On jo muutaman kuukauden vaivannut todella paha kutiaminen koko kropalla ja menee päivä päivältä pahemmaksi. Siis nilkoista kaulaan asti kaikki paikat kutiaa jatkuvasti. Olen kokeillut muutamia tavallisia rasvoja kuten bepanthen ja helosan. Niistä ei ollut yhtään mitään apua mihinkään. Nyt olen myös kokeillut Nivean after shave balm joka rauhoittaa ihoa ja se tosiaan tekee sen, muttei siitä ole apua pitkään ja saa todella useasti läträtä sen kanssa. Ihoon on myös tullut sinne tänne muutamia pieniä "patteja" jotka tuntuvat kovilta ja kun tarpeeksi siitä raapii niin se hajoaa, muttei helpolla. Niistä on tullut ensin jotain veden kaltaista nestettä vähän ja lopulta verta. Muutenkin joka puolella jo rupisia näppylöitä kun on tullut iho raavittua verille jo useat kerrat. Kutinaa on siis myös käsissä, mutta niistä se ei alkanut vaan reisistä. Eikä muutenkaan ole sen näköistä, että olisi mitään matoja. Kuitenkin ollaan todella aktiivisesti siivottu asuntoa ja käytetty petivaatteet pakkasessa jne. Eli tuskin nyt punkeista, madoista tai muusta vastaava kyse on. Ruokavalio on laitettu uusiks kokonaan ja paljon kaikkea on kokeiltu. Mistään ei vaan ole mitään apua ja tämä todella raastaa jo hermoja kun kaikki aika menee tähän tuskaan ja raapimiseen.
Lääkärissä en ole vielä käynyt, mutta täytyy sinne varata aika. Julkiselle puolelle tässä pitäjässä ei kovin nopeasti aikaa vaan saa. Eli kaikki mahdolliset avut ja arvailut siitä, että mistä johtuu tai mitä tämä on, niin otetaan ilolla vastaan. Outoa myös kun nilkoista alemmas ei kutia yhtään eikä päänahka/naama myöskään. Kaulasta vähän kutiaa mutta sekin on alkanut vasta ihan viime päivinä. Tosiaan pahemmaksi vaan menee koko aika. Iho myös tuntuu jotenkin kuivalta tavallaan. Siis on alkanut noista paikoista mistä olen raapinut niin menemään helpolla rikki. En tosin tiedä että onko se tuon Nivean vaikutusta sitten. Kellään ollut mitään vastaavaa? Jos niin mistä johtui ja miten se hoidettiin? Kutinan laadusta sen verran, että kestän helposti jos kesällä saan osumaa nokkosesta, eikä se häiritse elämää sen ihmeemmin. Tätä en kestä alkuunkaan ja tuntuu, ettei tästä tule enää yhtään mitään. Iso kiitos kaikille vastaajille jo etukäteen!
Kutinaa iholla?
10
1174
Vastaukset
- hermot menee
juuri samat oireet kuin itselläni,mistä kaikki alko,tällä hetkellä kutiaa ja pistelee jo jalkapohjat ja päänahkakin.omani alkoi 1½ vuotta sitten.olen käynyt kahdella yleislääkärillä ja kolmella ihotautilääkärillä ja pari kertaa verikokeissa.
toinen yleislääkäri määräs anhistamiinia ihan vaan kaiken varalta mutta "EIHÄN SULLA VOI OLLA MITÄÄN KUN EI IHOLLA NÄY MITÄÄN" tiuskas se lääkäri.toinen itänaapurista tullu yleislääkäri kirjotti täishamppoota aikansa googlattuaan.
ihotautilääkärit kaikki raapasivat kynällä selkää ja diagnoosi:nokkosrokko.nokkosrokolle ei kuulemma vaan voi mitään,mitään allergiatestejäkään ei voi kuulemma tehdä kun iho punoittaa ja paukamoi joka raapasusta.verikokeissa ei näkynyt mitään poikkeavaa.punkkeja tms. ei voi olla kun ei näy ihossa mitään.
kirjottelivat mulle antihistamiinia eri merkkisiä kun osasta tuli niin kovat sivuvaikutukset ettei voinu käyttää,ensin niistä oli apua mutta niistä huolimatta kutina palas niin lopetin niiden syönnin ja kutina ja muut oireet vähän lieveni.kortisoonia tabletteina söin parikuukautta,autto juuri sen ajan kun niitä söi.
tällä hetkellä kutinan lisäksi pirun moinen pistely,jos ei heti saa raavittua esim. jalat oikein nykii kun pistelee ihan kuin jossain teräsvillassa makais ja lisäksi joku tökkis neulalla.pahimmillaan oli myös välillä semmonen kuumeinen olo(ei kuumetta) ja joskus jopa henkee vähän ahisti(kuuluu nokkosrokkoon).
jos on muutaman tunnin syömättä ja juomatta niin kutina ja pistely poissa/lievempää mutta kun syö tai juo mitä tahansa niin saman tien alkaa.ulkona pakkasessa ei myöskään kutia mutta kun tulee sisälle lämpöseen niin meinaa tulla hulluks kun kutina oikein yltyy.
nyt kuukauden sisällä alkanut kummasti välillä pistelee suuta,kurkkua,rinnasta(ruoka/henkitorvee?) ja mahasta.
lääkäreille kun näitä oireita selostin,mainitsin myös hengen ahistamisen,niin lääkärit hymyili pää kallellaan ja nauku:"on se jännä et se sit silleen reakoi....minkäs merkkistä antihistamiinia mää nyt sulle kirjottasin?"
en tiedä kestääkö tän vaivan kans odottaa niin kauan että tukehtuu kun ei henki kulje tai hätäpäissään hyppää johonkin kun ei kestä kutinakohtausta,lääkäriin on ihan turha enää mennä... - Joy
Sama juttu Jo viisi vuotta...
- Joy
TOTTA...lääkäriin on enää Turha mennä...
- hhhhhö
Voisiko kyse olla allergiasta jollekin lisäaineelle. Luin juuri artikkeleita ribo rash -ihottumasta jonka aiheuttaja on natriumglutamaatin korvike tai vahvistaja E635 (E627 E631).
- hhhhö
Niin, luin, että se kutiaa kovasti ja aaltoilee ja ihottuma/kutina voi alkaa 1 tunnin tai parin vuorokauden jälkeen E635 syömisestä ja kestää pari viikkoa. Jos sinä aikana syö uudestaa ainetta, niin voi luulla, että kyse on kroonisesta ihottumasta.
- HE
PUNAJÄKÄLÄ.sitä on vaikea löytää muuten kuin koe pala ottammalla ja erikois lääkäriin heti .. on ollut 35v silloin tällöin. olen jopa ollut sairaalassakin KORTISOONI VOIDE TAPLETIT AUTTAVAT
- siitepöly.
siitepölyallergia aiheuttaa kutiavia näppylöitä
- zzzzzziiiii
yhellä kaverilla auttoi nokkosrokkoon gluteeniton ruokavalio ja ylipäätään viljojen välttely. ei se oireita poistanut kokonaan, mutta helpotti. toki se kamu söi allergialääkkeitäki jatkuvasti. pakko oli, ku muuten turpos hengitystiet umpeen:( nykyään kamu voi huomattavasti paremmin, olisko kestäny jotain 3 vuotta toi nokkosrokko sillä pahimmillaan.. eli kyl siitä voi ajan kanssa päästä eroon, toivoa on :)
ärsyttävä vaiva kuitenkin. ittellänikin on, mutta niin lievä, että yks cetirizin päivässä pitää yleensä kutinan pois.
gluteeniton ruokavalio on auttanu monella kaverilla myös mahaongelmiin, vaikka testeissä ei ois keliakiaa tai vilja-allergioita löytynyt. - vierailija7
Hei! Onko kutinasi jo lakannut? Minulla täälä ihan samanlaista, ja aiemmin johtunut Syyhypunkista. Kannattaa lukea siitä lisää, se voi olla syynä!
- ,,,,,,,
Syyhypunkkiin saa apua Desintan-linimentistä.
Ap lienee tarkoittanut jotain muuta.
Lisäaineet aiheuttavat outoa kutinaa, yleensä raffinoitu ruoka. Jollei ole varsinainen sairaus niin ruokavalioremontti auttaa. Oliiviöljy on hyödyllistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1482879Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672037- 401767
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371722Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321411Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328955Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782