Tietoturva Ubuntu

tulokas

Päätin kokeilla Ubuntu-käyttöjärjestelmää ja ihmettelin tietoturva-asioita. Lisäosissa on pilvenpimein kaikkea salausavaimia ja virusskannerikin löytyy. Eli miten se on onko teidän Ubuntu säästynyt haittaohjelmilta tai viruksilta, ihan oikeesti?

27

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sanoppa muuta

      Sitähän ei tiedä kukaan varmasti mitä siellä pyörii, skannata voi niillä skannereilla jos haluaa.

      • Heh...

        Millä skannereilla skannailet Ubuntua, vai sekoitatko sen Windowseihin?


      • Sanoppa muuta
        Heh... kirjoitti:

        Millä skannereilla skannailet Ubuntua, vai sekoitatko sen Windowseihin?

        En sekoitam miksi sellaisia hulluuksia kysyt, kait mää nyt tiedän mitä käyttistä käytän.
        rkhunter
        chkrootkit


    • ===

      Yritelmiä on tehty, mutta kenelläkään ei ole esittää ainoatakaan Ubuntussa huom. toimivaa virusta tai haittaohjelmaa tässä maailmassa.

    • Töttöröö

      Oma mielipide on että ohjelmat kannattaa aina asentaa pakettivarastosta ja käyttää tunnetuimpia Linux jakeluita. Eihän sitä tiedä että mitä lisukkeita ne on keksinyt niitten Linux jakeluihin.

    • siitä vaan

      >Päätin kokeilla Ubuntu-käyttöjärjestelmää ja ihmettelin tietoturva-asioita. Lisäosissa on pilvenpimein kaikkea salausavaimia ja virusskannerikin löytyy. Eli miten se on onko teidän Ubuntu säästynyt haittaohjelmilta tai viruksilta, ihan oikeesti? <

      Ihan oikeasti, hyvin on säästynyt haittaohjelmilta. Voit sinä niitä virusskannereita käyttää jos ne poistaisi sinulta Windowsin käytön aikaiset tavat.

    • öööörkit

      Ihan oikeesti on! Et tarvitse virustorjuntaa. Älä asenna ohjelmia pakettivarastojen ohi, ellei pakko. Jos asennat koneellesi esim. postipalvelimen, kannattaa sitä sitten scannailla niin pysyy siistinä.

      • Sanoppa muuta

        Pakettivarastostahan nuokin löytyy.


    • Rkhunter antoi seura

      Checking the local host...

      Performing system boot checks
      Checking for local host name [ Found ]
      Checking for system startup files [ Found ]
      Checking system startup files for malware [ None found ]

      Performing group and account checks
      Checking for passwd file [ Found ]
      Checking for root equivalent (UID 0) accounts [ None found ]
      Checking for passwordless accounts [ None found ]
      Checking for passwd file changes [ Warning ]
      Checking for group file changes [ None found ]
      Checking root account shell history files [ None found ]

      Performing system configuration file checks
      Checking for SSH configuration file [ Found ]
      Checking if SSH root access is allowed [ Not allowed ]
      Checking if SSH protocol v1 is allowed [ Not allowed ]
      Checking for running syslog daemon [ Found ]
      Checking for syslog configuration file [ Found ]
      Checking if syslog remote logging is allowed [ Not allowed ]

      Performing filesystem checks
      Checking /dev for suspicious file types [ Warning ]
      Checking for hidden files and directories [ Warning ]

      [Press to continue]



      System checks summary
      =====================

      File properties checks...
      Files checked: 133
      Suspect files: 0

      Rootkit checks...
      Rootkits checked : 242
      Possible rootkits: 0

      Applications checks...
      All checks skipped

      • niin?

        mitäs seuraavaksi ajattelit?


      • Sanoppa muuta

        0 rootkittiä ja 0 epäilyttävää tiedostoa, nuo pari warningia on vissiin aika yleisiä ja ei siis tarvi ilmeisesti välittää, googleta jos kinostaa.


    • Salausavaimilla ei ole mitään tekemistä haittaohjelmien kanssa ja virusskannereita käytetään postipalvelimissa suodattamaan Windowsviruksia pois postiliikenteestä.

    • xLKBK}cY

      Viestiketjua seuraamalla tulee siihen tulokseen että Windows opettaa tietoturvasta vääriä asioita. Sählätään kaikenlaisten apuohjelmien kanssa ja yritetään pitää haittaohjelmat aisoissa eikä keskitytä tietoturvan yksinkertaisiin perusasioihin.

    • Viruksia 0 jo vuosia

      Linux ollut koneella monia vuosia aivan oletusasetuksilla, eikä ensimmäistäkään virusta tai muuta örkkiä. Virukset ja örkit ovat windows käyttöjärjestelmien ongelmia, joihin ne tarttuvat ihan issekseen ja pyytämättä. Linux pohjaiseen Ubuntuun sellaisen voisi teoriassa saada asentamalla örkin itse, mutta en ole kuullut että joku olisi viitsinyt näin tehdä edes kokeilumielessä.

      • Sanoppa muuta

        Olet ilmeisesti skannannut kun tiedät että ei ole yhtään örkkiä, vai mitä?


      • pukspuks
        Sanoppa muuta kirjoitti:

        Olet ilmeisesti skannannut kun tiedät että ei ole yhtään örkkiä, vai mitä?

        sinä olet varmaankin aivan saatanan tyhmä tyyppi. miten se voikin ottaa noin koville, että muihin kuin omaan järjestelmään ei vaan tule viruksia.


      • Sanoppa muuta
        pukspuks kirjoitti:

        sinä olet varmaankin aivan saatanan tyhmä tyyppi. miten se voikin ottaa noin koville, että muihin kuin omaan järjestelmään ei vaan tule viruksia.

        Jos et tuosta ymmärtänyt edes lukemaasi niin yhdyn sanoihisi.


    • Räpelö (Briza media)

      Ubuntu on ollut koneellani monia vuosia. En ole nörtti enkä Nortti, joten mitään ihmeellisiä omia lisäsuojauksia ei koneellani ole.

      Yksi pieni haitake on vuosien aikana tullut koneelleni, ilmeisesti juuri täältä S24:stä. Haitake oli aiheeton virheilmoitusikkuna, joka asentui ilmeisesti selaimen evästeisiin. Evästeiden poistaminen auttoi tuohon pulmaan.

      Ubuntu/Linux vaikuttaa turvalliselta johonkin muuhun tuotteeseen verrattuna.

      • Sanoppa muuta

        No onko ne lukemattomat muut jakelut niitä muita tuotteita?


      • Räpelö (Briza media)
        Sanoppa muuta kirjoitti:

        No onko ne lukemattomat muut jakelut niitä muita tuotteita?

        Windowstuotteet lähinnä tulivat mieleeni.


    • huttuakuukkujakaikki

      Onhan Debianille ja Ubuntulle iso joukko ohjeita ja ohjelmia miten koneen saa turvallisemmaksi. Myös tsekkausohjelmia löytyy. Ei tarvitse kuin ajaa esimerkiksi Tiger Security puhtaan asennuksen jälkeen, niin huomaa mitä kaikkea voisi olla paremmin. Ohjelmista löytyy Harden ja ...mikä tämä toinen nyt olikaan. Niiden käyttäminen vaatii vain osaamista. Palomuurien virittäminen suhteen on sama ongelma, vaatii asiantuntemusta. Perusasennuksessa on selviä virheitä mm. tiedostojen omistamisen suhteen, oikeuksien suhteen, sudo-ongelmia, jne. Useimmat ohjelmatkin rakennetaan muilla kuin Linux-tehtailla; Mozilla hyvänä esimerkkinä, Adobe jne.. Ihan turha puhua mistään wincows-viruksista linuksille kun koko turvapuute näkyy niin monella eri tavalla. Käyttöjärjestelmät eivät todellisuudessa toisistaan eroa tässä suhteessa. Iso tietoturvaongelma syntyy jo siitä ettei hyvää havannoillista suomenkielistä tietoa ole saatavana.

      • xLKBK}cY

        Taidat puhua pehmeitä. Heität väitteitä ilman yhtään perusteluita Siksi muutama kysymys.

        Miksi työpöytäkäytössä pitäisi viritellä palomuuria?
        Mitkä tiedosto-oikeudet ovat väärin?
        Mitä vikaa sudossa on?

        Mitään Linux-tehdasta ei ole olemassakaan. Kaikki ohjelmat tehdään erikokoisilla porukoilla palkkatyönä tai harrastuksena.

        Tietoturvan puutteet tulevat siitä että yritetään Linuxillakin soveltaa Windows-maailman tietoturvahömppää eli torjuntaohjelmia ja palomuureja. Tietoturvan perusasiat ovat yksinkertaisia mutta monille ei turvan "kaurapuuro" maistu. Leikitään jollain palomuurilla kun varmuuskopiointi ei huvita. Ja niin edelleen.


      • 900976897990

        Kyllä Ubuntulla asioi verkkopankissakin turvallisesti ilman turhia windowsmaisia
        virittelyjä. Tsekkaus ohjelmat sun muut ovat Ubuntussa turhia, ellei asenna palvelinta. Palomuurin virittely on helpoimmillaan helpompaa kuin esim. windowsissa. Turhaa trollausta, mene leikkimään windowsillasi jossa se tietoturvataso on asennuksen jälkeen heti kriittinen.


      • ryynimaccara
        xLKBK}cY kirjoitti:

        Taidat puhua pehmeitä. Heität väitteitä ilman yhtään perusteluita Siksi muutama kysymys.

        Miksi työpöytäkäytössä pitäisi viritellä palomuuria?
        Mitkä tiedosto-oikeudet ovat väärin?
        Mitä vikaa sudossa on?

        Mitään Linux-tehdasta ei ole olemassakaan. Kaikki ohjelmat tehdään erikokoisilla porukoilla palkkatyönä tai harrastuksena.

        Tietoturvan puutteet tulevat siitä että yritetään Linuxillakin soveltaa Windows-maailman tietoturvahömppää eli torjuntaohjelmia ja palomuureja. Tietoturvan perusasiat ovat yksinkertaisia mutta monille ei turvan "kaurapuuro" maistu. Leikitään jollain palomuurilla kun varmuuskopiointi ei huvita. Ja niin edelleen.

        No, aja vaikka omassa koneessasi suositeltu Tiger Security ja tarkastele sen raporttia, niin huomaat ettei kaikki ole ihan sitä mitä kuvittelet. Tai mene debian-ohjesivuille ja yritä ymmärtää mitä jakelun ylläpitäjät tarkoittavat turvalisuudella. Työpöytäkäyttäjillä on erilaisia tarpeita. Sudo-ohjelmassakin oli viimeksi viikko sitten tietoturvavaroitus. - Tietenkään ei ole mitään linux-tehdasta.

        Ei sillä ole oleellista merkitystä, minkä niminen käyttöjärjestelmä on. Jos haluat koneesi turvallisemmaksi, on opeteltava mm. palomuuri ja muut asiat. Se vaatisi vähän harrastamista. Tällä hetkellä on Ubuntu ja ainoat varotoimet ovat home-kansioiden salaus ja tiukat selainasetukset. Näilläkin pärjäilee varsinkin kun asentelee kj:n usein.


      • Tiger Security
        ryynimaccara kirjoitti:

        No, aja vaikka omassa koneessasi suositeltu Tiger Security ja tarkastele sen raporttia, niin huomaat ettei kaikki ole ihan sitä mitä kuvittelet. Tai mene debian-ohjesivuille ja yritä ymmärtää mitä jakelun ylläpitäjät tarkoittavat turvalisuudella. Työpöytäkäyttäjillä on erilaisia tarpeita. Sudo-ohjelmassakin oli viimeksi viikko sitten tietoturvavaroitus. - Tietenkään ei ole mitään linux-tehdasta.

        Ei sillä ole oleellista merkitystä, minkä niminen käyttöjärjestelmä on. Jos haluat koneesi turvallisemmaksi, on opeteltava mm. palomuuri ja muut asiat. Se vaatisi vähän harrastamista. Tällä hetkellä on Ubuntu ja ainoat varotoimet ovat home-kansioiden salaus ja tiukat selainasetukset. Näilläkin pärjäilee varsinkin kun asentelee kj:n usein.

        on ihan paska.Se ei toimi Kubuntussa, eikä Xubuntussa. Vähän matkaa menee tarkistus ja sitten ei enää toimi.


      • xLKBK}cY
        ryynimaccara kirjoitti:

        No, aja vaikka omassa koneessasi suositeltu Tiger Security ja tarkastele sen raporttia, niin huomaat ettei kaikki ole ihan sitä mitä kuvittelet. Tai mene debian-ohjesivuille ja yritä ymmärtää mitä jakelun ylläpitäjät tarkoittavat turvalisuudella. Työpöytäkäyttäjillä on erilaisia tarpeita. Sudo-ohjelmassakin oli viimeksi viikko sitten tietoturvavaroitus. - Tietenkään ei ole mitään linux-tehdasta.

        Ei sillä ole oleellista merkitystä, minkä niminen käyttöjärjestelmä on. Jos haluat koneesi turvallisemmaksi, on opeteltava mm. palomuuri ja muut asiat. Se vaatisi vähän harrastamista. Tällä hetkellä on Ubuntu ja ainoat varotoimet ovat home-kansioiden salaus ja tiukat selainasetukset. Näilläkin pärjäilee varsinkin kun asentelee kj:n usein.

        Normaaliin työpöytäkäyttöön ei Tiger tuo mitään. Sama koskee monta muutakin jippoa. Vasta kun tulee lisää paikallisia ja etäkäyttäjiä on syytä kiinnittää huomiota uusiin asioihin. Sama pätee mikäli kone on serverikäytössä.

        Sudon bugi ei edes koskenut Debiania eikä sen hyväksikäytön mahdollisuutta luvattomaan oikeuksien korottamiseen ole näytetty toteen.

        Palomuuri on Windows-hömppää ja vie huomion pois oikeasta tietoturvasta. Siis vahingollinen viritys käyttäjän kannalta.

        Vinkki. Pelkän kotihakemiston salaus vuotaa tietoa. Parempi on salata koko levy (salattu LVM).


    • tuxforeverlove

      nauttikaa elämästä ja jättäkää ne virus jutut sikseen ne ei kiusaa linuksia. linuxista virukset lähtee saippualla ja sienellä.ei tarvi mitään ohjelmia tai muutakaan.ongelmat hoitaa yhteisö aina.hymyä ja auttakaa lähimmäisiä siirtymään linuksiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1268
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      912
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      24
      869
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      286
      760
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      738
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      638
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      558
    Aihe