Uudet rotat käsikesyiksi ja jotain muuta

vinkkejä

Rotan pissa haisee samalta kuin ihmisten pissa, ainakin urosrottien. Huomasin tämän sen jälkeen kun rottani olivat kiipeilleet sekä pissineet päälläni aikansa. Hajusta huolimatta en vaihtaisi poikiani mihinkään. Olen aivan rakastunut! Nyt on vielä totutusvaihe menossa. Kaipailisinkin vinkkejä siihen miten rotat parhaiten tottuisivat minuun.

Pojat ovat sen verran rohkeita, että haistelevat sormiani kalterien välistä, mutta kun häkin ovi on auki niin rotat vain jähmettyvät paikoilleen ja jos laitan käden liian lähelle rotat perääntyvät ja juoksevat karkuun jos yritän nostaa niitä. Olen yrittänyt houkutella poikia luokseni erilaisilla herkuilla, mutta ainut herkku jonka vuoksi rotat rohkaistuvat on keitetty riisi. Sen avulla olen saanut rotat liikkeelle silloinkin kun häkin ovi on auki, ja he jopa kiipeävät käsivarrelleni riisiin ylettyäkseen. Riisin avulla sain myös houkuteltua pojat lähelleni niin, että pystyin nostamaan ne syliini samalla kun katsoin elokuvaa. Näytti siltä, kuin he eivät olisi olleet millänsäkään siitä, vaan he vipelsivät sylissäni/ympärilläni ja antoivat minun rapsutella itseään, eikä arkuudesta ollut tietoakaan. Kuitenkin kun laitoin rotat takaisin häkkiinsä he eivät enää uskalla paljon liikahtaakaan kun häkin ovi on auki. Vinkkejä?

Ja sitten vielä kuinkakohan paljon riisiä rotille uskaltaa antaa? Olen tähän mennessä antanut heille yhteensä noin lusikallisen joka päivä. Minusta on vain niin ihanaa, kun he uskaltavat tulla luokseni, eivätkä vain istu jähmettyneenä paikoillaan jossain tunnelissa.

5

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1+13

      Poikaset pitää ottaa sieltä häkistä reippain ottein kysymättä rotilta, haluavatko käsittelyä vai ei. Sitten lällytellään ja paijaillaan sylissänja ehkä sohvalla, lattialle ei ennen kuin luottavat kunnolla. Poikasia ei saa päästää "metsittymään", mikä helposti tapahtuu. Jos tulokkaita on käsitelty tarpeeksi ennen luovutusta, niitä on käsiteltävä heti alusta lähtienkin paljon, ettei kesyys "unohdu." Saathan rotat häkin joka nurkasta ilman ongelmia?

      Teelusikallinen riisiä ei ole liian iso määrä, mutta tarjoa toki muutakin tuoretta, riisi on turhan ravinneköyhää ruokana.

    • RodentLover

      Meillä suurta herkkua on esimerkiksi amissi ja kurkku :) Ja tietty Nutri-Plus geeli, josta kaikki kuulemma tykkää :D
      Kärsivällisyys palkitaan. Meillä oli myös yks tosi arka ja näykkivä tapaus joka sitten ajan kanssa muuttui aivan suloiseksi sylimussukaksi

      • RodentLover

        * maissi :) (ei siis Amissi ;D ;D)


    • vinkkejä

      Rottani ovat olleet minulla nyt kolmisen viikkoa, ja parempaan päin ollaan menty. Uskaltavat jo ottaa kädestä muutakin kuin sitä riisiä. Kokeilin myös antaa tuota nutriplussaa, ja siihen täällä ollaan ihan hulluina. Ensiyrittämällä eivät kuitenkaan sitäkään uskaltaneet ottaa kuin hetkellisen tuumaamisen jälkeen ja tosi varovasti. Nykyään suorastaan hyökkäävät putken kimppuun ja latkivat geelin parempiin suihin silmänräpäyksessä.

      Tästä kehityksestä huolimatta vieläkään ei olla siinä ihanne tilanteessa, jossa rotat juoksevat häkin ovelle heti kun sen aukaisee ja yrittävät kiivetä kädelle. Antavat kuitenkin jo rapsuttaa itseään häkissä ollessaan ja toinen rotista antaa jopa ottaa kiinni ilman pakoon juoksemista. Ei toinenkaan enää aina pakoon ryntää kiinni otettaessa, mutta melko usein.

      Kun avaan häkin oven rotat vieläkin jähmettyvät paikoilleen, mutta uskaltavat muutaman minuutin paikallaolon jälkeen tulla vähän haistelemaan. Kun tarjoan käteni niin, että rottien on mahdollista kiivetä sitä pitkin olkapäilleni, niin joka kerta ne ovat aluksi hyvin varuillaan ja kestää kauan, ennenkuin kumpikaan uskaltaa tulla niskaan asti. Sen jälkeen kun siellä niskassa/hupussa on kuitenkin pari kertaa käyty, niin nämä ovat kuin toiset rotat; vilistävät uskomattomalla nopeudella ympäri häkkiä ja käyvät aina välillä hupussani ja yrittävät löytää reittiä häkin katolle.

      Miten saisin rotat rohkaistumaan niin, että tämä varuillaan olo jää pois ja rotat olisivat heti oven auettua valmiita leikkimään? Olen käsitellyt rottia nyt kolmen viikon ajan useita kertoja päivässä välillä ottaen rotat kiinni pakoyrityksistä huolimatta ja välillä odottaen, että rotat tulevat itse luokseni ja samalla heitä häkkiinpäin rapsutellen. Ei kai rottien kesyyntymisen näin kauan pitäisi kestää?

    • Rottis

      Jatka vaan samaan malliin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      121
      9509
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      49
      2794
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      159
      2557
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1796
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1613
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      10
      1407
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe