Vikaa Vallox Digit SE:ssä

Koistinen

Aamuyöstä alkoi mainitusta laitteesta kuulua noin sekunnin välein melko kova (kuuluu koko kämppään) napsaus. Purin jonkin verran suojapeltejä, mutta en saanut äänilähdettä paikallistettua. Tuntuisi kuitenkin kuuluvan laitteen vasemmasta reunasta, siis siitä jossa on se paperisuodatin. Äänen voimakkuus tai taajuus ei juurikaan muutu puhaltimen nopeutta muutettaessa. Missä vika?

34

22616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5453543

      Ota vasemmanpuoleisen puhaltimen virtasyöttö irti ja laita kone päälle. Siten saat selville lähteekö ääni puhaltimesta, esim laakerointi on kulahtanut ja sekunnin välein lavat iskevät puhaltimen runkoon.

      • Anonyymi

        Itse haluaisin joltakin "tietäjältä" vastauksen siihen, mikä sen nakutuksen aiheuttaa konkreettisesti? Vaihdoin laakerit, sillä moottorissa ei ole mitään muuta hajoavaa: laakeroin uudestaan molemmat ja kävi oikein mukavan hiljaisesti – viikon. Ja sitten alkoi taas nakutus. Nyt vaihdan kondensaattorit, jotka tässä Vallox Digit SE:n mallissa käsketään vaihtamaan samalla moottorinvaihdon yhteydessä. Kondensaattorissahan ei myöskään, per se, ole mitään, mikä nakutuksen aiheuttaisi. Eli siinä on jotkin arvot päin P:tä; ehkä korjaantuu konkat vaihtamalla. Olisiko jonkinlainen epätasapainoinen käynti, kuten oli viallisten laakereiden kanssa?

        Sitten jää jäljelle enää laitteen keskellä oleva palikka (peltimoottori?); se, jossa on ne kaksi säätöruuvia. Jos ne ruuvit liikkuvat, niin kokeilen säätää niitä ohjeiden mukaan En siltikään ymmärrä mikä se nakutus siis on. Mikää siellä osuu ja mihin? Eihän niihin pelteihin mikään voi osua, sillä moottori ei kosketuksissa niihin, eikä ilmavirta luonnollisestikaan mitään ääntä pidä. Tähän jos joku osaisi vastata, niin olisin taas hieman viisaampi tämänkin asian kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse haluaisin joltakin "tietäjältä" vastauksen siihen, mikä sen nakutuksen aiheuttaa konkreettisesti? Vaihdoin laakerit, sillä moottorissa ei ole mitään muuta hajoavaa: laakeroin uudestaan molemmat ja kävi oikein mukavan hiljaisesti – viikon. Ja sitten alkoi taas nakutus. Nyt vaihdan kondensaattorit, jotka tässä Vallox Digit SE:n mallissa käsketään vaihtamaan samalla moottorinvaihdon yhteydessä. Kondensaattorissahan ei myöskään, per se, ole mitään, mikä nakutuksen aiheuttaisi. Eli siinä on jotkin arvot päin P:tä; ehkä korjaantuu konkat vaihtamalla. Olisiko jonkinlainen epätasapainoinen käynti, kuten oli viallisten laakereiden kanssa?

        Sitten jää jäljelle enää laitteen keskellä oleva palikka (peltimoottori?); se, jossa on ne kaksi säätöruuvia. Jos ne ruuvit liikkuvat, niin kokeilen säätää niitä ohjeiden mukaan En siltikään ymmärrä mikä se nakutus siis on. Mikää siellä osuu ja mihin? Eihän niihin pelteihin mikään voi osua, sillä moottori ei kosketuksissa niihin, eikä ilmavirta luonnollisestikaan mitään ääntä pidä. Tähän jos joku osaisi vastata, niin olisin taas hieman viisaampi tämänkin asian kanssa.

        Laakeroitu moottorit uudestaan ja peltimoottorin avasin: sieltä on hampaita poikki rattaasta. Syy taisi löytyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laakeroitu moottorit uudestaan ja peltimoottorin avasin: sieltä on hampaita poikki rattaasta. Syy taisi löytyä.

        Muistakaa kevätsiivousta tehdessä sitten katsoa, että menee pelti oikein saranoilleen, eikä jää huonosti, jos siihen koskette joko vahingossa tai tarkoituksella. Veikkaan nakutuksen syyksi rikkoutunutta ratasta peltimoottorissa tai paikaltaan nyrjähtänyttä peltiä — tai molempia. Kun moottorissa on vikaa (esim. rattaat rikki), niin se ajaa rajoitinta vasten ja nakuttaa. Peltimoottorin vaihto ei sinällään ollut vaikeaa, kunhan vain katsoi, että piuhat menivät oikein. Eli katsokaa, että värit menevät oikein. (Hieman hankala paikka vain itselläni, kun on ylhäällä ja ahtaassa.) Uusi moottori löytyy hieman eri koodilla ja vaati pientä laittoa kyllä täällä. Onneksi on käsistään taitava kaveri allekirjoittaneella ja saatiin se sopimaan. Eli ei ihan käynyt Belimon korvaava, uusi peltimoottori "yksi yhteen" ainakaan meikäläisellä. Vehkeet/kiinnitykset ovat kai muuttuneet parin vuosikymmenen saatossa jokseenkin.


    • ÄLÄ JAUHA SKEIDAA

      Ompa pieni pyörimisnopeus jos noin harvaan iskee. Kannattiko tuokin neuvo antaa?

      • 532553

        Sulla ei ole kokemusta yhtään mistään. Jos nopeasti pyörivän roottorin laakerit ovat kuluneet, heijaava liike voi saavuttaa kotelon reunan sekunnin välein.

        Esim vanhoissa wallasmarin venelämmittimissä voi käydä näin ja ratkaisuna on rasvata kotelon reuna, jolloin ääni vaimenee.


      • ÄLÄ JAUHA SKEIDAA
        532553 kirjoitti:

        Sulla ei ole kokemusta yhtään mistään. Jos nopeasti pyörivän roottorin laakerit ovat kuluneet, heijaava liike voi saavuttaa kotelon reunan sekunnin välein.

        Esim vanhoissa wallasmarin venelämmittimissä voi käydä näin ja ratkaisuna on rasvata kotelon reuna, jolloin ääni vaimenee.

        Niin, että kannattiko avata tyhjää päätään tässäkään asiassa!
        Kun et ymmärrä näitä, pidä juttus venelämmittimissa!


      • hrwy
        ÄLÄ JAUHA SKEIDAA kirjoitti:

        Niin, että kannattiko avata tyhjää päätään tässäkään asiassa!
        Kun et ymmärrä näitä, pidä juttus venelämmittimissa!

        Sulla mättää nyt jokin pahasti, koska noin netissä huudat ja et tiedä yhtänä mitään mistään. Taitaa olla enerventkoneen levittämät hajut sekoitaneet pään tms.


    • Sama rakkine täällä

      Voisko kesäpellin automaatiohjaus olla sekaisin, eli pelti kääntyilee edestakaisin?

    • Koistinen

      Vika oli pellin toimilaitteessa. Luultavasti rajakytkin oli hajonnut ja pelti oli ajannut päin seinää niin kauan, että hammaspyörävälitys alkoi alkoi antaa periksi ja ääni tuli yli hyppivistä hampaista.

      • sertifioitu :D

        son sitä itseään :D, toivottavasti tulee kuntoon ennen kesää...


      • 433t345

        Mikä sen rajakytmen tammikuussa hajoittaa, kesäpeltihän pitäisi olla jo pois lto kennon päältä syksyllä. Oiskoha tammikuun myrskyyn liittyneet sähkökatkot ja mahdolliset kytkentäpiiki hajoittaneet Valloxia.


      • Ei-teknikko
        sertifioitu :D kirjoitti:

        son sitä itseään :D, toivottavasti tulee kuntoon ennen kesää...

        Mistä sais Valloxin ongelmiin (sama pauke kojeessa ja lakkaa vain töpselin irrottamalla) pika-avun sunnuntaina??


    • vaaloxprobleema

      Mulla tuli sama vika tuohon omaan valloxiin. Mikähän ihme tuo napsunta on. Se jatkuu vaikka sammuttaa laitteen. Vasta kun ottaa töpsölin irtin niin loppuu.
      Sekunnin välein napsuu.

    • uponor ongelma

      Löytyikö tohon ongelmaan ratkaisua, mulla laite uponor vent se joka on sama laite kun toi vallox, ja yllätys yllätys sama vika tossakin naputtaa noin sekunnin välein,
      alkoi kun oli sähkökatkos muutama päivä sitte. Jotenkin liittyy siihen moottoriin
      joka sulkee sen kesä/talvi pellin.

      • 8yhy78g7tg

        Jos mottorissa ei ole virtakytkintä, niin ota laite irti valtakunnavnerkosta ja sitten moottorin virtajohto irti piirilevyn tai releen päästä. Säädät sitten peltiä käsin, jos säätyy.


    • WK77

      Itselläni tuli sama ongelma Valloxin kanssa Belimon sulkumoottori naksutti sekunnin välein. Loppui kun säädin pellin moottorista mekaanista sulkurajaa hieman pienemmäksi.

      • Napsahdus

        Mistä mekaanista sulkurajaa voi säätää? Hienosti napsuu täälläkin.


      • TiinaJouppila

        Kiitos vinkistä. Meillä auttoi sun vihje


      • Anonyymi

        Kiitos! :)


    • Johanna84

      Belimon oranssissa vehkeessä näkyy lämmitystolpan kellon näköinen kiekko siinä kammen takana. Toisella puolella on 1 ja toisella 0. Molemmissa päissä on ruuvilla kiinnitetyt palat, joihin osuessaan moottori pysähtyy. Testaa kumpaan suuntaan mennessä moottori alkaa nakuttamaan, löysää hieman sen puolen ruuvia ja siirrä palaa milli kerrallaan lähemmäs sitä toista palaa. Eli kutista moottorin liikerataa.

      En tiedä johtuuko nakutus jonkun muovisen hammasrattaan kulumisesta, jolloin moottori jää hyppimään kun ei mielestään pääse ajamaan tappiin saakka.
      Meillä piti siirtää molempia paloja hieman lähemmäs toisiaan. Pellin asennot jää pikkuriikkisen vajaiksi, mutta riittää hyvin tähän hätään. Kunhan ei nakuta, niin kelpaa.

      • Anonyymi

        Samaa kolinaa rupesi vallox digit MUH pitämään elokuussa.
        Tänne kurkistamalla selvisi ilman ohjauspellin moottorin nakutukseksi(1/sek).

        Minulla Bellimo (oranssi) moottorin rajat (1) yläpuolella kello 13.00 ja alapuolella nolla (0) kello 17.00 . Rajat ovat säädettävissä ruuvia löysäämällä ja tuuppimalla rajaa kiinni päin, muistakaa sulkea kiinni se ruuvi säädön jälkeen.

        Kesäaikana (L) asento Bellimon etupuolella säätöpotikassa, piti kääntää (R) asentoon että moottori väistyi alta pois, että pystyin säätämään rajojen asentoa. Tietenkin sähköt piti olla päällä että mottori säätyisi.

        Suojalevyn(etupaneelin) alalaidassa on tappi joka kytkee rajakytkimen päälle pois. Sitä rajakytkintä kevyesti(ilmanvaihtokoneen rungon reikään ruuvari) painamalla saa Bellimo sähköä asennon muuttamiseksi.

        Auttoi heti nakutukseen kun säädin noin 2mm (1)puolelta pienemmälle, tosin kun ajoin R alueelle eli nollaan asti kokeillakseni miten pelti asettuu, en meinannut saada moottoria takaisin (1) alueelle, jäi nakuttelemaan jo taakisin päin tullessa, piti hieman avittaa mootorissa kiinni olevasta varresta kevyesti tönäten että meni nakutus alueen yli. Pellistä vääntämällä homma meni hullummaksi. Avuksi tuli se että otin sähköt pois ja ajoin (r) asetukseen(pelti kiinni) eli nollaan säädön takaisin ja palatessa L asetuksella kohti (1) asentoa avustin mootorin päästä vipuvarresta tönäämällä pienen hetken.

        Nakutuksen kuulee kyllä kun moottori alkaa olemaan säätöalueella jossa se menee "yli", silloin pieni tönäys ja alue ylitetään. Kummalista että nyt raja arvoa säätämällä kone ei enää nakuta. Olisikos noin että rattaa ovat vaan niin pyöristyneet että tietyissä kohdissa eivät enää pidä? Pitäisköhän ruikkia hieman mekanismin niveliin vaseliinia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa kolinaa rupesi vallox digit MUH pitämään elokuussa.
        Tänne kurkistamalla selvisi ilman ohjauspellin moottorin nakutukseksi(1/sek).

        Minulla Bellimo (oranssi) moottorin rajat (1) yläpuolella kello 13.00 ja alapuolella nolla (0) kello 17.00 . Rajat ovat säädettävissä ruuvia löysäämällä ja tuuppimalla rajaa kiinni päin, muistakaa sulkea kiinni se ruuvi säädön jälkeen.

        Kesäaikana (L) asento Bellimon etupuolella säätöpotikassa, piti kääntää (R) asentoon että moottori väistyi alta pois, että pystyin säätämään rajojen asentoa. Tietenkin sähköt piti olla päällä että mottori säätyisi.

        Suojalevyn(etupaneelin) alalaidassa on tappi joka kytkee rajakytkimen päälle pois. Sitä rajakytkintä kevyesti(ilmanvaihtokoneen rungon reikään ruuvari) painamalla saa Bellimo sähköä asennon muuttamiseksi.

        Auttoi heti nakutukseen kun säädin noin 2mm (1)puolelta pienemmälle, tosin kun ajoin R alueelle eli nollaan asti kokeillakseni miten pelti asettuu, en meinannut saada moottoria takaisin (1) alueelle, jäi nakuttelemaan jo taakisin päin tullessa, piti hieman avittaa mootorissa kiinni olevasta varresta kevyesti tönäten että meni nakutus alueen yli. Pellistä vääntämällä homma meni hullummaksi. Avuksi tuli se että otin sähköt pois ja ajoin (r) asetukseen(pelti kiinni) eli nollaan säädön takaisin ja palatessa L asetuksella kohti (1) asentoa avustin mootorin päästä vipuvarresta tönäämällä pienen hetken.

        Nakutuksen kuulee kyllä kun moottori alkaa olemaan säätöalueella jossa se menee "yli", silloin pieni tönäys ja alue ylitetään. Kummalista että nyt raja arvoa säätämällä kone ei enää nakuta. Olisikos noin että rattaa ovat vaan niin pyöristyneet että tietyissä kohdissa eivät enää pidä? Pitäisköhän ruikkia hieman mekanismin niveliin vaseliinia?

        Kiitos selkeästä kuvauksesta. Oman nakutus alkoi vappuaattona illalla, juuri kun grilli oli laitettu kuumaksi. Otin virrat pois illalla ja aamulla näiden ohjeiden avulla nopea ensiapu ja nakutus poistui.


    • Hereilla

      Yöllä täälläkin alkoi. Pääseekö vaivasta belimon uusimisella?

      • Anonyymi

        Varmasti vaivasta pääsee uusimalla Bellimon , mutta minä tekohengitin säätämällä pellin moottorin säätö raja-arvoja, kts, yllä Johanna84 vastaus, halvempaa ja kun olen ajatellut laittavani LTO:N seuraavaksi ilmanvaihtokeen uusimisen aikaan, en tähän laitteseen kyllä ylimääräisiä satsaa.


    • Kerrostalolainen

      Auttakaa nyt hölmöä. Kummassa asennossa tuo pelti on kesä- ja kummassa talviasennossa? Ilmanvaihto on R-kätinen ja ainakin nyt oletuksena talvella pelti on irti lämmöntalteenottokennolta. Eli junnaako kesäasennossa vai kuuluuko ollakin noin?

      • Kuuluu olla noin. Kun pelti on "auki", ilma pääsee kulkemaan kennon läpi. Kun pelti on kiinni, pitää ilman etsiä kennon kiertävä reitti.


    • WellunNeuvo

      Puhdista moottorin puhaltimen siivet. Paskaa saatta kertyä niihin. Motska irti ja siivet liotellaan mäntysuopavedellä ja harjalla varovasti, ettei tasapainoelementit irtoa.

    • Anonyymi

      Kysyn kun luin iltapäivälehdestä.

      Pitääkö lämmöntalteenottolaite VALLOX ottaa kesäajaksi pois käytöstä.

      • Anonyymi

        No ei pidä.
        Eikä saa.


      • Anonyymi

        Kiitos ! Oli kyllä niin käsittämätön "asiantuntijalausunto" lehdessä, että teki mieli soittaa lehteen . Lisäksi ko. henkilö ei tiennyt, että VASTUUNJAKOTAULUKKOON on tullut muutos, ILMANVAIHTOLAITTEIDEN SUODATTIMIEN VAIHDOT SIIRTYIVÄT TALOYHTIÖLLE.


    • Anonyymi

      Lue/googlaa

      " Nyt on aika kytkeä LTO päälle" LVI-tekniset Urakoitsijat ry.

      On tainnut olla laite kiinni, lämmityskauden ulkopuolella eli kesäajan.

    • Anonyymi

      Niin... Tuossa jutussa tarkoitetaan siis IV-koneen sisällä olevaa LTOta, joka siis useimmiten näissä asuntokohtaisissa pikkukoneissa on alumiininen talteenottokenno, eikä mikään erillinen "laite".
      Sen pois tai päälle kytkeminen tarkoittaa siis vain kesäpellin asentoa. Nykyaikaiset koneet hoitavat tuonkin automaattisesti mittaamiensa lämpötilojen mukaan peltimoottorilla.
      Itse kone kuuluu olla päällä jatkuvasti, kesät talvet.

      • Anonyymi

        Asia selvä, vallox 90mc pysyy käynnissä ympäri vuoden.
        Nyt sillä on edessään ensimmäinen kesä, se aloitetaan suodattimien vaihdolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olenko joka hetki

      Ajatuksissasi?
      Ikävä
      37
      2421
    2. Mies kateissa Lapualla

      Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      36
      2416
    3. Onko kaivattusi perään

      Moni muukin?
      Ikävä
      95
      1731
    4. Olen aina vain

      Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?
      Ikävä
      51
      1300
    5. Joo nyt mä sen tajuan

      Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      86
      1281
    6. Olipa ihana rakas

      ❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      5
      1175
    7. Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen

      Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?
      Maailman menoa
      267
      1029
    8. Nainen jos pitää sanoa

      Ne huonot puolet mitä omaat niin kestätkö kritiikin.
      Ikävä
      52
      976
    9. Kumpi teistä rakastui ensin?

      Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi
      Ikävä
      36
      747
    10. Niin se vain on

      Haluatko kuulla salaisuuden mies rakastan sua.
      Ikävä
      27
      740
    Aihe