Kilpauinti

aaa...a

Eli olisin kiinnostunut kilpauinnin aloittamisesta. Ikää on 18 v. ja harrastin uintia joskus lapsena, eli osaan uida jotenkuten. Kysyisin nyt kilpauintia harrastaneilta:

1. Onko liian myöhäistä aloittaa (etenkin esim. futiksessa olen kuullut että olisi pitänyt alottaa joskus 4v...)
2. Kuinka rankkaa kilpauinti on (treenejä olisi kait joka päivä n. 1,5h, mutta kuinka rankkoja ne treenit on? Paljonko niissä uidaan?)
3. Millaisia treenit ovat, eli uidaanko siellä vain tosi paljon vai painotetaanko tekniikkaharjoitusta?

27

7905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-uimariiii20

      18 vuotta on aika paljon uinnin aloittamiseen, vaikka "osaa uida jotenkuten".

      Riippuu haluatko kilpailla, vai riittääkö ns. harrastetoiminta. Osalla uimaseuraoista on tarjota ns. harrasteryhmiä, jossa eri-ikäiset uimarit pääsevät treenaamaan valmentajan johdolla tekniikkaa ja uimaan tavallisia treenejä. Treenejä ei tosin ole kuin ehkä 1-3 krt/vko ja tarkoitus ei ole kilpailla.

      Sen sijaan kilparyhmissä sinun ikäiset treenaavat vähintään 8krt/vkossa mieluiten enemmän. Treenit kestävät 1,5-3h sisältäen uintia ja kuivaharjoituksia (esim. kuntosali). Uintiosuudella uidaan päämatkasta riippuen 4-8 km/treeni. Perustekniikka pitää ehdottomasti olla jo hallussa, sillä treenit keskittyvät yleensä pääpiirteittäin tehojen uimiseen. Tottakai aina vähän hiotaan yksityiskohtia.

      Kilpauinti on todella rankka laji treenata, joten "jotenkunten"-taito ei riitä. Sen lisäksi ei riitä vaikka olisi kuinka atleettinen ennestään, sillä ilman oikeaa tekniikkaa siitä ei ole hyötyä.

      • Uudestaan aloittava

        Kerroppa mulle että onko liian myöhäistä aloittaa kilpa uinti uudestaan olen harrastanut kilpa uintia noin viisi vuotta lopetin 15 vuotiaana pidin vuoden tauon ja olen nyt 16v ja tekisi mieli aloittaa taas kilpa uinti olisiko mahdollisuuksia vielä menestyä tai ylipäätänsä aloittaa kilpailu mielessä uintia? Ja se vielä että minulla on yksi pronssi IKM mitalli kaapissa elikkä hyvää tekniikkaa löytyy mutta tatsi kadoksissa...


    • alottaja......

      Kiitokset viestistäsi.

      Eli olisin kyllä valmis ihan kilpailemaan, muutama kaverini harrastaa kilpauintia ja tiedän että se vaatii paljon.

      Tuosta uimataidosta, olen suorittanut uimamaisterin tutkinnon ja kyllä se perustekniikka mulla ihan hallussa on. En ole tosin niin varma yleiskunnostani =(

    • Ex-uimari ehtikin jo kysymyksiin pääasiassa vastata. Tosin aamutreeneihin seuroissa ei välttämättä kaikkia passiteta, eli jos kauden tavoitteena ei ole SM-kisat tai vähintään ikäkausimestaruusuintien finaali (noin yläasteikäisten 16 parhaan joukko valtakunnallisesti), niin treenejä on sen 6 - 7 kertaa viikossa.

      Oma suositus olisi, että ei muuta kuin mastersporukoihin mukaan, jos vain tuollainen paikkakunnalta löytyy. Mastersit ovat varsinaisesti yli 25-vuotiaita uimareita, sekoitus kuntouimareita ja kilpauimareita, treenit sen mukaisia että ikää suurimmalla osalla on jo vähän enemmän, tosin osa vetää kovaakin. Sitten jos tuntuu että kaipaat kovempaa treeniä, niin ei muuta kuin valmentajien kanssa juttelemaan ja ryhmää vaihtamaan.

      Nuorten kilpauintiporukoihin mukaan pääseminen sitten riippuu vähän tosiaan siitä, mitä matkoja ryhmäläiset uivat. Lyhyitä matkoja uivilla tyypillisesti on vähän lyhyemmät harjoitukset, ja tuohon reiluun neljään kilometriin pääsee tavoitteellisessa valmennuksessa kohtuullisen pohjakunnon omaava nuori varmasti puolen vuoden sisään. (Toisin sanoen, jos treenaat kilpauimareiden kanssa, niin vähintään ekat puoli vuotta jäät jalkoihin ja rankasti.) Minulla on nyt jo vähän enemmän ikää, mutta kun innostuin painoa pudottamaan ja kuntoilemaan uimalla säännöllisemmin, niin kohtuulliseen matkavauhtiin (1'30"/100m sykkeellä noin 140/min) pääsi muutaman kuukauden treenillä. Tosin olen uinut muutenkin säännöllisen epäsäännöllisesti.

      Tietysti myös seuran koko ratkaisee, pienemmissä seuroissa tuppaa "kilparyhmässä" olemaan vähän vaihtelua uimareiden tasossa. (Ikähaitari omilla valmennettavilla on 12 - 17 vuotta, tosin yksi "ryhmä" on jaettu käytännössä useampaan tasoryhmään.) Ehdottomasti pitäisi päästä kuitenkin aloittamaan tekniikkatreenistä, koska jos sinulla on mitään tekniikkavirheitä, niin tuhansien ja taas tuhansien toistojen jälkeen noista ei enää pääse eroon niin "helposti", kuin mitä pääset niistä nyt.

      Kuitenkin, helpoiten saat tietoa paikallisen seuran tai seurojen käytännöistä kavereiltasi tai ihan marssimalla hallille ja kysymällä valmentajalta. Ikäisesi uimarit ovat kuitenkin uineet jo noin kymmenen vuotta, eli todennäköisesti et ihan heti oman ikäistesi kanssa harjoittele. Todennäköisin vauhdinottopaikka on mastersryhmä (tai aikuisten tekniikkakurssi) jos seuralla sellainen on, tai sitten jos ylpeys kestää, niin jokin vähän nuorempien harjoitusryhmä. Ja tietysti urheilijan elintavoista on hyötyä, eli kun treeniä tulee lisää, niin pitää syödä ja nukkua sen mukaisesti. (Tyhjät sokerit pois, hiilaritankkausta tilalle, nukkumaan viimeistään kello kymmenen, mieluummin ennen yhdeksää jos aamutreeneihin mielii.)

    • alottaja.........

      Joo eli ehkä tuo mastersryhmä olisi paras valinta mulle, paikkakunnaltani löytyy kyllä kyseinen. Ja sitten ajan mukaan miettii haluaako todella kilpauintia aloittamaan.

      Mutta kiitokset viestistäsi!

    • kilpauimari

      Aikaa saa kulumaan ihan kiitettävästi... meillä ma 4h reenit ti 3h ke 2.5h pe 2 la omatoimi ja su 3.5h...
      Rankkaa on! Yleensä vedetää reeneissä joku 2-6km..
      Toki on myös tekniikkaa ja lyhyitä matkoja kovaa pitkillä tauoilla.
      Huipulle et enää pääse kun vasta aloitat ja ensimmäisinä vuosina kilpailet lähinnä 8-12 vuotiaiden kanssa samassa erässä... mut uimaan vaan! paras harrastus!

    • kilpauinti koukuttaa

      Itse olen tyttö kohta 14 v ja mulla on harkat 8 kertaa viikossa.Uidaan harvoin alle 5km kahdessa tunnissa.Yleensä 6-7 tai 8 km.Kilpauinti aloitetaan yleensä nuorenpana,jotta tottuu huimaan harkkamäärään sitten vanhenpana.En aloittaisi enää 18-vuotiaana,koska silloin arvokkaat 10-14 iän arvokkaat kehitysvuodet menetetty.Kilpauinti on todella rankkaa muös henkisesti,aikaa ei jää paljoa kavereille,opinnoile yms.Annan vinkin:älä aloita ainakaan kilpauimarina.Kokeile jotain master-uintia vanhemmille ihmisille,siellä uidaan 2-3 km harkoissa eikä ole kovin rankkaa. Onnea!

    • ytewfvdshfdru9tyisfj

      kilpauinti koukuttaa...

      Tiedoks että toi sun teksti ei oikeen kuulosta todenmukaselta koska sun ikäsellä ei voi olla 8 kertaa viikossa reenejä... tai sit sun seura on ihan v*** paska kun ei osaa laittaa oikeeta palautumis aikaa... LOL

      • Anonyymi

        no kuules aika hyvin voi olla ite oon kans 14 v tyttö ja jos hän niin hyvä että on seuransa melkeen parhaassa ryhmässä ni tottakai silloin voi olla!!!!!!!!!!


      • Anonyymi

        Olen 11v ja
        kyllä minullakin on 6kertaa Viikossa.


    • 5+14

      ytewfvdshfdru9tyisfj:

      voi hyvinkin olla 8 treeniä viikossa 14-vuotiaalla. ja kun viittaat palautumisaikaan, niin kyllä palautumisen aikana voi olla harjoitukset, kuhan syketasot pysyvät alhaalla ja treeni on nimenomaan palauttavaa.

      terv. asiaa opiskellut

      • Edellistä kompaten, uinnissa lajiharjoittelun määrä on erittäin suuri suhteessa kilpailusuorituksen pituuteen. Kevyen kestävyysharjoittelun palautumisaika on alle vuorokauden, ja kahdeksan treeniä viikossa ei ole loppujen lopuksi muuta, kuin treenit joka arki-iltapäivä ja vaikkapa urheiluluokkalaisen kolme aamutreeniä. Tai vaikkapa treenit joka arki-iltapäivä lauantaina tuplat. Palautumisaikaa jää tällöin 24 h arkitreenien väliin ja lauantai-illan treenien jälkeen 48 h.

        Vielä jos treenit on rytmitetty siten, että joka toinen treeni on kova ja siihen perään on kevyempää, esimerkiksi aerobista kestävyyttä, niin en näe mitään estettä pitää noin monia - tai miksei useampiakaan - harjoituksia uimarille, joka on jo murrosiästä selviytynyt.

        Perinnelajeista jos katsotaan hiihtoa, niin tuollahan ilmeisesti oli joskus vallalla tälläinen kauden suunnittelu, että koko kausi vedettiin vajaalla palautuksella ja sitten vasta herkistelyssä juuri ennen kisoja yritettiin saada vauhti esiin. (Tuollainen kausi kaipaa kyllä julmetun kovaa kanttia urheilijalta.)


    • Salacar

      mullaki oli 12-vuotiaana 8 harkat viikossa, nyt 16-vuotiaana kymmenet.

    • e

      riippuu jos oot alottelia ni ei oo treenei niin paljoo.....itselläni on 5 kertaa viikos...
      me uidaa yleensä noin 2 km... josku enemmänki..

    • Hirveetä kilpauinti

      Nooh mä harrastan uintia.
      En ees haluis mennä sinne
      Mulla on nytki ne 5 h viikossa
      Mulla alkaa tänään uinti harkat klo10.00
      Se on tosi rankkaa enkä pidä opettajista
      Kilpauinti on mun mielestä hirveetä joskus

      • Rehellisesti sanottuna, tuo ei ole vielä kovinkaan paljoa harjoittelua. Olettaen, että kyseessä on perinteinen vanhempien päätös harrastamisesta ja vanhempasi eivät sinua kuuntele, niin suosittelisin keskustelemaan asiasta avoimesti valmentajasi kanssa, vaikka et opettajista/ohjaajista erityisesti pitäisikään. Itse ainakin pitäisin laajemmassa mittakaavassa tärkeänä, että harrastat sinulle mielekästä liikuntaa. Valmentaja tietysti viran puolesta suosittelee sinulle uintia, mutta ehkä pystyisitte koutsin kanssa kuitenkin miettimään, löytyisikö sinulle sopivampaa lajia. (Tai sitten pystytte yhdessä toteamaan, että parempi kuitenkin harrastaa uintia.)

        Tämä on sinulle todennäköisesti ihan pirun kaukainen ajatus, mutta säännöllinen liikunnan harrastaminen on terveyden kannalta erittäin hyödyllinen asia, ja helpoin tapa treenata säännöllisesti on tehdä se ohjatusti.


      • Mamma3
        juho.ratava kirjoitti:

        Rehellisesti sanottuna, tuo ei ole vielä kovinkaan paljoa harjoittelua. Olettaen, että kyseessä on perinteinen vanhempien päätös harrastamisesta ja vanhempasi eivät sinua kuuntele, niin suosittelisin keskustelemaan asiasta avoimesti valmentajasi kanssa, vaikka et opettajista/ohjaajista erityisesti pitäisikään. Itse ainakin pitäisin laajemmassa mittakaavassa tärkeänä, että harrastat sinulle mielekästä liikuntaa. Valmentaja tietysti viran puolesta suosittelee sinulle uintia, mutta ehkä pystyisitte koutsin kanssa kuitenkin miettimään, löytyisikö sinulle sopivampaa lajia. (Tai sitten pystytte yhdessä toteamaan, että parempi kuitenkin harrastaa uintia.)

        Tämä on sinulle todennäköisesti ihan pirun kaukainen ajatus, mutta säännöllinen liikunnan harrastaminen on terveyden kannalta erittäin hyödyllinen asia, ja helpoin tapa treenata säännöllisesti on tehdä se ohjatusti.

        Myöhäistä. Oma poikani aloitti 7v. ja moni 6v. Harkkoja on paljon jo teini-iässä, mutta ne menee niin et voi olla kuiva- uinti ja kuiva putkeen ja sit vielä aamuharkkoja. Näin siis tasoilla 1 ja 2. 18v. pitäisi olla jo noilla tasoilla. Omani on 9v. nyt ja tasolla 5. 10v. Arvioisin olevan tasolla 4 ja siloin treenejä 5 kertaa viikossa ja niistä 4 on uintia. Kilpauinti on laji joka pitää aloittaa aikaisin ja taukoja ei saa olla yhtään, tämän olen omalle pojalleni kertonutkin. Aikuisena jos harrastaa lajia niin asunnon on oltava uimahallin vieressä. Aikuisten harrasteryhmään ap voi mennä. Asenne pitää olla kohdalla et jaksaa. Uinti vie kaiken vapaa-ajan.


      • Mamma3 kirjoitti:

        Myöhäistä. Oma poikani aloitti 7v. ja moni 6v. Harkkoja on paljon jo teini-iässä, mutta ne menee niin et voi olla kuiva- uinti ja kuiva putkeen ja sit vielä aamuharkkoja. Näin siis tasoilla 1 ja 2. 18v. pitäisi olla jo noilla tasoilla. Omani on 9v. nyt ja tasolla 5. 10v. Arvioisin olevan tasolla 4 ja siloin treenejä 5 kertaa viikossa ja niistä 4 on uintia. Kilpauinti on laji joka pitää aloittaa aikaisin ja taukoja ei saa olla yhtään, tämän olen omalle pojalleni kertonutkin. Aikuisena jos harrastaa lajia niin asunnon on oltava uimahallin vieressä. Aikuisten harrasteryhmään ap voi mennä. Asenne pitää olla kohdalla et jaksaa. Uinti vie kaiken vapaa-ajan.

        Mikäli tavoiteena on maailman huippu, niin silloin pitää tietysti olla kaikki kohdallaan: Ruumiinrakenne, lihastyyppi (joka tosin on hieman muokattavissa), lahjakkuus, asenne jne. Tämä siis lajissa kuin lajissa. Uinnissa on eduksi, jos uintitekniikka on kunnossa jo ennen murrosikää, ja ehkä jo opittu harjoittelemaankin. Tämä vaatinee 3 - 5 vuoden harjoittelun, joskin monipuolinen eri lajien harjoittelu lienee tässä vaiheessa eduksi. Murrosiän aikana kestävyysurheilu vaatii oman veronsa harjoittelun suhteen, ja murrosiän jälkeen harjoittelu voi olla jo aikuismaista, sikäli kun koulunkäynti sen sallii.

        Aikuisiän kilpauinti, niin amatööri- kuin ammatilaisuintikin, lienee Suomessa vielä melkolailla lapsenkengissään. Mikäli suuntaa katsotaan rapakon takaa, niin voidaan havaita jakauma ammatti- ja amatööriuimareihin, joista edellisien ura jatkuu yliopistostipendillä ja jälkimmäisien masterstoiminnassa. Yhdysvalloissa siis joissakin "veteraanisarjan" kilpailuissa voi olla 18-vuotiaita osallistujia.

        Puhtaasti biologiselta kannalta katsottuna, aktiivisesti liikkuvan ihmisen kunto alkaa rapautua vasta 30-vuotiaana (sohvaperunalla jo huomattavasti aiemmin). Koska voimamaksimi on sekä miehillä että naisilla noin 30-vuotiaana, niin periaatteessa tällöin 30-vuotias urheilija olisi parhaimmillaan. Sosiaalisista sekä muista syistä (työt, perhe jne.) käytännössä harva kuitenkin harjoittelee "näin vanhaksi" täysipainoisesti. Varsinkin kun lajin aloitusta ei kuitenkaan voi jättää kovinkaan myöhäiseen, joskin jotkin kansainvälisen tason uimaritkin ovat aloittaneet vasta murrosiässä.

        Numeroidut "tasot" eivät muuten ole kaikkialla samat, vaan riippuvat seurojen resursseista. Esimerkiksi omassa seurassa on tällä hetkellä neljä tasoryhmää ja toivon mukaan syksyllä viides. Joitakin mittareita pyritään käyttämään, esimerkiksi Uimaliitto on ainakin käyttänyt ns. Rudolphin taulukoita, joissa tilastojen pohjalta pisteytetään uimareiden eri ikäisten kärki 1 - 20. (Ainakin jossain välissä tosin Suomessa valtakunnallisten eli ns. "mestaruuskilpailuiden" aikarajat olivat alle 1 pisteen rajan näissä taulukoissa.)


    • uimari2003

      Olen 10-vuotias ja harjottelen 4 kertaa viikossa. Yhet harkat on lauantaina aamulla klo.8.00-10.15.

    • SM-uimari

      Elikkäs Suomen parhaimpia olen ja 2h päivässä ja 6x viikossa ja ikää mulla on semmoset 14.v.En itse ole varma, mutta useimmissa seuroissa kun käydään päivän pääsarja läpi, niin kerrotaan uidaanko tekniikkaa vai nopeuksia yms. Mutta milloin vain uinnin voi omasta mielestäni aloittaa! Ja salliakin tuppaa mulla olla että kuivikset mukaan lukien on todella hyvä ja melko halpa harrastus.

    • ama14v

      tottakai voit aloittaa uimisen 18- vuotiaana, onhan niitä kilpailuja paljon vanhemmillekkin (tosiaan vähemmän mutta kuitenkin)! Mutta kantsii mennä heti kilpauimariryhmään jos osaa uida kuitenkin aika hyvin et pärjää niile! Ja jos osaat uida mutta vaan ne perusjutut on hallussa kannattaa just alottaa joku harrasteryhmä yms...ite oon uinu jo kolmevuotiaasta saakka kaikennäköisissä uimakouluissa sun muissa mutta itse kilpauinnin alotin 10 vuotiaana. Sillon meillä oli treenit neljä kertaa viikossa ja tais olla sillee et puol tuntii jumppaa ja kaks tuntii uintia. Kokemuksesta voin sanoo et vaikka uinti on tosi kiva laji niin sinne ei mennä vaan pitämään hauskaa vaan ihan oikeasti panostamaan siihen että kehittyy! Uinti on kaikinpuolin tosi haastava laji ja treenimäärien lisäämisellä tiputetaan heikoimmat pois ja sinne jää just ne jota sitä eniten haluaa vaikka se ei aina ole niin hauskaa.
      .. ite lopetin kilpauimisen 12-vuotiaana ja nytte kaks vuotta myöhemmin olen taas palaamassa uintin pariin. Toisaalta kadun että pidin taukoa, toisaalta en, jossain vaiheessa tulee vaan raja vastaan! nyt tosiaan oon palauttanu tän treenifiiliksen ja oon valmis palaamaan uimaradoille (jos se vaan on mahdollista).

    • Uimari12345

      Moi!
      Jos et halua sitoutua uintiin niin aloita harrasteryhmässä. Moni luulee kilpauinnin olevan helppoa mutta voin omasta kokemuksesta sanoa, että jokaisen treenin ( ei lasketa keilausta ja tekniikkaa) jälkeen olet aivan naatti ja varsinkin jos sinulla on ensin 1h kuiva ja sen jälkeen 2 h uinti ( meillä joka päivä). Meillä on myös 2 aamutreenit tiistaisin ja perjantaisin) Tähän väliin olen siis 13.v tyttö.
      Haluaisin lopettaa, mutta en voi.
      Tykkään uida ja nähdä kavereita, mutta inhoan juuri sitoutumista ja kisapakkoa. Ikm rajat alutettu (kaikki) menen ikuihin ja ne ovat itselläni viimeiset kisat ainakin näillä näkymin.

      Eli siis mieti ainakin vielä hetki kilpauinnin aloittamista. Ja kuitenkin meidän seuralaisilla on sellaiset 10 treeniä viikossa.(oman ikäisiäsi)

    • Smuimari

      En kyllä tiiä kannattasko sun alottaa kilpauinti. Se on fyysisesti tosi rankka laji jossa vaan parhaat selviytyy. Ite oon 13v. 7x 3 tunnin treenit ja melkein kaikki IKM rajat alitettu paitsi 200 PU. Tosi rankkaa.

    • Uinti

      Vähän myöhäistä alottaa tosin olen itse 12 aloitin uinnin vasta 10.v mutta olen jo kovalla tasolla mielestäni treenaan kuusinkertaa viikossa noin 3h kanaattaa alottaa haraastuksena se on rankkaa mut hauskaa tekniikoita hiotaan matkoja uidaan ja kilpaillaan:)

    • Entinen_uimari

      Kerrotko miten meni? Aloititko kilpauinnin ja miten? Ja millä tasolla olet nyt?

    • Kilpauimari

      No, mä olen 10v ja harrastan kilpauintia meillä on 4 viikossa treenit joissa kuicaa ja uintia yksi treeni on 2 tuntia.

      • Kilpauimari

        Ja meillä on lauanraina aamulla 9-11 oon cetuksessa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3184
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2131
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2054
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1905
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe