Pysäköinnin tietäjille

Kaksisuuntaisella kadulla on toisessa reunassa P-paikan merkki ja alla lisäkilpi 845, eli pysäköintiruudut ovat reunakiveyksen päällä. Saako vastakkaisesta suunnasta tulija pysäköidä noihin ruutuihin, jotka ovat hänen tulosuunnassaan vasemmalla puolella?

15

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos teet U-käännöksen ensin, niin siitä vaan. Pysäköidään nokka kaistan menosuuntaan, muuten ohikulkeva parkkipirkko heittää lapun ikkunaan. Koskee ihan kaikkia parkkipaikkoja.

      • Gyllävaan

        > Pysäköidään nokka kaistan menosuuntaan.

        Joo, noin se menee.


    • Pysäköinti lienee sallittua molemmin päin, ruudut kun eivät ajoradalla ole. Tosin lain hengen vastaista kylläkin.

      Mutta miten saat auton "väärin" päin ruutuun rikkomatta lakeja?

      • Höpöhööö

        Taaskaan et mitään tiedä, arvailet vaan.


      • The Cat syö rotan

        niin, osittain reunakiveysten päällä lukee jos ymmärtää.


      • sakko tulee

        26 §
        Pysäyttäminen ja pysäköinti

        Ajoneuvon saa tiellä pysäyttää tai pysäköidä vain oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu.


      • sakko tulee kirjoitti:

        26 §
        Pysäyttäminen ja pysäköinti

        Ajoneuvon saa tiellä pysäyttää tai pysäköidä vain oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu.

        Tämä selvä. Pitäisi siis olla pientareenkin takana... :)


      • ^^^^^^^^^^^^
        sakko tulee kirjoitti:

        26 §
        Pysäyttäminen ja pysäköinti

        Ajoneuvon saa tiellä pysäyttää tai pysäköidä vain oikealle puolelle. Yksisuuntaisella tiellä on pysäyttäminen ja pysäköinti myös vasemmalle puolelle tietä sallittu.

        Aloittaja ei kysy pysäköinnistä tielle (johon vastasit), vaan pysäköinnistä P-merkillä merkitylle pysäköintipaikalle.

        Tieliikenneasetus ko. merkistä:
        "Merkki 521
        Merkillä osoitetaan ajoradan ulkopuolella olevaa tai ajoradasta tiemerkinnöin erotettua aluetta, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin."

        Itse en löytänyt mistään rajoituksia tai ohjeita siitä, kuinka päin auto pitää pysäköintipaikalla pysäköidä.


      • Reunaviivoitin
        ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Aloittaja ei kysy pysäköinnistä tielle (johon vastasit), vaan pysäköinnistä P-merkillä merkitylle pysäköintipaikalle.

        Tieliikenneasetus ko. merkistä:
        "Merkki 521
        Merkillä osoitetaan ajoradan ulkopuolella olevaa tai ajoradasta tiemerkinnöin erotettua aluetta, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin."

        Itse en löytänyt mistään rajoituksia tai ohjeita siitä, kuinka päin auto pitää pysäköintipaikalla pysäköidä.

        Ajoradan ulkopuolellahan siinä kyllä ollaan, mutta tässä tapauksessa tuskin tien ulkopuolella.


      • ^^^^^^^^^^^^ kirjoitti:

        Aloittaja ei kysy pysäköinnistä tielle (johon vastasit), vaan pysäköinnistä P-merkillä merkitylle pysäköintipaikalle.

        Tieliikenneasetus ko. merkistä:
        "Merkki 521
        Merkillä osoitetaan ajoradan ulkopuolella olevaa tai ajoradasta tiemerkinnöin erotettua aluetta, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin."

        Itse en löytänyt mistään rajoituksia tai ohjeita siitä, kuinka päin auto pitää pysäköintipaikalla pysäköidä.

        Mutta tiellä jos ollaan, niin...

        Itse muistelin, että tuo sääntö olisi koskenut vain ajorataa, mutta se koskikin tietä.

        Tosin, jos haluaa alkaa leikkimään, niin tuossa ei määritellä, mistä päin oikea puoli katsotaan. :)


      • tietenkin
        The_Rat kirjoitti:

        Mutta tiellä jos ollaan, niin...

        Itse muistelin, että tuo sääntö olisi koskenut vain ajorataa, mutta se koskikin tietä.

        Tosin, jos haluaa alkaa leikkimään, niin tuossa ei määritellä, mistä päin oikea puoli katsotaan. :)

        Aina ajoneuvon kulkusuunnasta.


    • Paikka on Kankaanpäässä, Torikatu. Toisella puolella katua on reunakivetyksen päällä 14 pysäköintiruutua. Paikalliset näyttävät siinä pysäköivän kummin päin sattuu. Paikallinen poliisi näyttää olevan sitä mieltä, että saa pysäköidä molemmin päin. Kiinostaisi vaan tietää, onko lain tulkinta muissakin kaupungeissa sama.

      "Mutta miten saat auton "väärin" päin ruutuun rikkomatta lakeja? "
      -onhan P-paikkoja ja pihoja joihin käännytään vasemmalle, eikö vaan?

      • että miten...

        Jätit oleellisen asian kertomatta. Ovatko parkkiruudut kadun suuntaisesti, mutta osittain reunakivetyksen päällä, vai poikittain ajorataan nähden vai mahdollisesti vinottain ajorataan nähden?
        Jos kysymyksessä on esim. vinopaikoitus niin myös vastakkaiselta ajosuunnalta saa U-käännöksellä ko. ruutuihin kääntyä, sikäli kun U-käännös ei jostakin muusta syystä tai tilanteesta johtuen ole siinä kielletty.
        Lopputuloksenahan auto on tällöin perä ajoradalle päin aivan samoin oli se ajettu kummasta ajosuunnasata tahansa.


    • Sorry, katu on nimeltään Kauppatori.
      Google Mapsistä tuo näkyy hyvin.
      Ruudut kadun suuntaisesti, kokonaan reunakiveyksen päällä.

      • Joskus kesällä ko. torilla pysäköineenä ihmettelin tuota pysäköintipaikan lisäkilpeä 551, yksisuuntainen tie. Kyseessä on kuitenkin kaksisuuntainen katu, jonka oikeassa reunassa on
        kiveyksellä merkityt pysäköintiruudut varustettuna merkillä 551.

        Onkohan merkin asettaja pähkäillyt, että lisäkilpi merkkaa vain pysäköintiruudut yksisuuntaisiksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      123
      1205
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      884
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      87
      767
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      19
      726
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      707
    6. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      690
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      626
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      32
      583
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      543
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      115
      511
    Aihe