Heipähei näin myöhäisillasta.
Olen tässä nyt jonkun aikaa googletellut myyntitodistukseen liittyvästä asiasta, mutta ei tule hakutuloksia kuin (rekisteröityihin) rotukoiriin liittyen. Tunnen itseni vähän hölmöksi tälläistä asiaa kysyttäessä, mutta menkööt.
Jos ostaa sekarotuisen koiran (enkä tarkoita ns. pentutehtailtua, rekisteröimätöntä rotukoiraa, vaan ihan sellaista ns. seropia), kannattaako/pitääkö siitä kaupasta tehdä/täyttää myyntitodistus? Onko muuta, mitä tulisi muistaa sekarotuista koiraa ostaessa?
Entäs "rekisteröinti" kennelliittoon sekä siruttaminen, onko siitä muuta käytännönhyötyä kuin se, että mikäli koira karkaa, sen löytäminen on helpompaa? Agility ei haittaa vaikka ei pääsisikään kisoihin, perheessäni (olen siis kotoa muuttanut kämppiksen kanssa) on koiria aikaisemmin ollut ja metsäpolut/pellot/leikit hyvin riittäneet "agilityksi" :)
Seropi ja myyntitodistus?
4
239
Vastaukset
- harkitsijap
Huomasinpa tuossa, että menin ja laitoin väärälle palstalle tämänkin kysymyksen. Mutta toivottavasti joku osaa silti vastata ylläoleviin kysymyksiin!
- Minä vain :)
Hei!
Myyntisopimus ajaa sitä virkaa että se suojaa myyjän ja ostajan oikeuksia. Myyjälle se voi esim antaa oikeuden ostaa koira takaisin olosuhteiden muuttuessa, ostajalle se voi merkitä korvauksia jos koiralle ilmeneekin jotain vikaa.
Joten seropin tapauksessa melkein sanoisin että on turha, ei myyjä pysty todistamaan että koira olisi joskus ollut hänen (toinen sopimuksen virka kun on omistajavaihdoksen todistaminen).
Rekisteröimisestä ja sirutuksesta, onhan se jo iso syy että koiran pystyy tunnistamaan jos se karkaa tai jopa varastetaan :)
Ja rekisteröinnin myötä koirasi olisi osa virallista seropien statistiikkaa, liittyen terveyteen, ikään jne.- harkitsijAP
Mietin myös, että rotukoiran kanssa se voi olla tärkeämpi sillä voihan ne maksaa jopa 1500 euroakin. :D
Ei ole ikinä ollut omistuksessa muita kuin rotukoiria (cockereita), niin aluksi olen vähän hakusessa tässä asiassa :)
Tuo siruttaminen voisi olla ihan käypä juttu, luin jotain että tehdään mm. rokotuksien yhteydessä ihon alle (korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä), saako sen sirun kennelliitolta samalla kun rekisteröi koiran? Tuleeko sieltä myös omistajatodistus? Tehdäänkö vain pennuille vaiko myös aikuisemmille koirille? Tarvitaanko kennelliitolle myyntitodistus tai vastaava, vai riittääkö "oma sana"?
Rokotuspassista myös sen verran, että saako sen eläinlääkäriltä rokotuksen yhteydessä, ja eläinlääkäri täyttää?
Koiravakuutusta olen/olemme myös harkinneet, sillä ei se kovin pahanhintainen ole (eläinlääkärikuluvakuutus).
Onko kokemusta kyseisestä vakuutuksesta? Rokotuksia ym. peruskäyntejä tuohan ei korvaa, mutta mukavampaa on maksaa omavastuu 25%, kuin se, että pistää piikkiä koiralle, vaikkapa kalliin leikkauksen sattuessa vastaan.
Kiitoksia taas! Simppeleitä kysymyksiä varmaan, mutta vastauksista olisi apua :) - Minä vain :)
harkitsijAP kirjoitti:
Mietin myös, että rotukoiran kanssa se voi olla tärkeämpi sillä voihan ne maksaa jopa 1500 euroakin. :D
Ei ole ikinä ollut omistuksessa muita kuin rotukoiria (cockereita), niin aluksi olen vähän hakusessa tässä asiassa :)
Tuo siruttaminen voisi olla ihan käypä juttu, luin jotain että tehdään mm. rokotuksien yhteydessä ihon alle (korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä), saako sen sirun kennelliitolta samalla kun rekisteröi koiran? Tuleeko sieltä myös omistajatodistus? Tehdäänkö vain pennuille vaiko myös aikuisemmille koirille? Tarvitaanko kennelliitolle myyntitodistus tai vastaava, vai riittääkö "oma sana"?
Rokotuspassista myös sen verran, että saako sen eläinlääkäriltä rokotuksen yhteydessä, ja eläinlääkäri täyttää?
Koiravakuutusta olen/olemme myös harkinneet, sillä ei se kovin pahanhintainen ole (eläinlääkärikuluvakuutus).
Onko kokemusta kyseisestä vakuutuksesta? Rokotuksia ym. peruskäyntejä tuohan ei korvaa, mutta mukavampaa on maksaa omavastuu 25%, kuin se, että pistää piikkiä koiralle, vaikkapa kalliin leikkauksen sattuessa vastaan.
Kiitoksia taas! Simppeleitä kysymyksiä varmaan, mutta vastauksista olisi apua :)Siruttamisesta ei valitettavasti tietoa hirveästi, rotukoira minullakin ja sirutettu valmiiksi :) Mutta täältä löytyy ne tiedot
http://www.kennelliitto.fi/FI/asiakirjat/ak_jalostus/etusivu.htm
Mutta sen voin vahvistaa että on pieni toimenpide ja ihon alle juu laitetaan esim rokotuksen yhteydessä. Olen pieneläinhoitajan virassa ollut sirutuksessa mukana.
Tapiolaa suosittelen vakuutusasioissa. Kannattaa netissä tutustua eri vakuutusmuotojen kattavuuteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367659Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361903Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251880- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791545Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4799- 241767