Olis tarkoitus syksyllä leikata lehtikuusi 18v vanha noin 3m korkeuteen, saisi aloitettua sen muotoon leikkaamisen.
Mahtaakohan onnistua? haittaako näin radikaali leikkaus puuta?
Lehtikuusen muotoleikkaus
3
2497
Vastaukset
- Pekka
millaiseen muotoon? latvaa ei pidä mennä katkomaan, siitä tulee tynkä eikä se enää kasva pituutta silloin, mutta muuten sen oksia voi leikata esim. kartiomaiseen muotoon,
esim. pilaripuuksi. Pituutta voi kontrollloida ainoastaan leikkaamalla latvan vuosikasvua, puolet tai kaksikolmasosaa.Havupuiden puutuneita latvuksia ei pidä mennä leikkaamaan, muuten kasvu tyrehtyy täysin. nyt lienee vielä aika leikata vuosikasvua.- Tähtääjä
Ainakin minun lehtikuuset ovat pyrkineet kasvamaan pituuttakin vaikka hirvet ovat niistä katkoneet latvoja. Ruman näköisiä puskiahan niistä syödyistä on tullut, mutta uskon niistäkin vielä tukkipuita tulevan. Lehtikuusihan on mestari 'oikomaan' vartensa.
En kylläkään ymmärrä miksi kaikki kasvit pitäisi pakottaa johonkin muotoon. - Vili
Tähtääjä kirjoitti:
Ainakin minun lehtikuuset ovat pyrkineet kasvamaan pituuttakin vaikka hirvet ovat niistä katkoneet latvoja. Ruman näköisiä puskiahan niistä syödyistä on tullut, mutta uskon niistäkin vielä tukkipuita tulevan. Lehtikuusihan on mestari 'oikomaan' vartensa.
En kylläkään ymmärrä miksi kaikki kasvit pitäisi pakottaa johonkin muotoon.koko yleensä vaatii puiden pienentämistä.Jos 900 neliön tontille haluaa useita lajeja koristepuita,joskus tulee raja vastaan,milloin iltaaurinko katoaa.Itse leikkasin lehtikuusen maaliskuun lopulla reilusti ja onhan jännän näköinen tänään.Täynnä uusia oksia jotka kasvavat suoraan ylöspäin,eli tuuheutta tuli yllinkyllin.Latva oli leikkauskohdasta noin 6cm.Toukokuussa tuli pikkasen pihkaa mutta on nyt täysin terve.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961896- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693