Hei! Olen 26-vuotias nainen ja kärsinyt koko ikäni erilaisista oireista. Olen miettinyt paljon sitä, voisiko minulla olla add. Tässä lista oireistani:
Jatkuvat vaikeudet sosiaalisissa suhteissa ja tilanteissa, joudun helposti ongelmiin toisten ihmisten kanssa
Sosiaalinen sokeus - en osaa tulkita oikein ihmisten eleitä tai kasvojen ilmeitä, mistä seuraa jatkuvia väärinkäsityksiä
Olen räjähdysherkkä, suutun nopeasti pienistäkin asioista
Impulsiivisuus, lähden helposti mukaan kaikenlaisiin juttuihin, mutta kiinnostus lopahtaa nopeasti
Heikko stressinsietokyky - väsyn helposti kaikenlaisesta rasituksesta, esim. siivoaminen, sosiaaliset tilanteet
Voimakas oman rauhan tarve - en kestä ihmisiä koko ajan ympärilläni
Stimuloidun helposti - esim. musiikista tai elokuvista, menen ylikiihtyneeseen tilaan, jota seuraa voimakas väsymys
Toisaalta rasitun liiallisista ärsykkeistä
Se, mikä ei kiinnosta, on todella vastenmielistä, esim. siivoaminen, tietyt läksyt/työtehtävät
Minua kiusattiin koulussa 9 vuotta, syynä se, että olin "outo, erilainen ja hullu" toisten lasten mukaan
Suuria vaikeuksia hahmottaa tilaa, mittasuhteita ja kolmiulotteisuutta
Myös suunnistaminen ja tietokoneohjelmien hallinta vaikeaa
Pakkoliikkeitä ( esim. pään nytkäyttely, pakonomainen laskeminen)
Vaikeus aloittaa asioita ( esim. läksyt, siivous, liikunta)
Olen aina omissa ajatuksissani ja ajatus lähtee harhailemaan helposti
Välillä saan ylivilkkauskohtauksia joista seuraa voimakas väsymys
Huono muisti - unohtelen jatkuvasti tavaroita, nimiä tai minne olin menossa
Muistamisen vaikeus, pakko opetella kaikki ulkoa, asiat eivät jää päähän
Koulu aina ollut vaikeaa muistiongelmien ja sosiaalisten ongelmien takia
En pysty jäsentelemään, mikä on olennaista tietoa ja mikä ei
Taiteellinen lahjakkuus - valokuvaus, maalaaminen, kirjoittaminen
Taipumusta addiktioihin - lääkkeet, alkoholi, tupakka
Usein pakko heilutella jalkaa, raapia itseään tai tehdä pakkoliikkeitä
Vaikeus pitää tavaroita järjestyksessä - aina sotkua joka paikassa, vaikka yritän siivota
Epätasainen kykyprofiili (päättötodistuksessa numerot välillä 4-10)
Psykiatrin mukaan AS-piirteitä, mutta ei diagnoosia
Matematiikka ylivoimaisen vaikeaa - en vain opi, en millään tekniikalla, en edes erityisopetuksessa, erityisesti geometria ja prosenttilaskut todella vaikeita
Lähipiirin mukaan olen laiska ja saamaton
Olen koko ikäni tuntenut olevani erilainen kuin muut
Diagnooseja on tullut monta, esim. persoonallisuushäiriöitä ja masennusta.
Masentunut en kuitenkaan koe olevani.
Olenko siis tyhmä, hullu vai muuten poikkeava?
Minullako ADD?
1
825
Vastaukset
- jämssss
Kukaan ei ole näköjään vastannut sulle... :I Paljon on oireita. Muutama silmiinpistävä oire, mikä viittaa Asperger-oireyhtymään (erityisesti tuo "sosiaalinen sokeus"). Sanoit ettei kuitenkaan ole diagnosoitu sitä. Suosittelen, että menet uudestaan lääkäriin/psykiatrille ja että tutkivat tuon Asperger mahdollisuuden kunnolla. Ja ehdottomasti ADHD tai ADD kannattaa kanssa tosissaan tutkia.
Et ole tyhmä etkä hullukaan. Mutta vaikuttaa vahvasti, että olet neurologisesti jotenkin normista poikkeava. Oletko käynyt aivojen magneettikuvauksessa? Jos et, niin suosittelen.
Ja et todellakaan ole toivoton tapaus! Tota sun tilaa pitää vaan tutkia kunnolla ja löytää diagnoosit ja sitä kautta oikeat hoitomuodot. Osa noista sun kuvailemista oireista on myös positiivisia. Ja vaikkei olisikaan, voit esim. opetella jäsentämään ja muistamaan asioita omalla tavallasi. Sä olet erilainen kuin "normi" ihminen, se tarkoittaa siis sitä, että sun tapa hahmottaa, tulkita ja ymmärtää on erilainen. Pitää vaan löytää ne omat tavat ja väylät onnistua. Oot varmaan motorisesti todella levoton? Ootko löytänyt mitään, mikä saa sut rauhoittumaan? Enkä tarkoita nyt mitään päihteitä... Niin ja onko sulla mitään lääkitystä? Ja mikä persoonallisuushäiriö sulla on todettu?
Tosta sun viestistä on jo yli puoli vuotta, mutta jos luet tämän, niin kaikkea hyvää sulle. Ja koita pärjäillä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3157329Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151347- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91221Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009