Asuntolainan kilpailuttaminen

Nuatri

Pankki tarjosi 1,1 %:n marginaalikorkoa. Onko tämä kohtuullinen vai kannattaisiko se kilpailuttaa? Mitä muita ehtoja lainaan tulisi vaatia? Korkokattoa? Maksaako korkokatto jotain vai miten sen voi saada?

7

590

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Välittäjä LKV

täällä ei osaa kukaan mitään!
      täällä ei osaa kukaan avata moottorityynyjä
      täällä ei osaa kukaan puhaltaa betonia
      täällä ei osaa kukaan teetättää potkuriremonttia
      täällä ei osaa kukaan vaihtaa laakereita
      täällä ei ole ihmisiä, vaan visvakuonoisia hölmöjä!

• 0,84

Mariginaali tulee siitä riskistä minkä pankki katsoo asiakkaan olevan pankille. Eli jos on säästöjä ja hyvät takuut jne. marginaali on pienempi. Tokikin se vaihtelee pankkien kesken minkä marginaalin saat. Itse lähtisin ehkä kilpailuttaman, eteenkin jos on hyvät tulot/vakuudet jne.

• Yualle

Ja paskat. Minulle rätkäistiin juuri siitä syystä korkea marginaali, kun pankki yksinkertaisesti pelkäsi, että maksan lainan kuitenkin pois ennätysajassa. Näin yrittivät tietenkin maksimoida tuoton, koska tiesivät, että en heille kuitenkaan kauaa tuottaisi. No näin sitten teinkin, kun eteen alkoi tulla niitä irtohilloja =)

Eli iso marginaali, jos speculaatio, että asiakas maksaa lainan pois ennen aikojaan. Ja vastaavasti pieni marginaali, jos tiedossa, että asiakas kituuttaa lainansa kanssa heillä kymmeniä vuosia. Molemmissa sama lopputulos tai ainakin pyrkimys.

• hualellisuutta kehii

Asuntolainaa maksetaan parikymmentä vuotta, tietenkin pitää kilpailuttaa. Ja marginaalin lisäksi kannattaa huomioida pankin veloitukset. Vaikka ne voi muuttuakin moneen kertaan vuosien aikana.
      Aina kannattaa lainasopimukseen yritää saada mahdollisimman monta ilmaista muutosta, esim mihin euriboriin milloinkin sidottu. Ja kun olette sen neuvottelussa saaneet sovittua, katsokaa, että varmasti tulee kirjattua myös sopimukseen. Virkailijat on ihan samaa kanssa kuin me muutkin, eli fiksuja, laiskoja, hajamielisiä, tunnollisia jne. Kun itse tekee itsellensä huolellista työtä, tietää mitä saa.

• yks vaan :)

Itse ollaan tässä juuri ensimmäistä omaa asuntoa ostamassa, ja meille 158 000e lainaan pankki antoi marginaalikoroksi 0,8, joten kannattaa varmaan kysäistä toisistakin pankeista.. :)

• Nbarra

Kyllä alle yhden nyt pitäisi saada

• Kotkassa....

0,35 on meillä korko.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaipaatko sinä

Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      211
      2736
    2. Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä

Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo
      Sonkajärvi
      52
      1926
    3. Lavrov suivaantui Stubbille perustellusti.

Lavrov perusteli suivaantumistaan tosiasioilla Suomen tarinasta sotiemme jälkeen, tutkija Tynkkynen ja pankkihenkilö Sol
      Maailman menoa
      430
      1573
    4. Jotkut ihmiset pelkäävät syöpää sairastavaa

On hauskaa, kun kertoo jollekin, että "minulla on syöpä". Jotkut käyttäytyvät kuin se olisi tarttuva tauti. Eivät uskall
      Sinkut
      153
      1493
    5. Sukupuolia on vain kaksi- kohukassista tuli kova tuomio perheenisälle oikeudessa.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4d4db0d9-4dda-4ba6-a699-25d725683ad6 Miten näin normaalista kassissa olevasta tekstis
      Maailman menoa
      366
      1422
    6. Se ei ihan oikeasti vaatisi kuin yhden

Tekstiviestin... Jos rakastat minua vielä toivoisin että laittaisit minulle viestiä. Rakastatko? Oletko oikeasti niin pe
      Ikävä
      64
      1288
    7. Kääminsä polttanut taksi suomussalmella

Vieläkö sillä hermonsa menettäneellä hulluja ylinopeuksia ajavalla asiakkaansa haukkuvalla( jos ajat paska kyydin hänen
      Suomussalmi
      25
      1276
    8. Eronnut Janni Hussi palaa julkisuuteen - Aloittaa uudessa työssä, joka on aivan uusi pesti Suomessa

Janni Hussi on saanut viime aikoina kohujulkisuutta, kun hänen ja Joel Harkimon avioliitto päättyi eroon kesällä 2025. H
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1226
    9. olisit voinut mies edes

Pyytää anteeksi 🙏🫶
      Ikävä
      62
      1083
    10. Jorma Uotinen avaa sanaisen arkkunsa TTK-miesparista ja koko uudistuksesta: "Sehän on..."

Tanssii Tähtien Kanssa -parketilla nähdään ensimmäistä kertaa Suomessa tanssiparina miespari kauden alusta asti. Mikko S
      Tanssii tähtien kanssa
      23
      948
    Aihe