Onko luvallista tai miten pitäisi toisin toimia
Olen tekemässä opetusmateriaalia yhdelle henkilölle. Tarkoituksena on opettaa yrityksen erästä käytäntöä Office paketin ohjelmista ja olen saanut käyttööni hieman ohjeita kuinka tämä pitäisi tehdä. Kuitenkin tarkoituksena on tehdä uudet ohjeet, joilla voin opettaa ja jättää tämän materiaalin opetettavalle työntekijälle. Eli onko väärin tekijänoikeuksien kannalta jos olemassa olevien ohjeiden mukaan teen saman tyyppiset ohjeet, mutta kirjoitan tarkemmin, jotta aloittelijakin tietää mistä pitää löytää ja mitä nappia painaa. Alkuperäisessä ohjeessa on vain kuvilla kuvattu ja kirjoitettu tekstiä suhteellisen ymmärrettävästi.
Opetusmateriaalien tekijänoikeus
2
106
Vastaukset
- milla+
Niinkauan kuin se lopputulos on tunnistettavissa tehdyksi siitä alkuperäisestä, niin kyse on muunnoksesta, ja siihen tarvitaan kaupalliseen ja yrityskäyttöön lupa siltä alkuperäisen ohjeen tekijänoikeuden haltijalta edellyttäen, että se alkuperäinen kokonaisuus yltää teostasoon ja on siten suojattu tekijänoikeudella. Käytännössä ongelman voi yrittää kiertää siten, että joko laatii täydentävät ohjeet, joissa viitataan (sivunumerolla tai linkillä) siihen alkuperäiseen tai kokonaan uudet, joissa samankaltaisuutta on poistettu, mutta tietyiltä osin sitä voi olla mahdotonta välttää ja silloin yleensä on kyse siitä, että se alkuperäinenkään ei voi yltää teostasoon. Opetustoimintaa varten on säädetty poikkeuksia, mutta ne eivät kata voittoa tavoittelevaa toimintaa. Omaan ja lähipiirin yksityiseen käyttöön lupaa ei tarvita.
Yrityksen käytännöt voivat olla liikesalaisuuksia, joten sekin puoli pitää ottaa huomioon, mutta tässä tapauksessa siitä ei ilmeisesti aiheutuisi ongelmaa. - ...
...taisitten vaan menet ja ostat kirjakaupasta ko. ohjelmaa käsittelevän oppaan ja pistät klemmarin merkiksi sivulle jolla aihetta käsitellään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1061718
Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K1271452En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k931326- 621163
The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut101048Saran ökytyyli käänsi katseita.
On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.1111019Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä
Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall216838Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta
Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht57773- 122753
Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek20718