Rakensin mökille ulko WC:n, tilavuus noin 5 m3, poislukien istuintilan (kompostisäiliö) niin tilavuus on ehkä n. 4 m3. Seinien ja katon eristyksenä on karhuvilla ja tervepaperi (kerrotaan, etteivät hiiret pidä tervapaperista) villan molemmin puolin. Sisäseinät paneloitu Rossipohjainen lattia on eristetty 10 cm finnfoamilla. Kaksi pientä ikkunaa kahdenkertaisia. Ovi on yksinkertainen lomalaudoitettu lautaovi joka on sisältä navettavanerilla päällystetty - siis ulko-ovi on käytännössä 8mm navettavaneri.
Syksyllä vaimoni sanoi vievän puuceehen kaksi kynttilää lämpölaitteeksi. Hullua - naisen logikkaa - ajattelin.
Mutta, kas muutaman tunnin kuluttua puuceen sisälämpö oli 15 C-astetta. Talvella, ulkolämpötilan ollessa -15 saatiin kolmella kynttilällä 12C-astetta. Kynttilät ovat noin 6 paksuisia.
Yllätys lämmityksessä
14
5333
Vastaukset
- insinööri.
Viisas nainen. Laski varmaan jotta 100 W 100 W on 200 W, eli riittää pieneen huoneeseen mainiosti. Tuulikaappilämmittimet ovat 200 W.
- nööri.
Voisit loistaa ja viedä sinne öljylyhdyn. Nopeasti oppii miten isolla liekillä kannattaa polttaa.
- sisko88.
Mikä on tuulikaappilämmitin?
Tiedän kyllä KSK kojeen. Ne ovat 2-20 KW - nööri.
sisko88. kirjoitti:
Mikä on tuulikaappilämmitin?
Tiedän kyllä KSK kojeen. Ne ovat 2-20 KWTässä tarkoitettu tuulikaappi on omakotitalon tuulikaappi. 1-1,5 m2. 200 W sopiva teho.
- hajoaminen tuottaa
lämpöä. Jos vielä olisit eristänyt kompostisäiliön yhtenäiseksi sisätilankanssa, pysyisi sisätilat lämpimänä ilman kyntilöitäkin, jos vaan wc on käytössä lähes päivittäin
- oikein111111
mitä opimme. 0-energia talo on hyvä keskieurooppaan, siellä pieraisulla lämmittää kopin. täällä jos olisi laitettu 2x eriste lattiaan, ikkunaan, seiniin ja kattoon. (ja oveen eriste), olisi säästetty 1 kynttilä, kopin tilavuus olisi pienentynyt ja 1000 eur lisälasku,
- Muinoin SA-intissä
Vaimosi on sitten varmaan käynyt armeijan? :)
Muinoin omana varusmiesaikanani lämmittelimme maahan kaivettuja tuliasemia kynttilöillä, ja hyvin toimi kovillakin pakkasilla (kunhan huolehtii hapen saannista ja katsoo ettei vaatteet pala...)- vaikuttavat epäselvi
Tai sitten tuo on saanut valmennusta joltain soturilta.
- m3:kin väärin
"Hiiret ei pidä tervapaperista" Mitähän tarkoitat, ei sen laittaminen estä tai vähennä hiirten mielenkiintoa vessaasi kohtaan.. eli satuja sulle on kerrottu.
Ulkona -15 ja sait 3 kynttilällä sisälle 12 astetta, mikäli sinua ei ennen ole kutsuttu valehtelijaksi, onpa hyvä, että voit kokea se nyt... - Paperi.
"Seinien ja katon eristyksenä on karhuvilla ja tervepaperi"
Terve! - Alavusaimo
Jaa mulla on kolome tuikkukynttilää päällä traktorihallissa jos on -30 astetta, mikäli on -20 astetta, on kaksi, muuten vain se yksi tuikku. Lämpötila on aika tasasesti sisällä sama mikä oon ulukona
Minä oon niin rehellinen, ettei oo tosikaan! - kokemusta on
Tere,jos on sähköt niin auton sisätilalämmitin,kytke silleen kun sytyttää valot lähtee k äyntiin.,tarkenee. Nim. kokemusta on.
- purkupate
On tietty et pieni tila ei vaadi paljoo lämpöä.
Huussi ei vaadi kilowatteja, kyl pierasu riittää.
Mut toi väite et hiiret ei söis tervapaprua, ei pidä paikkaansa.
Purkutalossa oli kaikki paprut mustaa purua...hiiret syöny.
Mut vesivauriot se esti samaisessa talossa, runkotolpat oli hyvät kph.ssa. Kyllä uskoisin asteen pari,mutta tiedätkö että jos olet onnistunut saamaan kompostin elikkäs paska palaa mullaksi ja tuottaa lämpöä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S618830- 1405073
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.384443- 213628
- 233252
- 603082
- 293007
- 322668
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun4222383- 322319