Googletin: photos "taken by a monkey".
http://www.dailymail.co.uk/news/article-2011051/Black-macaque-takes-self-portrait-Monkey-borrows-photographers-camera.html
Tekijänoikeustulot kuvista kuuluisivat tietenkin noille apinoille!
Apinat on taitavia luontokuvaajia
6
200
Vastaukset
- taken by?
Sattuma on joskus taitava luontokuvaaja, apina ei ole.
Suomalaisen tulkinnan mukaan tekijänoikeus kuuluu sille joka käsitteli kameraa kuvanottohetkellä. Mitenkähän tuota pitäisi tulkita esim ns. riistakameroissa?
Tekijänoikeuksista on kiistelty myös muotikuvauksissa silloin kun kuvaaja toimii ohjaajana ja avustaja laukaisee kameran.- KeijoKehariTku
"Suomalaisen tulkinnan mukaan tekijänoikeus kuuluu sille joka käsitteli kameraa kuvanottohetkellä. Mitenkähän tuota pitäisi tulkita esim ns. riistakameroissa?"
Ei kuulu, vaan sille joka "loi" sen kuvan.
Tekijänoikeuslaki:
1§
"Sillä, joka on luonut kirjallisen tai taiteellisen teoksen, on tekijänoikeus teokseen"
Asiaa sivuava juttu:
http://tinyurl.com/7u6xktw - Turuust määki
KeijoKehariTku kirjoitti:
"Suomalaisen tulkinnan mukaan tekijänoikeus kuuluu sille joka käsitteli kameraa kuvanottohetkellä. Mitenkähän tuota pitäisi tulkita esim ns. riistakameroissa?"
Ei kuulu, vaan sille joka "loi" sen kuvan.
Tekijänoikeuslaki:
1§
"Sillä, joka on luonut kirjallisen tai taiteellisen teoksen, on tekijänoikeus teokseen"
Asiaa sivuava juttu:
http://tinyurl.com/7u6xktwJumala (kuulemma) ja kirjailijat (=taiteilijat) ovat ainoita, jotka pystyvät luomaan mitään. Insinöörit saavat kaiken toimimaan. Juristit hoitavat muiden välisiä riitoja. Kuka siis on ketjussa tärkein. Tekijänoikeuksilla voi elää, jos niitä on tarpeeksi, mutta tekijänoikeuden omistajan provikkaa lopputuotteen kuluttajahinnasta on murto-osa.
Mitä väliä, kuka kuvasi, kun photoshoppaaja tekee kuvasta "sen", ja lehtitalon omistaja kuitenkin nettoaa moininkertaisesti lopputuotteella. Annetaaan luovan pitää tekijänoikeutensa. - seetah kuvaa
KeijoKehariTku kirjoitti:
"Suomalaisen tulkinnan mukaan tekijänoikeus kuuluu sille joka käsitteli kameraa kuvanottohetkellä. Mitenkähän tuota pitäisi tulkita esim ns. riistakameroissa?"
Ei kuulu, vaan sille joka "loi" sen kuvan.
Tekijänoikeuslaki:
1§
"Sillä, joka on luonut kirjallisen tai taiteellisen teoksen, on tekijänoikeus teokseen"
Asiaa sivuava juttu:
http://tinyurl.com/7u6xktwJa koska kuvan loi apina painaessaan kameran nappia, on se tekijänoikeuksien haltija.
Apinat ovat uskomattoman taitavia monissa asijoissa joita monetkaan ihmiset eivät osaa.
- ovatko apinoita ?
Freelance-kuvaajat tuolla toisessa ketjussa pitää hirveää möykkää "napinpainajan" oikeuksista...
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10456373
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683