Mikä on rihlapiippuisen haulikon ja kiväärin ero, onko 45-70 täyteisiä ampuva haulikko?
Haulikko?
tietää tahtoo
102158
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Kyllä mulla oli tunteita sua kohtaan,mutta voit syyttää ainoastaan itseäsi, että en tehnyt mitään asian eteen. Se on ihan turhaa sinun miettiä, että miksi.
- Millaisen suhteenOlisit halunnut kaivattusi kanssa
- Tikusta asiaaMistä ihmeestä minä keksin sulle edes jotensakin järkevää asiaa parn lauseen verran... anna joku idea että kehtaan lähestyä. -töistä tuttu mies
- Moikka!!!!!!!!!Miten sun päivä on mennyt? Mä olen miettinyt sua paljon❤️
- Suomi24:n uudistuksia 2026Tervehdys ja hyvää syksyä keskustelijat! 🍂 Suomi24:ää on uudistettu vaiheittain viime kuukausien aikana. Sivuston ulkoasua on selkeytetty ja yhdenmukaistettu. Samalla on tehty kaivattuja korjauksia erityisesti rekister…
- Nico Lingman on nousemassa suomalaisjulkkisten kaartiinNico Lingman, 34, on podcastaaja, somevaikuttaja ja entinen Puolustusvoimien upseeri. Lingman on astunut isojen suomalaisten julkkisten joukkoon, sillä hän on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Sekä tänään…
- Mies, sulla on paljon ihailijoitaTuntuu, että täälläkin iso liuta sinua kaipaamassa.
- Muutoksen tuuletKoetko, että sinun olisi pitänyt/pitäisi muuttaa itseäsi/elämäntyyliäsi jotenkin, "kelvataksesi" kaivatullesi? Koetko itse, että haluaisit olla "parempi" ihminen kaivattuasi varten? Oletko mahdollisesti muuttunut/muutta…
- Anonyymipalstan ongelmaJoskus tämä palsta on kyllä melkoinen ihmiskoe. Yksi ihminen yrittää saada yhteyttä yhteen tiettyyn henkilöön ja antaa tunnisteitakin, mutta hetken päästä ketjussa on jo puoli Suomea vastaamassa kuin viesti olisi tarkoi…
- Halisin ja pusisinSinut puhki mies. Kaikki tiedostamattomat surut, vihat ja katkeruudet halisin pois. 🫂
- Do diih.. palsta saanut roimasti uudistuksia .. mielipiteitä..?Eilen näin väläyksen tästä uudesta ulkoasusta ja nyt kummastelenkin toimintaa. Jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Pistäkää tähän huomioita uudistuksesta. Sen huomasin että aloituksen otsikon kirjainmäärä on kasvanut huoma…
- vilkaisin kuhmolaisen etusivuaKuhmoon on saatu taas katu päällystetyksi,mutta sitä ei saa ajaa? onko senkin kadunvarressa joku isopalkkainen joka saa oman rauhoitetun kadun,laittakaa ihmeessä ne puomit kumpaankin päähän niin katu kestää kauan,oisiha…
- Vasemmistoliiton kannatus kertoo kuinka osa naisista on tyhmiäeli heikkoälyisiä. Vasliittohan on nykyään naisten puolue, suurin osa kannattajista on naisia. Vuoden 2023 eduskuntavaalien tuloksena naisten osuus oli kaikista puolueista suhteellisesti korkein juuri Vasemmistoliitolla…
- Hyvää yötä MIkävä on vaikkei kai saisi olla😔❤️ -joku-
- Kaipaisin sinua lähelleni nyt niin paljonEnemmän kuin koskaan. 😞
- Onki meilläMies kaikki hyvin?
- Ymmärrä jo seettä oon kiva :) m-n
- Otatko yhteyttäKaivattuusi tänä vuonna?
- Persut nousi kakkospaikalle ohi kokoomuksen - SDP alle 23%Näin tosiaan näyttää, että persujen kannatus nousee hitaasti kohti vaaleja. Se on toki ollut heille tavallista aiemminkin.
- Nainen tiedätkö miksi estin sinutKyse ei ole inhosta tai mistään sellaisesta
Vastaukset 10
Vanhimmat
No tavallaanhan tuohon on vaikea vetää sitä rajaa sitten kiväärin ja haulikon välille.
Kuitenkinhan pienin "virallinen" haulikko-kaliberi on .410
Kuitenkin veikkaisin että et saa hankintalupaa 45-70 kaliberiselle haulikolle.
Kuitenkin mielenkiintoinen asia mietittäväksi.
Joo, pohtnut olen tätä asiaa kun lukenu juttuja näistä ns täyteishaulikoista. Siksi heitin jutun liikkeelle. Omistan kyllä tuon Marlin 45-70 ja se merkittiin kivääriksi.
Haulikon ja kiväärin määritteleminen, jos ihan tieteellisiksi ryhdytään, on mahdotonta koska kyseessä ovat pääperiaatteelta ihan samalla tavalla toimivat maatalouskoneet. Käytännön elämän ja käyttötarkoitusten kannalta luokittelu on kuitenkin tarpeellinen.
Määritelmä onko ase kivääri vai haulikko perustuu ihan muihin asioihin kuin piipun halkaisijaan. Eihän kukaan sano esim. järeää .50 bmg tarkkuuskivääriä haulikoksi, taikka sitten jotain näitä norsuaseita kuten .458 winmag.
Ammuksen rakenne on varmaan yksi tärkeimmistä eroista. Jos haulipatruunat jätetään pois (vaikka ne ovatkin se suurin ero), niin haulikon täyteinen on rakenteeltaan ihan erilainen kuin kiväärin luoti. Haulikonpatruuna itsessään on erilainen kuin kiväärin patruuna. Siinä missä kiväärin patruuna koostuu nallin ja hylsyn lisäksi vain ruudista ja luodista, on haulikon patruunassa aina mukana jonkinlainen tulppa osa näiden välillä ja jonkinlainen sulku patruunan päässä. Haulikon hylsy on muovia tai pahvia, kiväärin hylsy metallia. Toki joskus ennenmuinoin tehtiin myös haulikoihin metallihylsyjä, jotta patruunoita voitaisiin ladata pienemmin kustannuksin samoja hylsyjä uudelleen käyttäen.
Haulikon kaliberin (väljyyden, kuten oikeammin sanotaan erotuksena kiväärikalibereista) merkitään aina ilmoittamalla ensin läpimitta ja sitten hylsynpituus täydessä mitassaan. Kiväärikaliberien merkintätapa on erilainen; niissä "pakollinen" tieto on vain suurpiirteinen luodin halkaisija.
Jännä luku sinänsä ovat Afrikan riistamailla entisaikaan käytetyt 4, 6 tai 8 kaliberiset kiväärit. Näissä "kaliberi" oli nimenomaan kaliberi vaikka olikin haulikkotyyliin merkattu. Piiput olivat rihlattuja ja patruuna samanlainen kuin kiväärissä eli messinkihylsy, nalli, ruutia ja massiivinen luoti.
Eli lähes mikä ase tahansa kelpaa haulikoiden kasa-ammunta kisaan jonka saa haulikoksi rekisteröityä. Minulla ei koskaan poliisin luona uuden aseen näytössä patruunoita mukana josta poliisi katsoisi onko haulikko vai kivääri. Hih!
Piippukanki on yleensä kiväärissä hiukka paksumpaa kuin haulikoissa...oliskohan paineilla jotakin tekemistä tämänkin asian kanssa....
ja rihlaus yleensa ei ole havelikossa
Mikäs se rihlattu täyteishaulikko sit on? Olen luullut että haulikko on sileäpiippuinen useita haulia kerrallaan ampuva ase. Kiväärissä rihlattu piippu ja ampuu yksittäisiä luoteja.
Maailmalla hyvinkin yleinen metsästysase. Esimerkiksi USA:ssa on monin paikoin kiellettyä metsästää kiväärillä (luodin pitkän kantomatkan takia).
RIHLATULLA PIIPULLA varustettu HAULIKKO on erittäin suosittu ase hirven, peuran ja karhun metsästyksessä hyvän pysäytystehon takia. Ja tuo rihlattu piippuhan tekee täyteisen ampumisesta paljon tarkempaa.
Suomessakin nuo ovat hieman yleistyneet sen jälkeen kun valkohäntäpeuran metsästys haulikolla (ja täyteisellä) tuli lailliseksi.
Juu, juu, mutta mikä ero siinä tapauksessa haulikolla ja kiväärillä?
Meniskö tuo nopeuden,piipunseinämän vahvuuden ja vaippaluodin ansiosta kikivääriksi?