PCO vai MFO?

Joutsen

Hei!

Kävin lääkärillä joka teki sisäultraäänen.. Sieltä löytyi kaksi munasarjaa joissa molemmissa oli useampia folliikkeleja sikin sokin, ei rivissä. Lääkäri sanoi, että minulla on varmaankin MFO (ei PCO) juuri tästä syystä. Menin tutkimuksiin kun olemme mieheni kanssa yrittänyt tulla raskaaksi noin vuoden verran. Vuoden aikana minulla on ollut kahdet kuukautiset ja kolmet kuukautiset jotka käynnistyi Terolutin avulla, eli yhteensä viidet. Kierrot helposti yli sadan, eli en ovuloi. Kuitenkin Terolut kuurin aikana kierrot aina tasan 26 päivää ja olin havaitsevani selkeää ovislimaa aina kp 16.

Olen aina ollut hoikka (177/61) ja lääkäri sanoi että minun pitäisi lihottaa muutama kilo. Minulla ei ole aknea eikä liikakarvoitusta (hirsutismia), joten moni PCO:ta kuvaava sivuvaikutus ei ainakaan päällepäin näy. Minulta otettiin hormonikokeet ja tulokset saan n. 3-4 viikon kuluttua. Voiko minulla kuitenkin olla PCO, vaikka folliikkelit olivat sikinsokin, eikä muitakaan ns. näkyviä PCO oireita ole (muuta kun tuo ettei kuukautisia tule millään) ? Miten MFO eroaa PCO:sta? Käytetäänkö MFO:ssa ja PCO:ssa samaa hormonia aloittamaan kuukautiset ja edesauttamaan ovulointia? Asiasta löytyy aika vähän tietoa netistä. Toisaalta onko sillä väliä onko MFO vai PCO (kun ovuloimattomuus aiheuttaa lapsettomuutta) ?

Kiitos paljon etukäteen.. Taisi tulla paljon kysymyksiä.

4

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos kysymyksistäsi!

      Käytännössä ei ole eroa ovatko munasarjasi MFO vai PCO -tyyppiset, sillä ongelma on kuten itsekin totesit ovuloimattomuus ja tilannetta hoidetaan ovulaatioinduktiohoidoilla (tabletti tai pistoshoidot). Pelkkä Terolut loppukierrossa ei korjaa ongelmaa.
      Painoindeksi 19 on aika matala ja on totta, että kierto usein korjaantuu, kun painoa saadaan muutama kg lisää. On kuitenkin hyvä, että sinusta on jo määritetty hormonikokeet, koska niissä voi tulla esille lääkkeen valitaan vaikuttavia asioita.
      Ovulaatio-ongelman korjaaminen on usein helpompaa, silloin kun on ns. MFO-tyyppiset munasarjat eli hyvä juttu sinulle!

      Terveisin,

      Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

      • Joutsen

        Kiitos kovasti vastauksesta!

        Haluaisin vielä kysyä, että miten esim 3 kilon pianon lisäys voi muuttaa hormonitoimintoa niin paljon että kiertoni tasaantuisi? Olen aina ollut hoikka, urheilen säännöllisesti ja syön myös terveellisesti. Silloinkin kun urheilu on jäänyt vähemmälle (kun on enemmän koulua ja töitä) en liho helposti. Tuskin sekään on terveellistä jos lopetan urheilun ja syön epäterveellisesti ja se 3 kiloa tulee esim vatsanseudulle? Miten voin "lihottaa" itseäni terveellä tavalla?


    • Joutsen

      Kiitos kovasti vastauksesta!

      Haluaisin vielä kysyä, että miten esim 3 kilon pianon lisäys voi muuttaa hormonitoimintoa niin paljon että kiertoni tasaantuisi? Olen aina ollut hoikka, urheilen säännöllisesti ja syön myös terveellisesti. Silloinkin kun urheilu on jäänyt vähemmälle (kun on enemmän koulua ja töitä) en liho helposti. Tuskin sekään on terveellistä jos lopetan urheilun ja syön epäterveellisesti ja se 3 kiloa tulee esim vatsanseudulle? Miten voin "lihottaa" itseäni terveellä tavalla?

    • Hei!
      Ei toki välttämättä paino ole ainoa syy, miksi raskautta ei ole kuulunut. Jotkut ovat geneettisesti hoikkia, vaikka eivät olekaan himoliikkujia tai syö superterveellistä vähäkalorista ruokaa. Oleellista varmaan onkin, että elämä ei pyöri painontarkkailun tai liiallisen liikkumisen ympärillä, sillä esimerkiksi elimistön stressitila vaikuttaa myöskin haitallisesti ovulaatioon.
      Painolla on kuitenkin merkitystä ja esimerkiksi 10 - 15%:n menetys normaalia pituutta vastaavasta ruumiinpainosta vähentää kehon rasvavarastoja 33%. Rasvavarastoilla on merkitystä estrogeenin muodostumisessa, mikä puolestaan vaikuttaa esimerkiksi munasolujen kypsymiseen ja kohdun limakalvon paksuuntumiseen.
      Terveellä tavalla voi lihottaa itseään lisäämällä kalorien määrää suhteessa niiden kulutukseen - ruokaa enemmän - liikuntaa vähemmän.

      Terveisin,

      Anna-Kaisa/Väestöliiton klinikat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      448
      4795
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1712
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      93
      1448
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1349
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      22
      1306
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      50
      1181
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      990
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      875
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      839
    Aihe