Auton leveys tai matala boxermoottori?

ehkä subbe

Elikkä kyse on uudesta Subaru XV:stä ja haluaisin tietää, että kumpi vaikuttaa enemmän 1500 kg painavan asuntovaunun vetoon, auton leveys tai se Subarun alhaalla sijaitseva boxermoottori. Esim. kun uusi XV on noin 10cm kapeampi, mitä nykyinen CR-V:ni, mutta moottori sijaitsee alempana, onko vaunun kanssa ajaminen yhtä hyvää ja vaivatonta kuin nykysellä CR-V:lläni.
Ja kysymys numero kaksi on se, että onko koeajoautoissa esim. vetokoukkua yleensä, jotta voisi itse kokeilla vetää vaikkapa omaa vaunua?


Kiitos vastauksista kaikille jo etukäteen!

10

216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalle kustaa

      Sitä moottorin matalaa painopistettä toistellaan aina Subarujen kanssa kuin mantraa. Kun ei muuta keksitä. Se ei vaikuta asuntovaunun vetoon mitenkään.
      Eniten asuntovaunun vetoon vaikuttaa koukun ( 1). korkeus maasta vaunu kykettynä.
      (2 )Jousituksen kantokyky varsinkin takana ,määrää minkäläinen "heijjari" yhdistelmästä tulee.
      Moni muukin asia varmasti vaikuttaa mutta näitä pidän tarkeimpänä.

      Ps.mm. kahdeksan nelivetoa, joista neljä Subarua omistaneena.

    • mene hotelliin

      Alusten kantavuus ja mittasuhteen vaikuttaa, ei se kuinka moottori autossa sijaitsee jos se on edessä, niin kuin yleensä.

    • Subbeja omistant

      Sanoisin että kyllä auton koolla on myös merkitystä. Oli sitten kuinka nelivetoinen tahtoi, niin mitä painavampi on veturi, sen vähemmän peräkoukussa oleva taakka sitä heijaa ja vie.

      Minusta sillä boksermoottorilla ole tuossa mitään tekemistä.

    • omaa vertailua

      Olen vedellyt varsin paljon pitkiä matkoja täyteen kuormattua peräkärriä, aiemmin diesel Crv:llä ja nyt vuoden diesel Outbackilla. Molemmat ovat hyviä vetäjiä, mutta erojakin löytyy. Uudesta XV:stä ei ole kokemusta.

      CRV:n ongelmana oli vetokoukun sijainti liian alhaalla, josta syystä nokkapyörä otti usein maahan. Eduksi oli kärryä vakauttava ajonvakautus, mutta sen toimintaa ei kyllä mitenkään havainnut.

      Subarussa koukku on ylempänä ja takajousituksessa automaattinen korkeuden tasaus. Ajossa Subarun 2.0 diesel vääntää selvästi paremmin kuin CRV:n 2.2, ja ajo on ainakin liukkailla tienpinnoilla vakaampaa. Kulutuskin on jäänyt puolisen litraa pienemmäksi. Ilmeisesti sutjakkaampi muoto ja pitempi akseliväli vaikuttavat noihin OB:n ominaisuuksiin.

      • ehkä subbe

        Joo tämä Subaru Outback on myös ollut harkinnassa, mutta en ole vielä saanut keneltäkään selvää vastausta siihen, että miten se takajousituksen tasonsäätö toimii. Eli toimiiko se myös 1500-1600 kg painavan asuntovaunun kanssa. Eli pysyykö auto aivan suorassa. Ainakin nykyiselle 2008 CR-V:lleni ostin taakse vahvistetut jouset, eli ilman vaunua auton takaosa on hieman korkeammalla, mutta ajettaessa vaunun kanssa auto on aivan suorassa. Ennen jousien asennusta otti mullakin vaunun nokkapyörä kiinni maahan vähän isommissa heitoissa kuten soratiellä ja muutenkin kuoppaisimmilla teillä. Ja sitten kiinnostaisi vielä se OB:n alamäkihidastin, joka kuulemma toimii myös vaunu kytkettynä auto perään. Onko kokemusta siitä toiminnosta?

        Vähän pitkä teksti tuli, mutta kiitoksia jo etukäteen :)


      • omaa vertailua
        ehkä subbe kirjoitti:

        Joo tämä Subaru Outback on myös ollut harkinnassa, mutta en ole vielä saanut keneltäkään selvää vastausta siihen, että miten se takajousituksen tasonsäätö toimii. Eli toimiiko se myös 1500-1600 kg painavan asuntovaunun kanssa. Eli pysyykö auto aivan suorassa. Ainakin nykyiselle 2008 CR-V:lleni ostin taakse vahvistetut jouset, eli ilman vaunua auton takaosa on hieman korkeammalla, mutta ajettaessa vaunun kanssa auto on aivan suorassa. Ennen jousien asennusta otti mullakin vaunun nokkapyörä kiinni maahan vähän isommissa heitoissa kuten soratiellä ja muutenkin kuoppaisimmilla teillä. Ja sitten kiinnostaisi vielä se OB:n alamäkihidastin, joka kuulemma toimii myös vaunu kytkettynä auto perään. Onko kokemusta siitä toiminnosta?

        Vähän pitkä teksti tuli, mutta kiitoksia jo etukäteen :)

        Luulisin, että perä pysyy suorassa myös vaunun kanssa.. Peräkärryssäkin aisapainoa on ollut 30-50 kg ja samalla reilusti kuormaa tavaratilassa, eivätkä vastaantulijat ole vilkuttaneet häikäisystä. Tosin xenon-valoissakin on automaattinen korkeussäätö.
        Mäkilähtöavistin on ja sitä joskus käyttänyt. En osaa sanoa, voiko samaa käyttää myös alamäkihidastimena.
        Peremmin osaisi vastata joku muu, jolla on kokemusta asuntovaununkin vetämisestä.


      • ehkä subbe
        omaa vertailua kirjoitti:

        Luulisin, että perä pysyy suorassa myös vaunun kanssa.. Peräkärryssäkin aisapainoa on ollut 30-50 kg ja samalla reilusti kuormaa tavaratilassa, eivätkä vastaantulijat ole vilkuttaneet häikäisystä. Tosin xenon-valoissakin on automaattinen korkeussäätö.
        Mäkilähtöavistin on ja sitä joskus käyttänyt. En osaa sanoa, voiko samaa käyttää myös alamäkihidastimena.
        Peremmin osaisi vastata joku muu, jolla on kokemusta asuntovaununkin vetämisestä.

        Kiitos vastauksista, mutta jos osaat vielä vastata siihen kysymykseen, että sisältyvätkö automaattisesti korkeussäädettävät xenon-valot VA varusteluun. Tämä on kyllä ehkä vaikea kysymys ja parhaan vastauksen saisi varmaan automyyjältä, mutta nyt on menossa vasta autojen vertailu. En ole käynyt paikanpäällä kysymässä, eli antakaa anteeksi mahdollinen tyhmyyteni :)


      • omaa vertailua
        ehkä subbe kirjoitti:

        Kiitos vastauksista, mutta jos osaat vielä vastata siihen kysymykseen, että sisältyvätkö automaattisesti korkeussäädettävät xenon-valot VA varusteluun. Tämä on kyllä ehkä vaikea kysymys ja parhaan vastauksen saisi varmaan automyyjältä, mutta nyt on menossa vasta autojen vertailu. En ole käynyt paikanpäällä kysymässä, eli antakaa anteeksi mahdollinen tyhmyyteni :)

        Minulla on OB 2.0 TD VA 6MT, joten sisältyvät VA-varusteluun varmaan edelleenkin


    • ehkä subbe

      Juu ja vielä kun selvisi, että sulal on manuaali, niin Tuulilasin kestotestissä moitittiin kankeaa vaihteistoa. Talvella vaihteisto meni kuulemma vielä kankeammaksi. Pitääkö tuo paikkaana?

      En usko, että on enemmän kysymyksiä. Mutta jos pärähtelee vielä jotain mieleen. Ei sitä ikinä tiedä...

      • ===...

        Käy itse koeajamassa, niin ei tarvitse kysellä kaikenlaista eikä luottaa toisten mielipiteisiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

      Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4672
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

      Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1977
    3. Ei sua pysty unohtamaan

      Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      131
      1686
    4. Kerro todelliset motiivit

      kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      148
      1265
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

      Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1161
    6. Hei, huomenta komistus

      Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1066
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

      Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      963
    8. Miks et tahtonut

      Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      52
      926
    9. Hyvää huomenta!

      Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      892
    10. Mulla on tarkat korvat

      Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4
      858
    Aihe