kuvaputki rikki?

ihmettelijä

Onko kuvaputki rikki, jos kuva näkyy muutaman minuutin normaalisti mutta alkaa sitten lämmetessään huononemaan, varsinkin värit menee epäselviksi ja n. 15 minuutin katselun jälkeen kuvasta ei saa kunnolla selvää. Alunperin viety huoltoon, kun kuva katosi kokonaan, äänet vain kuului mutta näyttö mustana. Liikkessä vaihdettiin kuvaputken jalusta ja kuva on nyt tuollainen ja korjaaja sanoi kuvaputken olevan paskana ja ei kannata korjata. Siis voiko kuvaputki olla rikki, jos kuva kuitenkin näkyy muutamia minuutteja ihan normaalisti loistavasti.. ?

16

11009

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuhnu

Jossain siellä kytkennöissä on kylmä juotos, joka lämmetessään irrottaa kontaktin. Korjaaminen saattaa maksaa 0 euroa jos löydät tarpeeksi fiksun korjaajan, joka näyttää laitteelle juotosasemaa 5 sekunttia.

• Guthwulf

Huollolla on 3kk:n huoltotakuu kaikille huoltotöille. Eli takaisin vaan huoltoon jos huollosta on alle 3kk. Takuuseen tosin ei kuuluu uudet varaosat.

Tuntuu toisissa huolloissa olevan tuo "kuvaputki rikki" yleinen selitys kun ei osata korjata. Kyseessä lienee finlux/salora TV jos kerran kuvaputken kannan olivat vaihtaneet? Muuten aiemman vian kuvaus viittaa juovamuuntajaan. Nykyinen vika taas kuullostaa juotoskatkokselta laitteen virittimessä. Paha sanoa varmaksi näkemättä. Jos kuvaputki olisi rikki, laite ei joko käynnistyisi ollenkaan tai sammuilisi vähän väliä. Toki kaikenlaista on vuosien varrella tullut vastaan, mutta tämä olisi kyllä kaikkien aikojen ensimmäinen kerta kun värit katoaisi kuvaputken takia. Niitä kun ei muodosteta putkessa.

• Tv korjaaja n.20v alalla

Ensinnäkin ei ole mikään sääntö että korjaustöille annetaan 3kk takuu. Kodintekniikkaliiton SUOSITUS on 1kk. Lisäksi takuu kattaa vain sen vian minkä asiakas on ilmoittanut eli jos laite rikkoontuu toisesta paikasta se ei kuulu korjaustyö/varaosa takuuseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ilmoitti värien menevän epäselväksi eikä katoavan pois kokonaan.

Myös kuvaputkivika voi esiintyä värien epäselvyytenä jos kuvaputken g2 jännite alkaa vuotamaan kuvaputken sisällä lämmettyään ja laitteen valkotasapainon säätö yrittää korjata tilannetta. Mikäli katodin ohjausalue ylittyy (0 - 200v) eli värisignaalien vaadittu amplitudi ei pysy rajojen sisällä niin värisignaalit "leikkaantuvat" ja kuva näyttää väreiltään huonolta.

Itse olen kuvailemani ilmiön nähnyt useasti ja erittäin usein syynä on kuvaputki.

Ko vika voi myös olla juovamuuntajassa joka tuottaa g2 jännitteen. (Ei kaikissa Sony televisioissa)

• ihmettelijä

Kyseessä on tosiaan finlux. 28" laajakuva.

• Guthwulf
        Tv korjaaja n.20v alalla kirjoitti:

Ensinnäkin ei ole mikään sääntö että korjaustöille annetaan 3kk takuu. Kodintekniikkaliiton SUOSITUS on 1kk. Lisäksi takuu kattaa vain sen vian minkä asiakas on ilmoittanut eli jos laite rikkoontuu toisesta paikasta se ei kuulu korjaustyö/varaosa takuuseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ilmoitti värien menevän epäselväksi eikä katoavan pois kokonaan.

Myös kuvaputkivika voi esiintyä värien epäselvyytenä jos kuvaputken g2 jännite alkaa vuotamaan kuvaputken sisällä lämmettyään ja laitteen valkotasapainon säätö yrittää korjata tilannetta. Mikäli katodin ohjausalue ylittyy (0 - 200v) eli värisignaalien vaadittu amplitudi ei pysy rajojen sisällä niin värisignaalit "leikkaantuvat" ja kuva näyttää väreiltään huonolta.

Itse olen kuvailemani ilmiön nähnyt useasti ja erittäin usein syynä on kuvaputki.

Ko vika voi myös olla juovamuuntajassa joka tuottaa g2 jännitteen. (Ei kaikissa Sony televisioissa)

Huoltotakuu asiassa voit olla oikeassa. Tietoni perustui kodintekniikkahuollosta saatuun informaatioon. Jossa muistaakseni luki "kodintekniikkaliiton vaatima 3kk huoltotakuu". Mutta asiaan sen enempää perehtymättä en ala väittelemään asiasta. Tekstistä sain myös sen käsityksen että vika ei koskaan korjaantunut? Eli laitetetta noudettaessa se oli edelleen rikki.

Myös nopeasti tekstin luettuani sain hieman väärän käsityksen asiasta. Mutta eipä kyllä ole koskaan itselle vastaan tullut TV:tä missä g2 vuotaisi putken sisältä. Olet toki ollut 15v. pidempään alalla kuin minä, joten olet myös varmasti nähnyt enemmän. Siitä huolimatta itse vaihtaisin sen juovamuuntajan.

• Tv korjaaja n.20v alalla
        Guthwulf kirjoitti:

Huoltotakuu asiassa voit olla oikeassa. Tietoni perustui kodintekniikkahuollosta saatuun informaatioon. Jossa muistaakseni luki "kodintekniikkaliiton vaatima 3kk huoltotakuu". Mutta asiaan sen enempää perehtymättä en ala väittelemään asiasta. Tekstistä sain myös sen käsityksen että vika ei koskaan korjaantunut? Eli laitetetta noudettaessa se oli edelleen rikki.

Myös nopeasti tekstin luettuani sain hieman väärän käsityksen asiasta. Mutta eipä kyllä ole koskaan itselle vastaan tullut TV:tä missä g2 vuotaisi putken sisältä. Olet toki ollut 15v. pidempään alalla kuin minä, joten olet myös varmasti nähnyt enemmän. Siitä huolimatta itse vaihtaisin sen juovamuuntajan.

Tuossa alemmassa todettiin että laite on Finlux.
        Itse mittaisin muuttuuko g2 jännite koneen lämmettyään. Jos muuttuu niin
        Finlux teeveissä on yleensä erillinen g2/focus säätöyksikkö joka on edullisempi kuin juovis. (on ollu myös viallisia)
        Kannattaisi kokeilla vaihtaa...

• ihmetteilijä

Tarkennan hieman:

Finluxiin ei enää avatessa tullut kuvaa, vaan ruutu pysyi mustana, äänet kyllä kuului. Vein tv:n huoltoon, jossa ilmoitin vian ja käskin ilmoittaa, jos on kallis korjaus niin ennemmin ostan uuden. Sitten soitettiin, että vaihdettiin jalusta ja että kuvaputki on rikki, ei kannata korjata. Ja ennemmin ostanki sen uuden samalla hinnalla.

Hain finluxin kotiin ja siihen tulee erinomainen kuva(tosin aluksi on muutaman sekunnin musta hetki. Ei ollut, kun vielä toimi), joka sitten pikkuhiljaa heikkenee ja heikkeenee...

Ei vaan huvittaisi enää viedä toiseen huoltoon ja maksaa 50€-> samasta arviosta.

• lopullisesti?

Löytysköhän tästä ketjusta vielä auttaja. TV:ni tipahti 40 cm korkeudelta ruutu alaspäin lattialle. Sen jälkeen värit muuttuivat aivan omituisiksi, sellaisiksi psykedeelisiksi. :D Kun tulee mustavalkokuvaa, näyttää normaalilta, mutta mitä värikkäämpi kuva niin sitä omituisempi se on. Osaako joku suoraan kertoa mikä siinä voisi olla, ja saako sitä korjattua?

• Paskaks menny!
        lopullisesti? kirjoitti:

Löytysköhän tästä ketjusta vielä auttaja. TV:ni tipahti 40 cm korkeudelta ruutu alaspäin lattialle. Sen jälkeen värit muuttuivat aivan omituisiksi, sellaisiksi psykedeelisiksi. :D Kun tulee mustavalkokuvaa, näyttää normaalilta, mutta mitä värikkäämpi kuva niin sitä omituisempi se on. Osaako joku suoraan kertoa mikä siinä voisi olla, ja saako sitä korjattua?

Veikkaisin, että sinun tipahtanut tv on mennyt paskaksi :(
        Kurjaa, niitä sattuu. Tv parka. Poor television.

• Kuvaputki??
        Paskaks menny! kirjoitti:

Veikkaisin, että sinun tipahtanut tv on mennyt paskaksi :(
        Kurjaa, niitä sattuu. Tv parka. Poor television.

Ei enää ajankohtaista.

Vai luulitko, että kysyjä odottaa vielä vastausta?

• tämän ymmärtäjä.
        Kuvaputki?? kirjoitti:

Ei enää ajankohtaista.

Ei kannata huolestua. Kyseessä on aina tuo yksi ja sama, mieleltään häiriintynyt vanhojen viestiketjujen kaivelija. Hän saa siitä oman sairaan pienen nautintonsa, joten älkäämme riistäkö sitä häneltä.

• Paskaks menny!
        Kuvaputki?? kirjoitti:

Ei enää ajankohtaista.

Ei ollu kukaa vastannu, ni määä vastasin. Perkele, ku tommosia vittupäitä.

PvitunS: En aiemmin ole kaivellut vanhoja viästiketrjui. Saatanan hevosen vitutö.

• tämän ymmärtäjä.
        Paskaks menny! kirjoitti:

Ei ollu kukaa vastannu, ni määä vastasin. Perkele, ku tommosia vittupäitä.

PvitunS: En aiemmin ole kaivellut vanhoja viästiketrjui. Saatanan hevosen vitutö.

Jälkeenjääneen henkilön tekstiä kaikilta osin. Luulenpa että vanhojen viestiketjujen esiin nosteleminen on niitä sinun pienimpiä murheitasi.

• Paskaks menny!
        tämän ymmärtäjä. kirjoitti:

Jälkeenjääneen henkilön tekstiä kaikilta osin. Luulenpa että vanhojen viestiketjujen esiin nosteleminen on niitä sinun pienimpiä murheitasi.

On se ny vittu, ku aina pitäis uus topicci tehä. Nyt teki mieli puhuu telkoist ni mitä vittuu sit urputatte. Oikeesee paikkaa tää meni.

• ajasta riippumaton
        Kuvaputki?? kirjoitti:

Ei enää ajankohtaista.

Tässä pätee sama sääntö kuin latuasioissa joka ajassa kulkee on ajan vanki.

• R!chard0

Välillä teeveet pajahtelee paskaksi. Se on surullista.

-R!chard0 Aapeli

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      205
      3833
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2426
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2296
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2213
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      70
      1157
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1126
    Aihe