Olen ottamassa erästä urospentua, ja kasvattaja haluaisi tehdä jalostussopimuksen, johon kuuluisi 3 jalostuskertaa. Lisäksi hän haluaa käydä näyttelyissä.
Miten tämä sopimus oikeastaan eroaisi sijoitussopimuksesta?
Kasvattaja tiputtaisi hinnasta vain 300 euroa.
Viedäänkö uutta pennunostajaa tässä vai onko tämä normaali käytäntö?
Olisi tosi kiva jos vastaisitte :)
Jalostussopimuksen ehdot ja hinta
15
543
Vastaukset
- MK
Minusta tuo kovastikin kuulostaisi sijoitussopimukselta, mutta kalliimpaan hintaan. Jos sijoitussopimuksen olisit valmis tekemään, niin sitten kannattaa keskustella tarkkaan kaikki yksityiskohdat (kuka vie koiran astutuskäynneille, jos sinä niin maksetaanko bensat tms, eläinlääkärikulut, kuka maksaa, niin tavalliset rokotuskäynnit, mutta myös mahd onnettomuustilanteet, mitä tarkoittaisi näyttelyissä käyminen kasvattajan kanssa, montako näyttelyä jne, sekä kaikki muu mahdollinen, josta joskus voi erimielisyyksiä tulla) ja hintaakin hilata reippaasti alemmas. Itse olisin sijoituskoirasta valmis maksamaan n. 50% koiran normihinnasta. Kannattaa myös miettiä onko oikeasti valmis sijoituskoiraan, se kun ei ole sama juttu kuin oma koira. Kannattaa myös miettiä onko kasvattaja sellainen jonka kanssa tulee toimeen, pystyy olemaan tekemisissä tulevat vuodet koiran asioiden suhteen jne. On tärkeää, että tälläisessä tilanteessa myös suhde kasvattajaan on hyvä ja toimiva.
Mitä jos sanot, ettet halua sopimusta tehdä? Jääkö pentu saamatta, vai joudutko tyytymään esim. pentueen toiseen pentuun, vai saatko pennun, mutta täydellä hinnalla? Punnitse vaihtoehdot tarkkaan, ja mieti mikä on itsellesi paras ratkaisu, ja onko tämän hetkinen paras ratkaisu sellainen johon voi olla tyytyväinen vielä vuosienkin päästä. - Kukkahattunen
Kiitos vastauksestasi! Kasvattaja nimenomaan korosti, että se olisi jalostussopimus, eikä sijoitussopimus. Silloinhan käsittääkseni omistus on alusta alkaen minulla.
Eniten mietin sitä, kuinka lailla olen sitoutunut sitten eri näyttelyiden aikatauluihin - joudunko aikatauluttamaan kalenterini sen mukaan, kuinka hän haluaa käydä koiranäyttelyissä koirani kanssa? Kuinka paljon hänellä on oikeus puuttua esim. koiran ruokavalioon tai muuhun tekemiseeni?
Ja toki mietityttää myös se, kuinka paljon hän pystyy takomaan rahaa tällä jalostussopimuksella, jossa minulla olisi velvollisuuksia, mutta rahallinen alennuksenihan on aika pieni. Kasvattaja ei kuulemma suostu hinnasta keskustelemaan tai myymään pentua "normaalihinnalla", vaikka kasvattajat onkin ihan mukavantuntuinen pariskunta noin muuten ja periaatteessa henkilökemiakin ihan synkkaa. Lähinnä mietin, että onko tämä ihan "normaalikäytäntöä" vai yritetäänkö tosiaan nyt vähän huijata tietämätöntä?- samaan hintaan
Osta oma koira, pääset helpommalla.
- hohhoijaa taas
vastauksia
1) tottakait joudut aikatauluttamaan allakkasi näyttelyiden mukaan
2) ihan niin paljon, KUN TE SOVITTE
Usko nyt jo, että nuo KAIKKI ja PAAALJON MUUTA tulee mainita siinä kauppasopimuksessa jjonka teette. Nuo asiat sun pitää kysyä siltä myyjältä. Eihän täällä kukaan voi tietää mitä kasvattaja tahtoo. Jalostussopimus tai pikemmin jalostusoikeus on eri kuin sijoitussoppari.Ensimmäistä käytetään yleisemmin uroksen kohdalla,kun taas jälkimmäistä pääasiassa nartuille.
Ekassa omistusoikeus on on saajalla,kun taas jälkimmäisessä antajalla.Ottajalla on hallintaoikeus.
Kummassakin tapauksessa luovuttaja maksaa KAIKKI suoraan jalostukseen liittyvät kustannukset,kuten terveystarkit,kulut astutuksesta ym.
Sijoituksessa narttu annetaan noin puoleen hintaan(takuuraha) useinmiten,jalostusoikeudessa alennetaan jotain,kuten esim.tuo 300 sataa.Ihan normikäytäntö eli mikään huijaus ei ole itse systeemiltään.
Ja sitten,jos vähäänkään ei tunnu hyvältä,niin jättää sen ottamisen.Muussa tapauksessa tehdään KAIKKI paperille ja siitä kumpikin pitää kiinni,ilman että jälkeenpäin tarvii säheltää.Näin menee ja hyvin,kun on kummatkin järkipäässä olevia ihmisiä,jotka vilpittömästi on myös liikkeellä.
Se,jos nyt jo miettii lähinnä,mitä kasvattaja hyötyy,niin lähtökohta on väärä.Kun mikään pakko ei ole ottaa.Saati,että koiran saa vain mahdollisemman läheltä...
Ja kyllä,näyttelyihin on niiltä osin sidottu,MITÄ sovitaan ja paperille laitetaan.Kasvattajan velvollisuus on myös ajoissa ilmoittaa,mihin näytelmiin koiran haluaa.Eli pitkälti riippuu MITÄ on sovittu paperille.
Jos ei haluaa koiraansa näytelmiin,niin sitten ostaa oman koiran ja se on siinä.Näyttelyssä käynti ja puolueeton arviointi on kasvattajalle tärkeä jalostustyönsä takia.Se ei suinkaan kaikille ole kunnianhimoa ja hintojennostamista.
Ja kuten jo joku mainitsi.On tärkeää olla samoilla linjoilla.Jos ei ole,niin ihan turha mihinkään yhdessä alkaa.Kun keneltäkään ei ole pakko ottaa,eikä kenenkään pakko antaa.Kaikki myös pistää paperille,ja nimenomaan myös luovuttajalta kysyä,ellei muuten ymmärrä,niin pyytää vääntää vaikka rautalangasta,mitä vielä mikin käytännössä tarkoittaa,kummankin puolelta.
- Kukkahattunen
Nimimerkille hohhoijaa. En ole tyhmä, tottakai laitan kaiken sopimukseen.
Kysymykseni oli se, että ovatko tämmöiset jalostussopimuskäytännöt yleisiä koiramarkkinoilla vai yritetäänkö tietämätöntä huijata. Kysyin, sillä en itse ole tämmöisiin kovin perehtynyt. En olettanutkaan, että kukaan tietää mitä kasvattaja tahtoo.
Edelleen kiitollisena asiallisista kommenteista.- en suosittele
No kyllä tuo täydeltä huijaukselta kuulostaa. Oletko kysellyt pentua muilta? Kannattaa kysellä ja samalla saa vertailla hintatasoa. Voit vielä huomata, että kasvattaja on hinnoitellut pennun yläkanttiin ja todellista alennusta et edes saa.
Pahimmassa tapauksessa kasvattaja yrittää hyötyä sinusta monin eri tavoin. Jos rotu kuuluu Pevisaan, joutuu koiralle ennen pennutusta teettämään terveystarkastuksia. Sijoituskoiran kohdalla kasvattaja pääsääntöisesti maksaa kaikki pennutukseen liittyvät kulut, näyttelyt, terveystutkimukset ym. En yhtään yllättyisi, jos kasvattajan aikomuksena olisi maksattaa sinulla mahdollisimman paljon eri kuluja.
Sinuna ostaisin oman koiran ilman velvotteita mihinkään suuntaan.
- bryt
Kaiken a ja o on se, että olette samalla aaltopituudella. kasvattajat ovat erityisen tarkkoja sij ja jal koirien omistajien suhteen, kuten kuuluukin olla. tottakai hän vaatii sinulta asioita, jos niin upean koiranm sinulle antaa. tottakai joudut olemaan tarkkana terveyden, ruokinnan, liikunnan, aktivoinnin, harjoittelun, kaiken hoidon jne suhteen, vielä tarkempi kuin "kotikoiran" kanssa, sehän nyt on itsestään selvyys.
- ---
Kysehän ei ole mistään "annetusta" koirasta, vaan lähes täyteen hintaan myydystä.
- Kukkahattunen
Kiitos hyvistä kommenteistanne! Jatkan puntaroimista. Pentu on ihana, kasvattajapariskunta mukavia, mutta ymmärrän nämä sitoumukset...Harmi, että kasvattaja ei suostu luopumaan pennusta normaalikaupalla...
- jaa a
Ei ihme että ovat mukavia, koska aikovat hyötyä sinusta oikein kunnolla.
Ovatko he vielä kertoneet mitä sitoumuksia tuo ehdotettu sopimus sinulle toisi?
- Kukkahattunen
SIis sen, että heillä on kolme jalostusoikeutta ja vievät sen näyttelyihin (mikä tietenkin nostaa koiran arvoa ja kasvattaja saa astutuksistaan parempia diilejä, mutta minä en siitä koiran näyttelyarvosta hyödy eikä se minua oikein edes kiinnostakaan)...sanoin ihan suoraan, että tuo näyttelyissä käymisen määrä täytyy myös laittaa sopimukseen, niin kuin kaiken muunkin. Mutta helpommalla varmaan pääsisi, kun hommaisi jostain muualta ihan täysin oman koiran...Sinänsä yhteistyötä vastaan ei ole mitään, mutta minullakin on nyt vähän sellainen fiilis, että kasvattajapariskunta hyötyy ja minä vaan joudun joustamaan. Tämä on vaan niin pieni paikkakunta, ettei noita vastaavia rotukoiria oo lähimailla niin kauheasti tarjolla...
- harkitse.
Jos koiralle pitää tehdä terveystarkastukset ennen jalostusta, kumpiko ne maksaa? Sijoituksessa ne kuuluisivat kasvattajan maksettavaksi.
Minulla oli aikoinaan saman tyyppinen sopimus, eikä siitä hyviä kokemuksia jäänyt. Koska näyttelyt olivat keskeisessä osassa, oli koiran kehitys kasvattajan suuren mielenkiinnon kohteena. Tämä tarkoitti kasvattajan mielestä sitä, että minun olisi pitänyt kiikuttaa koiraa vähän väliä hänen nähtäväkseen, syötettävä hänen määräämäänsä ruokaa, treenattava koiraa niin että se osaa näyttelyssä olla jne jne. Koira ei tosiaankaan tuntunut omalta, kaikkea muuta. Niin, ja tietenkin yli 200€ maksavat terveystutkimukset minun olisi pitänyt kasvattajan mielestä maksaa.
- Kukkahattunen
Käsittääkseni kasvattaja maksaisi kulut. Mutta ihmettelen hieman, miksi he tarjoavat jalostussopimusta, sillä sijoitussopimukseltahan tuo kaiken kaikkiaan kuulostaa...
Tosi mielenkiintoista ja hyödyllistä lukea muiden kokemuksia täällä - kiitos! Onkohan kellään hyviä kokemuksia vastaavista sopimuksista? :D - täti ilman hattua
Ihan tavallinen jalostussopimus toi mun mielestä on. Koira on sinun hinnan maksettuasi. Sinä päätät mitä syötät ja miten liikutat ja treenaat. Kasvattaja suosittelee tietty mitä haluaisi sinun tekevän. Kyse ei ole kasvattajan hyötymisestä
jalostusoikeudella rahallisesti vaan hyvän linjan jatkumisesta jos hänellä yhtään on älliä päässä. Toi on sulle paljon parempi vaihtoehto kun sijoitussopimus.
Silloin kasvattajalla on kaikki valta miten koirasi kanssa elät.
toki jos asia noin kovasti mietityttää niin osta oma koira, sit voit tehdä tai olla tekemättä!! Ja jos koiraa et läheltä saa, mikäli se on ainoa peruste pennun valinnalle niin osta lelukoira. Hyvää kun ei aina saa läheltä eikä halvalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa
Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san856062- 1422533
Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri1262329Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?
Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo252238Tyhmä persuväite = köyhä argumentti
Väite, että vasemmistopuolueita äänestäisivät vain “köyhät, tapatyöttömät tai heikoilla lahjoilla varustetut”, kertoo en382186Tiesitkö? Andy McCoy ja Pelle Miljoona saavat taiteilijaeläkettä - Tämän suuruinen eläke on
Ylimääräiset taiteilijaeläkkeet on jaettu ja 59 taiteilijaa sai sen. Taiteilijoiden keskimääräinen eläketulo jää hyvin a671635Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81391- 391355
Kunnanvaltuusto koolle heti
Tämä on erittäin vakava tilanne 17 hakkiita oli hyrylle mutta Kas kummaa kaksi hakkiota loppusuora oli Kainuusta ja Brys291309Sähköautoa vaikea hankkia koska latauspisteet puuttuu
Suurimmassa osassa taloyhtiöitä joiden talot rakennettu 2018 tai aiemmin ei latauspisteet ole sellaisia että sähköautoa631289