Elikkä kyse on uudesta Subaru XV:stä ja haluaisin tietää, että kumpi vaikuttaa enemmän 1500 kg painavan asuntovaunun vetoon, auton leveys tai se Subarun alhaalla sijaitseva boxermoottori. Esim. kun uusi XV on noin 10cm kapeampi, mitä nykyinen CR-V:ni, mutta moottori sijaitsee alempana, onko vaunun kanssa ajaminen yhtä hyvää ja vaivatonta kuin nykysellä CR-V:lläni.
Ja kysymys numero kaksi on se, että onko koeajoautoissa esim. vetokoukkua yleensä, jotta voisi itse kokeilla vetää vaikkapa omaa vaunua?
Kiitos vastauksista kaikille jo etukäteen!
Auton leveys tai matala boxermoottori?
10
206
Vastaukset
- kalle kustaa
Sitä moottorin matalaa painopistettä toistellaan aina Subarujen kanssa kuin mantraa. Kun ei muuta keksitä. Se ei vaikuta asuntovaunun vetoon mitenkään.
Eniten asuntovaunun vetoon vaikuttaa koukun ( 1). korkeus maasta vaunu kykettynä.
(2 )Jousituksen kantokyky varsinkin takana ,määrää minkäläinen "heijjari" yhdistelmästä tulee.
Moni muukin asia varmasti vaikuttaa mutta näitä pidän tarkeimpänä.
Ps.mm. kahdeksan nelivetoa, joista neljä Subarua omistaneena. - mene hotelliin
Alusten kantavuus ja mittasuhteen vaikuttaa, ei se kuinka moottori autossa sijaitsee jos se on edessä, niin kuin yleensä.
- Subbeja omistant
Sanoisin että kyllä auton koolla on myös merkitystä. Oli sitten kuinka nelivetoinen tahtoi, niin mitä painavampi on veturi, sen vähemmän peräkoukussa oleva taakka sitä heijaa ja vie.
Minusta sillä boksermoottorilla ole tuossa mitään tekemistä. - omaa vertailua
Olen vedellyt varsin paljon pitkiä matkoja täyteen kuormattua peräkärriä, aiemmin diesel Crv:llä ja nyt vuoden diesel Outbackilla. Molemmat ovat hyviä vetäjiä, mutta erojakin löytyy. Uudesta XV:stä ei ole kokemusta.
CRV:n ongelmana oli vetokoukun sijainti liian alhaalla, josta syystä nokkapyörä otti usein maahan. Eduksi oli kärryä vakauttava ajonvakautus, mutta sen toimintaa ei kyllä mitenkään havainnut.
Subarussa koukku on ylempänä ja takajousituksessa automaattinen korkeuden tasaus. Ajossa Subarun 2.0 diesel vääntää selvästi paremmin kuin CRV:n 2.2, ja ajo on ainakin liukkailla tienpinnoilla vakaampaa. Kulutuskin on jäänyt puolisen litraa pienemmäksi. Ilmeisesti sutjakkaampi muoto ja pitempi akseliväli vaikuttavat noihin OB:n ominaisuuksiin.- ehkä subbe
Joo tämä Subaru Outback on myös ollut harkinnassa, mutta en ole vielä saanut keneltäkään selvää vastausta siihen, että miten se takajousituksen tasonsäätö toimii. Eli toimiiko se myös 1500-1600 kg painavan asuntovaunun kanssa. Eli pysyykö auto aivan suorassa. Ainakin nykyiselle 2008 CR-V:lleni ostin taakse vahvistetut jouset, eli ilman vaunua auton takaosa on hieman korkeammalla, mutta ajettaessa vaunun kanssa auto on aivan suorassa. Ennen jousien asennusta otti mullakin vaunun nokkapyörä kiinni maahan vähän isommissa heitoissa kuten soratiellä ja muutenkin kuoppaisimmilla teillä. Ja sitten kiinnostaisi vielä se OB:n alamäkihidastin, joka kuulemma toimii myös vaunu kytkettynä auto perään. Onko kokemusta siitä toiminnosta?
Vähän pitkä teksti tuli, mutta kiitoksia jo etukäteen :) - omaa vertailua
ehkä subbe kirjoitti:
Joo tämä Subaru Outback on myös ollut harkinnassa, mutta en ole vielä saanut keneltäkään selvää vastausta siihen, että miten se takajousituksen tasonsäätö toimii. Eli toimiiko se myös 1500-1600 kg painavan asuntovaunun kanssa. Eli pysyykö auto aivan suorassa. Ainakin nykyiselle 2008 CR-V:lleni ostin taakse vahvistetut jouset, eli ilman vaunua auton takaosa on hieman korkeammalla, mutta ajettaessa vaunun kanssa auto on aivan suorassa. Ennen jousien asennusta otti mullakin vaunun nokkapyörä kiinni maahan vähän isommissa heitoissa kuten soratiellä ja muutenkin kuoppaisimmilla teillä. Ja sitten kiinnostaisi vielä se OB:n alamäkihidastin, joka kuulemma toimii myös vaunu kytkettynä auto perään. Onko kokemusta siitä toiminnosta?
Vähän pitkä teksti tuli, mutta kiitoksia jo etukäteen :)Luulisin, että perä pysyy suorassa myös vaunun kanssa.. Peräkärryssäkin aisapainoa on ollut 30-50 kg ja samalla reilusti kuormaa tavaratilassa, eivätkä vastaantulijat ole vilkuttaneet häikäisystä. Tosin xenon-valoissakin on automaattinen korkeussäätö.
Mäkilähtöavistin on ja sitä joskus käyttänyt. En osaa sanoa, voiko samaa käyttää myös alamäkihidastimena.
Peremmin osaisi vastata joku muu, jolla on kokemusta asuntovaununkin vetämisestä. - ehkä subbe
omaa vertailua kirjoitti:
Luulisin, että perä pysyy suorassa myös vaunun kanssa.. Peräkärryssäkin aisapainoa on ollut 30-50 kg ja samalla reilusti kuormaa tavaratilassa, eivätkä vastaantulijat ole vilkuttaneet häikäisystä. Tosin xenon-valoissakin on automaattinen korkeussäätö.
Mäkilähtöavistin on ja sitä joskus käyttänyt. En osaa sanoa, voiko samaa käyttää myös alamäkihidastimena.
Peremmin osaisi vastata joku muu, jolla on kokemusta asuntovaununkin vetämisestä.Kiitos vastauksista, mutta jos osaat vielä vastata siihen kysymykseen, että sisältyvätkö automaattisesti korkeussäädettävät xenon-valot VA varusteluun. Tämä on kyllä ehkä vaikea kysymys ja parhaan vastauksen saisi varmaan automyyjältä, mutta nyt on menossa vasta autojen vertailu. En ole käynyt paikanpäällä kysymässä, eli antakaa anteeksi mahdollinen tyhmyyteni :)
- omaa vertailua
ehkä subbe kirjoitti:
Kiitos vastauksista, mutta jos osaat vielä vastata siihen kysymykseen, että sisältyvätkö automaattisesti korkeussäädettävät xenon-valot VA varusteluun. Tämä on kyllä ehkä vaikea kysymys ja parhaan vastauksen saisi varmaan automyyjältä, mutta nyt on menossa vasta autojen vertailu. En ole käynyt paikanpäällä kysymässä, eli antakaa anteeksi mahdollinen tyhmyyteni :)
Minulla on OB 2.0 TD VA 6MT, joten sisältyvät VA-varusteluun varmaan edelleenkin
- ehkä subbe
Juu ja vielä kun selvisi, että sulal on manuaali, niin Tuulilasin kestotestissä moitittiin kankeaa vaihteistoa. Talvella vaihteisto meni kuulemma vielä kankeammaksi. Pitääkö tuo paikkaana?
En usko, että on enemmän kysymyksiä. Mutta jos pärähtelee vielä jotain mieleen. Ei sitä ikinä tiedä...- ===...
Käy itse koeajamassa, niin ei tarvitse kysellä kaikenlaista eikä luottaa toisten mielipiteisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856284
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283130Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271320
Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11936Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46929Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42849