akupunktioneulojen hygienia?

Miten on

Ovatko neulat kertakäyttöisiä? Olen kiinnostunut akupunktiosta, mutta pohdin, voiko neuloista saada jonkun tartunnan? Jos ne puhdistetaan asiakkaiden välissä, mistä tiedän, onko puhdistus ollut riittävä - no en mistään.

14

2155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • T Arto T

      Akupunktio neulat ovat steriilejä. Pakattuna suojakaasuun ja niille luvataan tietty steriiliys aika eli pakkauksissa on merkinnät valmistus paikasta ja ajasta samoin mikä on viimeinen käyttöpäivä. Enkä usko kenenkään käyttävän neuloja uudelleen.
      Kun neula otetaan pakkauksestaan sitä ei käytetä "hetken" päästä vaan laitetaan ongelmajäte asiaan joka toimitetaan esim apteekkiin.

      Neulat ovat sen lisäksi ohjausputkissa eikä neulaan osaan kosketa hoitajan kädellä.

      Todennäköisyys saada jokin taudin aiheuttaja ammattilaisen hoidossa on äärimmäisen pieni.

      Aseptiikka ja sen hallitseminen on äärimmäisen tiukka ja siitä ei voi lipsua.
      Kaikilla ammattilaisilla on yhtenevät menettely tavat ja kuuluvat koulutuksen vaatimuksiin.

      Voit turvallisin mielin mennä akupunktioon.

      • kiirettä oli

        Oma kokemukseni olikin toisenlainen. Suosituksesta menin erääseen hoitolaan ja niin vaan kävi, että käynneilläni toinen henkilö käytti steriilejä neuloja ja toinen kaiveli vanhoja taskustaan.
        Hoito oli jokatapauksessa mielenkiintoista ja saatan jopa mennä taas uudelleen. En tiedä pitäisikö olla huolissaan, ehkä.
        Onko muilla kokemuksia vastaavasta ?


      • Seija13

        Hei,

        kaikki eivät käytä ohjausputkia (yleensä vain aloittelijat) eikä niillä ole mitään tekemistä hygieenisyyden kanssa.
        Älä suostu akupunktiion jos neulat eivät ole kertiksiä!


    • JaahasJaJoo

      On mahtanut olla hoitajalla reidet rei'itetty, jos neuloja sellaisenaan taskussa säilytteli. Vaikka akupunktiosta hoitona pidänkin, niin tuskin kukaan syyttä neuloja ihoonsa tökkisi :O

      • Kaikenlaista kuulee

        Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että Suomessa (ja suomalaiset hoitajat) käyttäisivät samoja neuloja useamman kerran.
        Neulat ovat kertakäyttöisiä, desinfioituja ja erikseen pakattuja ja lisäksi niillä on viimeinen käyttöpäivä. Ehkä hoitajalla on ollut taskussaan yksittäispakattuja neuloja..?

        Kannattaa käyttää koulutettujen akupunktiohoitajien palveluja.
        Esimerkiksi Suomen kiinalaisen lääketieteen liiton SKILL:n jäsenyhdistysten antama koulutus kestää 3,5 vuotta ja ammattilaiset osaavat työnsä.

        Myös jotkut rohkeat fysioterapeutit antavat akupunktiohoitoa, mutta heidän saamansa puolen päivän akupunktiopisteoppi kalpenee todellisen ammattikoulutuksen rinnalla.

        Itse en uskaltautuisi esim. kosmetologien pisteltäväksi kauneuden nimissä, minkä toiminnan heidän oma yhdistyksensäkin jäseniltään kieltää.


      • kiirettä oli
        Kaikenlaista kuulee kirjoitti:

        Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että Suomessa (ja suomalaiset hoitajat) käyttäisivät samoja neuloja useamman kerran.
        Neulat ovat kertakäyttöisiä, desinfioituja ja erikseen pakattuja ja lisäksi niillä on viimeinen käyttöpäivä. Ehkä hoitajalla on ollut taskussaan yksittäispakattuja neuloja..?

        Kannattaa käyttää koulutettujen akupunktiohoitajien palveluja.
        Esimerkiksi Suomen kiinalaisen lääketieteen liiton SKILL:n jäsenyhdistysten antama koulutus kestää 3,5 vuotta ja ammattilaiset osaavat työnsä.

        Myös jotkut rohkeat fysioterapeutit antavat akupunktiohoitoa, mutta heidän saamansa puolen päivän akupunktiopisteoppi kalpenee todellisen ammattikoulutuksen rinnalla.

        Itse en uskaltautuisi esim. kosmetologien pisteltäväksi kauneuden nimissä, minkä toiminnan heidän oma yhdistyksensäkin jäseniltään kieltää.

        Kirjoittamani on aivan totta. Enhän minä tiedä oliko ne taskussa olevat uusia vai vanhoja, mutta mistään pakkauksesta hän ei niitä ottanut kuten se toinen henkilö. Miksi toimivat eri tavalla, en osaa sanoa.
        En tosin huomannut heidän käsiäänkään pesevän vaikka rahojakin välillä käsittelivät....


    • lkjhlkjh

      Siis minä tiedän yhden (suomalainen mies sjoki) joka 10 vuotta sitten käytti vanhoja neuloja. Siitä kun kysyin niin sanoi ettei niistä mitään tule.

      Viime aikoina olen käynyt Vaasassa kiinalaisella naisella ja joka ikinen kerta ottaa steriilit neulat pakkauksesta ja heittää vanhat pois

    • Vanha tekijä

      Valitettavasti lääkärit käyttävät samoja neuloja vaikka ne ovat kertakäyttöisiä ja mm Veripalvelu tyhmänä uskoo että vain lääkäreiden tekemänä akupunktio on steriiliä.

      Itselläni on asiasta kokemusta enkä ole ainoa.

      En suosittele lääkäreiden akupunktio puoskarointia,vaa
      mene rekisteröidylle akupunktiohoitajalle tai asiantuntijalle,
      jolla on myös vähintään 3 vuoden koulutus kiinalaiseen lääketieteeseen.

      Lääkärit eivät hallitse kiinalaista lääketiedettä, ei edes sinnepäinkään. He tekevät
      länsimaista akupunktiota ja niillä on ero kuin yöllä ja päivällä, myös tuloksisssa.

      • Tytti Suomalainen

        Ja höpö höpö! Lääkärit käyttää steriilejä kertakäyttöneuloja. Olen töissä paikassa jossa lääkäri antaa akupunktiohoitoa. Neulat myös hävitetään asiallisesti ongelmajätelaitokseen.


      • sisar valkoinen
        Tytti Suomalainen kirjoitti:

        Ja höpö höpö! Lääkärit käyttää steriilejä kertakäyttöneuloja. Olen töissä paikassa jossa lääkäri antaa akupunktiohoitoa. Neulat myös hävitetään asiallisesti ongelmajätelaitokseen.

        Minäkin olen töissä paikassa jossa lääkäri desinfioi neulat ja käyttää uudelleen.
        Säästöä sekin :)

        On niitä unohtunut potilaiden päähänkin.


    • HooK1978
      • tyhmäkysymys

        Desinfioidaanko iho jotenkin, ennen kuin tökitään neuloja? Vai eiks sillä ole väliä? Mites akupunktiokouluissa opetetaan? Ketään akupunktioijaa paikalla?


      • liianmyöhään
        tyhmäkysymys kirjoitti:

        Desinfioidaanko iho jotenkin, ennen kuin tökitään neuloja? Vai eiks sillä ole väliä? Mites akupunktiokouluissa opetetaan? Ketään akupunktioijaa paikalla?

        Tero Inkerin opeissa minulle opetettiin, että ihon definsiointia ei suoriteta, jos sille ei nähdä selvää tarvetta. Jos hoidettava on esimerkiksi likainen taikka hikinen pistettävästä alueesta niin silloin vain. Pyynnöstäkin sen voi toki tehdä, että asiakas osaa olla rentoutuneempi hoidon aikana.


    • LM-

      ...ja neulat aina kertakäyttöisiä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5600
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1682
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1670
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      83
      1126
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      27
      1107
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe