Romanien tavoista

15+20

Olen menossa naimisiin romaninaisen kanssa. Voisko joku romani antaa vähän vinkkejä kultuuristanne mitä minun olisi hyvä noudattaa? Etten olisi pahennukseksi muille romaaneille.

38

9133

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulttuuriton ko

      kuules ne kulttuuriasiat on ihan alueittain , kuin teikäläisilläkin. ettäonko kysymyksessä , pohjola , karjalaiset , savolaisrt, e.pohjammaalaiset, oulunalue.

      niin ja mitä käytännon aluetta asia koskee,muutensiintä tulee kirjankokoinen juttu

      ja tärkein tieto sulle on kai se, että jos tuleva vaimosi on tietämätön porukkansa tapakulttuurista, niin et sinäkään niitä tietoja käytännössä tarvitse

    • 20+12

      Ihan eteläsuomesta ja perustapoja kohteliaisuus ja sellaiset. Esim. sellainen kun vanhempien aikana ei voi mennä saunaan samaan aikaan jne. Eli ihan yleisiä tapoja kun tapaa toisia romaneja ja on heidän kanssaan tekemisissä.

    • 14+10

      Ja seurakunnan kokouksessa jos joku vanhempi nainen istuu samaan penkkiriviin, niin pitäskö mun käskeä se pois vai miten se menee? En kyllä itse koe olevani velvoitettu ketään lähtemään pois istumasta oli mikä hyvänsä.

      • 16+5

        Älä valehtele siellä, noita ei tee kukaan oikea kaalo!!

        Sama muillekkin joilla on tää samalainen viesti HÄVETKÄÄ!!!
        mitä kirjoitatte täällä käy myös vanhempiakin, ehkä teidänkin vanhemmat!! Kysymyshän oli ihan asiallinen ja oikeudenmukainen vai ettekö ymmärtäneet kysymystä? Ei halua olla pahennukseksi muille romaaneille. Nimimerkit; talon tavat, kaa vela meriba ja noin se menee, tehän ootte pahennukseksi kun noin kirjoitatte.


      • juuh

        Tuijotat vain lähietäisyydeltä silmiin ja hihkaset yllättäen BANZAI!!!
        Silloin rouva tietää sinut hel...vetin isoksi tapiksi ja virkkaa sinulle lapaset.


      • Eikö täällä oo enää mitään romaani chattiin


      • kysynvaaa

        voi tinaleet ettekö te huomaa että tämä alottaja kaaleita, ja haluaa vaa nähä miten tinaleita ootte. nauraa


    • taitomiehessä....

      no , jos tekisit vaan niinkuin, vaimosi sulta vaatii, niin eiköhän se siintä, kyllä etelänmiehet ystävällisesti neuvoo,niin ettet tietämättäs ketään loukkaa.

      varsinkin seurakuntatilaisuuksissa kaikki ovat yleensä ystävällisiä, ja ihan hyvin voit siellä kysyä tutuiltasi neuvoja asiohin

      onnea van sulle.

      romanikokoontumissahan miehet ja naiset EI istu samoissa pulpeteissa

      • noin se menee

        no- kaa ! Ei tiedenkään istu. Vaan he istuvat päällekäin , vanhat alla ja nuoret päällä


      • 10+10
        noin se menee kirjoitti:

        no- kaa ! Ei tiedenkään istu. Vaan he istuvat päällekäin , vanhat alla ja nuoret päällä

        Älä valehtele siellä, noita ei tee kukaan oikea kaalo!!


      • Kulttuuriguru

        Lattialle tipahtaneiden ruokailuvälineiden taian voi kumota rouva, kävelemällä pari tuntia käsillään ja kailottamalla:"Hokkus pokkus:"


      • Anonyymi

        Ulkopuolisena tätä ihmettelen, esim seurakunnassa, kun tullaan yhdessä autolla kokoukseen ja että ei aviopari voi istua kokouksessa vierekkäin, niinkuin muut?


    • kupitorome

      no yleisesti sellaisen ohjeen voi antaa monelle muullekkin ja monessa tilanteessa mutta erityisen hyvä ja opettavainen tapa on seurata ja olla hiljaa kun ei tiedä ettei ole vaihtoehtosesti suu vaahossa pätemässä joka asiassa.
      seuraat ja jos et jotain ymmärrä niin kysy vaimokkeeltasi, tuskin vaimosi oottaa sinulta että tiedät romanien tavat jos olet valtaväestöstä.

    • Kenenkäs tyttö

      se noin sukuaan häpäsee, että menee valkolaismiehen kanssa naimisiin?

      • Olen somali

        en valkolainen, eli olen mustempi kuin tuleva vaimoni.


      • Anonyymi

        Siis anteeks mitä vittua just luin? Ei kukaan häpäse sukuaan sillä, kenen kanssa menee naimisiin. Häpäisijä on ihan vaan se, joka ne välit katkaisee ja luo koko suvulle rasistisen leiman.


    • Mirette Matjee

      Muuten osu ja ujpposi vaan tuo loppu: ..pahennukseksi muille romaaneille...Kirjoille pahennukseksi? Ok. Jos viitsit yhtää lukea asiasta on monta keskustelua. Täällä ja näät vastaukset esim.miten alkaa seurustelemaan romaninaisen kanssa. O mahdoton alkaa neuvomaan ketää,kun tapoja on niin monia ja asioita miljoonia. Mahdoton tehtävä. Jos nyt lähet siitä että kaikki alastomuus ja paljastelu ja yleensä häpijän asiat niistä puhuminen jos ne hallittee niin se on hyvä alku. Meillä ei kerrota häpijän vitsejä eikä mitään seurusteluun viittaavaa, eikä lapsen synnytykseen odotukseenkaan puututa.Se on kahen kauppaa. Ei jaksa enempää kirjopittaa lue alempaa noita otsikoita,niissä on kaikki sanottu.

      • feikkirom oot

        no EIHÄN ME KAIKKI SITÄ KOMMENTTIA OLTU KIRJOTTAMASSA oot huono näytteljä. jää arvoosi.


      • Anonyymi
        feikkirom oot kirjoitti:

        no EIHÄN ME KAIKKI SITÄ KOMMENTTIA OLTU KIRJOTTAMASSA oot huono näytteljä. jää arvoosi.

        Meitä vastapäätä asui mustalaisia. Voi luoja sitä autorallia. Perheen tytöt varastivat toisten pyykkinaruilta alusvaatteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitä vastapäätä asui mustalaisia. Voi luoja sitä autorallia. Perheen tytöt varastivat toisten pyykkinaruilta alusvaatteita.

        Kuka yllättyi, jääpi rahaa viunaan.


    • oi miksi miksi

      Miksi? Miksi?
      Vapaaehtoisesti...

    • kulttuurieroja

      Heippa! Ihan valkolaisnainen tässä kirjoittaa ja noista tavoista, eihän ne meille valtaväestölle kuulu mitenkään, ellei sitten niin että meidänkin on hyvä joskus tietää missä mennään ettei vahingossa loukata ketään tai että molemminpuolin ymmärretään toisiamme. Kun täs samassa yhteiskunnassa kuitenkin eletään. Silloin menee parhaiten kun tiedetään mistä joku asia johtuu eikä vaan aleta nauraa höröttää tai pitää toisiamme hulluina.

      Tuo lapsen odottamiseen ja syntymään liittyvä pidättyväisyys tuntuu meistä aina oudolta, koska meillä sitä asiaa ei peitellä ja siitä voidaan avoimesti puhua. Ei tietenkään puhuta siitä, miten se lapsi on alulle laitettu, ne jutut on kyllä meilläkin niitä, mistä ei pidä mennä muille levittelemään eikä vanhemmille eikä isovanhemmille sellaisia puhuta.

      Mutta miten teillä kun vielä monet saa niitä lapsia niin nuorena, niin kuka sitten on se, joka auttaa ja neuvoo vaikka nuorta tyttöä sen ensimmäisen lapsen odotuksen ja vauvan kanssa? Eikö oma äiti olisi se kaikkein paras tuki ja neuvojen antaja? Niin meillä ainakin yleensä on.

      Ja se, että nuoret lähtee niin kauhean aikaisin kotoa, tuntuu meistä valkolaisista hirveän julmalta. Kyllähän se nuori varmasti itse mielellään lähteekin, mutta eikö äidin sydäntä kivistä kun ei tiedä, miten sille lapselle siellä maailmalla käy ja mitä kaikkea tulee kohtaamaan? Kun ne menee asumaan nuorten sukulaisten luokse, eikä ne aina ole kypsiä huolehtimaan nekään.

      Vaikka tottahan se on, että ei ne omat vanhemmatkaan aina pysty mitään jos nuori tekee mitä tekee eikä mistään välitä.

      No nämä nyt on vaan tällaisia mietteitä. On meillä kulttuurieroja, mutta kun näitä palstoja joskus olen lukenut niin tuntuu, että tänne kirjoittelee valkolaisista varmaan paljon sellaiset, jotka haluaa nimenomaan vihata ja haukkua mustalaisia ja siitä syntyy sitten se mielikuva että kaikki on samanlaisia. Itse olen elämässäni kohdannut vain harvoin ihmisiä, jotka oikeasti mustalaisia vihaa, enimmäkseen suhtautuminen on ollut sellaista leppoisan myötätuntoista, vähän niin kuin huumorilla höystettyä.

      Yksi hyvä esimerkki tämä, tosin kamalan kaukaisen ajan takaa, ja markka-ajalta siis: Olinpankissa missä paikkakunnalla hyvin tunnettu romaninainen oli pikkupoikansa kanssa. Hän kirjoitutti virkailijalla anomusta kunnalle, poika oli menossa kouluun eka luokalle ja tarvitsi vaatteita. Nainen kuulutti kovalla äänellä niin että kaikki varmasti kuuli, kuinka hän oli jo saanut kunnalta 1000 markkaa vaateapua lapsen kouluvaatteisiin, mutta eihän se mihinkään riittänyt, kun pojan nahkatakki maksoi jo sen tonnin.

      Niin pankin henkilökunta kuin siellä olleet asiakkaatkin veti kaikki suunsa hymyyn. Eihän tossa todellakaan voi muuta kuin nauraa.

      • 8+8

        Romanilapset on hellästi hoidettuja ja nuorena on erinomainen ikä saada lapsia. Myös kotoalähtö tapahtuu valtaväestöllä usein niin myöhään, että yhteiselämä on vuosikausia pelkkää riitelyä, kun haluttaisi jo toisistaan eroon. Nämä olivat puolestaan mun mietteitä. Haluaisin, että myös me valkolaiset joita olen itsekin, osattaisi katsoa kriittisesti omia tapojamme, kun tällä plastalla romanit keskustelee kriittisesti omista tavoistaan. Tietysti kaikkea voi ja saa kysyä, mutta ei tää ole palsta valkolaisten kummastella romanikulttuuria, ainakaan ensisijaisesti.


    • kulttuuriguru

      Ruokaa suussa ei saa piereskellä eikä mielellään viheltääkään, siis ruokapöydässä.

      • TikkuEiKelpaa

        Perse on pyyhittävä paperilla nykyään.


    • elvisthepelvis

      Jos r-lapsia rakastetaan niin:

      miksi yhä on olemassa r-lastenkoteja?
      Eikö ole olemassa sukulaisia jotka voisivat auttaa kas,
      laitos on aina laitos

    • anneli

      ensinnä romaani ei ole luotu valkoiselle ei pirä sotkea kultuuria sekaisin eikä valkolaisen piräopetella mustalais kultuuria jos on kusymyksessä mustalais nainen niin ei ole ollenkaan hyvä idea

    • romani-rasisti

      Annelin viesti vahvistaa ennakkoluulot, kyllä vaan näin on että osa romaneista on niitä pahimpia rasisteja :(

    • kuukukkanen

      On tää rasittavaa lukea näitä....
      Eikö näiden kirjottajat koskaan häpeä,edes selvinpäin????

      • Anonyymi

        Samaa mieltä ,haukuttu muita kansoja rasistiksi mutta kun näitä kommentteja katselee niin hämmästyy kyllä miten niin vainottu kansakin omaksuu hyväksyy ja useimmat itse rasismin emmekö ole saaneet sitä tarpeeksi osaksemme ja useimmassa maan kolkassa harjoittaakaemme sitä itse,toinen kysyy vilpittömästi neuvoa ja te käyttäydytään kun apinatarhasta karanneet sivistymätöntä olennot vailla ihmisyyttä.jumala on luonut meistä jokaisen ja olemme samanveroisia sisaria ja veljiä emme ole arvojärjestykaessä mitättömämpiä tai superiorimpia...olemme kaikki Jumalan luomat samalla viivalla oli värimme rotumme mitä vain.


    • tästä se lähtee.

      Romanilähetyksestä saa tietoa jos haluaa.Ja minä en usko että romaninainen menee naimisiin valkolaisen kanssa ei ainakaan ennenvanhaan.Avoliitossa ovat varmasti niinkuin me valkolaisetkin.Ja sitten jos haluaa olla valkolaismies toisenkulttuurin kanssa tekemisissä olisi kyllä syytä ottaa tavoist ensiksi selvää ei täälät.Hyvät tavat kunniaan meille kaikille onkos selvä.

      • Mirette .......

        Sen kus menee valkoturpa tumman kansa naimisiin. Ei tule liitto kestämään.nainen lähtee aika liukkaasti kun arki koittaa...valkolaisten tavat...ei niilloo tapoja ollenkaa eikä maailmat kohtaa. Ei tule onnistumaan.


    • abracaaa

      No ei tuon yhden linkin perusteella voi yleistää että KAIKKI romanit käyttäytyisi noin.
      Samanlaisia uutisiahan on ihan valtaväestöön kuuluvistakin, eikä silti KAIKKI "valkolaisetkaan" tee rikoksia, vai?! Järki käteen..... :)

      Tää ketju taitaa olla jo aika vanha enkä kyllä ole romani, mutta vastailenpa silti kysymykseesi - esim. näistä blogeista voi löytyä jotain tietoa romanien tavoista:


      http://romanikulttuuria-aloittelijoille.vuodatus.net/blog/2433833

      http://romanitar.blogspot.fi/

      Ja varmasti myös vaimosi kanssa keskustellen voitte käydä tapoja läpi. Varmasti ihan yleisillä, hyvillä tavoilla ja kohteliaisuudella sekä vanhempien ihmisten kunnioittamisella (ihan niinkuin muissakin kulttuureissa) pääset pitkälle. :)

      Onnittelut avioliiton johdosta!

      • Anonyymi

        Asiallinen vastaus, hyvät blogit. En ole aloittaja, mutta mielenkiinnolla luen. Itse asiakaspalvelussa ja romaneja asiakkaina, niin heidän tavat kiinnostaa.


    • <3 <3 <<<<<<3

      Ihmiset ovat yksilöitä, uskokaa tai älkää :)

      Olen valkolaisnainen ja jo vuosia onnellisesti liitossa romanimiehen kanssa.
      Ei ole ollut ongelmia, sovimme erinomaisesti toisillemme. Tapoja kunnioitetaan vanhojen läsnäollessa, samanikäisten kanssa on väljempää, tietenkin. Pukeutumistani en ole muuanut mitenkään, pukeuduin jo ennen tutustumistamme romanie näkökulmasta "säädylisesti".

      Mieheni ei ole koskaan väkivaltainen eikä alista naista, ei ole olemassa mitään yleispätevää "sovinistiromanikulttuuria". Monet romanimiehet esim. tiskaavat, siivoavat ja ompelevat ja leipovat. Ette ehkä kaikki tiedä sitä, mutta niin asia on.

      Toki on olemassa junttimaisia machomiehiä, jotka alistavat ja kiusaavat naistaan, mutta sellaisia on valkolaisissakin.

      Rakkaus saattaa ihmiset yhteen, ei kulttuuri erota jos on rakkautta :-)

    • raakasti valehtelet

      Heh heh. Olipa naurettava aloitus. Jos tosiaan olisit menossa romaninaisen kanssa avioliittoon niin tämän naisen velvollisuus olisi sinua opettaa tavoista ettet häpäisisi suvun vanhimpia.

    • Anonyymi

      Uskoisin että tuleva vaimosi kertoo sinulle tilanteissa miten käyttäytyä niin että et ole loukkaukseksi muille ja mikäli vahingossa sanot jotai asiaan kuulumatonta niin sivistyneet ihmiset romanit eivät vaadi päätäsi siitä pölkylle ethän ole romani etkä näin voi millään tietää kaikkea ja tapoja on niin monia että niitä on mahdottomuus listata ehkä suurin ja tärkein kaikista on vanhojen ihmisten kunnioitus ,mikäli olet ulkomaalainen ja ymmärsin oikein noudatat suurinpiirtein kaavaa mitä toteutat myös omien vanhempiesi kanssa eli tiedät mitä puhut vanhempien aikana ja pidättäydyt henkilökohtaisista puheen aiheista heidän kanssaan seuraa muita ihmisiä niin pian saat käsityksen ja mallin suvaitusta-sopivasta käytöksestä älä jännitä rohkeasti vaan... Näistä asioista keskustelu puolisosi kanssa myös on suuri apu...kysy häneltä tilanteisiin mennessä miten sinun odotetaan käyttäytyvän niinkin sanoin lipsahduksia tulee ihan varmasti mutta uskoisin että jokainen romani ymmärtää kyllä.

    Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe