Tuossa oli viittaus häkäpönttökäyttöön veneessä. Itselläni on am

Ei Häkäpäämies

Tuossa oli viittaus häkäpönttökäyttöön veneessä. Itselläni on amerikkalainen häkä harrasteautona. Se on 5,7 litrainen Dodge nelivetoisena. Vanha palokunnan 8 miehen kuljetusauto. Pönttönä on 1,3 kuutioinen (siis todella iso!) kun sen mukavasti sinne taakse seinän taakse mahtui. Ajan sillä 80 km noin 400 kilometriä pariin kertaan hieman ravistellen.

Nyt on hieman paranneltu versio pöntöstä valmiina venettä varten. Siinä käytän jätepaperin ja muovin sekoitetta. (jätepaperitonni siistauslaitoksella 24 €/t ja 4H-kerholaiset keräsi paalattuna lannoitesäkkejä minulle noin 8 tonnia, hintaan 120€! Polttoainetta mulla on siis 15 vuoden käyttöön!
Veneeni on vain malliltaan niin vaikea saada moottori ja pönttötilaltaan täysin palo- ja kaasutiliviiksi osastoksi.
Siksi katselinkin puolivalmiita teräspaatteja tuolta Vihdistä. Siellä maksaa valmiiksi ruostutetut 9 m x 3,3m uppomallit 5900 euroa ja niihin saa nyt sitten sen väliseinän helpolla.
Häkäkäytössä on oltava tietysti hieman varovaisempi,kuin dieselin. Itse pöntössähän on koko käytön ajan alipaine, joten ei silloin ole vuotovaaraa. Se voi olla siloin, kun moottori on sammutettu ja häkämuodostusta tapahtuu vielä 10-15 minuuttia jälkeenkin päin. Autokäytössä siitä ei ole haittaa, mutta etenkin, jos pönttö on veneessä reunojen sisällä se vaara on.
Muuten tuollaisesta 6 litraisesta bensakoneesta hyvällä häällä saa 100-110 kW akselille. Kuutio hyvää koivupilkettä kestäisi noin 4-5 tuntia.
Ajatus hinata laitteistoa perässä on hyvä, paitsi ahtaissa laitureissa ja peruutettaessa. Veneen painojakaumakin pysyisi samana pilkkeen määrästä riippumatta. Veneen ja hinattavan väliin voisi tietysti tehdä eräänlaisen kumimattokytkennän, jolloin se kääntyy "kankeasti" perässä ja pitää peruuttaessa jotenkin linjansa.
Mitäkö on kustannukset?
Pöntön hinta riippuen aineista ja tekijästä 1300-3000 ja siihen suodin, cygloniputki ja kaasusekoitin niin 500 lisää. Omani tuli noin 1500 erua, kun itse sitä valmistin erään ohjeen mukaan. Aineet ovat rosteria ja pesä tuliterästä. Siellä kun on parhaimmillaan 1200 C.
Pitää vain nyt kiire tehdä vene valmiiksi, jos teräksiseen häkäkäyttöön siirryn.

10

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei Häkäpäämies

      noooh tuossa unohtui linkit kiinnostuneille

      http://www.ekoautoilijat.fi/

      tuolta lisälinkit mm. Erin Rosenströmin asiallisille tietoa tihkuville sivuille ja lakiteksteihin yms.

      Vielä mainitsen, että jätepaperi-muovimössö antaa noin 15 % paremman kaasulaadun, kuin kuiva pilke, joten sen nousee moottorin tehosuhden bensaan verrattuna lähelle 65%, joka on paljon, kun sota-ajan miehet sai 30-40%.

    • Oon kiinnostunut

      Jokioisten rautatiepäiville ajoi Bedfordillaan ukko, joka käytti siinä häkää. Sanoi tulleensa 70 kilsan takaa säkillisellä. Vehkeet olivat melko pienet ja alkeellisen näköiset. Katselin kun se lähti siitä näyttelypaikastaan. Säkillinen kamaa sisään ja hetken huudatti puhallinta ja kokeili kaasun palamista. Sitten vai rysäytti käyntiin ja ajoi matkoihinsa.

      Mulla on veneessä 11 litran Scania suora kuutonen. Kysyin sellaiselta hepulta siihen kaasutinta, joka tyrkyttää niitä tuolla ekoautoilijoillakin. Halusin sellaisen, johon mahtuu pilkettä vähintään 5-7 kuutiota, jotta ei tarvi avomerellä mennä säkkitouhuun. Sellaista se ei osannut mulle tehdä. Se jäi silloin, mutta nyt on asia uudelleen tullut paikkaansa.
      Suuttimet ja ruiskuvehkeet pois ja tulpat tilalle ja puolat joka pytylle. Se maksaa halvimmillaan 160 euroa. Nyt saisi sitten suurentaa sen kaverin vehkeitä noin kaksinkertaiseksi. Ne maksaisivat 3000 leikattuna ja taivuteltuna valmiiksi. Vieläkään se säiliön tilavuus ei olisi kuin 3,5 kuutiota, joten täyttö olisi aina 8-9 tunnin välein. Matkassa se olisi vain 80-100 kilometriä.

      • Kuinkas tämä ?

        Lainaus Tullin sivulta:

        " Polttoainemaksu pannaan maksuun, jos dieselmoottorilla varustetussa yksityisessä huvialuksessa
        havaitaan käytetyn dieselöljyä lievemmin verotettua tai verotonta polttoainetta tai jos bensiiniä käyt-
        tämään tarkoitetussa yksityisessä huvialuksessa havaitaan käytetyn moottoribensiiniä lievemmin
        verotettua tai verotonta polttoainetta. Polttoainemaksu kannetaan, vaikka aluksessa käytettäisiin
        vain osaksi polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta. "

        Miten tätä sovelletaan ?


    • Ei Häkäpäämies

      Häkäkalusto on vapautettu roistoveroista maantieliikenteessäkin.

    • Top 3 tietäjä

      Dodge ei ole tehnyt 5.7 litraista, ainakaan moottoria.

      • V-8 on kone

        On tehnyt 60-luvulla ja taas näissä uudemmissa myös.


      • Välittjäjä LKV

        Kukaan ei osaa mitään! Kukaan ei tiedä mitään? Vain Välittäjä tietää ja osaa!


    • Ei Häkäpäämies

      "Top 3 tietäjä
      24.1.2012 19:31
      0
      Sulje
      Dodge ei ole tehnyt 5.7 litraista, ainakaan moottoria."

      Olet tarkka heppu! Taitaa paperissa lukea 5,89 l. Moottoria ei tosiaankaan ole Dodge tehnyt. Tekikö koskaan oma koneita? Tämänkin on kasannut firma G. Tämä mun Ram on muuten ka ja paripyörillä takaa.
      Vielä tiedoksi, että vain 1.7.1987 ja vanhemmat voi muuttaa häkäautoksi verovapaasti. Tämä on sitä varmasti vanhempi. Oli pienen kaupungin palolaitoksella ja 30 vuoden käytön jälkeen mittarissa vain 28 000 mailia! Bensaa satasella juo miehet päällä yli 30 litraa! Siksi se ei kenellekään täyspäiselle kelvannut huutokaupassa. Vain minä häkähullu maksoin siitä 1900 euroa.

      Kiinnostuneelle tiedoksi, että Bedford on vampulalaisen pitkänlinjan häkämiehen auto (kuvia varmaan ekosivuilla?). Herra käy mielellään esittelemässä sitä tilaisuuksissa.
      Kyllä sen pilkepöntön voi tehdä isoksikin. Siellä vain suurilla kierroksilla on 0,3 - 0,5 ilmakehän alipaine, joten oluttölkkipelli menee ruttuun. Pitää siis olla tukevat ulkoinen kehikot ja älyllinen kiinnityshitsaaminen.
      Alapäätä ei saa supistaa, tai pilke jumiutuu, eikä putoa hehkuun holvauksesta. Pyöreä rakennehan on kestävin ja helpoin valmistaakin yhdellä saumalla.
      Pesä joko tuliterästä tai vielä kalliimpaa sitä titanterästä. Liikkuva arina ja tunnettu Imbert -toimintamallinen. Sellaisia kaikki kai nyt ovatkin.
      Se on kova haukkaamaan häkä se 11 litraa, joten putki ja suodin pitää olla isoja. Suotimen saa helposti tehtyä vesipesuisen.
      Kyllä sinä puolet ajat, eli pari tuntia mun Ramiin verrattuna runsaalla kuutiolla. Jos on 10 kuutiota ja niin pelkästään sillä ajat koko hemmetin vuorokauden. Kuka sellaista jaksaakaan? Viidellä kuutiolla pilkettä 12 tuntia puksutta? On se huonokulkuinen paatti, jos ei taitu 180 - 200 km.

    • Oon kiinnostunut

      Ota Ei Häkäpäämies yhteyttä! Mulla saattaa olla konsti sun veneasiaasi ja voimme mahdollisesti mun hallissa tehdä jutut valmiiksi.
      [email protected]
      Terv.
      Oon kiinnostunut

    • eri jutut

      Ruotsin suurilla järvillä näin kesällä parikin kannella olevaa häkäkaasutinta ja laitteistoa. Siellä on muuten pieniä nykyaikaisia höyrykonehuvialuksiakin kymmenin. Ruotsissa häkäautoilua tuetaan valtion toimesta samoin, kuin sianpaskakaasulla ajavia Volvoja.
      Siitä pilkkeestäkin saa ostorahansa takaisin, jos ostaa sellaiselta, jolla pilkkeen tekovaltuudet. Ajoin sellaista Volvo 164 mallista häkäbiiliä yli 300 kilsaa. Se oli aivan yhtä hyvä, kuin bensallakin .Ruotsissa toisaalta kannattaa uskoa 80- lätkää 4 km ylityksestä saa jo 800 kruunun giron.
      Skovikenin pikkukaupungin vierassatamassa oli ruotsinsuomalainen heppu, jolla oli kannella kromatut pöntöt ja moottori pyörittämässä sähköä. Ruumassa oli kuulemma kaksi Helsingin liikennelaitokselta ostettua raitiovaunun moottoria potkurien pyörittäjänä. Kaikki muukin napaisuudenvaihto- ja säätölaitteisto oli kuulemma 1950 luvun Strömbergiä spårasta.
      Ihmettelin, kuinka pitää ne suojaamatta. Väitti, että
      "Silloin ei vene kiinnostaisi ketään. Kromi pitää näkyä ja koneet kiiltää. Siksi ihmiset ihastelee höyryvetureita ja muita koneita, joissa teräslaitteiden liike näkyy ja messinki kiiltää. Onhan moottori autossakin pirunmoisessa tuiskeessa ja roiskeessa sateella ja generaattori on tarkoitettukin ulkokäyttöön."
      Hieno oli herran paattikin. Sanoi menevänsä talveksi sillä länsirannikolle sulaan veteen Skåneen. Siitä on Båt och Fritid lehdessä esittely vuodelta 2010.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      66
      5187
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      54
      3451
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      147
      2577
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      2106
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      87
      1774
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1257
    7. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1229
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      194
      1182
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      90
      1179
    10. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1126
    Aihe