Ovatko neulat kertakäyttöisiä? Olen kiinnostunut akupunktiosta, mutta pohdin, voiko neuloista saada jonkun tartunnan? Jos ne puhdistetaan asiakkaiden välissä, mistä tiedän, onko puhdistus ollut riittävä - no en mistään.
akupunktioneulojen hygienia?
14
2373
Vastaukset
- T Arto T
Akupunktio neulat ovat steriilejä. Pakattuna suojakaasuun ja niille luvataan tietty steriiliys aika eli pakkauksissa on merkinnät valmistus paikasta ja ajasta samoin mikä on viimeinen käyttöpäivä. Enkä usko kenenkään käyttävän neuloja uudelleen.
Kun neula otetaan pakkauksestaan sitä ei käytetä "hetken" päästä vaan laitetaan ongelmajäte asiaan joka toimitetaan esim apteekkiin.
Neulat ovat sen lisäksi ohjausputkissa eikä neulaan osaan kosketa hoitajan kädellä.
Todennäköisyys saada jokin taudin aiheuttaja ammattilaisen hoidossa on äärimmäisen pieni.
Aseptiikka ja sen hallitseminen on äärimmäisen tiukka ja siitä ei voi lipsua.
Kaikilla ammattilaisilla on yhtenevät menettely tavat ja kuuluvat koulutuksen vaatimuksiin.
Voit turvallisin mielin mennä akupunktioon.- kiirettä oli
Oma kokemukseni olikin toisenlainen. Suosituksesta menin erääseen hoitolaan ja niin vaan kävi, että käynneilläni toinen henkilö käytti steriilejä neuloja ja toinen kaiveli vanhoja taskustaan.
Hoito oli jokatapauksessa mielenkiintoista ja saatan jopa mennä taas uudelleen. En tiedä pitäisikö olla huolissaan, ehkä.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta ? - Seija13
Hei,
kaikki eivät käytä ohjausputkia (yleensä vain aloittelijat) eikä niillä ole mitään tekemistä hygieenisyyden kanssa.
Älä suostu akupunktiion jos neulat eivät ole kertiksiä!
- JaahasJaJoo
On mahtanut olla hoitajalla reidet rei'itetty, jos neuloja sellaisenaan taskussa säilytteli. Vaikka akupunktiosta hoitona pidänkin, niin tuskin kukaan syyttä neuloja ihoonsa tökkisi :O
- Kaikenlaista kuulee
Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että Suomessa (ja suomalaiset hoitajat) käyttäisivät samoja neuloja useamman kerran.
Neulat ovat kertakäyttöisiä, desinfioituja ja erikseen pakattuja ja lisäksi niillä on viimeinen käyttöpäivä. Ehkä hoitajalla on ollut taskussaan yksittäispakattuja neuloja..?
Kannattaa käyttää koulutettujen akupunktiohoitajien palveluja.
Esimerkiksi Suomen kiinalaisen lääketieteen liiton SKILL:n jäsenyhdistysten antama koulutus kestää 3,5 vuotta ja ammattilaiset osaavat työnsä.
Myös jotkut rohkeat fysioterapeutit antavat akupunktiohoitoa, mutta heidän saamansa puolen päivän akupunktiopisteoppi kalpenee todellisen ammattikoulutuksen rinnalla.
Itse en uskaltautuisi esim. kosmetologien pisteltäväksi kauneuden nimissä, minkä toiminnan heidän oma yhdistyksensäkin jäseniltään kieltää. - kiirettä oli
Kaikenlaista kuulee kirjoitti:
Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että Suomessa (ja suomalaiset hoitajat) käyttäisivät samoja neuloja useamman kerran.
Neulat ovat kertakäyttöisiä, desinfioituja ja erikseen pakattuja ja lisäksi niillä on viimeinen käyttöpäivä. Ehkä hoitajalla on ollut taskussaan yksittäispakattuja neuloja..?
Kannattaa käyttää koulutettujen akupunktiohoitajien palveluja.
Esimerkiksi Suomen kiinalaisen lääketieteen liiton SKILL:n jäsenyhdistysten antama koulutus kestää 3,5 vuotta ja ammattilaiset osaavat työnsä.
Myös jotkut rohkeat fysioterapeutit antavat akupunktiohoitoa, mutta heidän saamansa puolen päivän akupunktiopisteoppi kalpenee todellisen ammattikoulutuksen rinnalla.
Itse en uskaltautuisi esim. kosmetologien pisteltäväksi kauneuden nimissä, minkä toiminnan heidän oma yhdistyksensäkin jäseniltään kieltää.Kirjoittamani on aivan totta. Enhän minä tiedä oliko ne taskussa olevat uusia vai vanhoja, mutta mistään pakkauksesta hän ei niitä ottanut kuten se toinen henkilö. Miksi toimivat eri tavalla, en osaa sanoa.
En tosin huomannut heidän käsiäänkään pesevän vaikka rahojakin välillä käsittelivät....
- lkjhlkjh
Siis minä tiedän yhden (suomalainen mies sjoki) joka 10 vuotta sitten käytti vanhoja neuloja. Siitä kun kysyin niin sanoi ettei niistä mitään tule.
Viime aikoina olen käynyt Vaasassa kiinalaisella naisella ja joka ikinen kerta ottaa steriilit neulat pakkauksesta ja heittää vanhat pois - Vanha tekijä
Valitettavasti lääkärit käyttävät samoja neuloja vaikka ne ovat kertakäyttöisiä ja mm Veripalvelu tyhmänä uskoo että vain lääkäreiden tekemänä akupunktio on steriiliä.
Itselläni on asiasta kokemusta enkä ole ainoa.
En suosittele lääkäreiden akupunktio puoskarointia,vaa
mene rekisteröidylle akupunktiohoitajalle tai asiantuntijalle,
jolla on myös vähintään 3 vuoden koulutus kiinalaiseen lääketieteeseen.
Lääkärit eivät hallitse kiinalaista lääketiedettä, ei edes sinnepäinkään. He tekevät
länsimaista akupunktiota ja niillä on ero kuin yöllä ja päivällä, myös tuloksisssa.- Tytti Suomalainen
Ja höpö höpö! Lääkärit käyttää steriilejä kertakäyttöneuloja. Olen töissä paikassa jossa lääkäri antaa akupunktiohoitoa. Neulat myös hävitetään asiallisesti ongelmajätelaitokseen.
- sisar valkoinen
Tytti Suomalainen kirjoitti:
Ja höpö höpö! Lääkärit käyttää steriilejä kertakäyttöneuloja. Olen töissä paikassa jossa lääkäri antaa akupunktiohoitoa. Neulat myös hävitetään asiallisesti ongelmajätelaitokseen.
Minäkin olen töissä paikassa jossa lääkäri desinfioi neulat ja käyttää uudelleen.
Säästöä sekin :)
On niitä unohtunut potilaiden päähänkin.
- HooK1978
http://m.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hus-virhe-toimenpiteessa-potilaita-saattanut-altistua-hiv-ille/5819828 jos tuo on mahdollista ni morjesta... Uskon vain jos näen itse steriilin paketin avattavan.
- tyhmäkysymys
Desinfioidaanko iho jotenkin, ennen kuin tökitään neuloja? Vai eiks sillä ole väliä? Mites akupunktiokouluissa opetetaan? Ketään akupunktioijaa paikalla?
- liianmyöhään
tyhmäkysymys kirjoitti:
Desinfioidaanko iho jotenkin, ennen kuin tökitään neuloja? Vai eiks sillä ole väliä? Mites akupunktiokouluissa opetetaan? Ketään akupunktioijaa paikalla?
Tero Inkerin opeissa minulle opetettiin, että ihon definsiointia ei suoriteta, jos sille ei nähdä selvää tarvetta. Jos hoidettava on esimerkiksi likainen taikka hikinen pistettävästä alueesta niin silloin vain. Pyynnöstäkin sen voi toki tehdä, että asiakas osaa olla rentoutuneempi hoidon aikana.
- LM-
...ja neulat aina kertakäyttöisiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397810Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412009Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801585Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071040Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5979- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822