Löytyykö pyöräilyseuraa ?

Hei

Olisiko joku terveellä tavalla kiinnostunut lapin pyöräilymatkailusta lähivuosina.
Siis lähivuosina.

Mm. Kilpisärveltä alas ja Nuorgamista Tenojoelta mm.

Terveeseen tapaan liityy vaikuttimena pyöräilylomamatkailu, ei muu.
Seksipalstat erikseen.

Tälläisilla matkoilla pitää olla tietty synergia niin että se pelaa päivittäin, että mennään rauhassa molempien ehdoilla rauhassa.

Kaveria ei voi jättää erämaassa, mutta tie on lähellä ja postiautolla pääsee maitojunaan jos pakko niin.

Pyöräilin viime kesänä 2100 km (kaksituhattasata) puoli- ja täysipakkauksilla.
Hiihtää voin maratonin, eli 50 mutta rauhassa. Kun jos juoksen, venyn pian tunnin juoksulenkille, en heti. Pitää pari viikkoa ensin juosta.
Siis tuollainen kun, joka ei nyt edusta mitään 30 vuotiaan triatlonistin kuntoa.

Matkalla ei väsy matkaan, vaan liikaan vauhtiin.
Palautuspäivä on syytä pitää joka viides vuorokausi. Viime kesänä poljin seitsemän päivää lujaa, mutta tarvitsin 2-3 päivää rauhassa sitten, pidin leiriä ja menin kevyillä pakkauksilla 50-60 km päiväristeilyjä leiriltä rauhassa.

Lapissa on ylhäällä mäkeä jompaan kumpaan suuntaan aina, mutta tasaantuu aikanaan. Laskuakin on.
Pyörässä pitää olla kevyt vaihde jolla kaikki mäet ylös, työntää ei voi. Jos on hyvin hankalaa maastoa ja säätä voi päivämatka olla vain esim 50-60 km.

Tasaisella ajankäytön suhteen, kun leiriä puretaan ja pakataan, palaudutaan on maksimipäivämatkat 120-130 km, ja voivat mielekkäästi olla 80-120 km /vrk.
Näin käytäntö on osoittanut.

Minulla on hiupputarkka varustelista vuosien mittaan viilattu.

Kerroin hiukan homman nimeä, ja keskustella voi mahdollisista yhteisistä matkoista, niihin ei voi heti sitoutua kumpikaan. Kirjoita sähköpostia minulle jos asia kiinnostaa.

yst. t. jari
http://jarinhotelli.blogspot.com

12

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lisäys;

      - Kotisivujeni tervetulopuheen lopusta löytyy sähköpostiosoitteeni;

      Lapin matka ei toteudu ensi kesänä, mutta mhdollisesti seuraava kesänä.

      Olen ajatellut harjoitella keskisuomen mäkimaastossa ensi kesänä.
      Asun itse länsisuomessa.

      Kirjoittele ilman sitoumuksia.

      http://jarinhotelli.blogspot.com

      t. yst. jari

      • Lisäys;

        Matkalla voi sopia aina niin että toinen menee edellä, jos toisella tihkaasoo, ei ole pakko polkea peräkanaa. Leiri- tai tapaamispaikka sitten tien päällä sopia aina jos eri vauhti. Tärkeä voi siis olla toisen läsnälo lähettyvillä samalla matkalla.

        Tuulta voi halkoa vuorotellen aina vaihtaa, toinen edessä ja toinen takana. Sitten jos tihkaasoo niin leirissä ollaan niin kauan että jaksaa taas. Kokonaan pitää kerran viikossa palautua. Sen verran pitäisi kuntoa olla että 500 km alas erämaatietä jonnekin Tornion ja Rovaniemen seudulle taittuu viikossa 7-10 vrk eli ei siis mikään mahdoton asia kohtuullisesti liikkuvalle.

        Vaatimuksia ei toisen vauhdille voi esittää. Voimat pitää jakaa viisaasti koko matkalle.

        Minä teen matkjojani mielelläni yksin, mutta erämaassa tietysti voi ajatella että on hyvä jos on muitakin. Ryhmänkin perustaa voi ja mennä todella hissunkissun, vaikka 50 km päivämatkaa ihmisten ilmoille tulla sieltä kaikessa rauhassa kaksin tai useampi yhdessä.

        Teltta pitää olla niin kuin pitää, tilasin juuri uuden johon mahdun varusteineni ja on kevyt. Partioaitasta löytyy 1,5 kg -Solo 220,- euroa. Vesipilariarvo on vain 1500 mm mutta luulen että kun sen kyllästän aian kähtiessä se pätee kyllä heinäkuun lopun säillä siellä. Makuupussi jossa limiittiä käytännössä jonnekin pakksen puolelle tuntumaan pitää olla. Limit on mukavuuslämpötila. Ilmoitetusta arvosta pitää ottaa 7-8 asteen varmuusmarginaali niin pätee varamasti.

        Olen nukkunut Everestin halvassa teltassa jossa ei ole edes tietoa vesipilariarvosta kaatorankkasateessa koko yön ja piti hyvin vettä ilman kyllästeitä. (Tiibet II)
        Tietääkö joku vesipilariarvon Everest Tiibet II teltalle? Se on liian pieni pyöräilijän varusteille. Tilasin eilispäivänä uuden.

        - Kerroin edellä siis hiukan kunnostani mitä se on ollut viime talvena ja kesällä.

        Olin juuri sopisluuleikkauksessa, oli poikki, ja jää hiihdot vähiin, ehkä lopputalvesta.

        Tarkoitus on treenata kuntoa ja ensi polkea puoli- ja töysipakkauksilla noin 4 000 km. (neljätuhatta)
        Minulla on päiväretkikohteita paljon joista tulen kotiin yöksi ja teen puolipakkauksilla.
        Ensi kesään pitäisi saada mahtumaan myös kaksikin lomamatkaa täysipakkauksilla, pohjanmaalle ja keksisuomen mäkiin.

        Hybridipyörissä joka on matkapyörä on olemassa kevyt vaihde jolla mennään mäet ylös. Rataspakkaakin vaihtaa voi jos ei ole tarpeeksi kevyt vaihde olemassa.

        yst. t. jari


    • nössön juttuja sulla

      Mitä erämaata se on jos kerran tietä pitkin ajetaan, ei se ole erämaata, erämaa on sellaista, missä ei teitä löydy. kuinkahan tarkkaan muu juttusi pitää paikkansa.
      Eikä sinun kuntokaan päätä huimaa, minä kun pyörällä treenaan, niin vetelen sellasia 120km päivälenkkejä, sellasta 35km on keskinopeus. KJilpailukaudella sitten kovampaa.

      • Hei

        Kunto ei huimaa päätä. On kovempikin ollut.
        Sydämen kunto on hyvä. 42krr/ min pulssi. Siis liikuttu on, ei sydämen vajaatoimintaa.

        Olet eri lajissa eskoseni. Ilman paikkauksia kilpapyörillä, mennää tuolla tavalla ja itsekin siihen pystyisin.
        Minulla on etu- ja takalaukut mukana ja painoa paljon, ja pitää mennä koko kesä.
        Viime kesänä 2100 km ja tulevana noin 4000 km.

        120 km on matkapyöräilyssä sopiva matka tai maksimi, sillä aika loppuu.
        Pitää pystyttää ja purkaa leiriä, syödä, peseytyä, nukkua ja palautua.
        Käytäntö on osoittanut mukavuusrajoiksi matkapyöräilyssä 80-120 km, leiripaikat määrää asiaa tietysti. Sää ja tuuletkin.

        Olet eri lajissa. Matkapyöräily ja maantiepyöräily ovat eri lajeja.

        Olin solisluuleikkauksessa, ja aina kun minä astun koneisiin alkaa sairaalan sydänvalvontalaitteet hälyttämään kun matala pulssi. Luulevat että teen kuolemaa. Polvitähystyksessä keskeyttivät leikkaamista ja tuli hirvee kiire laittaa suoneen jotakin millä pulssi nousee. Kauhee paniikki kuin sairaalafilmeissä ikään.
        Kun leikkaus oli tehty katselin koko ajan piippaavaa konetta sänkyni pöydällä jonka pulssi heitteli 41-53 riippuen miten levossa olin hereillä.
        Revin johdot irti kun ne eivät onnistuneet säätämään konetta niin ettei piippaa.
        Lopuksi hoitaja laski varmuusmarginaalin 40 sitten.

        Että kuntoakin on ainakin sydämessä, mutta minulla tulikin urheilun ylikuntotila ja muutenkin bourn out, revin salilla veren maun suuhin ja monta kilometriä altaassa, ja en palautunut kunnolla, kunto kesti hyvin sinänsä. Minulla oli tusina luottamustehtäviä joista osa teetti töitä. En jaksanut millään olla kotona yksinäni ja istuin setien ja isojen poikien seuraan sitten ja otin hiukan kaljaa, ja jos kaljaan kosken nuoruuden tupakointi iskee pintaan ja poltin 2 vuotta. Kävin hirveen taistelut eroon ja en enää uskalla riskeerata terveyttä ja kadun katkerasti. Kesti 1,5 vuotta ennenkuin keuhkot avautuivat kunnolla ja olen juossut kesällä ja palkeet ovat kunnossa, mutta olen kohottamassa kuntoa. Juoksu tekee keuhkoille hyvää, ja poljen koko kesän, ja aloitan piantasaisella hiihtämään kun leikkauksesta kulunut 6 viikkoa. Juoksulenkillekin. Hissunkissun kuitenkin.
        Opiskelen ja aika aina kaikessa jaksaminen kortilla.

        yst. jari


    • ajelleppa iteksesi

      Hähä hää mikä onneton kuntoniilo, noita on nähty pakkomielteistä kuntoilua, ei mihinkään pääse. Sinusta ei olisi kilpapyöräilijäksi, minun lepopulssi on 36 ja jo peruskuntokaudella ajetaan enemmän kun sinä vuodessa. kilometrit ei ole tärkeitä vaan harjotustunnit ja että tehot vastaavat kunkin harjoitusjakson tasoa. Kun tunteja on tuhat vuodessa, niin siitä voi sitten laskea.

      harjottelu on taitolaji, sitä ei tuollanen alkoholistin pakkourheilu ole mistään kotoisin, tai tietysti alkoholisteilla se on ainoa vaihtoehto.

      • Hei, ja kiitos


        Alle 40 pulssi ei yleensä ole enää mahdollinen.

        Kaikenlaisia juoppoja sitä täällä on. Heh.

        jari


      • KuntoNiilo

        Sinäkö se olit, joka ajoit räkä poskella kesällä? Ohitin sut mun yosemitella ajaessani palauttelevaa lenkkiä. Täytyy kyllä hämmästellä, ettei tommonen trikoo-hiilikuitu -pelle pääse lujempaa!
        Jos et muista minua, niin minulla oli erätukusta ostettu kalvopuku. Kovasti yritit jäädä peesiin, mutta et pysynyt siellä vaikka ajelin selkä pystyssä ja olin pukeutunut telttaan!

        PS. Leposykkeeni on 0! Ei ole vielä tiettävästi laskenut tuohon, paitsi kerran ohitusleikkauksessa.


    • naureskelen sulle

      Yleensä ja oikeassa urheilussa asia erikseen.

      Mutta mitenkä se pakkomielteinen alkoholisti siitä mitään yiedä.

      • Hei

        Naureskelun aiheita aina löytyy monenlaisia. Minullekin.
        Onhan se mukavaa olla niin yödyksi että pelastan jonkun päivän että olen niin huvittava.

        Olen koettanut kuvata sellaista kuntoa mikä minulla siitä syystä että jos joku olisi kiinnostunut ko matkojen tekemisestä kanssani, siellähän on 500 km erämaata kuitenkin ettei baareja vastaan tule.

        Toisen kunnon tietäminen on tärkeä asia että se jollakin tavalla on samanlainen, sillä en halua triatlonistin kanssa samalle matkalle.
        Ymmärrätkö vai vaurattaako vielä ?
        Vastaavasti joku triatlonisti ei halua minun kanssani samalle matkalle.

        Olen siis kuvannut kuntoni että hiihdän maratonin 50 km, mutta siihen menee 6,5 tuntia, ja että viime kesänä poljin täysi- ja puolipakkauksilla 2100 km, ja että tunnin juoksulenkki menee kun hetken treenaan, niin kävi syksyllä, ja etä sydän on noin vahva koska liikuin vuodet, mutta huippukuntoni oli joku vuosi sitten enkä ole aivan siinä.

        Pyöräilyssä kuitenkin jos kun minun ikäinen menee 120 pulssilla matkaa ja 160 ei ylitä, niin riittää virtaa koko päiväksi. En ole käyttänyt mittaria, mutta osaan matkanteon matkantekona enkä urheilusuorituksena teholtaan.
        Minä poljen koko kesän, ensi kesänä 4000 km.

        Tuliko ymmärretyksi vai huvittaako ja naurattaako vielä ?

        ystävällisin terveisin
        jari


      • Minä olen ollut periaatteessa raitis jo viimiset 15 vuotta, ja alkoholi ei ole minua koskaan mistään kaatanut, minä en ole koskaan ollut viinakaupan asiakas.
        Kuppilassa istumista, ja alkoholin käyttä on elämässäni liittynyt aikoihin jolloin on ollut tyhjää aikaa, työttömyyttä, bourn outia, yms.
        Minä en ole alkoholin käyttäjä ollut koskaan jos on ollut sopivaa mukavaa tekemistä. Aivan nuorena oli tapohin kuuluvana ravintolakulttuuri.
        Eli siis poikamies ei vältämättä ole aina viihtynyt yksinään kotona.
        On tarvittu hiukan toisista ihmisistä seuraakin nk minulla kun oli uupumus ja uupumusta seuraa jokaiselle ihmiselle poikkeuksetta jonkunasteinen masennus.

        Saattaa olla että kuulut sarjaan joka on mennyt 20 vuotiaana naimisiin ja köllähtänyt akan viereen joka ilta ja saanut joka aamu lähteä töihin, niin ettei sitten ole mitään muuta virkaa ja hupia kuin vittuilla, jos joku tulee vastaan jolla ei elämä on niin hyvin sujunut.

        yst. jari


    • 10-0

      Aloittajaa pannaankin kunnolla halvalla, ja mikäs siinä kerta tyhmyyttään antaa sen tapahtua.

      • Tiedän sen kyllä, olen tottunut elämässä sellaiseen.

        Olen ollut aivan pikkupojasta saakka palveluammatissa.
        Mummoille kiikutin jauhopaketteja maalaismyymälöissä ja myymälautossa.
        Kun tulin 17 vuotiaaksi menin työhön ja jäin sille tielle työelämään.
        Olen koulutuksen hankkinut työn ohessa.

        Juttelen ihmisten kanssa missä vain, on ollut kymmeniä tuhansia ihmisiä elämän varrellla juttukavereina ainakin hetken työssäni palveluammateissa.

        Kun sitten olen yksinäni rupattelen koneella ihmisten kanssa.

        Ei minua liikuta ihmisten pilkanteko ja en ole niin tyhmä ettenkö sitä ymmärtäisi.

        Tämä on ainoa paikka ollut missä monet erilaisten piirien ihmiset missä liikun kirjoittaneet ovat minulle, olen tavannut heitä useinkin, mutta eivät sitten suvaitse olla millään tavalla muuten minuun yhteydessä.

        Aamuisin minulla on omat mukavat hetket rupatella täällä aamuteetä juodessa, ja uutisia katsellessa -lomassa, ja joskus herään yöllä hetkeksi ja laitan koneen päälle.

        Surfaajia ja shattaajia piisaa paljon netissä yksinäisiä ihmisiä joille sitten naureskellaan ja pilkataan monin tavoin kun on itsellä niin onnellista.

        yst., jari


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 185
      2078
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      53
      1972
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      156
      1602
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1598
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1334
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1227
    7. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      11
      1194
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      11
      1147
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1138
    Aihe