Kimppa-ase valtiolle

kuinka käy?

Omistamme kaverini kanssa lintukiväärin.(kaikki mainitut aseet on laillisia, eikä niillä ole tehty mitään rikollista)) Minun nimissä on kantolupa. Kaverillani on rinnakkaislupa vastaavaan aseeseen ei kuitenkaan minun omistamaan eli kimppa aseeseen." Tapahtumien" vuoksi poliisi haki aseet pois, elikkä haulikon, mutta kivääri oli kaverillani josta noutivat myöhemmin. Syyttäjä on todennut minut syyttömäksi, joten haulikon olen saanut takaisin. Kimppa kivääriä syttäjä vaatii valtiolle, koskapa se on ollut säilössä kaverillani kuusausien,-vuosien ajan, väilillä itsellänikin, pää osin kaverillani, tämän olen kertonut kuulusteluissa. Mitään papereita ei ole kaupastamme.
Melko avuttomaksi tuntee itsensä pykäläviidakossa.

Äkikseltään näyttää siltä, että ase menee valtiolle, mutta kiinnostaisi myöskin asepussin ,-panosten kohtalo, lunastaako valtio nämäkin.


Oikeuden käynti on helmikuussa.

Kerron tunnelmat oikeuden käynnin jälkeen kuinka kävi.

11

565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käräjillä ollut

      Sinulla on siis hallussapitolupa tuohon aseeseen?
      Asettahan saa lainata sellaiselle henkilölle jolla on hallussapitolupa vastaavan luokan aseeseen... Jos kyseisellä aseella ei ole tehty mitään rikosta tai edes rikkomusta saanet OMAN ASEESI pitää (jollei katsota että olet syyllistynyt sen aseen suhteen johonkin rikokseen tai rikkomukseen ja menetät ainakin sen aseen hallussapitoluvan). Jos lupaasi ei viedä, sinulla on oikeus pitää myös siihen soveltuvia patruunoita.
      Asepussi ei ole mitenkään aseeseen liittyvä, vaan voi olla ihan erillinen muihin harrastuksiin liittyvä tarvike (itsekin käytän asepussia kalastustarvikkeiden kuljetuksessa (juuri sopivan mittainen ja kokoinen neljälle teleskooppi-mato-ongelle ja kahdelle virvelille haaville).

      Jos ase menee valtiolle ilman että sinua syytetään mistään, kannattaa tehdä valitus tuomiosta.

      • jahdattu

        Ase ja luvat kunnossa.
        Ongelma ja rikos on kaketi se, että tätä aseen porukkakäyttöä on jatkunut vuosia. Ilmeisesti kaverini olisi pitänyt hankkia tähän kyseiseen kimppa-aseeseen rinnakkaislupa? Hänellä tosin on jo teinipojasta saakka ollut isänsä lintukivääriin rinnakkaislupa. Pidettiin järkevänä, että minulla on edelleen nimissäni aseen kantolupa, elikkä saisin metsästää kiväärillä.

        Olisiko joitain lakipykälien numeroita tied. Menen oikeuteen yksin, voisin tutustua aiheesen.


      • Ei kai laina-ajasta
        jahdattu kirjoitti:

        Ase ja luvat kunnossa.
        Ongelma ja rikos on kaketi se, että tätä aseen porukkakäyttöä on jatkunut vuosia. Ilmeisesti kaverini olisi pitänyt hankkia tähän kyseiseen kimppa-aseeseen rinnakkaislupa? Hänellä tosin on jo teinipojasta saakka ollut isänsä lintukivääriin rinnakkaislupa. Pidettiin järkevänä, että minulla on edelleen nimissäni aseen kantolupa, elikkä saisin metsästää kiväärillä.

        Olisiko joitain lakipykälien numeroita tied. Menen oikeuteen yksin, voisin tutustua aiheesen.

        ole pituutta missään määritelty, jos kaverilla on oikeus samanlaiseen aseeseen?


      • näin on
        Ei kai laina-ajasta kirjoitti:

        ole pituutta missään määritelty, jos kaverilla on oikeus samanlaiseen aseeseen?

        Luvat OK, Sako 222, rinnakkais lupa Remington 222.


      • avaaja
        jahdattu kirjoitti:

        Ase ja luvat kunnossa.
        Ongelma ja rikos on kaketi se, että tätä aseen porukkakäyttöä on jatkunut vuosia. Ilmeisesti kaverini olisi pitänyt hankkia tähän kyseiseen kimppa-aseeseen rinnakkaislupa? Hänellä tosin on jo teinipojasta saakka ollut isänsä lintukivääriin rinnakkaislupa. Pidettiin järkevänä, että minulla on edelleen nimissäni aseen kantolupa, elikkä saisin metsästää kiväärillä.

        Olisiko joitain lakipykälien numeroita tied. Menen oikeuteen yksin, voisin tutustua aiheesen.

        Lisää syntilistaa, asekaappi puuttui. Aseen säilytys paikka ei lakien mukainen.


      • senkus avaat
        avaaja kirjoitti:

        Lisää syntilistaa, asekaappi puuttui. Aseen säilytys paikka ei lakien mukainen.

        ASEKAAPPI ei ole (ainakaan vielä) mikään pakollinen aseiden säilytykselle (jollei ole käsiaseita tai erityisen vaarallisiksi luokiteltuja aseita.
        Muuten riittää että on esim. purettu osiin ja osat säilytetään erillään siten ettei ole välittömästi toimivaksi saatavissa.


    • J. Uomari

      Erittäin todennäköisesti syyttäjä häviää vateensa. Odota asiasta päätös ja tee sen jälkeen kantelu syyttäjän menettelystä esim. eduskunnan oikeusasiamiehelle.

    • laki §§§§§§§§§§§§§§§

      66 §

      Lupien ja suostumuksen raukeaminen

      Ampuma-aseen, aseen osan, patruunoiden tai erityisen vaarallisten ammusten hallussapitoon oikeuttava lupa raukeaa:

      1) jos luvanhaltija luovuttaa toiselle pysyvästi ampuma-aseen tai aseen osan;

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1998/19980001

      Syyttäjällä saattaa olla 66§ /1 lakipykälät syynä aseen lunastamisessa valtiolle.
      "Luovuttaa toiselle pysyvästi", aseen hallussa pitolupa on sinulla, kuinka voit
      edes luovuttaa asetta lopullisesti kaverillesi?

      • J. Uomari

        Asetta ei ole luovutettu pysyvästi, jos se on ollut satunnaisesti luvanhaltijan hallussa. Asetta saa säilyttää toisen henkilön hallussa, mikäli omistaja näin haluaa. Missään ei kielletä aseen säilyttäminen esim. paremmassa asekaapissa tai lähempänä käyttöpaikkaa.

        Laintulkinta on aina veteen piirretty viiva ja hyvä lakimies osaa perustella viivan paikan lain kirjaimen mukaan.


      • N. Turmio

        Aseen "luovuttaminen pysyvästi" tarkoittaa sen myymistä tai lahjoittamista. Tällöin entisen omistajan lupa raukeaa, koska hänellä ei enään omista asetta. Jos aseen antaa kaverinsa käyttöön maaräämättömaksi ajaksi, niin se ei ole aseen luovuttamista, koska omistusoikeus ei siirry.


    • lainassa vai ei?

      Oliko aseesi kaverin hallussa sen jälkeen, kun poliisi oli häneltä vienyt hänen oman aseen ja luvan?

      Jos hänen oma aselupa oli peruutettu, ei hänellä ollut perustetta pitää asettasi lainassakaan!

      Ettei olsi käynyt niin, että kaveriltasi oli jo lähtenyt hänen oma lupansa, muttei ilmoittanut tätä sinulle?

      Aseen lainaaja on aika heikoilla kyllä tällaisessa tilanteessa koska ei vättämättä voi tietää toisen menettäneen lupia. Toisaalta "kesken lainauksen" ei voida aseen toiselle lainanneenkaan saavan mistään tietää lupien menetystä, jos toinen henkilö ei sitä itse kerro.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      61
      1725
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1344
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      127
      1270
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      140
      1064
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      907
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      339
      849
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      734
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      664
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      653
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      65
      625
    Aihe