Niin, olen törmännyt usein tälläisiin koiranomistajiin joilla on rotukoira. Olen kehunut monen koiraa esim. Weimarinseisojaa viimeksi niin omistaja totesi, että joo onhan se hieno koira mutta vaatii määrätietoisemman koulutuksen kuin sekarotuinen. Minulla tosiaan on sekarotuinen mutta rodut ovat tiedossa ja luonnetta löytyy aika paljon joten määrätietoinen on oltava tämänkin kanssa. Kummastuttaa vaan miksi jotkut aliarvioivat sekarotuiset ja niiden luonteet. Ikäänkuin rotukoirat olisivat vaikeampia kouluttaa.
Ei ummarra..
Rotukoira vaikeampi kouluttaa?
16
117
Vastaukset
- Myy-Pikkuinen
Kaikki koirat tarvii määrätietoisen koulutuksen, ihan kaikki.
- Ap.
Kyllähän minä sen tiedän, jotkut rotukoiran omistajat vaan jokseenkin vähättelee sen tarvetta seropien kohdalle. Kuin ne olisi kaikin puolin vähäpätöisempiä eikä niin arvokkaita taikka tärkeitä. Sitä ikään kuin nostetaan se rotukoira johonkin pallille.
- tiedä häntä se heilu
Ap. kirjoitti:
Kyllähän minä sen tiedän, jotkut rotukoiran omistajat vaan jokseenkin vähättelee sen tarvetta seropien kohdalle. Kuin ne olisi kaikin puolin vähäpätöisempiä eikä niin arvokkaita taikka tärkeitä. Sitä ikään kuin nostetaan se rotukoira johonkin pallille.
Musta asia on juuri toisin päin.Vai johtuukohan siitä että useimmin näkee sekarotuisen kouluttamattoman, kuin rotukoiran.
- Se joka
noin väittää perustaa ehkä oletuksensa siihen että seropi on muka niin tyhmä kuin saapas että se ei edes perusta määrätietoisesta koulutuksesta mitään. On toki osittain oikeassa, ainakin meidän koiran tapauksessa olisi paljon helpommalla päässyt kun olisi nostanut vaan kädet pystyyn. Kaupungissa vain ei mahdollista. Valistunut arvaukseni on että olisi voinut weimarilaisisännällekin tulla yllättäen sama mieleen jos olisi samaa yrittänyt.
Vaan ei sitä sitkeyttä ja luovuutta kukaan arvata vois, mikä tuon eteen on tehty että kulkee kaupungissa kuin opaskoira, istuu liikennevaloihin tai suojatien eteen tullessa. Väistää ihmiset ja muut esteet kummalta puolelta pyytää vaikka kuinka pitkässä liekassa kulkisi. Vain vapaana ei voi pitää, silloin vietit vievät...ja lujaa. - pukeli 2
Haloo hei!
En oo koskaan moista kuullut ja nytkin oon haavi auki sun metodeistas.
Oli koira mikä tahansa, iso tai pieni, sekarotuinen tai rotuyksilö, molemmille sopii ainoastaan se oikein koulutettu versio.
Ei kahta sijaa voi koirankasvatuksessa olla.
Se joko opetaan käytöstavoille tai sitten unohdetaan ne kaikki ja jätetään oman onnensa nojaan.- pakkas_wahti
Moi hatammi, muista väli housut !
- pueli 2
pakkas_wahti kirjoitti:
Moi hatammi, muista väli housut !
Kyllä toi "pakkas_wahti" on täysin sopimaton nimimerkki sun viesteihis.
Käyttäisit ny vaikka mieluummin nikkejä ikivahti, ruma-akka, loiseläjä tai sikaliha. Ne paremminkin sopisivat sun palstataustaas. - Ap.
Minun metodeista? Käsititkö mitä edes kirjoitin?
Minähän vain sanoin, että olen törmännyt tälläisiin rotukoiran omistaviin ihmisiin, jotka ehkä kuvittelee sekarotuisten olevan helppoja eikä tarvitse määrätietoista koulutusta. En puhunut yhtikäs mitään mistään metodeista.
Sinun kirjoituksesi tosin on aika kummallinen.
Riippuu lähinnä rodusta/roduista.
Ei siitä,onko rotukoira vai sekis.Toiset rodut on ihan itsessään vaativampia,toiset helpompia.
Sekiksessä sitten riippuu mitä rotuja on ja mitkä dominoivassa asemassa yhdistelmässä.
Toki yksilöerotkin olemassa aina on.- 2rodunkasvattaja
Niin se vaan tuntuu olevan että jokainen kehuu omaansa! Tosiasiassa kaikki koirat tarvitsevat perus koulutuksen ,rotuunkatsomatta. Kun peruskoulutus on saatu kohdalleen sitten alkaa se rodun omainen koulutus tai lajikohtainen koulutus ja se koulutus jatkuu koko koiran iän ajan ettei se pitkästy tai unohda jo opittuja .
On todettu usein että täydellistä koiraa ei olekkaan, on vain sellaisia koiria mihin kouluttajan taidot ja kokemus riittää. Valitettavasti on vain niin että jo ensimmäisen oman koiransa saanut nuori on olevinaan paljon viisaampi kun jo useita koiria kouluttanut henkilö. Näillä kaiken tietävillä vaan on juuri alkanut kiipeäminen puuhun takapuoli edellä, tällä tarkoitan että olisi parempi kunnioittaa niitä useamman koiran kouluttaneita ja ottaa oppia heiltä ettei kaikkea tarvitse oppia kantapään kautta.
Kouluta vaan oma koirasi niinkuin osaat äläkä kuuntele niitä ,jokainen kertoo kuitenkin vain omasta rodustaan ja kaikki ovat erilaisia. Tsemppiä Koulutukseen. - .
Totta nyt yhden ihmisyksilön mielipiteestä pitää leimata kaikki rotukoirien omistajat? Aivan sama kuin minä uskoisin, että näyttelyissä käytettävät koirat eivät ole lähes poikkeuksetta perheenjäseniä (niinhän usein kuulee ja näkee) sanottavan.
- Ap.
En tietääkseni missään ole leimannut kaikkia. Luehan teksti uudelleen, olen törmännyt tälläisiin outoihin tapauksiin, en sanonut että kaikki olisivat sellaisia.
- porvoon provo
Ihan provoa koko alotus.Vai USEIN törmänny.Taitaa olla yks johon oot USEIN törmänny, mut kun sulla on dementtia, niin oot unohtannu siihen koskaan törmänneesikään.Ikinä mulle ei kukaan ole tollasta sanonu, eikä ole ollut keskustelun aiheenakaan.
- Ap.
Valitan, en ole Porvoosta eikä tämä ole provo. Olen törmännyt todellakin tälläisiin koiranomistajiin. Enkä vain yhteen.
Toisekseen, en sairasta dementiaa. Sen sijaan sinun kannattaisi sulkea suusi eikä haukkua menemään, jos et tiedä mistä puhut. Ja nyt et tiedä.
- dgtryyrtuuuu6
No en minäkään ymmärrä tuollaista kommenttia..seropeissa on monenlaista rotua eikä kaikki niistä ole todellakaan helppoja kouluttaa..höveli kommentoija sinuun törmännyt koiranomistaja.
Ja omaan terriereitä jotka vaatii tietyn ymmärryksen kuten kaikki rodut..se että tietää mikä/mitkä rodut on yksilön taustalla auttaa paljon koulutuksessa. Mutta jos risteytys(seropit yleensä risteytyksiä) niin sen tausta rodut vaikuttaa ja jos siinä on sekä metsästyskoiraa että paimenkoiraa ei voi tietää sen helppo tai vaikeakoulutteisuutta riippuu kummalta perinyt ominaisuuksia enemmän luonteeseen. Jos taas terrieriristeytys tai paimenkoiraristeytys niin voi sanoa jo koulutettavuudesta helpommin. Koska sen vanhemmaton samantyyppisiä.
Eli riippuu rodusta/roduista miten helppokoulutteinen. :)
Jos monta rotua on se aina jonkin sortin kompromissi..tai mahdollisuus että yksi siinä oleva itsepäinen rotu saa yksilöstä itsepäisen myös. Etukäteen mahdoton tietää jos monenlaista rotua taustalla. - 333333333
kukaa ei ikinä sorra omaa koiraansa, ku kaikkien koirat on aina niin kilttejä, muiden koirat on piruja, no kuulkaas enot! mun koira on seropi joka ei osaa käyttäytyy hihnassa ja ärisee muille uroksille, ja mun naapuril sama homma ja sillä kultainennoutaja, ne aina tappelee keskenään. seropi tai rotukoira, kummasaki yhtä paljo hommaa, kumpaakaa ei pidä mihkä pallille nostaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä2911545Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa604129Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1263343Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie2102681Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin1162376Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh2061899Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3421260- 691062
Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta20967- 65850