Minullako ADD?

toivoton tapausko?

Hei! Olen 26-vuotias nainen ja kärsinyt koko ikäni erilaisista oireista. Olen miettinyt paljon sitä, voisiko minulla olla add. Tässä lista oireistani:

Jatkuvat vaikeudet sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa, joudun helposti ongelmiin toisten ihmisten kanssa

Sosiaalinen sokeus - en osaa tulkita oikein ihmisten eleitä tai kasvojen ilmeitä, mistä seuraa jatkuvia väärinkäsityksiä

Olen räjähdysherkkä, suutun nopeasti pienistäkin asioista

Impulsiivisuus, lähden helposti mukaan kaikenlaisiin juttuihin, mutta kiinnostus lopahtaa nopeasti

Heikko stressinsietokyky - väsyn helposti kaikenlaisesta rasituksesta, esim. siivoaminen, sosiaaliset tilanteet

Voimakas oman rauhan tarve - en kestä ihmisiä koko ajan ympärilläni

Stimuloidun helposti - esim. musiikista tai elokuvista, menen ylikiihtyneeseen tilaan, jota seuraa voimakas väsymys

Toisaalta rasitun liiallisista ärsykkeistä

Se, mikä ei kiinnosta, on todella vastenmielistä, esim. siivoaminen, tietyt läksyt/työtehtävät

Minua kiusattiin koulussa 9 vuotta, syynä se, että olin "outo, erilainen ja hullu" toisten lasten mukaan

Suuria vaikeuksia hahmottaa tilaa, mittasuhteita ja kolmiulotteisuutta

Myös suunnistaminen ja tietokoneohjelmien hallinta vaikeaa

Pakkoliikkeitä ( esim. pään nytkäyttely, pakonomainen laskeminen)

Vaikeus aloittaa asioita ( esim. läksyt, siivous, liikunta)

Olen aina omissa ajatuksissani ja ajatus lähtee harhailemaan helposti

Välillä saan ylivilkkauskohtauksia joista seuraa voimakas väsymys

Huono muisti - unohtelen jatkuvasti tavaroita, nimiä tai minne olin menossa

Muistamisen vaikeus, pakko opetella kaikki ulkoa, asiat eivät jää päähän

Koulu aina ollut vaikeaa muistiongelmien ja sosiaalisten ongelmien takia

En pysty jäsentelemään, mikä on olennaista tietoa ja mikä ei

Taiteellinen lahjakkuus - valokuvaus, maalaaminen, kirjoittaminen

Taipumusta addiktioihin - lääkkeet, alkoholi, tupakka

Usein pakko heilutella jalkaa, raapia itseään tai tehdä pakkoliikkeitä

Vaikeus pitää tavaroita järjestyksessä - aina sotkua joka paikassa, vaikka yritän siivota

Epätasainen kykyprofiili (päättötodistuksessa numerot välillä 4-10)

Psykiatrin mukaan AS-piirteitä, mutta ei diagnoosia

Matematiikka ylivoimaisen vaikeaa - en vain opi, en millään tekniikalla, en edes erityisopetuksessa, erityisesti geometria ja prosenttilaskut todella vaikeita

Lähipiirin mukaan olen laiska ja saamaton

Olen koko ikäni tuntenut olevani erilainen kuin muut

Diagnooseja on tullut monta, esim. persoonallisuushäiriöitä ja masennusta.
Masentunut en kuitenkaan koe olevani.

Olenko siis tyhmä, hullu vai muuten poikkeava?

1

731

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jämssss

      Kukaan ei ole näköjään vastannut sulle... :I Paljon on oireita. Muutama silmiinpistävä oire, mikä viittaa Asperger-oireyhtymään (erityisesti tuo "sosiaalinen sokeus"). Sanoit ettei kuitenkaan ole diagnosoitu sitä. Suosittelen, että menet uudestaan lääkäriin/psykiatrille ja että tutkivat tuon Asperger mahdollisuuden kunnolla. Ja ehdottomasti ADHD tai ADD kannattaa kanssa tosissaan tutkia.

      Et ole tyhmä etkä hullukaan. Mutta vaikuttaa vahvasti, että olet neurologisesti jotenkin normista poikkeava. Oletko käynyt aivojen magneettikuvauksessa? Jos et, niin suosittelen.

      Ja et todellakaan ole toivoton tapaus! Tota sun tilaa pitää vaan tutkia kunnolla ja löytää diagnoosit ja sitä kautta oikeat hoitomuodot. Osa noista sun kuvailemista oireista on myös positiivisia. Ja vaikkei olisikaan, voit esim. opetella jäsentämään ja muistamaan asioita omalla tavallasi. Sä olet erilainen kuin "normi" ihminen, se tarkoittaa siis sitä, että sun tapa hahmottaa, tulkita ja ymmärtää on erilainen. Pitää vaan löytää ne omat tavat ja väylät onnistua. Oot varmaan motorisesti todella levoton? Ootko löytänyt mitään, mikä saa sut rauhoittumaan? Enkä tarkoita nyt mitään päihteitä... Niin ja onko sulla mitään lääkitystä? Ja mikä persoonallisuushäiriö sulla on todettu?

      Tosta sun viestistä on jo yli puoli vuotta, mutta jos luet tämän, niin kaikkea hyvää sulle. Ja koita pärjäillä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe