Kohtuullinen vuokra?

mitähittoatämäon

Toimeentulotukipäätöksessäni luki, että "Hakijan vuokra ylittää opiskelijalle kohtuulliseksi katsottavat asumiskulut. Opiskelijalle kohtuulliseksi katsottava vuokra on 252 euroa/kk."

Asun kaupungin vuokra-asunnossa, vuokrani on noin 400 euroa, joka on varmasti kohtuullinen tämän kaupungin vuokriin nähden. Olen asunut tässä asunnossa noin kuusi vuotta. Olen sinä aikana hakenut turhaan useita kertoja opiskelija-asuntoja ja siirtoa hieman pienempään kaupunginasuntoon. Tosin en ole hakenut (tietystikään) merkittävästi nykyistä asuntoani huonompia asuntoja, vain hieman pienempiä ja halvempia.

Edellyttääkö sossu nyt, että muutan jollekin huonolle asuinalueelle, jossa vuokrat ovat alhaisempia tai että muutan 18 neliön keittiöttömään opiskelija-asuntoon?

Olen opintojeni loppuvaiheessa, joten jos muuttaisin opiskelija-asuntoon, joutuisin muuttamaan sieltä pian pois. Lisäksi mikään huonekaluni ei mahtuisi 18 neliön asuntoon, vaan joutuisin ostamaan uudet huonekalut muuttaessani.

Mitä järkeä tässä on? Minähän asun jo valmiiksi asunnossa, jossa on kohtuullinen vuokra! Kyse on vain siitä, että opiskelija ja muiden ihmisten kohtuullinen vuokra on eri.

23

415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • le hm

      Vastasit jo itse omaan kysymykseesi. Ilmeisesti opiskelijoiden mahdollisuus asua asuntoloissa luetaan heidän tappiokseen asumiskuluja hinnoiteltaessa.

      Tuskin tuo lause sitä tarkoittaa, että sinun pitäisi mihinkään muuttaa, kuten sen itse tulkitsit.

      • le hm

        Lisäksi, minunkin jokaisessa ttt-päätöksessäni lukee "x:n henkilön vuokrana voidaan hyväksyä max. xxx".


    • vanha asiakas

      Eihän sossu voi pakottaa sinua mihinkään muuttamaan. Jos päätöksessä on laskettu vähemmän asumiskuluja huomioon kuin muilla yksinäisillä niin silloin päätös on väärä ja teet valituksen jotta asia korjataan. Valitus pitää tehdä määräajassa. Sillä ei ole merkitystä oletko opiskelija vaiko työläinen.

      • tonnillayksiö

        Vuokrat ovat kalliita "tyhjää rahaa", kun asuntojen oikea vuokra-arvo ei ole lähelläkään mitä pyytävät.

        1000/kk voit hyvällä tuurilla saada yksiön.... ruutupaperirahaa taas.


    • jskbfkjsbkjbkj

      Ei sillä ole mielestäni väliä onko työtön,työläinen,opiskelija vai eläkeläinen?

      Sossu ajaa sinua asumaan opiskelijasoluun,mutta jos opiskelusi tosiaan ovat noin loppusuoralla niin mitä järkeä siinä on?Soita sinne ja kysy.Mainitse myös,että muutto maksaa kunnalle kahdesti: nykyisestä mahdollisesti saatavaan opiskelijasoluun ja opintojen loputtua taas solusta takaisin tavallisille markkinoille.Ja muista mainita sekin,että takaisin tullessasi saatat saada vain 650e/kk asunnon

      Kysy mikä on päätöksentekijällä virallinen vastaus ja kanta tähän.Lupaako laittaa maksuun kaiken tarvittavan,muuttoavustuskin on noin 150e per suunta.

      • öknkönönönönön

        "Mainitse myös,että muutto maksaa kunnalle kahdesti: nykyisestä mahdollisesti saatavaan opiskelijasoluun ja opintojen loputtua taas solusta takaisin tavallisille markkinoille.Ja muista mainita sekin,että takaisin tullessasi saatat saada vain 650e/kk asunnon"

        Tässä vaiheessa on syytä muistaa, että toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi pahimpaan hätään. Toki realiteetti monilla ihmisillä on se, että he joutuvat turvautumaan sosiaalitoimen palveluihin ihan vain rahaa saadakseen vuosikausia, siis ilman varsinaista tarvetta sosiaalihuollon palveluille, mutta joka tapauksessa systeemiä ei ole rakennettu eikä sitä ole tarkoituksenmukaista suunnitella vuosikausien asiakkuutta silmällä pitäen.

        Siis sossun kannalta katsottuna (ja toivottavasti myös asiakkaan) lähtökohtana on se, että esim. nyt ap työllistyy valmistuttuaan ja saa hyvää palkkaa eikä enää koskaan tarvitse toimeentulotukea. Ei lähtökohta voi olla se, että odotusarvoisesti ajateltaisiin ihmisen jämähtävän sossupummiksi loppuelämäkseen kun on kerran asiakassuhteeseen päässyt/joutunut. Sen takia sossussa ei aleta laskemaan mitä mahdollisesti voi olla edessä sitten joskus. Niin toivotonta se sosiaalitoimenkaan työ ei ole ettei siellä osattaisi kuvitella vähän valoisampaa tulevaisuutta.


      • sjlaclnhjsnhckjs
        öknkönönönönön kirjoitti:

        "Mainitse myös,että muutto maksaa kunnalle kahdesti: nykyisestä mahdollisesti saatavaan opiskelijasoluun ja opintojen loputtua taas solusta takaisin tavallisille markkinoille.Ja muista mainita sekin,että takaisin tullessasi saatat saada vain 650e/kk asunnon"

        Tässä vaiheessa on syytä muistaa, että toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi pahimpaan hätään. Toki realiteetti monilla ihmisillä on se, että he joutuvat turvautumaan sosiaalitoimen palveluihin ihan vain rahaa saadakseen vuosikausia, siis ilman varsinaista tarvetta sosiaalihuollon palveluille, mutta joka tapauksessa systeemiä ei ole rakennettu eikä sitä ole tarkoituksenmukaista suunnitella vuosikausien asiakkuutta silmällä pitäen.

        Siis sossun kannalta katsottuna (ja toivottavasti myös asiakkaan) lähtökohtana on se, että esim. nyt ap työllistyy valmistuttuaan ja saa hyvää palkkaa eikä enää koskaan tarvitse toimeentulotukea. Ei lähtökohta voi olla se, että odotusarvoisesti ajateltaisiin ihmisen jämähtävän sossupummiksi loppuelämäkseen kun on kerran asiakassuhteeseen päässyt/joutunut. Sen takia sossussa ei aleta laskemaan mitä mahdollisesti voi olla edessä sitten joskus. Niin toivotonta se sosiaalitoimenkaan työ ei ole ettei siellä osattaisi kuvitella vähän valoisampaa tulevaisuutta.

        "Tässä vaiheessa on syytä muistaa, että toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi pahimpaan hätään...................................................
        mutta joka tapauksessa systeemiä ei ole rakennettu eikä sitä ole tarkoituksenmukaista suunnitella vuosikausien asiakkuutta silmällä pitäen. "

        Ja tässä taas tullaan siihen kuinka muut etuudet ovat jälkeensä jääneitä ja aivan liian pieniä. Työttömyysetuudet ja pienet eläkkeet on tällähetkellä niin pieniä,että lähes jokainen näitä etuuksia saava joutuu automaattisesti toimeentulotukiasiakkaaksi.Tosi on että tt-tuki on viimesijainen tukimuoto,mutta huomioin,että sitä nostaa nykyään lähes kaikki monen muun pienen etuuden kanssa yhdessä.Se kertoo ehkä karua kieltään siitä ettei nykypäivänä asumistuki ja työttömyysetuus riitä edes yksinäisellä ihmisellä kohtuuhintaiseen kaupungin vuokra-asuntoon pienillä neliöillä saati sitten saamaan ruokaa.Sen vuoksi monen eläkeläisenkin on haettava vielä selviytymistukea sos.huollolta.


      • vanha asiakas
        sjlaclnhjsnhckjs kirjoitti:

        "Tässä vaiheessa on syytä muistaa, että toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja tarkoitettu väliaikaiseksi avuksi pahimpaan hätään...................................................
        mutta joka tapauksessa systeemiä ei ole rakennettu eikä sitä ole tarkoituksenmukaista suunnitella vuosikausien asiakkuutta silmällä pitäen. "

        Ja tässä taas tullaan siihen kuinka muut etuudet ovat jälkeensä jääneitä ja aivan liian pieniä. Työttömyysetuudet ja pienet eläkkeet on tällähetkellä niin pieniä,että lähes jokainen näitä etuuksia saava joutuu automaattisesti toimeentulotukiasiakkaaksi.Tosi on että tt-tuki on viimesijainen tukimuoto,mutta huomioin,että sitä nostaa nykyään lähes kaikki monen muun pienen etuuden kanssa yhdessä.Se kertoo ehkä karua kieltään siitä ettei nykypäivänä asumistuki ja työttömyysetuus riitä edes yksinäisellä ihmisellä kohtuuhintaiseen kaupungin vuokra-asuntoon pienillä neliöillä saati sitten saamaan ruokaa.Sen vuoksi monen eläkeläisenkin on haettava vielä selviytymistukea sos.huollolta.

        Kuules kun ei tarvitse olla edes eläkeläinen tai työtön kun voi joutua hakemaan toimeentulotukea. Minä olen sitä joutunut yhtäjaksoisesti hakemaan viimiset 16 vuotta. Ja välillä aina töitäkin löytyy mutta aina vaan tukea joudun hakemaan.


    • ..?

      Tuo voi olla sellainen juttu, että HaO, ja KHO hyväksyvät sen, että opiskelijalle otetaan huomioon pienempi vuokra jos tuon hintaisia opiskelija-soluja on tarjolla. Itse vastaavassa tilanteessa veisin jutun IOT:een saakka.

      Suomi on oikeusvaltio!

    • 1+8

      Tässä on pointtina se, että ihminen ei muuta asuntoon jossa vuokra on vaikkapa 2000 euroa ja yhteiskunta eli muut maksaisivat sitten sen vuokran.

      • kaks plus yheksän

        Tuo oli vain sinun (vääristynyt) tulkintasi asian "pointista". Et ymmärtänyt - tai et halua ymmärtää - kiihkossasi sitä alkeellistakaan asiaa, että opiskelijalle on käytössä eri normit kuin muille, joten voidaan ihan aiheellisesti p o h t i a (ei kuulune sinun sanavarastoosi) asiaa esim. kansalaisten tasa-arvon kannalta.


      • viis sun pointista

        "Tässä on pointtina se, että ihminen ei muuta asuntoon jossa vuokra on vaikkapa 2000 euroa ja yhteiskunta eli muut maksaisivat sitten sen vuokran. "

        Ymmärsit pointin täydellisen väärin.

        Pointtina oli se,että sos.huolto käskee ihmistä muuttamaan erittäin edullisesta (400e/kk) asunnosta pois parin hassun kuukauden vuoksi.Satutko tietämään laisinkaan missä hinnoissa nykymarkkinoilla vuokra-asuntojen vuokrat liikkuu?400e on erittäin halpa.Ja kun kyseessä on vielä opiskelija niin hänen täytyy asua jossain isommassa kaupungissa,olettaisin.Hyvin hyvin edullinen vuokra-asunto tuo on.


      • ei ole käsky
        viis sun pointista kirjoitti:

        "Tässä on pointtina se, että ihminen ei muuta asuntoon jossa vuokra on vaikkapa 2000 euroa ja yhteiskunta eli muut maksaisivat sitten sen vuokran. "

        Ymmärsit pointin täydellisen väärin.

        Pointtina oli se,että sos.huolto käskee ihmistä muuttamaan erittäin edullisesta (400e/kk) asunnosta pois parin hassun kuukauden vuoksi.Satutko tietämään laisinkaan missä hinnoissa nykymarkkinoilla vuokra-asuntojen vuokrat liikkuu?400e on erittäin halpa.Ja kun kyseessä on vielä opiskelija niin hänen täytyy asua jossain isommassa kaupungissa,olettaisin.Hyvin hyvin edullinen vuokra-asunto tuo on.

        Sossu ei kyllä käske kettään muuttamaan yhtikäs mihinkään. Voi korkeintaan suositella muuttoa halvempaan jotta halija tulisi paremmin toimeen.


    • 1+8 again

      Juu, mutta ne vuokranormit ovat käytössä ihan kaikilla. Asumistukea hakiessa on aina vuokrakatto, samoin eläkeläisillä. Sen tarkoitus on ihan yksinkertaisesti (kyllä, olen) välttää sitä, että vuokrasopimukseen laitetaan jokin tähtitieteellinen vuokra jota ei oikeasti makseta ja koko vuokra kuittaantuu sitten tukien kanssa.
      Eli yksiön vuokraksi tonni josta kela tai muu kuittaa sitten 700 e vaikka oikea vuokra olisi tuo mainittu 700.
      Ennen tehtiin niin, että vanhemmat ostivat sijoitusasunnon josta opiskelija maksoi ns. vuokraa ja sai siten tukia, nyt omien vanhempien omistamaan asuntoon ei juuri tuosta syystä asumistukea saa.
      P o h d i n tätä jo muinoin.

      • richpoor

        Saako vanhempi asumistukea lapsen (täysi-ikäisen) omistamaan asuntoon?


      • hohhhoijjaaa

        Onko vanhemmilla joku velvollisuus elättää aikuista laista ja lahjoa sille ilmaisen asunnon?

        Jos vuokraan asunnon naapurin pojalle niin saa pyytää 700€/kk vuokra, mutta jos vuokran saman asunnon omalle pojalle, niin minun pitäisi antaa sen ilmaiseksi asua siinä?


      • lmlmlm
        hohhhoijjaaa kirjoitti:

        Onko vanhemmilla joku velvollisuus elättää aikuista laista ja lahjoa sille ilmaisen asunnon?

        Jos vuokraan asunnon naapurin pojalle niin saa pyytää 700€/kk vuokra, mutta jos vuokran saman asunnon omalle pojalle, niin minun pitäisi antaa sen ilmaiseksi asua siinä?

        Ongelma ratkeaa sillä, että vuokraat sille naapurin pojalle. Poikasi etsii sitten kämpän muualta.


    • 35

      Saako vanhempi asumistukea lapsen (täysi-ikäisen) omistamaan asuntoon?

      On ihan sama kenen kanssa vuokrasopimuksen tekee.

      Alkuperäiselle, sossun on osoitettava se asunto joka on halvempi....
      Lisäksi sossu joutuu perustelemaan sen norminsa jollain paperilla.

      Vaikka kunnassa olisikin joku ohje, niin ei toi mielestäni mene minkään LAIN mukaan.

      Lisäksi sossun on maksettava nyt se vuokra ja annettava aikaa siihen uuden asunnon etsintään.

    • siinähä ettii

      Halvempaa asuntoa sossu ei tule löytämään.

    • 19+876

      Aloittaja voisi mennä töihin, tietysti osa-aikaiseksi ja opintojen ohella tehtäväksi. SIeltä saa rahaa, jolla maksaa vuokraa.
      Hui, miten yksinkertainen ratkaisu.
      Vai odotatko tosissasi, että joku henkilö nimeltään Sossu tulee ja pelastaa sinut? Niin ei tule käymään. Emme elä utopiassa emmekä Pohjois-Koreassa. Ja jos eläisimme P-K:ssa, asuisi asunnossasi koko suku näkemässä nälkää.

      • utopioita on moneksi

        Ironista sikäli, että näköjään sinä itse asut utopiassa nimeltään Täystyöllisyys.


      • 27

        """""Aloittaja voisi mennä töihin, tietysti osa-aikaiseksi ja opintojen ohella tehtäväksi. SIeltä saa rahaa, jolla maksaa vuokraa.
        Hui, miten yksinkertainen ratkaisu.
        Vai odotatko tosissasi, että joku henkilö nimeltään Sossu tulee ja pelastaa sinut? Niin ei tule käymään. Emme elä utopiassa emmekä Pohjois-Koreassa. Ja jos eläisimme P-K:ssa, asuisi asunnossasi koko suku näkemässä nälkää. """"""

        Riippumatta aloittajan työhaluista tai elämäntilanteesta.

        SOSSUN VIRKAILIJOIDEN TULISI TEHDÄ LAILLISIA PÄÄTÖKSIÄ.


    • 7+4

      Osapäivätöitä on verrattain helppo saada, sillä työttömät eivät niitä tee. Ja opiskelija on niin fiksu, että osaa kaikkea ja siihen luotetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe