Rotoharjan käyttö

Jaajonen

Olennyt toista talvea käyttänyt rotoharjaa (RedCreec kova valkoinen ja korkki). Akkuporakoneella kun päästelee niin kierrokset ei aivan älyttömät joten palamaan ei ainakaan pohja pääse.
Kumminkin tuntuu että sen verran tehokas harjausmenetelmä että tuleeekohan liian pitkään "rototeltua" ? Miten pitkään / kuinka minta vetoa teette kun esim sinistä parkkua siklauksen jälkeen harjaatte ko. menetelmällä ?
Itsellä joku 5...7 vetoa jonka jälkeen pohja on hienon kiiltävä mutta tuntuu että tuleekohansitä vedeltyä jopa liian pitkään silti.

11

10672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiluista2

      Harjaa käsimessingillä sitten vasta sillä rotoharjalla. Jätä se parkku kokonaan pois ja kokeilet parin viikon ajan joka kerta ennen hiihtoa tai saa sen tehä hiihdon jälkeenki.
      Itellä oli tänään kaksoiskuvio ja ei oo 3 vuoteen voideltu ja -15 pakkasta. Kisoissa oli aivan ylivoimainen suksi. Loivassa mäessä huonommait sukset joutu hiihtämällä alas tuleen.
      Moni katseli suksenpohjia ja väitti että sielä on vanhaa voidetta.
      Kuvion pitää olla niin hieno ettei sitä juurikaan silmällä erota, jos menee liian hienoksi niin suksi ei pysy alla.
      Suksissa on fisherin oma kuvio matalenettu ja ihte tehty olaksen molemmin puolin 3 pitkittäis piirua.

      • -

        Kuulostaa muuten kohtalaisen pätevältä, mutta suksi ei lähde alta, vaikka olisikin hienojakoinen kuvio. Jos suksi lähtee alta, on se liian rento keliin nähden tai sitten tekniikka ei ole kunnossa. Älä unohda, että profiililla on vaikutusta myös luistoon.


      • jaajonen

        Itsellä on kuzminilla vedetty pohja jossa kuvio on turhan rouvi vieläkin. Tottakai se ajan mukaan siitä laskee mutta voisi kyllä jollain sitä laapasta matalammaksi.

        Kiitos vinkistä. Olen muuten ton suuntavakauden itse huomannut myös - sattui joskusi oikein iso kuvio (pitkittäinen) niin suksi meni kuin raiteella mutta luisto katosi... Eli pieni pitkittäine kuvio taitaa olla pakkasella hyvä.


    • eiluista2

      Käsitit väärin, tarkoitin jos siellä ei ole ollenkaan kuviota sillon lähtee liiraan.
      Olen kokeillut pertsan suksessakin ilman mitään kuviota, potkuvaihteessa se heilahtaa jompaan kumpaan laitaan latu uraa ja se häirihti hiihtoa.
      Profiili on kovan baanan suksi, menee niinkui juna kiskoilla tällä hienolla kuviolla.

      • ville vattu

        ja minä taas tervasin lasikuitusuksen pohjat ja pelasi aivan helevetin hyvin . hävisin voittajalle vain 5 minsaa 3 km matkalla...


      • Sportboy
        ville vattu kirjoitti:

        ja minä taas tervasin lasikuitusuksen pohjat ja pelasi aivan helevetin hyvin . hävisin voittajalle vain 5 minsaa 3 km matkalla...

        Minkä ihmeen takia jokaiseen kysymykseen voitelusta täytyy tulla mainostamaan siklausta? Olen lueskellut muutamia hiihtoaiheisia foorumeja ja tuntuu olevan ihan sääntö, että kysymys kuin kysymys, vastaukseksi saa "älä voitele, siklaa".

        Keskustelun aloittaja kysyi rotoharjauksen määrästä, johon kukaan ei ole vielä vastannut. Tosin taikasana Kuzmin on hyvinkin saatu näkyviin.

        En ole siklauksen vastustaja, mutta tuo fanaattisuus laittaa ärsyttämään. Voisiko joku kertoa, kuka huippuhiihtäjä käyttää siklausta?


      • EK:
        Sportboy kirjoitti:

        Minkä ihmeen takia jokaiseen kysymykseen voitelusta täytyy tulla mainostamaan siklausta? Olen lueskellut muutamia hiihtoaiheisia foorumeja ja tuntuu olevan ihan sääntö, että kysymys kuin kysymys, vastaukseksi saa "älä voitele, siklaa".

        Keskustelun aloittaja kysyi rotoharjauksen määrästä, johon kukaan ei ole vielä vastannut. Tosin taikasana Kuzmin on hyvinkin saatu näkyviin.

        En ole siklauksen vastustaja, mutta tuo fanaattisuus laittaa ärsyttämään. Voisiko joku kertoa, kuka huippuhiihtäjä käyttää siklausta?

        Saksa,Ranska,Venäjä,Ruotsi,tässä on muutama huippumaa joille siklaus on tuttu.
        Suomi on jälkijunassa tiettyjen voidevalmistajien sopimustensa kanssa mutta Primaterian siklit kyllä löytyvät pakista.


      • Kuultua ?
        EK: kirjoitti:

        Saksa,Ranska,Venäjä,Ruotsi,tässä on muutama huippumaa joille siklaus on tuttu.
        Suomi on jälkijunassa tiettyjen voidevalmistajien sopimustensa kanssa mutta Primaterian siklit kyllä löytyvät pakista.

        Käsittääkseni mitkään sopimukset eivät ole rajoite ? "MUTUKUVITELMA"

        Ainakin joukkueen voiteluhenkilöt ovat sanoneet kursseilla että käytetään kaikkien tuotteita ja sekaisin tarpeen mukaan ? ja niin voi tehdä muutkin.


      • Ervanto
        EK: kirjoitti:

        Saksa,Ranska,Venäjä,Ruotsi,tässä on muutama huippumaa joille siklaus on tuttu.
        Suomi on jälkijunassa tiettyjen voidevalmistajien sopimustensa kanssa mutta Primaterian siklit kyllä löytyvät pakista.

        Joo samoin Bangladeshin, Sumatran ja Kanariansaarten voiteluammattilaiset luottavat siklaukseen-tietääkseni.
        Itse sikalaan ja voitelen niin tuntuu luistavan.


      • Siklatkaa ihmiset !
        Ervanto kirjoitti:

        Joo samoin Bangladeshin, Sumatran ja Kanariansaarten voiteluammattilaiset luottavat siklaukseen-tietääkseni.
        Itse sikalaan ja voitelen niin tuntuu luistavan.

        Tällä palstalla voi kysyä vaikka parhaasta palautumisjuomasta niin jo kohta joku opastaa siklaamaan :-)


    • rotojarjat

      Kyseisillä roto-harjolla et voi harjata likaa eteenkään kovia vahoja.
      Tietysti se tätyy pitää liikkeessä koko ajan.
      Messinki, rosteri ja red creekin brown on taas niin tehokkaita, että niillä ei voiharjata ylettömasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe