mitä jyrsijää suosittelisit?

jyrsijäät

Mikä jyrsijä sopisi 15-vuotiaalle? Rakastan jyrsijöitä, mutta en osaa päättää mikä...
Olisin kiitollinen jos voisitte jakaa tietonne ja vaikka omat kokemukset.

5

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Kyllä 15 vuotiaalle sopii jo mikä tahansa. MIllaisen itse haluaisit? Gerbiili, hamsteri, hiiri jne ovat pieniä katseltavia terraarioeläimiä, rotat suurempia, sosiaalisia ja vikkeliä vapaana pidettäviä, marsut laiskempia, suurempia ja äänekkäämpiä; hiiri elää vuoden, chichilla yli 10 jne... Valinnan varaa siis kyllä löytyy. Kerro enemmän mitä haluaisit tai tutustu yksi kerrallaan eri jyrsijöihin.

      • aika tietämätön

        Olen kyllä aika hyvin lukenut jo tietoja, mutta en jotenkin vain tiedä mikä sopisi minun elämääni. Haluaisin aika sosiaallisen ja helposti kesyyntyvän jyrsijän eikä mielellään ehkä yli kymmentä vuotta elävää. Aluksi ajattelin kesyrottaa, mutta sitten aloin miettiä niiden vilkkautta ja puremista...
        Entäs nuo degut tai marsut, ovatkos hankalahoitoisia/kesyyntyviä?
        Aikaa minulla olisi päivästä melkein kolme tuntia, vähän päivästä riippuen. Voiko jyrsijä elellä pelkästään yhdessä huoneessa, vai täytyykö päästä koko asuntoon, koska vanhemmat haluaisivat lemmikin olevan pelkästään omassa huoneessani? Tiedän että se riippuu jyrsijästä, mutta niin yleisesti ottaen. Paljon yleensä menee muuten rahaa kaikkin tarvikkeihin, häkkiin, ruokaan ja jyrsijää?


      • Ota Hamsteri
        aika tietämätön kirjoitti:

        Olen kyllä aika hyvin lukenut jo tietoja, mutta en jotenkin vain tiedä mikä sopisi minun elämääni. Haluaisin aika sosiaallisen ja helposti kesyyntyvän jyrsijän eikä mielellään ehkä yli kymmentä vuotta elävää. Aluksi ajattelin kesyrottaa, mutta sitten aloin miettiä niiden vilkkautta ja puremista...
        Entäs nuo degut tai marsut, ovatkos hankalahoitoisia/kesyyntyviä?
        Aikaa minulla olisi päivästä melkein kolme tuntia, vähän päivästä riippuen. Voiko jyrsijä elellä pelkästään yhdessä huoneessa, vai täytyykö päästä koko asuntoon, koska vanhemmat haluaisivat lemmikin olevan pelkästään omassa huoneessani? Tiedän että se riippuu jyrsijästä, mutta niin yleisesti ottaen. Paljon yleensä menee muuten rahaa kaikkin tarvikkeihin, häkkiin, ruokaan ja jyrsijää?

        gröhöm! Marsu ei sitten TODELLAKAAN ole sinun lemmikkisi, jos sinulla olisi sille aikaa päivästä vain kolme tuntia! Marsut ovat erittäin sosiaalisia eläimiä, ja vaativat omistajaltaan paljon aikaa! Degu ei niinkään ole ihmisiin kiintyvä vaan viihtyy lajitovereidensa seurassa. Suosittelisin sinulle hamsteria. Ota syyrialainenhamsteri. Sille sinullakin on aikaa, se on helppohoitoinen: -häkin siivous kerran kahdessa viikosaa, ruuan ja veden vaihto päivittäin. Hamsteri olisi hyvä päästää juoksentelemaan huoneeseen, VALVOTUSTI päivittäin.


      • Sedä
        aika tietämätön kirjoitti:

        Olen kyllä aika hyvin lukenut jo tietoja, mutta en jotenkin vain tiedä mikä sopisi minun elämääni. Haluaisin aika sosiaallisen ja helposti kesyyntyvän jyrsijän eikä mielellään ehkä yli kymmentä vuotta elävää. Aluksi ajattelin kesyrottaa, mutta sitten aloin miettiä niiden vilkkautta ja puremista...
        Entäs nuo degut tai marsut, ovatkos hankalahoitoisia/kesyyntyviä?
        Aikaa minulla olisi päivästä melkein kolme tuntia, vähän päivästä riippuen. Voiko jyrsijä elellä pelkästään yhdessä huoneessa, vai täytyykö päästä koko asuntoon, koska vanhemmat haluaisivat lemmikin olevan pelkästään omassa huoneessani? Tiedän että se riippuu jyrsijästä, mutta niin yleisesti ottaen. Paljon yleensä menee muuten rahaa kaikkin tarvikkeihin, häkkiin, ruokaan ja jyrsijää?

        Kunnolliselta kasvattajalta ostettu terve rotta ei pure koskaan. Purevat yksilöt ovat yleensä joko hyvin peloissaan (koska niitä ei ole käsitelty kunnolla) tai sairaita. Naarasrotat ovat vilkkaita ja pääsevät lähes minne vain halutessaan, sylissänukkujat vähissä. Urokset taas ovat tyypillisesti rauhallisempia ja sylissä viihtyviä. Molemmat ovat kesyjä ja ihmisrakkaita, mutta luulisin että pitäisit uroksista. Omat rottani tuntevat nimensä ja tulevat luokse pyydettäessä, kiipeilevät mielellään sylissä, ja yksi uskaltaa nukahtaa viereen ja narskuttelee onnellisena rapsutuksille. Oma huoneeni on tehty naarasrotilleni turvalliseksi, eli ne saavat elellä siellä vapaana aina paitsi kun olen nukkumassa, olen itse niiden seurana parisen tuntia josta suuren osan kylläkin torkkuvat. Rotat viihtyvät hyvin yhdessäkin huoneessa kun nille järjestää sinne puuhaa, ja isommasta tilasta niiden löytäminen voisikin välillä olla aika hankalaa.

        Rotan hankinnassa kallein osa on häkki joka voi uutena olla parisensataa, ja jonka kannattaa olla oikeastaan isoin mahdollinen, ja mielellään korkea. Itse ostan kolmelle naaraalle kympin pussillisen pellettiä parin kuukauden välein ja syövät tuoreruokana sitä mitä kaapista löytyy jo valmiiksi. Purun täytyy olla jotakin pölyämätöntä (esim Mörttiröpö), koska rotat ovat herkkiä saamaan hengitysoireita. Tällainen kuivike on kalliimpaa kuin tavallinen. Lisäksi pesäkoppi ja juomapullo. Riippumatot ovat hyviä virikkeitä jotka valmistuvat vanhasta pyyhkeestä ja kulmiin laitetuista hakaneuloista. Pahvilaatikkoja nakerrettavaksi löytyy ilmaiseksi. Rottia hankitaan vähintään kaksi ja maksavat 20-30 euroa/nenä. Eläinlääkärikuluja tulee. Rotta elää yleensä vain n 2 vuotta.

        Uskoisin myös marsun pärjäävän kolmella tunnilla päivässä kunhan myös sille hankitaan lain määrämä lajitoveri, ja tavallista tehdashäkkiä isompi aitaus asuinpaikaksi. Marsu on rottaa suurempi ja syö siksi enemmän, mutta kumpikin ovat varsin edullisia. Marsun elintila luultavasti vie rottaa enemmän lattiapintaa myös koska rottien häkin täytyy laajeta ylöspäin ja marsut taas elelee maantasalla. Marsutkin ovat kesyjä mutta en osaa verrata rottiin koska en ole omistanut. Degut taas ovat lemmikkeinä nuorempia ja siksi vähemmän kesyjä. Ne ovat myös ruokinnaltaan erittäin tarkkoja, eli niille ei saa antaa mitään herkkuja. Elävät noin 7 vuotta.

        Kaikkien jyrsijöiden kanssa pitää varautua jyrsimiseen. Omasta huoneestani on jyrsitty maali tietyistä kohdista irti seinästä, ja sängystä pohja rei'ille niin että jouduin vaihtamaan sänkyyn jonka alle eivät pääse. Muuten huonekalut ovat saaneet olla aika rauhassa, eikä ensimmäinen lauma rottia koskenut sänkyynkään. Huoneen nurkista löytyy papanoita, sänkyyn pissataan jos rotat päättävät nukkua siellä päiväunensa, ja pieniä merkkipissoja jätetään käsille. Häkin saa siivota parikin kertaa viikossa jotta se pysyisi hajuttomana. Kuiviketta kulkee lattioilla muissakin huoneissa. Marsun kanssa saa varautua myös pyörivään heinään, ja siihen että tavallinen puru kulkee ympäriinsä enemmän.


      • MBHF
        aika tietämätön kirjoitti:

        Olen kyllä aika hyvin lukenut jo tietoja, mutta en jotenkin vain tiedä mikä sopisi minun elämääni. Haluaisin aika sosiaallisen ja helposti kesyyntyvän jyrsijän eikä mielellään ehkä yli kymmentä vuotta elävää. Aluksi ajattelin kesyrottaa, mutta sitten aloin miettiä niiden vilkkautta ja puremista...
        Entäs nuo degut tai marsut, ovatkos hankalahoitoisia/kesyyntyviä?
        Aikaa minulla olisi päivästä melkein kolme tuntia, vähän päivästä riippuen. Voiko jyrsijä elellä pelkästään yhdessä huoneessa, vai täytyykö päästä koko asuntoon, koska vanhemmat haluaisivat lemmikin olevan pelkästään omassa huoneessani? Tiedän että se riippuu jyrsijästä, mutta niin yleisesti ottaen. Paljon yleensä menee muuten rahaa kaikkin tarvikkeihin, häkkiin, ruokaan ja jyrsijää?

        Helppohoitoinen, sosiaalinen (ja kasvattajalta hankittuna kesy) ja elää alle 10v ?

        Miten olisi siis pari gerbiiliä (samaa sukupuolta tietysti) ?

        Gerbiili on helppohoitoisin ja hajuttomin lemmikkijyrsijä (siivous noin kerran kuukaudessa riippuen asumuksen koosta).
        Degu on vaativampi -etenkin ruokinnaltaan ja ei niin kesy, toki älykkäämpi, kuin gerbiili.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe