3kk sisäsiisteys ja pidätyskyky

Miksu-

Onko se niin, että pentu pystyy pidättämään niin monta tuntia kuin on ikää kuukausina, 8kk asti? Tässä tapauksessa minun 3kk ikäinen uroskoirani siis pitäisi pystyä pidättämään sen 3 tuntia?
Näin ei kylläkään ole, joskus saattaa pissata jopa 5-6 kertaa tunnissa sisälle jos leikkii ja vaikka käyttää välillä pihalla. Ja pentu juo aika paljon ja pissaa useimmiten heti sen jälkeen. Olen alkanut kieltämään pentua, varsinkin jos tekee heti sisälle tarpeensa, vaikka ollaan justiinsa tultu ulkoa ja tehnyt sinnekkin asiansa. Sanon hyi hyi tai ei ja luulen että pentu kyllä tajuaa, etten pidä siitä että tekee sisälle. Osaa siis käskyn ei muissa tilanteissa. Ulkona aina kehun pentua.
Sitten pentu katsoo aina minua silmiin ja päästää pisut lattialle. Onko tämä silmiin katsominen pissatessa jo jotain uhmaa pennulta minulle? Ulkona ei katso minua silmiin.
Sanomalehtiä en käytä lattialla, koska uskon ettei se auta sisäsiisteys opettelussa. Tiedän ettei tuon ikäinen vielä pysty olemaankaan sisäsiisti, mutta kenties siinä 4-5kk vanhana sitä voi jo odottaa.

3

5222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pen_tu

Kaikki koirat ovat yksilöitä ja oppivat eri tahtiin. Esim. oma pentuni oli sisäsiisti 8 kk ikäisenä. Sisäsiisteyden määrittelen niin, että koira pystyy pidättelemään normaalin työpäivän (8 tuntia) ajan. Meillä siis tuon 8 kk jälkeen loppuivat satunnaisetkin vahingot, mutta periaatteessa koira oli sisäsiisti 6 kk vanhana. Joillain oppiminen voi venyä jopa puolitoista vuotiaaksi asti, useimmiten nartuilla.

Harva 3 kk vanha pentu pystyy pidättelemään 3 tuntia. Omakin pentuni pissi välillä sisälle varmaan vartin välein. Muista viedä pentu ulos aina leikkimisen ja juomisen jälkeen, sekä sen jälkeen kun pentu on herännyt. Meillä ainakin rampattiin välillä ulkona vartin/puolentunnin välein. Yksinollessaan vahinkoja tietysti oli käynyt enemmän. Jos pentu tekee mielestäsi epänormaalin paljon sisälle ja jos pissiminen näyttää vaikealle, varmistu ettei kyseessä ole virtsatietulehdus. Tämä vaatii eläinlääkärikäynnin.

Itse aloin torua pentua sisälle tekemisestä, kun se oli jo melkein sisäsiisti, eli noin puolen vuoden ikäinen. Torumisessa on otettava huomioon pennun luonne: arka pentu voi säikähtää ja alkaa tehdä tarpeita piiloon. Muista myös, että pentua ei saa torua vasta sen jälkeen, kun vahinko on tapahtunut, vaan torumisen on tapahduttava samalla hetkellä kuin pissimisen. Pentu ei osaa yhdistää toruvaa ääntä asiaan, joka on jo tapahtunut. Se tajuaa äänensävystäsi, että olet vihainen jostain ja vaikuttaa siksi katuvalta, vaikka ei oikeasti tiedä mistä on kyse. Itse en toruisi ollenkaan vielä tuon ikäistä pentua.

Sanomalehtiä ei kannata käyttää. Ne merkitsevät sitä, että sisälle on sallittua tehdä tarpeet ja oppiminen voi hidastua. Pentua voi kehua tarpeiden teosta ulos, mutta mitään sen kummempaa numeroa asiasta ei kannata tehdä. Voi vaikka vain todeta iloisesti "hyvä!", eikä vimmata pentua sen kummemmin. Muuten se voi alkaa odottaa palkkiota myös sisälle tekemisestä. Kun vahinko sattuu sisälle, se pitää siivota pois eleettömästi. Koiran voi vaikka viedä eri huoneeseen. Jos aloittaa hirveän shown ja häsläämisen, pentu voi jopa saada hupia pissien tekemisestä.

• pissaliisa67

Meidän koiramme jaksaa pidättää sen 7 tuntia kotona yksin. Joskus tulee kakkihädät sisälle, koiramme on kyllä 6kk:tinen. Mutta kun olemme kaikki kotona, nii koiramme tahallaan pissailee sisälle. Eli ei ihan sisäsiiti tapaus,

• 17+6=23

sanotaan että koiranpennun on fyysisesti mahdollista pidättää n. 5kk iässä. Nuoremman pennun rakko ei ole niin kehittynyt että se voisi pidätellä kun pissahätä iskee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita

Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko
      Maailman menoa
      274
      3415
    2. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      104
      1720
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      212
      1333
    4. 73
      1323
    5. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      62
      1174
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      199
      1097
    7. Odotettu tulos Taivalvaaran hiihtokeskuksen osalta

"MCS Finland Oy on ilmoittanut Taivalkosken kunnalle 30.4.2026, että se irtisanoo Taivalkosken kunnan ja MCS Finland Oy:
      Taivalkoski
      52
      1039
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      63
      991
    9. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      18
      863
    10. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      42
      847
    Aihe