasta. Esim. vanhempien reaktiota pelätään. Jokainen on kuitenkin oman elämänsä herra.
Jos ei intti kiinnosta, niin ei sinne kannata mennä aikaansa hukkaamaan. Saman ajan voi käyttää opiskelemiseen tai töissä olemiseen. - testaa itsesi
-420- kirjoitti:
Hullun paperit saa todella helposti. Ilmoita kutsunnoissa, ettei kiinnosta intti eikä liioin sivari. Saat pari vuotta lykkäystä ja tämän jälkeen sinulla on uusi "lääkärintarkastus" edessäsi. Tässä vaiheessa ilmoitat ettei ole tullut muutosta asiassa, niin saat C-paperit.
Näin toimin itse, enkä ole koskaan sitä katunut. Työpaikoissa ei ole IKINÄ kyselty inteistä mitään. Tosin en ole poliisksi tai vartijaksi yms. hommiin hakenutkaan. Itsellä ei ollut inttiä vastaan oikeastaan mitään, mutta puntaroin asioita ja tulin tähän ratkaisuun. Voi kai sitä laiskuudeksikin sanoa. Työelämässä olen ollut lyhyitä työttömyysjaksoja pois lukematta koko ajan. Nykyisessä duunissa jo yli 10-vuotta ja hyvin edennyt uralla. Liksa alkaa 4:sella.
Tiedän monia ketkä ovat hommanneet vapautuksen intistä, eikä kellään ole siitä ollut haittaa jatkossa. Suurin osa ystävistäni toki on intin käynyt, mutta eipä ole heille siitä mitään hyötyä ollut työelämässä. Joskus jätkät muistelee inttiaikoja ja juttuja kuunnellessani olen ajatellut, että teinpä oikean valinnan. Suurin osa menee armeijaan sen takia, ettei uskalla tehdä poikkeusta massasta. Esim. vanhempien reaktiota pelätään. Jokainen on kuitenkin oman elämänsä herra.
Jos ei intti kiinnosta, niin ei sinne kannata mennä aikaansa hukkaamaan. Saman ajan voi käyttää opiskelemiseen tai töissä olemiseen."Suurin osa menee armeijaan sen takia, ettei uskalla tehdä poikkeusta massasta."
Älkää nyt pettäkö itseänne. Eikö teidän pitäisi ensin miettiä omia pelkotilojanne ja sen jälkeen vasta muiden.
- äiti auttaa aina
Lapsi-parka!
Palvelukseen astuneista 20 naisesta parin päivän tunnustelun jälkeen poistui neljä.
- He ehtivät pukea varusteet päälle ja totesivat ne liian painaviksi, kuvasi Nikkilä.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2008/01/599226/moni-keskeyttaa-armeijan-ensimmaisella-viikolla - testaa itsesi
Pystyisitkä käydä katsomassa armeijan valatilaisuutta, joka järjestettäneen lähiaikoina tammikuussa palvelukseen astuneiden osalta. Se on hieno ja juhlallinen tilaisuus.
Pääsisit vähän eroon tuosta ennakkoasenteestasi ja pääsisit sieltä poiskin niin pian, kuin ahdistus koittaisi. - Ei vain pysty
Lisää asiallisia vastauksia kiitos! Just eilen mulle tuli joku kutsuntakirje tai vastaava puolustusvoimilta ja tulipa taas yks uneton yö vietettyä. Tuossa kirjeessä käsketään sopia aika koulun terveydenhoitajan kanssa, joten hänellekkö kerron, että haluan C-paperit vai?
- Ei vain pysty
Vielä kaipaisin vastauksen siihen, että keneltä pyydän vapautusta. Koulun terkkarilta (kutsuntatarkastus ensi kuun puolivälissä) vai sitten kutsunnoissa? Luin, että henkisten syiden perusteella vapautusta anotaan psykiatrilta. Kirjottaako koulun terkkari psykiatrille lähetteen tms.?
- kaikki järjestyy...
Ei vain pysty kirjoitti:
Vielä kaipaisin vastauksen siihen, että keneltä pyydän vapautusta. Koulun terkkarilta (kutsuntatarkastus ensi kuun puolivälissä) vai sitten kutsunnoissa? Luin, että henkisten syiden perusteella vapautusta anotaan psykiatrilta. Kirjottaako koulun terkkari psykiatrille lähetteen tms.?
Lääkäriltä sen paperin tarvitset, sano koulun terveydenhoitajalle asia suoraa, niin hän ohjaa sinut lääkärille. Lääkäri tekee tarvittaessa lähetteen erikoislääkärille (esim. psykiatrille).
Tosin kyllähän kutsontoihinkin pitää käydä lääkärillä joten sielläkin se käynnistyy..
Toinen helpompi ja nopeampi väylä on, jota itse käytin, yksityinen lääkäri...se tosin maksaa - Ei vain pysty
kaikki järjestyy... kirjoitti:
Lääkäriltä sen paperin tarvitset, sano koulun terveydenhoitajalle asia suoraa, niin hän ohjaa sinut lääkärille. Lääkäri tekee tarvittaessa lähetteen erikoislääkärille (esim. psykiatrille).
Tosin kyllähän kutsontoihinkin pitää käydä lääkärillä joten sielläkin se käynnistyy..
Toinen helpompi ja nopeampi väylä on, jota itse käytin, yksityinen lääkäri...se tosin maksaaKiitos paljon vastauksesta! Itse menisin kans yksityiselle, mut ei opiskelijabudjetilla oikein yksityisiä lääkäreitä makseta.
- 14+18
mulla on kans sama homma, haluan c-paperit. oon myös 17-vuotias ja armeija tai sivari ei kiinnosta pätkääkään. mulla on oikeastaan hyvät syys vapautukseen, mut en tiedä keltä sitä vapautusta pitää hakea. mun pitää ennen toukokuuta käydä koulun terveydenhoitajalla jossaki terveystarkastuksessa, joten terkkarillekko kerron että haluan ja tarvin c-paperit? sain myös jonkinlaisen terveyslomakkeen johon pitää täyttää sairaudet yms. olis kiva jos joku osais vastata, muaki "hieman" stressaa tää armeijapelleily
- Ulkomaille, hop hop
Oletpa oiva kandidaatti syrjäytyjäksi ja yhteiskunnan elätiksi: masennusta, ahdistusta, univaikeuksia, auktoriteettien tottelemattomuutta ja äkkipikaisuutta, fyysisesti ja psyykkisesti jo omastakin mielestäsi kyvytön suoriutumaan velvollisuuksistasi. Ja selkäranka näyttää puuttuvan ihan kokonaan.
Muuta ulkomaille ja ota jonkin sopivamman maan kansalaisuus. Aika moni ei halua ruveta elättämään sinua ihan sen vuoksi, että sisälläsi asuva laiska pikkupoika ei halua kannatella omaa painoaan. - en pavele
Mä en tule laittamaan Suomen puolesta tikkuakaan ristiin minkäänlaisen kriisin iskiessä. En siviilissä enkä armeijassa. Ihan saatte tapella mun puolesta siellä rajalla keskenänne. Mulle on itse asiassa ihan saatanan sama liehuuko Helsingissä Suomen vai Venäjän lippu. Samanlaista kapitalistista paskaa se hallinto joka tapauksessa on.
Te voitte vaikka kaikki suomalaiset saastat mun puolesta mennä kuolemaan sinne rajalle. Mä pakenen maasta ja juon vapaana miehenä iltakaljan Kanarian saarilla kun te häviätte sodan Venäjälle.
Ihan poliittisin perustein en palvele enkä palvellut armeijassa koskaan. Enkä tosiaan tottele minkäänlaista auktoriteettia jos ja kun itse niin päätän. Se valta on tasan mun käsissäni. Juttu on niin, että kun maa ei miellytä, maasta pääsee aina pois. En ole Suomen omaisuutta.- en palvele
Rivien välistä voi varmaan itse kukin lukea, että VIHAAN Suomea.
- Ei vain pysty
Katsoin mun terveystodistusta jonka sain 15-vuotiaana, ja siinä lukee että esitys palveluskelposuusluokaksi armeijaan on A. 15-vuotiaana itse asiassa halusin armeijaan mutta mielipiteet yms. kerkeää kyllä kahdessa vuodessa muuttua kovasti. Ja saattaa olla että halusin sinne ihan vain siks että siihen oli niin pitkä aika vielä. Vaikuttaako tuo kahden vuoden takainen terveystodistus paljon hankkiessani C-papereita?
- mn
Voi lapsi-parka... oletko kunnossa?
Taisi joku tehdä itsemurhan armeijan takia, mutta ethän sinä tee?
- Olisi hyvä oppia
Ei armeija ole mitään verrattuna siihen kyykytykseen johon yhteiskunta PAKOTTAA jos olet työtön.Kela on sinun herrasi silloin jo saiot saada enemmän,kuin 280€ kk toimeentulotukea sille se on raha jonka saa työllisyystoimista kieltäytynyt ei penniäkään enempää.
- Anonyymi
Huom. Oon 18v ja Haluan mennä armeijaan, mutta sain C-paperit? Voinko mitenkään saada muutoksen luokitukseen?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1202238
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4182140Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?971176Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?13958Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34780- 44774
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109756Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!14740Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte166706Luvattiin työpaikka, mutta mitään ei kuulukaan
Kuinka yleistä tällainen on? Ehdin jo iloita työpaikasta, turhaan, kun mitään ei kuulukaan työnantajasta, joka ilmoitti32669