Ajattelin, että jos huollattaisin Yanmar 1GM10 -moottorin ammattilaisen toimesta veneelläni niin perusteellisesti kuin käytännöllistä on. Moottori on käytetty, enkä tunne sitä vielä kovin hyvin. Vene on Espoossa.
Mikä firma olisi sopiva tähän työhön? Hinta/laatusuhteeltaan sopiva? Mikä mahtaa olla hintaluokka, jos vaihdetaan öljyt, sinkin, suodattimet, hehkut yms. helposti irtoavan. Ilmaus yms. lisäksi.
Hyvä Yanmar-huolto pääkaupunkiseudulla?
11
3858
Vastaukset
- huolto lähellä
Kysy laiturinaapureilta vähän neuvoja ja tee sitten itse.
- Yanmari kuntoon
Huoltaisin itse, jos olisi tuota vapaa-aikaa tiedossa riittävästi...
- apuva
Yanmari kuntoon kirjoitti:
Huoltaisin itse, jos olisi tuota vapaa-aikaa tiedossa riittävästi...
Voit joutua tekemään "huoltoja" vesillä ollessasikin vaikkei olisikaan aikaa.
- tee keväällä itse
Tiedän että Leevene Oy myy ja asentaa yanmareita. Kysäisepä vaikka sieltä...
Jos saat ammattimiehen veneellesi, järjestä ihmeessä sen verran vapaa-aikaa että ehdit nähdä homman ja käytät opiksesi. Venemoottorin huolto on sen verran yksinkertainen, että se kannattaa opetella tekemään itse. Dieselin ilmauksen voit joutua tekemään vaikka kesken kesälomareissusi - sen opetteleminen on "pakollinen".
Onko sinun 1GM10:si hehkutulppa? Jos öljynvaihto jäi syksyllä tekemättä, tee se keväällä kuten myös polttoainesuodattimen vaihto. Samalla opit ilmauksen.- että näin,
Ei ole GM-koneissa hehkutulppaa.
Kuten sanottua, ilmaus (suuttimille asti) pitää jokaisen diesel-käyttähän opetella.
Mikäli kone lähtee hyvin käyntiin, eikä pakoputken ympärys mustu, niin tuskin vikaa on. Jos se toimii, niin älä korjaa.
Huolto:
- Öljyn & suodattimen vaihto,
- polttoaine suodattimen(tinten) vaihto. 1 voi olla tankin ja koneen välissä (toivottavasti) ja vedenerotimen tyhjennys. Hienosuodatin on koneen etupuolella pienen öljynsuodattimen näköinen purkki. Suodattimen kun vaihtaa, niin samalla tule opeteltua ilmaus.
-Hihnojen kireyden & kunnon tarkistus
-pulttien kireyden tarkistus
-Venttiilien säätö, tämä on oikeastaa ainoa paneutumista vaativa juttu.
-(potkuriakselin linjauksen tarkistus) - tulta ilman savua
että näin, kirjoitti:
Ei ole GM-koneissa hehkutulppaa.
Kuten sanottua, ilmaus (suuttimille asti) pitää jokaisen diesel-käyttähän opetella.
Mikäli kone lähtee hyvin käyntiin, eikä pakoputken ympärys mustu, niin tuskin vikaa on. Jos se toimii, niin älä korjaa.
Huolto:
- Öljyn & suodattimen vaihto,
- polttoaine suodattimen(tinten) vaihto. 1 voi olla tankin ja koneen välissä (toivottavasti) ja vedenerotimen tyhjennys. Hienosuodatin on koneen etupuolella pienen öljynsuodattimen näköinen purkki. Suodattimen kun vaihtaa, niin samalla tule opeteltua ilmaus.
-Hihnojen kireyden & kunnon tarkistus
-pulttien kireyden tarkistus
-Venttiilien säätö, tämä on oikeastaa ainoa paneutumista vaativa juttu.
-(potkuriakselin linjauksen tarkistus)Onko sellaista dieseliä joka ei lainkaan likaa pakoputken ympäristöä? Mulla on kaikissa liannut enemmän tai vähemmän mutta toiminut hyvin.
- sdkjfhdsjfh
tulta ilman savua kirjoitti:
Onko sellaista dieseliä joka ei lainkaan likaa pakoputken ympäristöä? Mulla on kaikissa liannut enemmän tai vähemmän mutta toiminut hyvin.
Itse ihmettelin syksyllä, että onpa pakoputken ympäristö puhdas. Kone Volvo D1-30. Varmaan muutkin uudet dieselit, kun ne täyttää kaikenmaailman eu-saastemääräykset, käyvät puhtaasti.
- R K-S
Eikö tuota huoltoa tehty syksyllä? Sinun moottorisi on merivesijäähdytteinen. Se vaatii huolellisen huollon syksyllä ajokauden jälkeen. Varmaankin Espoosta löytyy sen verran ammattitaitoa, että tuo pikku Yanmar osataan huoltaa. Kustannuksia ei kannata surra. Jos on kysymys noin vähistä toimenpiteistä, niin e i se kovin kallista voi olla.
Tuo em Leevene ja sitten tietysti Innocca, joka toimii espoossa
http://www.venepalvelut.com
Tuo yanmar on sellainen kansakoulun oppikirjan versio, että pitäisi onnistua aivan hyvin jopa humanistisen tai peräti diplomi-insinöörin koulutuksella. Varaosia siihen saa Vestekistä tai Leevenestä ja tietinkin noilta Innoccan kavereilta.- PetriA............
Yanmar varaosat nykyään Telva Lauttasaaressa ja huolto Leevene samassa saaressa
- Innocasta...
Olisin vähän varovainen sen Innocan kanssa. Kaverit varmaan osaa hommansa Yanmarin kanssa kun mainostavat itseään merkkihuoltona, mutta viime keväänä pettivät aika pahasti. Oli tarkoitus hoidattaa varsin vanhan koneen perustsekkaus veneeseen (ei yanman vaan vielä yksinkertaisempi ja helppohoitoisempi diesel) ja etenkin jumittavan vaihdeöljyruuvin avaus. Huollattamisen pääsyyhyn, vaihdeöljyruuviin eivät olleet koskeneetkaan ja heidän jäljiltään moottori ei käynnistynyt lainkaan. No, soitto ja kaveri tuli paikalle, yrittämään... Lopputulema oli että vajaan tunnin yritti junnata konetta käyntiin ja välillä ilmata ("kyllä se kohta lähtee, samalla tavalla junnasi öljynvaihdossa ja sitten vaan ...", ja "jotain käyny viime kesän jälkeen noston jälkeen, kannattais harkita toimivan vehkeen hommaamista", jne.) mutta luovutti ja häipyi selityksin paikalta. Onneksi vieressä oli ammattilainen asentamassa bensaperämoottoria ja suostui tulemaan vilkaisemaan. 10min tutkailua, ja avot! Ilmaus onnistui, moottori hyrähti käyntiin todella nätisti. Ja koko kesän pelasi kuin aiemminkin.
Jos Yanmaria huoltavat pitäisi muidenkin perusdieseleiden kanssa homma pelata, etenkin kun kone oli vielä kaverille tuttu. Voi olla että olivat vaan ottaneet sesonkiaikaan liikaa hommia, siksi jäänyt vaikeat tekemätt, mutta vähän 'harmitti' se 350e loppulasku kun itte oltais sama hoidettu parissa tunnissa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1005415Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453623Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503225Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512526Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2581572- 861314
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771248
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321243Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1461172