Asuntolainan kilpailuttaminen

Nuatri

Pankki tarjosi 1,1 %:n marginaalikorkoa. Onko tämä kohtuullinen vai kannattaisiko se kilpailuttaa? Mitä muita ehtoja lainaan tulisi vaatia? Korkokattoa? Maksaako korkokatto jotain vai miten sen voi saada?

7

520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Välittäjä LKV

      täällä ei osaa kukaan mitään!
      täällä ei osaa kukaan avata moottorityynyjä
      täällä ei osaa kukaan puhaltaa betonia
      täällä ei osaa kukaan teetättää potkuriremonttia
      täällä ei osaa kukaan vaihtaa laakereita
      täällä ei ole ihmisiä, vaan visvakuonoisia hölmöjä!

    • 0,84

      Mariginaali tulee siitä riskistä minkä pankki katsoo asiakkaan olevan pankille. Eli jos on säästöjä ja hyvät takuut jne. marginaali on pienempi. Tokikin se vaihtelee pankkien kesken minkä marginaalin saat. Itse lähtisin ehkä kilpailuttaman, eteenkin jos on hyvät tulot/vakuudet jne.

      • Yualle

        Ja paskat. Minulle rätkäistiin juuri siitä syystä korkea marginaali, kun pankki yksinkertaisesti pelkäsi, että maksan lainan kuitenkin pois ennätysajassa. Näin yrittivät tietenkin maksimoida tuoton, koska tiesivät, että en heille kuitenkaan kauaa tuottaisi. No näin sitten teinkin, kun eteen alkoi tulla niitä irtohilloja =)

        Eli iso marginaali, jos speculaatio, että asiakas maksaa lainan pois ennen aikojaan. Ja vastaavasti pieni marginaali, jos tiedossa, että asiakas kituuttaa lainansa kanssa heillä kymmeniä vuosia. Molemmissa sama lopputulos tai ainakin pyrkimys.


    • hualellisuutta kehii

      Asuntolainaa maksetaan parikymmentä vuotta, tietenkin pitää kilpailuttaa. Ja marginaalin lisäksi kannattaa huomioida pankin veloitukset. Vaikka ne voi muuttuakin moneen kertaan vuosien aikana.
      Aina kannattaa lainasopimukseen yritää saada mahdollisimman monta ilmaista muutosta, esim mihin euriboriin milloinkin sidottu. Ja kun olette sen neuvottelussa saaneet sovittua, katsokaa, että varmasti tulee kirjattua myös sopimukseen. Virkailijat on ihan samaa kanssa kuin me muutkin, eli fiksuja, laiskoja, hajamielisiä, tunnollisia jne. Kun itse tekee itsellensä huolellista työtä, tietää mitä saa.

    • yks vaan :)

      Itse ollaan tässä juuri ensimmäistä omaa asuntoa ostamassa, ja meille 158 000e lainaan pankki antoi marginaalikoroksi 0,8, joten kannattaa varmaan kysäistä toisistakin pankeista.. :)

    • Nbarra

      Kyllä alle yhden nyt pitäisi saada

    • Kotkassa....

      0,35 on meillä korko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2896
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2450
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2220
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      19
      2049
    5. 171
      1862
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1856
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1807
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1746
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      134
      1546
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe