Aloittelijan pyörä?

Pyöräaloittelija

Millainen pyörä olisi hyvä kokemattomalle kuljettajalle? Koskaan en ole kaksipyöräisellä moottoriajoneuvolla ajanut. Tosiaan edes korttia ei vielä ole, mutta keväällä olisi tarkoitus hommata ja sitten ostaa oma pyörä. Pyöristä en itse ymmärrä yhtään mitään, mutta haluaisin oppia. Ikää itselläni on vasta 20, joten saisin keväällä sen pikku-a kortin, joten pyörän pitäisi olla alle 25 Kw. Kumpi olisi parempi vaihtoehto. Ostaa sellainen pyörä, joka on normaalisti alle tuon 25 Kw, eli joku 250 kuutioinen. Vai ostaako joku isompi pyörä ja kuristaa se? Pyörää käyttäisin enimmäkseen hieman pitempään matkaan, eikä ajaminen sellaista kaupunkipörräilyä juurikaan olisi. Olen myös aika pitkä 190 cm, joten mikään pieni pyörä ei kävisi. Toivottavasti saan hyviä vinkkejä pyörän ostoon.

5

221

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maltti on valttia

      Ei se sen ihmeellisempää ole kuin polkupyörällä ajo tai joskus aikoinaan mopedilla ajo. Harjoittelet rauhassa ja varovasti jossain isolla alueella missä ei ole muuta liikennettä. Älä tee mitään äkkinäisiä toimenpiteitä ajat vaan rauhassa ja opettelet tuntemaan pyöräsi yms Muista kuitenkin että liikenteessä pitä varoa ja epäillä kaikkea muuta liikennettä ja pitää ottaa varman päälle asiat ja ennakoida ajoissa tilanteet, ja älä missään nimessä ala heti kaahailemaan saatika sitten myöhemminkään sillä kaksipyöräinen häviää AINA! liikenteessä ja silloin on hengestä usein kysymys....ei eteen tartte juosta kissaa isompi kun saatat löytää itsesi ojanpohjalta vakavin seurauksin....muistelen surullisena viimevuoden alkanutta ajkautta, silloin kuoli monta motoristia lyhyessä ajassa.....myös kaverini.....

    • vastaisku

      Koneen kokoasia on liikenneasennekysymys. Ne jotka ehdottomasti haluavat mahdollisimman kovaa kulkevan pyörän ei pitäisi missäan tapauksessa sellaista saada ensipyöräksi. Ne jotka uskovat yhtä hyvin pitävänsä pienempitehoisesta taas voisivat ottaa isommankin.

      Se on väärä/huono asenne omaa tia toisten turvallisuutta kohtaan mikä tien päällä ihmisiä enimmäkseen tappaa, ei teho tai pyörän koko.

    • triumphillla

      Jos siis asenne on kohdallaan, suosittelisin jonkun kokeenemman mukana oloa harjoittelussa.
      Tai ottaa pari ajotuntia "autokoulussa", minun yksi kaveri kun osti ison aloituspyörän teki niin ja kertoo säästyneensä monelta kantapään kautta opitulta asialta...

    • Endurokuski

      Kannattaa ostaa käytettynä jo valmiiksi kuristettu, vaikka 600cc 25kW, ja pitää niissä lukemissa se nyt ainakin ensimmäisen vuoden tai pari. Ennen kun osaa kunnolla ajaa. Sitten kun kortti ja varsinkin TAIDOT riittävät niihin isompiin tehoihin niin antaa palaa vaan. Liikkeessä saa poistettua kuristukset ja katsastamalla saa isommat tehot papereihin jolloin seurataan myös lain kirjainta täysin.

      Hienoa että saamme lisää harrastajia tähän jaloon harrastukseen :)

    • biker dude

      moottoripyörä messut tulossa istu siellä eri tyylisten pyörien selkään ja tunnustele minkätyylinen sopisi sinulle supermoto/ fighter/ custom/ kyykky jne.
      ja kysele rohkeasti siellä olevilta ihmisiltä kaikkea mitä mieleen tulee.
      moottoripyöräilijät on mukavaa sakkia.
      toivottelen mukavia ajohetkiä ensi kesälle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe