Kertokaa hyvät ja huonot puolet hyppy kiikusta? ja minkä ikäisenä sitä vois käyttää?
Hyppykiikku?
3
580
Vastaukset
- jgdfk
Hetkellisesti voi viihdyttää vauvaa ja vapauttaa äidin kädet (vaikka edellyttää toki jatkuvaa valvomista). Liikaa tai väärin käytettynä lisää riskiä motorisen kehityksen pulmille, tapaturmille, huonon ergonomian aiheuttamille ongelmille (selkä, lonkat) ja lapsen turvattomuudelle (jos lasta viihdytetään tällaisin keinoin sen sijaan että katsottaisiin, koskettaisiin ja kuunneltaisiin).
Monessa mallissa taitavat suositella 6kk->, itse maalaisjärjellä (ilman asiantuntemusta!) ajattelisin että aikaisintaan kunhan lapsi alkaa varata jaloilleen kunnolla kannateltaessa (5-6kk->) ja istuu hyvin tuettuna selkä suorassa (6-7kk->). Tosin minun maalaisjärkeni sanoo myös että hyppykiikku on luonnoton, tarpeeton rahanreikä, joten olen väärä ihminen suosittelemaan :) - elisabet79
meidän lapset ovat käyttäneet ja riemastuneet ja kehittyneet normaalisti, joskus puolivuotiaana aion tälle nuorimmalle sen taas viritellä, aivan ehdoton vekotin;)
- ------
Hyppykiikussa lukee, että 3 kk iästä eteenpäin. Siinä lapsi on toki hyvin tuettu, joten selkä ym. ongelmat eivät kohtuullisessa käytössä ole todennäköisiä. Yli puolivuotias siinä ei enää viihdy, sillä siinä iässä alkaa kiinnostaa enemmän liikkuminen kuin paikallaan pomppiminen. Meillä viisi lasta, joista viimeinen nyt viisi kk ja kaikki ovat nauttineet todella paljon hyppykiikkumisesta siinä 3-6 kk iässä.
Jotkut sanovat, että runsas hyppykiikkuminen saattaa aiheuttaa lapselle varvaskävelyä, eli ei osaa varata painoaan kantapäille kävelyä harjoitellessa. Meillä ei tuota ongelmaa ole kenelläkään ollut enkä usko tälle nuorimmallekaan tulevan, sillä hän jo nyt astuu koko jalalla maahan pompatessaan. Tietenkään lasta ei saa jättää kiikkuun yksikseen ja pitkiä aikoja, eli mitään turvattomuutta ei tule. Lapsi kyllä ilmoittaa, koska haluaa mieluummin syliin. Ja itse aika paljon leikin myös lapsen kanssa hänen ollessa kiikussa. Hän myös tykkää siitä, kun katson pomppimista ja kehun siitä, samalla voi esimerkiksi laittaa ruokaa tai siivota keittiötä.
Itse suosittelen kokeilemaan. Helpottaa paljon, kun pystyy aina hetken tekemään jotain ja lapsi viihtyy sen aikaa. Tietysti, jos haluaa ajatella, ettei hanki mitään, mikä on vain vanhempien helpottamiseksi, ei lapsen välttämätön etu, niin ei sitten kannata hankkia. Silloin ei varmasti käytä esimerkiksi vaippojakaan, sillä aikuista vartenhan ne ovat, kun ei tarvitse olla koko ajan siivoamassa, kuivaamassa ja vaihtamassa vaatteita. Lapsi ei vaipattomuudesta kärsi, ehkä jopa päinvastoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2568568IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its2865817- 1761925
Vihjeitä kaivatusta
Mitkä numerot liittyy sun kaivattuun? Osa puhelinnumeroa, kengännumero tai vaikka asuinpaikan koordinaatit (😊)761800- 1901372
- 781334
Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61217Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?551114Martina Jeopardyssa
Telkusta tulee mainos ohjelmasta, missä vilahtaa Martina. Ai vitsi odotan sitä jaksoa, missä Martina on. Pääsee taas näy2191053- 1091041