Pistorasiasta lähtee jatkojohto, jonka päässä on kaksi haaraa.
Molemmista haaroista lähtee johdot kahteen eri autoon.
Ensimmäisessä autossa on 1350W sisätilanlämmitin ja moottorin säteilylämmitin.
Toisessa autossa on 2100W sisälämppäri ja moottorin letkulämmitin.
Sulaketaulussa automaattisulakkeessa on merkintä C16, luulisi tarkoittavan 16 amppeeria.
"Onglema" on siitä, että kaikki toimii eikä sulake laukea. Kai nuo moottorinlämmittimet ainakin 500W ovat teholtaan, joten eikö 16A pitäisi ylittyä reilusti? Vaikka toinen lämmitin olisi pimeänäkin? Säteilylämmitin on kyllä niin onneton, että sen toimivuudesta ei ole varmuutta, mutta muut kyllä toimivat.
-Ovatko Defan lämppärit teholtaan ilmoitettua pienempiä?
-Onko sulake sittenkin isompi ?
-Laskinko jotain väärin?
-Mietinkö turhia kun kaikki kerran toimivat?
Sulake ja autonlämmitys
4
2132
Vastaukset
- Roikkamies
Letkulämmitin ei ainakaan teholtaan ole kovin suuri. Jos käytössä on "normaali" jatkojohto, on tämä todennäköisesti 1,5mm2 johtimilla tehty. Tällöin johto kuormittuu reilusti ja toimii itsessään jo vastuksena ja lämmittimenä, jolloin puhaltimien ja näiden vastusten yli vaikuttava jännite voi pudota reilustikin. C16 tarkoittaa normaalilla laukeamisajalla olevaa 16A sulaketta. Turhia mielestäni murehdit niin kauan kuin jatkojohto pysyy kasassa. Tuon kyllä jakaisin kahdelle erilliselle roikalle jo siitä syystä, että on turhaa hukata sitä sähköä sinne lumihankeen...
- Yksi vaan.
Jos sulake palaa välittömästi se vaatii noin viisikertaisen virran,tunnin läukeamisajalla virran pitäisi olla noin kaksinkertainen.
Teholukemista 4550W on virta noin 19.4A eli virta ylittää sulakearvon 1.2 kertaisesti.
Jatkojohdon vastus 0.017 / 1.5 = 0.011 x 2 = 0.022 / m eli 19.4A virralla 0.42V / m.
Tehohäviö on 19.4 x 0.42 = 8.2W / m eli 4.1W per johdin.
Jos jatkojohto on pitkä niin kokonaisvirta putoaa suhteessa eli 50m johdon vastus on 100 x 0.011 = 1.1 ohmia.
Autojen lämmitysvastusten 11.9ohmia eli 50m johtoon noin 10%. - defamies
Kiitos vastauksista.
Aamulla johtojen kanssa pelatessa huomasin, että yksi komponentti unohtui kaaviosta. Nimittäin syy koko roikkaviritykseen, eli siellä pistorasiassa on kauko-ohjattava rasia. Siinä näkyi lukevan max 16A, mutta en tiedä mitä tapahtuu kun tuo ylitetään. Osaako se muka rajoittaa virtaa, vai kärähtääköhän se jos tarpeeksi kauan autoja lämmitetään? Hyvin sekin tuntui kuitenkin toimivan.
Jatkojohto on muuten vain 5-metrinen ulkokäyttöön tarkoitettu, päälle sitten defan kolmemetriset piuhat. - Toimintakäyrä
Sisätilanlämmittimet näitä nykymallisia ja PTC vastuksella olevia?
Niissähän teho pienenee, kun vastus/auto lämpenee.
C-tyypin johdonsuoja kestää pientä ylivirtaa, hetken isompaa ja pientä pidempään.
http://www05.abb.com/global/scot/scot209.nsf/veritydisplay/7291ba043dcabd16c2256bdc0028d73e/$file/cmc2fi02_08.pdf
sivu 6 käyrä. (nimellisvirta 16 A => taulukossa nimellinen 1,0)
Kylmässä ympäristössä se sallii suuremman kuormituksen toimimatta.
Jos joku haluaa miettiä jännitteenalenemaa, niin silloin pitäisi tietää todellinen jännite tolpan pistorasia liittimissä.
Se tolpan "kauko-ohjattava rasia" saattaa olla ns. pakkasvahti, mikä pätkii virtaa ulkolämpötilan mukaan?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Moottorinlämmitin
Normaali kytkinkello on kyllä parempi vaihtoehto...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103855"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70605
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33493- 72483